lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Cafébazin mag van buren elektrische wagen niet opladen in eigen garage: “Ze zijn bang dat de boel gaat ontploffen”Brembos schreef: ↑30 december 2021, 09:31 1) thuis een nachtje in het stopcontact steken , 90% van de tijd staat mijn wagen stil.
2) ik doe slechts 1 - 2 keer per jaar meer dan 350 km per dag.
3) veel minder onderhoud aan slijtage gevoelige delen zoals remmen , motor , transmissie
4) 30 jaar geleden kwam ik met een volle tank in mijn kever ook amper 400 km ver en niemand die daar over klaagde.
De electrische wagen is de toekomst.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211229_95304658
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Met een volle benzine tank doe je 800 km.Brembos schreef: ↑30 december 2021, 09:31 1) thuis een nachtje in het stopcontact steken , 90% van de tijd staat mijn wagen stil.
2) ik doe slechts 1 - 2 keer per jaar meer dan 350 km per dag.
3) veel minder onderhoud aan slijtage gevoelige delen zoals remmen , motor , transmissie
4) 30 jaar geleden kwam ik met een volle tank in mijn kever ook amper 400 km ver en niemand die daar over klaagde.
De electrische wagen is de toekomst.
Voor diegene die er zin in hebben alle dagen hun EV op te laden om 200 km te rijden...
Ook laad je maar voor 80/90% op, uit veiligheid..
Niet vergeten dat lichten, airco enz. ook capaciteit van de battery neemt.
Maar ieder zijn ding.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Miserie van het opladen? Stekker insteken en klaar, makkelijker kan toch niet?
Wat dan over miserie om te gaan tanken ? Of heb je thuis misschien een raffinaderij? Of krijg je bij een aankoop in de supermarkt ook gratis 2L brandstof?
Voordat ik een elektrische auto had, was er nooit bij mij opgekomen dat niet meer tanken een grote opluchting is. Als je natuurlijk geen ervaring hebt met elektrisch rijden is het makkelijk om zulke boutade uitspraken te doen
Over brandgevaar, elektrische wagens worden onder een vergrootglas genomen maar hebben geen groter risico dan verbrandingsmotoren:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vaarlijker
Of je het nu wilt of niet, elektrische rijden is de toekomst en terecht ook. De energie opslag zal nog verder verbeteren met betere batterijen, waterstof of andere technologieën. Er is echter geen enkele reden om vandaag de overstap niet te maken behalve dan de hoge kostprijs (voor particulieren) en het uurtje extra onderweg tijdens de jaarlijkse zomer/winter vakantie naar het buitenland.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Ik heb mijn hybride de laatste 4 maanden niet meer opgeladen. Ik tank wel E10 om de 3 weken.
Thuis laden is pakken duurder geworden en loont dus niet meer. Gelukkig moet ik als privé-persoon geen jaarlijkse taks meer betalen. Dat scheelt ook meer dan 1000€ tegenover 2020.
Thuis laden is pakken duurder geworden en loont dus niet meer. Gelukkig moet ik als privé-persoon geen jaarlijkse taks meer betalen. Dat scheelt ook meer dan 1000€ tegenover 2020.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Een volle tank benzine is op 5 minuten klaar voor 800 Km te rijden. Niks gepruts met laadkabel .Bmic schreef: ↑30 december 2021, 11:00Miserie van het opladen? Stekker insteken en klaar, makkelijker kan toch niet?
Wat dan over miserie om te gaan tanken ? Of heb je thuis misschien een raffinaderij? Of krijg je bij een aankoop in de supermarkt ook gratis 2L brandstof?
Voordat ik een elektrische auto had, was er nooit bij mij opgekomen dat niet meer tanken een grote opluchting is. Als je natuurlijk geen ervaring hebt met elektrisch rijden is het makkelijk om zulke boutade uitspraken te doen
Over brandgevaar, elektrische wagens worden onder een vergrootglas genomen maar hebben geen groter risico dan verbrandingsmotoren:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vaarlijker
Of je het nu wilt of niet, elektrische rijden is de toekomst en terecht ook. De energie opslag zal nog verder verbeteren met betere batterijen, waterstof of andere technologieën. Er is echter geen enkele reden om vandaag de overstap niet te maken behalve dan de hoge kostprijs (voor particulieren) en het uurtje extra onderweg tijdens de jaarlijkse zomer/winter vakantie naar het buitenland.
Als je met een EV 300 km kan rijden op één laadbeurt mag je happy zijn..
En opladen 1 uur opladen is goed voor 80km rij ergernis..
