Lening afbetalen of niet...
TIP
Lening afbetalen of niet...
Beste,
Situatie:
-lening lopen voor 12j voor 50000e-->openstaand 35000e (herfinanciering)
-lening lopen voor 12j voor 13000e-->openstaand 9300e (herfinanciering)
-lening lopen voor 12j van 8000e-->openstaand 5500e (herfinanciering)
-lening lopen voor 2,5j van 22000e-->openstaand 5500e (herfinanciering)
-lening lopen voor 2,5j van 8000e-->openstaand 2000e (sinds 2016)
Maw, nu kan ik nog altijd mijn hypotheek invullen op mijn belastingbrief. Afgesloten in 2011, herfinanciering in 2016.
Ik heb 50000e spaargeld. De lening aflossen zal me 10000e opbrengen qua uitgespaarde interest.
Doel: zo snel mogelijk om zeker van de langstlopende lening af te komen.
Is dat eigenlijk interessant om die langstlopende af te betalen?
Wat met aftrek belasting? Is iets nieuw aankopen een oplossing?
Situatie:
Maw, nu kan ik nog altijd mijn hypotheek invullen op mijn belastingbrief. Afgesloten in 2011, herfinanciering in 2016.
Ik heb 50000e spaargeld. De lening aflossen zal me 10000e opbrengen qua uitgespaarde interest.
Re: Lening afbetalen of niet...
Alles wat je vervroegd terugbetaald is winst, doordat je géén intrest meer betaald.
Weet wel dat ze max. 3 maand wederbeleggingsvergoeding kunnen aanrekenen bij vervroegde terugbetaling.
Totaal schuld is 57.300 Euro.
Als ik van U was loste ik alles direkt af of toch zoveel mogelijk...
De maandelijkse afbetaling die je nu nog hebt lopen komt dan te vervallen, en kan je beslissen om terug elke maand een spaarkapitaal op te bouwen.
Weet wel dat ze max. 3 maand wederbeleggingsvergoeding kunnen aanrekenen bij vervroegde terugbetaling.
Totaal schuld is 57.300 Euro.
Als ik van U was loste ik alles direkt af of toch zoveel mogelijk...
De maandelijkse afbetaling die je nu nog hebt lopen komt dan te vervallen, en kan je beslissen om terug elke maand een spaarkapitaal op te bouwen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je een lage rentevoet en belastingsvoordeel hebt EN je de maandelijkse aflossing aankan, dan betaal je best niks vervroegd af. Zelfs een spaarrek brengt nu meer op dan sommige oude leningen kosten.
De gemoedsrust géén schulden meer te hebben is ook een grote meerwaarde bij vervroegde terugbetaling..
Wanneer ik alles dat ik niet meer moet betalen van (stukken op 12j) aan de bank (380e) steek in de S&P500 dan kom ik beter uit.
Op 12j tijd zou me dat 25000e intrest opleveren...allee normaal.
Op 12j tijd zou me dat 25000e intrest opleveren...allee normaal.
Ik zit aan 3%Orakel van Brakel schreef: ↑29 februari 2024, 07:05 Als je een lage rentevoet en belastingsvoordeel hebt EN je de maandelijkse aflossing aankan, dan betaal je best niks vervroegd af. Zelfs een spaarrek brengt nu meer op dan sommige oude leningen kosten.
Zoek even op het forum naar soortgelijke topics. Er is er vrij recent nog 1 geweest waar voor- en nadelen werden besproken.
investr schreef: ↑29 februari 2024, 01:45 Beste,
Situatie:
Al deze openstaande leningen liggen vast aan welke rentevoet ?
Rentevoeten van 1,5% zou ik behouden in uw geval.
Uw 50k kan u momenteel als je wat rondziet rond de 3% opbrengen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het is altijd aangenaam om zo weinig mogelijk schulden te hebben naar mijn mening. Enkel de fiscale stukken aan lage rentes kan je eventueel behouden, maar hoe minder vaste lasten hoe meer je ook kan beleggen van het overgebleven inkomen: die gemoedsrust is veel waard.
Hoe bereken ik best welke lening (va de 5) af te betalen zodanig dat ik nog altijd (maximum 12j in mijn geval) van die woonbonus kan genieten?
Het voordeel van de woonbonus weegt niet op tegen de rente besparing bij volledige aflossing van je krediet..
Je gaat dus meer voordeel hebben bij een volledige aflossing, mijn gedacht.
