lenen of enkel eigen inbreng
TIP
lenen of enkel eigen inbreng
Hallo,
mijn man en ik hebben een investeringsgoed in het oog en vroegen ons af of we het volledige bedrag voor dit appartement 'van onze niets-opbrengende-spaarrekening' zouden halen of een deel ervan via een hypothecair krediet financieren.
Ik bekwam het geld via een erfenis, ben momenteel aan het studeren en heb dus geen inkomen.
Mijn man werkt als freelancer in de kunsten en heeft een variabel loon.
We zijn eigenaar van ons huis en hebben geenenkel krediet lopen.
Ik weet dat het waarschijnlijk moeilijk zal zijn om bij een grootbank een woonlening af te sluiten indien er vooral rekening gehopuden wordt met ons inkomen, maar vraag me dus toch af of het wel verstandig is om alles via "eigen inbreng" te betalen.
Alvast bedankt voor de reacties!
mijn man en ik hebben een investeringsgoed in het oog en vroegen ons af of we het volledige bedrag voor dit appartement 'van onze niets-opbrengende-spaarrekening' zouden halen of een deel ervan via een hypothecair krediet financieren.
Ik bekwam het geld via een erfenis, ben momenteel aan het studeren en heb dus geen inkomen.
Mijn man werkt als freelancer in de kunsten en heeft een variabel loon.
We zijn eigenaar van ons huis en hebben geenenkel krediet lopen.
Ik weet dat het waarschijnlijk moeilijk zal zijn om bij een grootbank een woonlening af te sluiten indien er vooral rekening gehopuden wordt met ons inkomen, maar vraag me dus toch af of het wel verstandig is om alles via "eigen inbreng" te betalen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: lenen of enkel eigen inbreng
Hangt voor het grootste deel van jullie af, vrees ik.
Momenteel kan je je lening nog inbrengen voor een investeringsgoed. Je zal er snel bij moeten zijn, want verwacht wordt dat dat het eerste zal zijn dat zal sneuvelen bij een nieuwe regering!
Je hebt dan nog wel de keuze of je enkel het minumum leent (om dus in te brengen) of een groter deel gaat lenen. Dit hangt wat van jullie dituatie af:
* Stel dat je het van je spaarrekening betaalt, heb je dan nog genoeg buffer om verder te kunnen ? Ook in worst case scenario (gezien je geen inkomen hebt en je man een variabel loon).
* Uiteraard is het de bedoeling dat je snel huurinkomsten krijgt, dus die kan je gebruiken om je lenig af te betalen en/of je spaarbuffer terug aan te vullen.
Wat de banken betreft, ga je het enkel weten als je een rondje bij hen doet. Loon is niet de enige factor.
Je kan wel eens een beter dossier hebben, dan je denkt:
* Huurinkomsten worden ook als loon gezien.
* Je hebt momenteel geen lening lopen
* En je bent eigenaar van je huidige woning.
* Het is dus zelfs mogelijk om een hypotheek te zetten op zowel je investeringseigendom + je huidige woning. Je quotiteit is dus héél laag.
* Bijkomend kan je bewijzen dat je de lening eigenlijk niet nodig hebt.
* Een extra mogelijkheid zou zelfs zijn om het geld in een effectenportefeuille te steken en die als onderpand te geven. Dan moet er zelfs geen notaris aan te pas komen voor dat gedeelte (dit kan niet voor hypothecair krediet gedeelte omdat je het anders niet kan inbrengen)
Dus ga eens langs enkele banken langs, leg de situatie uit en wacht even op de voorstellen.
Daarna kan je nog steeds beslissen of je voor volledig spaargeld, volledig lening of iets tussenin kiest.
Momenteel kan je je lening nog inbrengen voor een investeringsgoed. Je zal er snel bij moeten zijn, want verwacht wordt dat dat het eerste zal zijn dat zal sneuvelen bij een nieuwe regering!
Je hebt dan nog wel de keuze of je enkel het minumum leent (om dus in te brengen) of een groter deel gaat lenen. Dit hangt wat van jullie dituatie af:
* Stel dat je het van je spaarrekening betaalt, heb je dan nog genoeg buffer om verder te kunnen ? Ook in worst case scenario (gezien je geen inkomen hebt en je man een variabel loon).
* Uiteraard is het de bedoeling dat je snel huurinkomsten krijgt, dus die kan je gebruiken om je lenig af te betalen en/of je spaarbuffer terug aan te vullen.
Wat de banken betreft, ga je het enkel weten als je een rondje bij hen doet. Loon is niet de enige factor.
