Lening afbetalen of niet...
TIP
Re: Lening afbetalen of niet...
Die maandaflossing van 190€ is voor het hypotheek gedeelte van de geherfinancierde lening van 2011. Je krijgt enkel de woonbonus voor het hypotheek gedeelte van die lening. Indien de lening van 2011 is/was opgesplitst in een hypotheek en mandaten moet je de verrekening van een vervroegde terugbetaling nagaan. Zoek dit in je leningsakte op en vraag dit ook aan je bank. Is het pro rata kan je maar 15000€ vervroegd terugbetalen als je het maximaal fiscaal voordeel wilt behouden.
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... 81f8033a5e
Bij een hypothecair mandaat of een hypothecaire volmacht geeft u als ontlener volmacht aan de bank om een hypotheek te nemen op het betreffende onroerend goed wanneer de bank dit nodig acht. Een mandaat wordt dus niet onmiddellijk ingeschreven in het hypotheekkantoor.
Een lening die slechts door een hypothecaire volmacht of een mandaat wordt gewaarborgd, wordt niet als een hypothecaire lening beschouwd voor de toepassing van de Vlaamse woonbonus. Enkel interesten en aflossingen die betrekking hebben op het gedeelte van de lening dat effectief door een hypothecaire inschrijving is gewaarborgd, geven recht op de Vlaamse woonbonus.
Bijvoorbeeld: U bent een lening aangegaan voor de aankoop van uw enige en eigen woning. Voor 60% van deze lening werd een hypotheek ingeschreven, voor 40% werd een hypothecair mandaat verleend. In dit geval komen slechts 60% van uw uitgaven (enkel de uitgaven die betrekking hebben op de hypotheek) in aanmerking voor de Vlaamse woonbonus.
Als je een lening uit 2011 aan 3% hebt, dan had je veel beter de tijd genomen om deze te herfinancieren. Toch meer dan een jaar de tijd gehad.
Conclusie: ga in gesprek met jouw bank en vraag na welk kapitaal je zou kunnen aflossen zonder te raken aan het fiscaal voordeel.
Moeilijker is het écht niet.
Heb je kinderen? Geef hen iets mee zodat ze zelf een woning kunnen kopen (dit keer wel zonder fiscaal voordeel )
Conclusie: ga in gesprek met jouw bank en vraag na welk kapitaal je zou kunnen aflossen zonder te raken aan het fiscaal voordeel.
Moeilijker is het écht niet.
Heb je kinderen? Geef hen iets mee zodat ze zelf een woning kunnen kopen (dit keer wel zonder fiscaal voordeel )
Klopt. Als ik TS zijn verhaal goed begrijp is die 3% voor de herfinanciering van 2016 voor de lening uit 2011.
Daarnaast heeft hij nog een heropname/bijkomende lening die onder de geïntegreerde woonbonus valt, die lening die nog 2,5j loopt. Hopelijk heeft hij die lening nooit fiscaal ingebracht. Dan is het einde verhaal en heeft hij nog 2,5j de geïntegreerde woonbonus.
Het verlies van de Vlaamse woonbonus is definitief eens je de geïntegreerde woonbonus claimt. Hij kan dan lening 1 met een openstaand saldo van 49,8k€ (zijn punten 1-3) integraal terugbetalen, hij kreeg voor die lening toch geen fiscaal voordeel meer! Zie https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/38591
Iets nieuw aankopen als je lening vrij wilt zijn. Dat doe je dus niet hé TS Ik zou eerder lening 2 volledig terugbetalen en lening 1 verminderen tot aan het maximaal fiscaal voordeel in de veronderstelling dat je van de Vlaamse woonbonus bleef genieten.
Daarnaast heeft hij nog een heropname/bijkomende lening die onder de geïntegreerde woonbonus valt, die lening die nog 2,5j loopt. Hopelijk heeft hij die lening nooit fiscaal ingebracht. Dan is het einde verhaal en heeft hij nog 2,5j de geïntegreerde woonbonus.
