LED-lampen
LED-lampen
Voor de geïnteresseerden heb ik hieronder interessante resultaten van enkele van mijn LED-lampen aan de energiemeter. Het zijn e27 LED-lampen die erg lijken op de klassieke gloeilampen: glazen peertje met lange "filament-LEDs" binnenin en zelfde flikkervrij warmwit licht. De prijzen zijn wat ik ervoor betaald heb, inclusief levering aan huis.
* 5,85 EUR 8W LED-lamp met filamenten: start met 7W, gaat naar 7,5W en evolueert na een enkele minuten naar 4,5W (dus bijna de helft zuiniger!)
* 4,55 EUR 6W LED-lamp met filamenten: start met 5W, gaat naar 5,5W en evolueert na een enkele minuten naar 4W
* 3,25 EUR 4W LED-lamp met filamenten: blijft redelijk stabiel op 3,5W
Een lichtopbrengstmeter ga ik misschien later kopen om te kijken of ook de lichtopbrengst achteruit gaat. Ik merk er zelf alvast niets van en naar mijn gevoel komt de lichtopbrengst van 6W- en 4W-lampen ongeveer overeen met die van de 11W-spaarlampen die ik voorheen had.
* 5,85 EUR 8W LED-lamp met filamenten: start met 7W, gaat naar 7,5W en evolueert na een enkele minuten naar 4,5W (dus bijna de helft zuiniger!)
* 4,55 EUR 6W LED-lamp met filamenten: start met 5W, gaat naar 5,5W en evolueert na een enkele minuten naar 4W
* 3,25 EUR 4W LED-lamp met filamenten: blijft redelijk stabiel op 3,5W
Een lichtopbrengstmeter ga ik misschien later kopen om te kijken of ook de lichtopbrengst achteruit gaat. Ik merk er zelf alvast niets van en naar mijn gevoel komt de lichtopbrengst van 6W- en 4W-lampen ongeveer overeen met die van de 11W-spaarlampen die ik voorheen had.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: LED-lampen
Op verschillende chinese sites betaal je een fractie van deze prijs...
En voor de non believers, al 10 tallen gekocht en nooit een kapotte gehad
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Deze heb ik gekocht op Aliexpress maar al wel een hele tijd geleden (toen de wisselkoers misschien minder gunstig stond). Momenteel zie ik een 4W te koop staan voor 1,75 EUR en een 8W voor 2,68 EUR. De 6W vind ik niet terug in de winkel die ik nu bekijk op Aliexpress.BeginnendBelegger schreef:Op verschillende chinese sites betaal je een fractie van deze prijs...
Kans is groot dat je energiemeting er een pak naast zit.
Dit komt door de grote netvervuilingsfactor van LED lampen.
Stel dat je LED lamp een powerfactor van 0,1 heeft, en je meet 4W, dan neemt hij in werkelijkheid 40VA uit het net.
Als particuliere gebruiker betaal je enkel de 4W (je teller meet enkel actief vermogen).
Wie op middenspanning of hoogspanning is aangesloten betaalt wel het schijnbare vermogen (VA)
Als veel gebruikers geïnstalleerd worden met een slechte powerfactor kunnen er nog andere problemen zich voordoen, zoals sterk verhoogde stroom in de neutraal (die in veel gevallen kleiner gedimensioneerd is omdat bij 100% gebalanceerd driefasig verbruik met cos phi=1 er geen stroom in de neutraal vloeit. Door harmonische distortie kan er echter zelfs meer stroom door de neutraal vloeien dan door de lijnen)
Best ook de fiche van de energiemeter controleren, want veel meters kunnen enkel overweg met sinusoïdale verbruikers, en dan is je meting van de LED lampen waardeloos.
Rapport hierover:
http://www.lichttechnologie.be/sites/de ... Factor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit komt door de grote netvervuilingsfactor van LED lampen.
Stel dat je LED lamp een powerfactor van 0,1 heeft, en je meet 4W, dan neemt hij in werkelijkheid 40VA uit het net.
Als particuliere gebruiker betaal je enkel de 4W (je teller meet enkel actief vermogen).
