Lehman Brothers en Ethias
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Lehman Brothers en Ethias
Van Nateus verzekeringen is er alsnog geen sprake. Hun "Onyx Security 07/2008" is nochtans identiek aan de Ethias Mutisecurity 07/2008.
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... liet.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze van Ethias zijn van Lehman Brothers Treasury dus denk dat Ethias met een reactie naar buiten mag komen
Deze van Ethias zijn van Lehman Brothers Treasury dus denk dat Ethias met een reactie naar buiten mag komen
Misschien nog even in herinnering brengen: een kleine greep uit de informatiebrochure van de Multisecurity, gevolgd door één van de vier waarden die Ethias hoog in het vaandel draagt:
"LIFT MultiSecurity is een verzekeringsbon van tak 23 die u toelaat volop te mikken op het winstpotentieel van de beurs,zonder het risico om ook maar één cent van uw geinvesteerde kapitaal te verliezen."
"Een product van Ethias"
???
"Totale veiligheid"
"Wat er ook gebeurt, uw kapitaal loopt geen enkel risico! Bij een automatische vervroegde afsluiting krijgt u
100 % van uw startkapitaal terug, vermeerderd met een aantrekkelijk rendement. Op einddatum krijgt u het bedrag terug dat u bij de start investeerde."
"risicoklasse: 1"
"dubbele bescherming"
Waarde: Het respect voor onze klanten en de naleving van de engagementen die we met hen zijn aangegaan
"LIFT MultiSecurity is een verzekeringsbon van tak 23 die u toelaat volop te mikken op het winstpotentieel van de beurs,zonder het risico om ook maar één cent van uw geinvesteerde kapitaal te verliezen."
"Een product van Ethias"
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
"Totale veiligheid"
"Wat er ook gebeurt, uw kapitaal loopt geen enkel risico! Bij een automatische vervroegde afsluiting krijgt u
100 % van uw startkapitaal terug, vermeerderd met een aantrekkelijk rendement. Op einddatum krijgt u het bedrag terug dat u bij de start investeerde."
"risicoklasse: 1"
"dubbele bescherming"
Waarde: Het respect voor onze klanten en de naleving van de engagementen die we met hen zijn aangegaan
Ik ben benieuwd naar een reactie van gratis voorzitter van bestuursraad van Ethias. Naar eigen zeggen stort hij zijn voorzittersvergoeding aan het goede doel.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ik heb ook een product van Multisecurity gekocht en ik moet zeggen dat Ethias hierin de volledige verantwoordelijkheid moet dragen. Wij zijn een engagement aangegaan met Ethias en niet met Lehman. Bij een rechtszaak zijn er al minstens 2 kwalificaties die hun de das kunnen omdoen: misbruik van vertrouwen en misleidende informatie. Ethias is verantwoordelijk voor het inschatten van het risico en niet de leden. Zij hebben immers alle informatie verspreid op papier met hoofding van Ethias. Ik zou zeggen... papieren en artikels waarin ze de gevolgen minimaliseren bijhouden. Mocht het tot een rechtszaak komen staan we sterker in blok dan alleen. Daarom zou ik zeggen... geef gerust mailadres door.
Ik ben geen jurist maar ik vrees dat de 'kleine lettertjes' je wel zullen tegenspreken... veel succes in ieder geval.StefanVDH schreef: Ik heb ook een product van Multisecurity gekocht en ik moet zeggen dat Ethias hierin de volledige verantwoordelijkheid moet dragen. Wij zijn een engagement aangegaan met Ethias en niet met Lehman. Bij een rechtszaak zijn er al minstens 2 kwalificaties die hun de das kunnen omdoen: misbruik van vertrouwen en misleidende informatie. Ethias is verantwoordelijk voor het inschatten van het risico en niet de leden. Zij hebben immers alle informatie verspreid op papier met hoofding van Ethias. Ik zou zeggen... papieren en artikels waarin ze de gevolgen minimaliseren bijhouden. Mocht het tot een rechtszaak komen staan we sterker in blok dan alleen. Daarom zou ik zeggen... geef gerust mailadres door.
Ik weet dat op de Citibank uitgiftes duidelijk vermeld staat wie de emittent en de garantieverlener is. Tot daar geen probleem, zelfs als hier een risico inzit.
Wat wel een probleem is, dat er uitgiftes verkocht zijn met "risicofactor 1 & 2" waarin kapitaalsbehoud de belangrijkste factor is.