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Sta mij toe het volgende te zeggen. Als de elektrische auto de toekomst is, hoe komt het dan dat deze al langer bestaat dan de verbrandingsmotor en nooit eerder doorgebroken is?Bmic schreef: ↑30 december 2021, 11:00
Of je het nu wilt of niet, elektrische rijden is de toekomst en terecht ook. De energie opslag zal nog verder verbeteren met betere batterijen, waterstof of andere technologieën. Er is echter geen enkele reden om vandaag de overstap niet te maken behalve dan de hoge kostprijs (voor particulieren) en het uurtje extra onderweg tijdens de jaarlijkse zomer/winter vakantie naar het buitenland.
Nog een paar bedenkingen. Als iedereen elektrisch rijdt, dan worden al die "propere" wagens opgeladen met "propere" elektriciteit die opgewekt is door gascentrales Zeer hypocriet van de overheid....
Bovendien is het onbetaalbaar als particulier. Je kan tegen verbrandingsmotoren zijn maar het gigantische voordeel dat deze hebben is dat je ze gewoon moet volkappen en er honderden kilometers mee kan rijden.... Hoe ga je in een appartementsblok er voor zorgen dat iedereen toegang heeft tot een laadpunt? Wat met al die mensen die in een stad wonen en hun wagen noodgedwongen buiten moeten zetten? Hoe gaan die hun elektrische wagens opladen bij hun thuis???
Face it : de enigste reden waarom die elektrische wagens nu zo populair zijn, is de fiscaliteit. En België kennende, kan die snel veranderen
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Indien ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen dan kocht ik een Skoda Octavia Plug in hybride 204 pk voor +/- 34.000 euro in Duitsland die ik zelf invoer in Belgie. Een fluitje van een cent en ongeveer 10.000 euro goedkoper dan bij de dealer in Belgie.
Voor de dagelijkse tripjes tot 50 km (in miijn geval 95% van mijn kilometers) op electriciteit , de rest op benzine.
https://www.neuwagenkauf.com/skoda-octa ... _20185.php
Voor de dagelijkse tripjes tot 50 km (in miijn geval 95% van mijn kilometers) op electriciteit , de rest op benzine.
https://www.neuwagenkauf.com/skoda-octa ... _20185.php
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Zolang je een benzine kan kopen zou ik daarvoor opteren.
EV is mizerie om hem op te laden als je het thuis al kan doen, en voldoende vermogen hebt, en de afstand die je kan afleggen, is ook een lachertje.
EV is mizerie om hem op te laden als je het thuis al kan doen, en voldoende vermogen hebt, en de afstand die je kan afleggen, is ook een lachertje.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
De combinatie van beide lijkt me ideaal. Ik zou die Plug in Skoda van 34.000 euro verkiezen boven een Belgische driecilinder Skoda voor hetzelfde geld.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Dat is oud nieuws van 2020…,
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Wat heeft iedereen toch met elektrische wagens en hun bereik. De nieuwere wagens kunnen in praktijk 300 tot 400km rijden met een volle batterij. Ik kan gerust begrijpen dat sommige mensen dit aantal km op 1 dag wel vaker doen en dan is een elektrische wagen inderdaad nog niets voor jou. Maar hoeveel mensen doen dit?
De laatste nieuwe wagens laden overigens ook op van 10% tot 80% in 18 minuten (Kia EV6, Hyundai Ioniq 5). Ik denk dat je na 400km non stop rijden wel even een rustpauze van 18 minuten kan gebruiken, niet?
De batterij die niet zo lang zal meegaan? Inmiddels zijn er wat premium elektrische wagen al lang beschikbaar (zoals Tesla) en is er dus ook al behoorlijk wat data beschikbaar over de batterijduur.
https://tweakers.net/i/US7QsnOsOXrD55i5 ... 317267.png (dit zijn overigens gegevens van inmiddels 8 jaar oude wagens en dus ook 8 jaar oude technologie).
De nadelen?
Ja, zulke snelle laadpalen zijn nog niet ruim beschikbaar en BE staat enorm achter. Maar eigenlijk zou je niet naar België moeten kijken. In BE zal je die amper tot niet nodig hebben want je kan ons eigen land wel bereiken zonder de nood van snelladers (tenzij je vaak van Limburg naar de zee moet maar dan opnieuw -> als je dit vaak doet is een elektrische wagen inderdaad niets voor jou).
Ja, als je zo'n lange rit doet zal je je wat meer moeten voorbereiden (hotel zoeken met laadpaal, route wat plannen en best wat marge houden,...). Het zijn kinderziektes die eruit moeten.
