Lehman Brothers en Ethias
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Lehman Brothers en Ethias
Blijkbaar heeft de Japanse bank die de Aziatische activiteiten heeft overgenomen nu ook de activiteiten in nederland overgenomen. De vraag is of de Multisecurityproducten daar ook onder vallen.
Stefan
Stefan
Ivm de citibank aanbiedingen: Alles is kosher op papier (commerciële folder en prospectus is vrij te downloaden op het net). Ook de commericiële folder bevat de informatie dat er een kredietrisico bestaat en wie de emittent is.Essentieel bij de beoordeling van deze zaak zijn enerzijds de verschafte informatie (de promotiefolder) en anderzijds de contractvoorwaarden van de polis
Wat minder kosher is de manier dat dit risico is verdoezeld door een A-rating (die in vraag kan gesteld worden) en de vermelding dat het risico zeer klein is.
Moest de belegging na een jaar of 4 in dit scenario zijn gestort is dit pech, maar nu gaat het over een periode van 2 maanden, dus ik vermoed van enige voorkennis bij de betrokken banken.
Spijtig genoeg zijn het enkel de activiteiten. De "assets" en "schulden" liggen nog altijd bij de Lehman holding in de VSBlijkbaar heeft de Japanse bank die de Aziatische activiteiten heeft overgenomen nu ook de activiteiten in nederland overgenomen. De vraag is of de Multisecurityproducten daar ook onder vallen.
Bedankt Polis23...Polis23 schreef: Essentieel bij de beoordeling van deze zaak zijn enerzijds de verschafte informatie (de promotiefolder) en anderzijds de contractvoorwaarden van de polis.
Graag bereid en en ander te onderzoeken voor gedupeerde beleggers.
Met dit als slogan:' Spaarformule met kapitaalgarantie en het vooruitzicht op een mogelijk hoog rendement zonder risico's te nemen. ' en daar bovenop nog risicoklasse 1 en A rating.....is dit toch pure misleiding.
Ik kan en wil niet geloven dat Ethias , zeker met de uitgifte van juli, niet wist wat er gaande was bij LB!
En dan nog gezwegen over het feit dat officieel, Ethias nog steeds niet heeft gecommuniceerd met de gedupeerden! Ik heb nog steeds geen verklaring ontvangen....
Laatst gewijzigd door mouche op 25 september 2008, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gebeld en de brieven zijn vandaag verstuurd, dus zou je die morgen in de bus moeten hebben. Ze hebben ook gezegd dat ze moeten afwachten, dus ik vrees dat in die brief niet veel nieuws zal staan. er is wel één voordeel aan Ethias. Er zijn geen aandeelhouders die hun eigenbelang noeten redden. Daarmee bedoel ik dat ze zichzelf persoonlijk niet echt schade toebrengen met de gedupeerden te betalen. Een ander geval zijn de banken die bij uitbetaling aan gedupeerden hun dividend van het jaar erop zullen zien verminderen. Ik denk dat er nog hoop is. Ze kunnen nu natuurlijk niet zeggen dat zij het zullen betalen want dat gaan de curatoren zowiezo het geld naar andere schuldeisers laten vloeien.
Voor de volledigheid: de commerciele folders van enkele citibank producten die getroffen zijn:
Double opportunity met risicoklasse 1
Inflation note met risicoklasse 2
Alles lijkt in orde en de risico's zijn redelijk goed uitgelegd, maar de vraag blijft:
-had de bank voorkennis. Indien ja had dit product geen P1 of P2 mogen meekrijgen.
-Waarom heeft de emittent een A-rating?
Double opportunity met risicoklasse 1
Inflation note met risicoklasse 2
Alles lijkt in orde en de risico's zijn redelijk goed uitgelegd, maar de vraag blijft:
-had de bank voorkennis. Indien ja had dit product geen P1 of P2 mogen meekrijgen.
-Waarom heeft de emittent een A-rating?