Nuja.. Lenen aan meneer Lehman is als lenen aan een vriend![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
Wat wel een probleem is, dat er uitgiftes verkocht zijn met "risicofactor 1 & 2" waarin kapitaalsbehoud de belangrijkste factor is.
enCitibank beleggersprofi el: P1, op een schaal van P1 (meest conservatief)
tot P6 (meest ambitieus). Dit is een profi el voor beleggers die risicoafkerig zijn
en die geen enkel negatief rendement wensen, zelfs niet op korte termijn, en
die tevreden zijn met een rendement dat identiek is aan dat van een spaarboekje.
Vooral dat laatste zinnetje: Heel laag... En op minder dan 2 maanden is het koekenbak... Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zowal citibank als rating-agencies hiervan niet op de hoogte waren. Lehman heeft zijn A-rating gehouden tot de laatste dag voor het failissement...• Kredietrisico
Zoals altijd bestaat er een risico in geval van faling of niet-naleving van de
overeenkomst van de emittent. Lehman Brothers Treasury Co.B.V. heeft
echter een rating van A+ op de Standard & Poor’s-schaal. Het risico is
dus heel laag.
Nuja.. Lenen aan meneer Lehman is als lenen aan een vriend
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
De Italiaanse bank Unipol heeft besloten dat de verliezen die klanten hebben gemaakt in beleggingen of verzekeringen van Lehman Brothers, worden vergoed uit de reserves van de bank.
Zo kan het ook, een voorbeeld voor Ethias e.a.
zie (Italiaans): http://www.adoc.org/index/it/comunicati ... nipol.html
Zo kan het ook, een voorbeeld voor Ethias e.a.
zie (Italiaans): http://www.adoc.org/index/it/comunicati ... nipol.html
Hopelijk is hier een precedent geschapen....De Italiaanse bank Unipol heeft besloten dat de verliezen die klanten hebben gemaakt in beleggingen of verzekeringen van Lehman Brothers, worden vergoed uit de reserves van de bank.
Zo kan het ook, een voorbeeld voor Ethias e.a
Ik vrees er toch voor dat het inderdaad alleen maar om de kleine lettertjes gaat.StefanVDH schreef: Ik heb ook een product van Multisecurity gekocht en ik moet zeggen dat Ethias hierin de volledige verantwoordelijkheid moet dragen. Wij zijn een engagement aangegaan met Ethias en niet met Lehman. Bij een rechtszaak zijn er al minstens 2 kwalificaties die hun de das kunnen omdoen: misbruik van vertrouwen en misleidende informatie. Ethias is verantwoordelijk voor het inschatten van het risico en niet de leden. Zij hebben immers alle informatie verspreid op papier met hoofding van Ethias. Ik zou zeggen... papieren en artikels waarin ze de gevolgen minimaliseren bijhouden. Mocht het tot een rechtszaak komen staan we sterker in blok dan alleen. Daarom zou ik zeggen... geef gerust mailadres door.
Ik had ook een lang gesprek met één van de , in mijn ogen totaal onbekwame bedienden van Ethias . Het ging zo van : ja, we moeten afwachten... tot de opmerking dat het toch duidelijk in het contract stond dat het van Lehman Br was!! Ja zeg komaan. Ik heb daarop geantwoord dat het risicoklasse 1, A+... was met in koeien van letters KAPITAALSGARANTIE! Dat het niet mijn taak is als consument uit te pluizen wie LB is. Dat ik mijn geld aan Ethias heb TOEVERTROUWD en dat dat inhoudt dat zij hun huiswerk moeten maken en dat ze me niet wijsmaken dat toen de uitgifte in april gebeurde zij niet konden weten dat LB in slechte schoenen stond!Hoeveel hebben zij er niet aan verdiend!!
Ik heb alle hoop opgegeven en heb hen ook gezegd nooit nog in dergelijke produkten te zullen investeren, waarop de man zei: wat raad u ons dan aan?? Hoe kunnen we anders dan nog produkten verkopen? En als ik kapitaalsgarantie wilde moest ik bij een bank gaan! Maar het woord kapitaalsgarantie staat wel in het dik op hun Multisecurities vermeld tot op vandaag!
Ik heb geen goede , laat staan een professionele indruk van Ethias wat dit soort produkten betreft! Schoenmaker blijf bij je leest en hou het enkel op verzekeringsprodukten.
Als mijn 8 jaar om zijn is ook mijn geld van mijn First rekening er weg.