Ja, in de winter zal je waarschijnlijk een pak minder van het beloofde bereik halen. Denk je dit vaak nodig te hebben, neem dan een wagen met warmtepomp (dat zorgt voor efficiëntere verwarming).
Ja, de levertermijnen van elektrische wagens is slecht, al is dit van de hele industrie en dus ook van wagens met een ontploffingsmotor.
Ja, elektrische wagen zijn duur, maar heb je de prijs al eens gezien van een nieuwe wagen met ontploffingsmotor? Die zijn ook een stuk duurder geworden. Alternatief is kiezen voor een zeer goedkope 2dehandswagen om de keuze uit te stellen en "tijd te winnen".
Het valt op dat de meeste negatieve feedback van elektrische wagen komt van mensen die juist geen elektrische wagen hebben. Toch niet een beetje schrik voor het onbekende en gigantische vooroordelen (en complot theorieën) zien?
Ik ben overigens geen gebruiker van een elektrische wagen. Mijn wagen is nog maar 3 jaar oud. Echter tussen nu en 3 jaar is er zeer veel gewijzigd, andere merken (Mercedes, VW, Kia,... zelfs Dacia) zijn ermee begonnen waardoor het aanbod een pak beter is geworden.
Ik zou alvast zeker geen nieuwe wagen met ontploffingsmotor meer kopen tenzij je echt veel km doet en die op 5 jaar "op rijdt". Over een jaar of 4 is die waarde gewoon gekelderd (eerste lichting van elektrische leasing wagens zal de 2dehands markt bereiken) en wil niemand die nog hebben en zal vadertje staat zich beginnen focussen om ook de consument te doen overschakelen naar elektrische wagens (prijs brandstoffen, BIV, milieutaksen, LEZ, km taks op basis van uitstoot...). Diegene die wagens exporteert zal goed in de handjes wrijven want zij zullen een overaanbod hebben aan mensen die er vanaf willen.
De laatste nieuwe wagens laden overigens ook op van 10% tot 80% in 18 minuten (Kia EV6, Hyundai Ioniq 5). Ik denk dat je na 400km non stop rijden wel even een rustpauze van 18 minuten kan gebruiken, niet?
De batterij die niet zo lang zal meegaan? Inmiddels zijn er wat premium elektrische wagen al lang beschikbaar (zoals Tesla) en is er dus ook al behoorlijk wat data beschikbaar over de batterijduur.
https://tweakers.net/i/US7QsnOsOXrD55i5 ... 317267.png (dit zijn overigens gegevens van inmiddels 8 jaar oude wagens en dus ook 8 jaar oude technologie).
De nadelen?
Ja, zulke snelle laadpalen zijn nog niet ruim beschikbaar en BE staat enorm achter. Maar eigenlijk zou je niet naar België moeten kijken. In BE zal je die amper tot niet nodig hebben want je kan ons eigen land wel bereiken zonder de nood van snelladers (tenzij je vaak van Limburg naar de zee moet maar dan opnieuw -> als je dit vaak doet is een elektrische wagen inderdaad niets voor jou).
Ja, als je zo'n lange rit doet zal je je wat meer moeten voorbereiden (hotel zoeken met laadpaal, route wat plannen en best wat marge houden,...). Het zijn kinderziektes die eruit moeten.
Ja, in de winter zal je waarschijnlijk een pak minder van het beloofde bereik halen. Denk je dit vaak nodig te hebben, neem dan een wagen met warmtepomp (dat zorgt voor efficiëntere verwarming).
Ja, de levertermijnen van elektrische wagens is slecht, al is dit van de hele industrie en dus ook van wagens met een ontploffingsmotor.
Ja, elektrische wagen zijn duur, maar heb je de prijs al eens gezien van een nieuwe wagen met ontploffingsmotor? Die zijn ook een stuk duurder geworden. Alternatief is kiezen voor een zeer goedkope 2dehandswagen om de keuze uit te stellen en "tijd te winnen".
Het valt op dat de meeste negatieve feedback van elektrische wagen komt van mensen die juist geen elektrische wagen hebben. Toch niet een beetje schrik voor het onbekende en gigantische vooroordelen (en complot theorieën) zien?
Ik ben overigens geen gebruiker van een elektrische wagen. Mijn wagen is nog maar 3 jaar oud. Echter tussen nu en 3 jaar is er zeer veel gewijzigd, andere merken (Mercedes, VW, Kia,... zelfs Dacia) zijn ermee begonnen waardoor het aanbod een pak beter is geworden.