Wie op middenspanning of hoogspanning is aangesloten betaalt wel het schijnbare vermogen (VA)
Als veel gebruikers geïnstalleerd worden met een slechte powerfactor kunnen er nog andere problemen zich voordoen, zoals sterk verhoogde stroom in de neutraal (die in veel gevallen kleiner gedimensioneerd is omdat bij 100% gebalanceerd driefasig verbruik met cos phi=1 er geen stroom in de neutraal vloeit. Door harmonische distortie kan er echter zelfs meer stroom door de neutraal vloeien dan door de lijnen)
Best ook de fiche van de energiemeter controleren, want veel meters kunnen enkel overweg met sinusoïdale verbruikers, en dan is je meting van de LED lampen waardeloos.
Rapport hierover:
http://www.lichttechnologie.be/sites/de ... Factor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Verder kan ik aanraden om toch bij de grote merken te blijven wanneer het op verlichting aankomt (zoals Philips).
Zij leveren wel kwaliteitsproducten, en in geval van LED is dat niet enkel de powerfactor maar ook de kleurdistortie (goedkope LED's verschuiven qua kleurspectrum doorheen hun levensduur), de kleurherkenning (onder goedkoop LED licht gaat voornamelijk rood heel slecht getoond worden), de werkelijke lumenstroom itt de bewering op het doosje, de levensduur...
LED's zijn in lm/W nog niet superieur aan klassieke spaarlampen. (behalve voor koud licht (omdat blauw makkelijk te produceren is uit LED's) en voor gekleurd licht)
LED's kunnen dus voor gewone toepassingen enkel beter scoren door het betere armatuurrendement/lensoptiek.
Daardoor is LED bijvoorbeeld wel interessant voor straatverlichting, omdat kleurherkenning geen issue is, en omdat er een zeer groot voordeel valt te halen door de gebruikte lensoptiek.
+ bij u thuis zijn de branduren van nagenoeg alle verlichting veel te beperkt om ooit een terugverdieneffect te bekomen.
Zij leveren wel kwaliteitsproducten, en in geval van LED is dat niet enkel de powerfactor maar ook de kleurdistortie (goedkope LED's verschuiven qua kleurspectrum doorheen hun levensduur), de kleurherkenning (onder goedkoop LED licht gaat voornamelijk rood heel slecht getoond worden), de werkelijke lumenstroom itt de bewering op het doosje, de levensduur...
LED's zijn in lm/W nog niet superieur aan klassieke spaarlampen. (behalve voor koud licht (omdat blauw makkelijk te produceren is uit LED's) en voor gekleurd licht)
LED's kunnen dus voor gewone toepassingen enkel beter scoren door het betere armatuurrendement/lensoptiek.
Daardoor is LED bijvoorbeeld wel interessant voor straatverlichting, omdat kleurherkenning geen issue is, en omdat er een zeer groot voordeel valt te halen door de gebruikte lensoptiek.
+ bij u thuis zijn de branduren van nagenoeg alle verlichting veel te beperkt om ooit een terugverdieneffect te bekomen.
Vergeet niet dat er in lampen altijd al een kwaliteitsverschil geweest is.
En dat Chinese goedkope lampen in het verleden door meerdere consumentenorganisaties werden bestreden omdat ze elektrisch onveilig waren en ter onrechte Europese veiligheidslabels droegen.
Jij doet wat je wil maar ik wil die brol niet eens gratis in huis hebben. Het risico dat je brol koopt is altijd groter als je de lampen via dat kanaal (internet + aankoop in China) koopt.
(oeps .. sorry ReteIp : het overlapte elkaar een beetje - ik stond hier nogal lang in stand-by).
En dat Chinese goedkope lampen in het verleden door meerdere consumentenorganisaties werden bestreden omdat ze elektrisch onveilig waren en ter onrechte Europese veiligheidslabels droegen.
Jij doet wat je wil maar ik wil die brol niet eens gratis in huis hebben. Het risico dat je brol koopt is altijd groter als je de lampen via dat kanaal (internet + aankoop in China) koopt.