Ja, inderdaad. Het is ontgoochelend maar je kan niet zeggen dat er GEEN gronden zijn om Ethias te pakken. Heel wat voorafgaande documenten zijn een engagement van Ethias. Elke prospectus vermeldt met 100% zekerheid kapitaalsgarantie en dat op bedrijfspapier van Ethias en niet van Lehman. Op basis daarvan nemen mensen hun beslissing. Er zijn inderdaad de kleine lettertjes, maar er is ook de bedrijfsethiek en 'misbruik van vertrouwen' en 'misleidende informatie' zijn kwalificaties die ook gelden in de juridische wereld. Ik denk dat ze meer voordeel zouden doen met hun goeie wil te tonen dan met de gedupeerden te laten stikken. Ze zouden nu beter tonen dat ze achter hun klanten staan en verantwoordelijkheid nemen. Ik begrijp ook natuurlijk wel dat ze moeten afwachten om te zien wat zij als schuldeiser krijgen vooraleer ze laten uitlekken dat zij de mensen zullen vergoeden want dat zal de curator de gelden ergens anders laten naartoe stromen. Ik denk dat dit nu een enorme kans is voor hen om klanten te ronselen. Ze zouden het beter commercieel bekijken en misschien doen ze dat wel want blijkbaar heeft Citibank al negatief gecommuniceerd terwijl ik van Ethias nog niets heb ontvangen...
HALLO IEDEREEN,
IK HEB ZONET EEN BERICHT GELEZEN DAT DE SOLVABILITEIT VAN ETHIAS VERLAAGD IS VAN A+ NAAR A- OMDAT ZE VOOR 120 MILJOEN BLOOTSTAAN AAN LEHMAN. OP HET EERSTE GEZICHT IS DAT NATUURLIJK NORMAAL. DAT WIL ZEGGEN DAT ZE DE SCHULDEN AAN DE BELEGGER IN REKENING NEMEN. IK DENK NIET DAT ETHIAS EEN BEDRIJF IS DAT ZOMAAR OVERKOP ZAL GAAN. ER ZIJN INDERDAAD HEEL WAT HOGE PIEFEN DIE DAAR NOG EEN POSTJE HEBBEN VAN TOEN HET DE OMOB WAS. VANDAAR DAT IK DENK DAT ETHIASBELEGGERS NOG IETS MEER KANS HEBBEN OM TERUGBETAALD TE WORDEN DAN ANDEREN.
IK ZOU IN IEDER GEVAL WILLEN VRAGEN WIE BEREID IS OM IN GEVAL VAN EEN NEGATIEF BERICHT VAN ETHIAS GEZAMENLIJK ACTIE TE ONDERNEMEN. IK WEET DAT HET NOG VOORBARIG IS, MAAR BETER VOORBEREID ZIJN, DAN KAN ER KORT OP DE BAL GESPEELD WORDEN. EN MET HOE MEER WE ZIJN, HOE MEER AANDACHT, HOE MEER KANS EN HOE GOEDKOPER DE PROCEDURE
STUUR GERUST MAILADRES NAAR: s_vdh1@hotmail.com
IK HEB ZONET EEN BERICHT GELEZEN DAT DE SOLVABILITEIT VAN ETHIAS VERLAAGD IS VAN A+ NAAR A- OMDAT ZE VOOR 120 MILJOEN BLOOTSTAAN AAN LEHMAN. OP HET EERSTE GEZICHT IS DAT NATUURLIJK NORMAAL. DAT WIL ZEGGEN DAT ZE DE SCHULDEN AAN DE BELEGGER IN REKENING NEMEN. IK DENK NIET DAT ETHIAS EEN BEDRIJF IS DAT ZOMAAR OVERKOP ZAL GAAN. ER ZIJN INDERDAAD HEEL WAT HOGE PIEFEN DIE DAAR NOG EEN POSTJE HEBBEN VAN TOEN HET DE OMOB WAS. VANDAAR DAT IK DENK DAT ETHIASBELEGGERS NOG IETS MEER KANS HEBBEN OM TERUGBETAALD TE WORDEN DAN ANDEREN.
IK ZOU IN IEDER GEVAL WILLEN VRAGEN WIE BEREID IS OM IN GEVAL VAN EEN NEGATIEF BERICHT VAN ETHIAS GEZAMENLIJK ACTIE TE ONDERNEMEN. IK WEET DAT HET NOG VOORBARIG IS, MAAR BETER VOORBEREID ZIJN, DAN KAN ER KORT OP DE BAL GESPEELD WORDEN. EN MET HOE MEER WE ZIJN, HOE MEER AANDACHT, HOE MEER KANS EN HOE GOEDKOPER DE PROCEDURE
Ik denk niet dat het hier gaat over de multisecurity, waar Lehman Brothers zelf de garantie geeft (gaf). Maar om het eigen verlies, dat Ethias leidt door Lehman Brothers, via andere producten, o.a de First producten.StefanVDH schreef: HALLO IEDEREEN,
ROEPEN is voor niks nodig, we kunnen het zo ook wel lezenStefanVDH schreef: HALLO IEDEREEN,
IK HEB ZONET EEN ...