Stefan, het is alleszinds positief hier wat steun te vinden samen met andere gedupeerden! Ik zie dat je ook op het andere forum hier aktief mee bezig bent.StefanVDH schreef: Ik heb gebeld en de brieven zijn vandaag verstuurd, dus zou je die morgen in de bus moeten hebben. Ze hebben ook gezegd dat ze moeten afwachten, dus ik vrees dat in die brief niet veel nieuws zal staan. er is wel één voordeel aan Ethias. Er zijn geen aandeelhouders die hun eigenbelang noeten redden. Daarmee bedoel ik dat ze zichzelf persoonlijk niet echt schade toebrengen met de gedupeerden te betalen. Een ander geval zijn de banken die bij uitbetaling aan gedupeerden hun dividend van het jaar erop zullen zien verminderen. Ik denk dat er nog hoop is. Ze kunnen nu natuurlijk niet zeggen dat zij het zullen betalen want dat gaan de curatoren zowiezo het geld naar andere schuldeisers laten vloeien.
Dit is een belangrijke uitlaatklep!
Laatst gewijzigd door mouche op 25 september 2008, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou minstens de steun van 10-15 gedupeerden willen hebben mocht de zaak uiteindelijk negatief uitdraaien. Daarom vraag ik jullie om via mail te laten weten of jullie daartoe bereid zijn.
s_vdh1@ hotmail.com
Kennen jullie nog gedupeerden, of zitten jullie nog op een ander forum, stuur de adressen maar door. Ik verzamel ze alvast.
Schrijf ook naar de ombudsdienst, klantendienst,... van Ethias. Laat ze niet gerust.
groetjes
Stefan
s_vdh1@ hotmail.com
Kennen jullie nog gedupeerden, of zitten jullie nog op een ander forum, stuur de adressen maar door. Ik verzamel ze alvast.
Schrijf ook naar de ombudsdienst, klantendienst,... van Ethias. Laat ze niet gerust.
groetjes
Stefan
Het is hier niet echt in het nieuws geweest, maar de Emittent van de Multisecurity 04/08 en 07/08, nl. "Lehman Brothers Treasury Co. B.V. " is op 19/9 effectief failliet verklaard.
Het definitieve faillissement van deze Nederlandse dochter van LB heeft dus zware gevolgen voor de beleggers in deze producten.
Het definitieve faillissement van deze Nederlandse dochter van LB heeft dus zware gevolgen voor de beleggers in deze producten.
Vraag: link? Of een verwijzing naar een artikel?robokat schreef:
Het is hier niet echt in het nieuws geweest, maar de Emittent van de Multisecurity 04/08 en 07/08, nl. "Lehman Brothers Treasury Co. B.V. " is op 19/9 effectief failliet verklaard.
Lehman Brothers Treasury is sinds 19/9 in surseance (=uitstel van betaling). Noch niet echt failliet maar wel in afwachting van faillisement. Net zoals Lehman Brothers Holding ook nog niet echt failliet is.
@ Polis23:
Ziehier een verwijzing naar de surseance:
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_fail ... ?id=101208
Ziehier een verwijzing naar de surseance:
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_fail ... ?id=101208
De folder van Lift Multisecurity 07/2008 teruggevonden.
"Producttype:
Verzekeringsbon van tak 23, belegd in een gestructureerd product gewaarborgd door een financiële instelling met rating (op datum van uitgifte van deze brochure) Moody's A1, S&P A+, Fitch AA-"
Dat die "instelling" Lehman is en niet Ethias wordt enkel in bijlage vermeld.
Is dit misleiding of niet ?
"Producttype:
Verzekeringsbon van tak 23, belegd in een gestructureerd product gewaarborgd door een financiële instelling met rating (op datum van uitgifte van deze brochure) Moody's A1, S&P A+, Fitch AA-"
Dat die "instelling" Lehman is en niet Ethias wordt enkel in bijlage vermeld.
Is dit misleiding of niet ?
zie ook:Polis23 schreef:
Vraag: link? Of een verwijzing naar een artikel?
http://www.parool.nl/parool/nl/31/Finan ... liet.dhtml