(oeps .. sorry ReteIp : het overlapte elkaar een beetje - ik stond hier nogal lang in stand-by).
4W is ook niet toevallig het wattage.
Alle toestellen vanaf 5W hebben in USA een minimum powerfactor vereiste, alles daaronder mag doen wat het wil.
Maar er wordt niet gekeken naar de hoeveelheid lampen die je vervangt!
100 lampjes van 4W of 80 lampjes van 5W lijkt misschien een vergelijkbare installatie maar die eerste configuratie heeft geen enkele garantie qua netkwaliteit...
Alle toestellen vanaf 5W hebben in USA een minimum powerfactor vereiste, alles daaronder mag doen wat het wil.
Maar er wordt niet gekeken naar de hoeveelheid lampen die je vervangt!
100 lampjes van 4W of 80 lampjes van 5W lijkt misschien een vergelijkbare installatie maar die eerste configuratie heeft geen enkele garantie qua netkwaliteit...
Voor een goedkope prijs vind ik de importlampen de moeite. Maar op vlak van levensduur vind ik ze zwaar tegenvallen, ze halen slechts een fractie van de beloofde levensduur.
In de living hebben we een armatuur met twee G9 lampen die quasi de hele avond branden. De eerste LED lamp was na 1.5 jaar stuk, ik heb in garantie een vervanglamp gekregen maar die gaf na 8 maand ook de geest. Deze lampen kwamen van een webwinkel die ze ook gewoon binnentrok uit China. Daarna (een paar maand geleden) heb ik er rechtstreeks via Aliexpress gekocht tegen een fractie van de prijs, eens benieuwd hoe lang deze gaan meegaan.
Familieleden van mij hebben ook zeer slechte ervaringen met goedkope Chinese LED floodlights, hadden er zo massa's in hun tuin geplaatst. In het begin heel enthousiast, laag verbruik, goede lichtopbrengst en mooie lichtkleur. Slechts 1.5 jaar later zijn al die lampen voor de vuilbak.
In de living hebben we een armatuur met twee G9 lampen die quasi de hele avond branden. De eerste LED lamp was na 1.5 jaar stuk, ik heb in garantie een vervanglamp gekregen maar die gaf na 8 maand ook de geest. Deze lampen kwamen van een webwinkel die ze ook gewoon binnentrok uit China. Daarna (een paar maand geleden) heb ik er rechtstreeks via Aliexpress gekocht tegen een fractie van de prijs, eens benieuwd hoe lang deze gaan meegaan.
Familieleden van mij hebben ook zeer slechte ervaringen met goedkope Chinese LED floodlights, hadden er zo massa's in hun tuin geplaatst. In het begin heel enthousiast, laag verbruik, goede lichtopbrengst en mooie lichtkleur. Slechts 1.5 jaar later zijn al die lampen voor de vuilbak.
Bij bepaalde LED-lampen ga ik daar in mee maar diegene die ik heb zitten in exact hetzelfde omhulsel als de klassiek gloeilamppeertjes. Ik zie niet in wat hiermee zou kunnen mislopen. Ja, als je ze laat vallen dan kun je je snijden aan het glas en als je ze er dan terug in probeert te draaien, dan kun je een schok krijgen...maar dat had je ook met een klassieke gloeilamp.haelewyn schreef:Vergeet niet dat er in lampen altijd al een kwaliteitsverschil geweest is.
PS: in deze lamp zit geen kwik in tegenstelling tot de spaarlampen die ik ervoor had.
Groepsaankoop LED lampen. (men hoeft geen abonnee te zijn om deel te nemen aan de groepsaankoop)
http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... ossier/led" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn weliswaar goedkopere LED lampen op de markt te vinden, maar in dit geval worden er een aantal voordelen aan gekoppeld zoals:
-> 5 jaar garantie op alle ledlampen
-> ledlampen van hoge kwaliteit met COB- en SMD-technologie. COB (Chips On Board) is een nieuwe technologie waarbij vele kleine LEDs dicht bij elkaar worden gemonteerd. Dit geeft vele voordelen: ze zijn nog energiezuiniger, gaan ze nog langer mee en geven een mooier, homogener licht.