Het verlies van de Vlaamse woonbonus is definitief eens je de geïntegreerde woonbonus claimt. Hij kan dan lening 1 met een openstaand saldo van 49,8k€ (zijn punten 1-3) integraal terugbetalen, hij kreeg voor die lening toch geen fiscaal voordeel meer! Zie https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/38591
Iets nieuw aankopen als je lening vrij wilt zijn. Dat doe je dus niet hé TS Ik zou eerder lening 2 volledig terugbetalen en lening 1 verminderen tot aan het maximaal fiscaal voordeel in de veronderstelling dat je van de Vlaamse woonbonus bleef genieten.
investr schreef: ↑29 februari 2024, 01:45 Beste,
Situatie:
-lening lopen voor 12j voor 50000e-->openstaand 35000e (herfinanciering)
-lening lopen voor 12j voor 13000e-->openstaand 9300e (herfinanciering)
-lening lopen voor 12j van 8000e-->openstaand 5500e (herfinanciering)
-lening lopen voor 2,5j van 22000e-->openstaand 5500e (herfinanciering)
-lening lopen voor 2,5j van 8000e-->openstaand 2000e (sinds 2016)
Maw, nu kan ik nog altijd mijn hypotheek invullen op mijn belastingbrief. Afgesloten in 2011, herfinanciering in 2016.
Ik heb 50000e spaargeld. De lening aflossen zal me 10000e opbrengen qua uitgespaarde interest.
Doel: zo snel mogelijk om zeker van de langstlopende lening af te komen.
Is dat eigenlijk interessant om die langstlopende af te betalen?
Wat met aftrek belasting? Is iets nieuw aankopen een oplossing?
Redenen om lening te behouden:
- Fiscaal voordeel is interessant om te behouden.
- Opbouw van leningen is niet duidelijk. We weten niet waarvoor de leningen dienen: misschien is er ander fiscaal voordeel voor bepaalde investeringen die we hieruit niet kunnen opmaken.
- Daarnaast kan je tegenwoordig, mits een beetje zoekwerk +- 3% interest op spaargeld/staatsobligaties hebben, dus een lening van 3% zou ik pas afbetalen nadat dit een zekere mate is gezakt. Zo heb je veel flexibiliteit ongeacht wat de markt doet. Stel dat de interes morgen naar 4% stijgt, dan brengt je spaargeld plots meer op.
Redenen om terug te betalen:
- Gemoedsrust
- Vele mensen slagen er niet in om geld op een spaarrekening te houden en besteden het uiteindelijk toch aan extra's. In dit geval is het beter om de lening af te betalen.
- Indien de interest om spaargeld zou dalen.
- Indien bepaalde lening geen fiscale voordelen of een hogere % heeft.
- Fiscaal voordeel is interessant om te behouden.
- Opbouw van leningen is niet duidelijk. We weten niet waarvoor de leningen dienen: misschien is er ander fiscaal voordeel voor bepaalde investeringen die we hieruit niet kunnen opmaken.
- Daarnaast kan je tegenwoordig, mits een beetje zoekwerk +- 3% interest op spaargeld/staatsobligaties hebben, dus een lening van 3% zou ik pas afbetalen nadat dit een zekere mate is gezakt. Zo heb je veel flexibiliteit ongeacht wat de markt doet. Stel dat de interes morgen naar 4% stijgt, dan brengt je spaargeld plots meer op.
Redenen om terug te betalen:
- Gemoedsrust
- Vele mensen slagen er niet in om geld op een spaarrekening te houden en besteden het uiteindelijk toch aan extra's. In dit geval is het beter om de lening af te betalen.
- Indien de interest om spaargeld zou dalen.
- Indien bepaalde lening geen fiscale voordelen of een hogere % heeft.
Daar zat ik ook al aan te denken. Zorgen dat ik nog altijd 190e per maand moet afbetalen. Dus lijkt me het beste om de grootste lening gedeeltelijk af te betalen.
Ik heb een zevental jaar geleden ook een aflossing en herziening gedaan maar wel het bedrag laten lopen om woonbonus te vullen.
Op die manier krijg ik meer terug van de belastingen dan mijn intrestkost, dus 'verdien' ik aan mijn hypotheek.
Kon volledig aflossen, maar dat leek me te zot.
Nu profiteer ik twee maal aangezien ik ook nog het niet afgeloste deel kan sparen/beleggen.
Veel hangt af van belastingsvoordeel en rentevoet van je lening. Alles boven fiscale korf zou ik aflossen, rest gewoon laten staan en geld ergens anders insteken
Op die manier krijg ik meer terug van de belastingen dan mijn intrestkost, dus 'verdien' ik aan mijn hypotheek.
Kon volledig aflossen, maar dat leek me te zot.
Nu profiteer ik twee maal aangezien ik ook nog het niet afgeloste deel kan sparen/beleggen.
Veel hangt af van belastingsvoordeel en rentevoet van je lening. Alles boven fiscale korf zou ik aflossen, rest gewoon laten staan en geld ergens anders insteken