Je kan wel eens een beter dossier hebben, dan je denkt:
* Huurinkomsten worden ook als loon gezien.
* Je hebt momenteel geen lening lopen
* En je bent eigenaar van je huidige woning.
* Het is dus zelfs mogelijk om een hypotheek te zetten op zowel je investeringseigendom + je huidige woning. Je quotiteit is dus héél laag.
* Bijkomend kan je bewijzen dat je de lening eigenlijk niet nodig hebt.
* Een extra mogelijkheid zou zelfs zijn om het geld in een effectenportefeuille te steken en die als onderpand te geven. Dan moet er zelfs geen notaris aan te pas komen voor dat gedeelte (dit kan niet voor hypothecair krediet gedeelte omdat je het anders niet kan inbrengen)
Dus ga eens langs enkele banken langs, leg de situatie uit en wacht even op de voorstellen.
Daarna kan je nog steeds beslissen of je voor volledig spaargeld, volledig lening of iets tussenin kiest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je je project kan financieren zonder lening is dat het beste volgens mij.
bv. Een lening van €185.000 aan 1,61% 25jaar vast
Kosten Leningsakte: €5000
SSV: €5.000 (geschat, afhankelijk van leeftijd, roker, ...)
Rente op de lening : €39.500
GESCHATTE TOTALE KOST: €49.500
Dat valt allemaal weg als je niets leent. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen en ook nog normaal kunnen leven.
bv. Een lening van €185.000 aan 1,61% 25jaar vast
Kosten Leningsakte: €5000
SSV: €5.000 (geschat, afhankelijk van leeftijd, roker, ...)
Rente op de lening : €39.500
GESCHATTE TOTALE KOST: €49.500
Dat valt allemaal weg als je niets leent. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen en ook nog normaal kunnen leven.
Zou enkel lenen voor het fiscaal aftrekbaar gedeelte.
Waarom het fiscaal voordeel laten liggen ?
Waarom het fiscaal voordeel laten liggen ?
Estate Guru believer.
Maar ze hebben wel een jaarlijkse belastingsvermindering en dat gedurende 25jaar.
Dus als je die rekent:
Je mag beide voor € 2.350 inbrengen, wat een voordeel van 30% opbrengt, dus € 705.
Dit voor beide = € 1410
maal 25 jaar, geeft dat 35250
Dus die lening kost je € 14.250
Als ze ipv 185k maar 100k lenen,zakt de kost van de intrest naar 21.370.
Zelfs met gelijkblijvende notariskost, ssv etc doen ze dan al winst.
Dus als je die rekent:
Je mag beide voor € 2.350 inbrengen, wat een voordeel van 30% opbrengt, dus € 705.
Dit voor beide = € 1410
maal 25 jaar, geeft dat 35250
Dus die lening kost je € 14.250
Als ze ipv 185k maar 100k lenen,zakt de kost van de intrest naar 21.370.
Zelfs met gelijkblijvende notariskost, ssv etc doen ze dan al winst.
Ik zou net de omgekeerde keuze maken: zoveel mogelijk lenen. De inflatie loopt vrijwel gelijk met de rente (= vrijwel gratis geld van de bank). Met hetzelfde kapitaal kan je meerdere panden aankopen en dus op langere termijn een groter vermogen uitbouwen.
De interesten zijn daarnaast nog eens fiscaal aftrekbaar, wat overeenkomt met gratis geld waar je niets voor moet doen. Er geen gebruik van maken komt overeen met geld op tafel laten liggen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik wil het onderwerp niet kapen maar zou dit ook opgaan voor een investeringsgoederen van ongeveer 33000 euro? Beter lenen? Geen leningen lopen en eigen woning.
Laatst gewijzigd door woodpeckerbird op 12 december 2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal van de huur opbrengst afhangen.woodpeckerbird schreef: ↑12 december 2019, 15:32 Ik wil het onderwerp niet kapen maar zou dit ook opgaan voor een investeringsgoederen (garages) van ongeveer 33000 euro? Beter lenen? Geen leningen lopen en eigen woning.
33000 € / 80 € = 412,5 maand = 34 j onroerende voorheffing buiten beschouwing.
Fantastisch rendement op termijn he , als investering.
Daar voor lenen ??
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Platin, ieder zijn gedacht.
Is niet omdat betonboeren en vastgoed makelaars het als ideale investering voorstellen dat het ook zo is.
Een beetje kritisch zijn kan nooit kwaad.
Een box voor eigen noden of om te verhuren is wel een groot verschil.
Estate Guru believer.