Meer uitleg (zoals "hoe kies ik de ledlampen") kan men vinden in "veel gestelde vragen".
http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... -ledlampen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... ossier/led" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn weliswaar goedkopere LED lampen op de markt te vinden, maar in dit geval worden er een aantal voordelen aan gekoppeld zoals:
-> 5 jaar garantie op alle ledlampen
-> ledlampen van hoge kwaliteit met COB- en SMD-technologie. COB (Chips On Board) is een nieuwe technologie waarbij vele kleine LEDs dicht bij elkaar worden gemonteerd. Dit geeft vele voordelen: ze zijn nog energiezuiniger, gaan ze nog langer mee en geven een mooier, homogener licht.
Meer uitleg (zoals "hoe kies ik de ledlampen") kan men vinden in "veel gestelde vragen".
http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... -ledlampen" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch wel hoor, ik heb het nagerekend en ik verdien ze sowieso terug. Die van 8W gebruik ik overigens niet (had ik enkel gekocht om eens te testen).reteiP schreef:+ bij u thuis zijn de branduren van nagenoeg alle verlichting veel te beperkt om ooit een terugverdieneffect te bekomen.
Qua levensduur heb ik nog geen ervaring, maar ik neem aan dat de lampen die jij hebt/had geen zogenaamde "LED filament bulbs" zijn/waren? Of wel?ThomasDM schreef:Voor een goedkope prijs vind ik de importlampen de moeite. Maar op vlak van levensduur vind ik ze zwaar tegenvallen, ze halen slechts een fractie van de beloofde levensduur.
Nee, die lampen in mijn living zijn maïskolf lampen met een G9 fitting.pastr schreef: Qua levensduur heb ik nog geen ervaring, maar ik neem aan dat de lampen die jij hebt/had geen zogenaamde "LED filament bulbs" zijn/waren? Of wel?

En dit soort floodlights:

Ook rekening houden met het stookseizoen, dan het niet verbruik van gas/olie/elek voor verwarming in rekening brengen.pastr schreef:Toch wel hoor, ik heb het nagerekend en ik verdien ze sowieso terug. Die van 8W gebruik ik overigens niet (had ik enkel gekocht om eens te testen).reteiP schreef:+ bij u thuis zijn de branduren van nagenoeg alle verlichting veel te beperkt om ooit een terugverdieneffect te bekomen.
Met de negatieve ervaring die veel mensen hebben qua levensduur, is het ook best mogelijk dat je lampen de geest geven (of praktisch niet geschikt meer zijn) voordat je ze terugverdiend hebt.
Ik had voorheen al spaarlampen en geen warme spots ofzo. Ik stook sowieso erg weinig. Vandaag bv. zie ik al dat de verwarmingsketel *niet* zal opspringen. De nachtperiode op mijn thermostaat loopt van 21u tot 16u45 en ik zie nu al dat de zoninval de temperatuur in de woonkamer op 19°C heeft gebracht. Aangezien voor mij de ideale temperatuur 17,5°C is ga ik dat nog wel halen zonder dat de ketel moet opspringen, zo lang het niet hard begint te waaien vanavond. Dit geheel terzijde en off-topic.reteiP schreef:Ook rekening houden met het stookseizoen, dan het niet verbruik van gas/olie/elek voor verwarming in rekening brengen.
Het ontwerp met die filamenten ziet er op het eerste zicht redelijk robuust uit, maar hoe het zit met de effectieve levensduur zal de praktijk moeten uitwijzen. Moest er een lamp veel te snel stuk gaan, dan kan ik mij nog altijd troosten met de gedachte dat de Belgische overheden ook verlies gedaan hebben op mijn belastinginkomsten (ik word zwaar fiscaal gediscrimineerd als bewuste single zonder kinderen).reteiP schreef:Met de negatieve ervaring die veel mensen hebben qua levensduur, is het ook best mogelijk dat je lampen de geest geven (of praktisch niet geschikt meer zijn) voordat je ze terugverdiend hebt.