Ik zou alvast zeker geen nieuwe wagen met ontploffingsmotor meer kopen tenzij je echt veel km doet en die op 5 jaar "op rijdt". Over een jaar of 4 is die waarde gewoon gekelderd (eerste lichting van elektrische leasing wagens zal de 2dehands markt bereiken) en wil niemand die nog hebben en zal vadertje staat zich beginnen focussen om ook de consument te doen overschakelen naar elektrische wagens (prijs brandstoffen, BIV, milieutaksen, LEZ, km taks op basis van uitstoot...). Diegene die wagens exporteert zal goed in de handjes wrijven want zij zullen een overaanbod hebben aan mensen die er vanaf willen.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Hoe meer je een battery oplaadt , hoe minder capaciteit er op den duur ingaat. En zeker met snelladers..
En eens je battery versleten is, ga je je auto aan de straatstenen niet meer kwijt knnen, .. >Wie wil er een auto met een slechte battery kopen,????
En eens je battery versleten is, ga je je auto aan de straatstenen niet meer kwijt knnen, .. >Wie wil er een auto met een slechte battery kopen,????
Laatst gewijzigd door ludo op 1 januari 2022, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
https://www.inverse.com/innovation/tesl ... ement-cost
Batterij degradatie valt nogal mee hoor :-) . Tegen het kilometeraantal dat je Tesla batterij aan 80% capaciteit zit is van je verbrandingsmotor ook wel het beste af. Zoek maar eens een tweedehands Tesla model 3 op op tweedehands.be en vergelijk de prijs met een toendertijd even dure Audi A4. De Tesla houdt veel beter zijn waarde.En inderdaad snel laden is slechter voor je batterij en ook veel duurder , daarom zo veel mogelijk thuis laden.
Batterij degradatie valt nogal mee hoor :-) . Tegen het kilometeraantal dat je Tesla batterij aan 80% capaciteit zit is van je verbrandingsmotor ook wel het beste af. Zoek maar eens een tweedehands Tesla model 3 op op tweedehands.be en vergelijk de prijs met een toendertijd even dure Audi A4. De Tesla houdt veel beter zijn waarde.En inderdaad snel laden is slechter voor je batterij en ook veel duurder , daarom zo veel mogelijk thuis laden.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Een “stomme” smartphone batterij gaat ongeveer 500 laad cycle mee voordat ze begint te degraderen. Een volle lading met een elektrische wagen geeft je 400km. Even berekenen geeft je dus 400km x 500 = 200000km voordat je een degradatie begint te merken.
Dat merken is overigens niet dat na die 500 laad cycli dat de batterij plots kapot is. Dit gaat gelijkelijk aan.
Daar hebben de slimme mensen wel iets op bedacht. Om dit zo min mogelijk te laten merken heeft een elektrische wagen een batterij controller en die zal alle cellen gelijkmatig laten slijten zodat het zo lang mogelijk duurt voordat je er iets van merkt. Daarnaast stoppen een aantal premium merken (zoals Tesla) meer capaciteit in de batterij dan dat ze adverteren om dat verlies op te vangen en de slijtage meer te kunnen spreiden of (wat andere wagens doen) laten ze enkel als de gebruiker het echt wil (als voorbereiding voor een langere trip) toe om de volle 100% van de capaciteit te gebruiken (om zo de batterij niet frequent tot 100% op te laden om zo een langere levensduurte te hebben).
Tegen dat je er effectief iets van begint te merken zal je ontploffingsmotor waarschijnlijk al een nieuw vliegwiel, versnellingsbak, distributieriem,… hebben moeten laten steken naast wat andere dure herstellingen vanwege de vele bewegende onderdelen.
Ja, de batterij vervangen van een elektrische wagen zal duur zijn (rond de EUR 7000 / 10000). Als je praktijk info wil hebben, in Duitsland is er ene die 1 miljoen km heeft gedaan met zijn Tesla en 2 maal zijn batterij heeft moeten vervangen (zijn huidige zit er al 500.000 km in).
https://teslamotorsclub.com/2019/11/30/ ... ive%20unit.
Veel merken bieden overigens garantie op de batterij (typisch 5 tot 7 jaar en of 200.000+km). Als je gaat voor een elektrische wagen zou ik hier uiteraard wel op letten.
En ja, een elektrische wagen uitsluitend (of vaak) aan een snellader hangen zou ik niet aanraden. Dit zorgt er inderdaad voor dat de batterij vroegtijdig de geest zal geven. Snelladers zijn bedoeld voor sporadisch gebruik, in normale omstandigheden zal je thuis opladen (of een publieke “trage” lader) die 8 uur doet om een lege batterij op te laden.