In je aflossingstabel kan je zien wat het openstaand kapitaal is en de rente...
Je kan perfect een simulatie maken via TAX-ON-Web ( met en zonder woonbonus... )
@Ludo: wat mij betreft een totaal verkeerd advies om je woonkrediet vervroegd terug te betalen zodat je het fiscaal voordeel misloopt.
Afhankelijk van afsluitdatum lening krijg je een belastingsvoordeel aan marginale aanslagvoet 50%.
Zeg dan ten minste dat TS rekening houdt met het minimum in te brengen kapitaal, en de rest evt uit (pure) gemoedsrust zou kunnen terugbetalen.
Zoals gezegd in het andere topic: het is en blijft een financieel forum. No offense, maar je merkt aan TS dat hij totaal niet op de hoogte is van de materie.
Afhankelijk van afsluitdatum lening krijg je een belastingsvoordeel aan marginale aanslagvoet 50%.
Zeg dan ten minste dat TS rekening houdt met het minimum in te brengen kapitaal, en de rest evt uit (pure) gemoedsrust zou kunnen terugbetalen.
Zoals gezegd in het andere topic: het is en blijft een financieel forum. No offense, maar je merkt aan TS dat hij totaal niet op de hoogte is van de materie.
@IMVT :::: Ieder zijn gedacht hierover, maar géén probleem. Het fiscaal voordeel kan minder zijn dan de rente die hij anders nog moet betalen voor de overige lopende periode..
We weten ook niet welke datum hij de leningen heeft afgesloten en voor hoeveel jaar, want dan kan een invloed hebben op het in te brengen bedrag dat in aftrek kan genomen worden.
Als TS er echt het fijne van wil weten of en hoeveel het voordeel/nadeel is raad ik hem aan contact met zijn bank te nemen, en die zullen wel een simulatie doen....
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Maximum belastingvoordeel is 944 Euro/jaar
( Als je minder intresten dan 944 euro per jaar betaald doe je voordeel met niet vervroegd af te betalen. )
( Als je meer dan 944 euro per jaar aan intresten betaald, doe je voordeel met wel vervroegd af te betalen. )
Als u op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin u de hypothecaire lening bent aangegaan 3 kinderen of meer ten laste hebt, kunt u gedurende 10 jaar ook genieten van een bijkomende verhoging van 80 euro
(belastingvermindering bedraagt maximaal [1.520 euro + 760 euro + 80 euro] x 40% = 944 euro).
We weten ook niet welke datum hij de leningen heeft afgesloten en voor hoeveel jaar, want dan kan een invloed hebben op het in te brengen bedrag dat in aftrek kan genomen worden.
Als TS er echt het fijne van wil weten of en hoeveel het voordeel/nadeel is raad ik hem aan contact met zijn bank te nemen, en die zullen wel een simulatie doen....
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Maximum belastingvoordeel is 944 Euro/jaar
( Als je minder intresten dan 944 euro per jaar betaald doe je voordeel met niet vervroegd af te betalen. )
( Als je meer dan 944 euro per jaar aan intresten betaald, doe je voordeel met wel vervroegd af te betalen. )
Als u op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin u de hypothecaire lening bent aangegaan 3 kinderen of meer ten laste hebt, kunt u gedurende 10 jaar ook genieten van een bijkomende verhoging van 80 euro
(belastingvermindering bedraagt maximaal [1.520 euro + 760 euro + 80 euro] x 40% = 944 euro).
Lening is van 2011, dus maximaal €2280 (eventueel te verhogen indien je meer dan 3 kinderen had in 2011) in te brengen, dat komt op €190 maandelijkse aflossing. Deze bonus moet je zeker behouden, ze levert tussen de €1140 en €684 netto op, wat sowieso veel meer is dan de rentelast in die €190 maandelijks.
Die €190 maandaflossing zal ongeveer de helft van de openstaande schuld vertegenwoordigen en het kost ongeveer de helft van het spaargeld om het niet fiscaal gunstig deel vervroegd af te lossen. De intrest op de lening was 3%?, wanneer je op 12 jaar op de helft van het spaargeld een hoger netto rendement weet te behalen, is het interessanter om niet af te lossen. Voor pakweg plus 4% netto zul je deels in risicovollere beleggingen moeten gaan, bv aandelen, dat is een overweging die je zelf moet maken. Indien je totaal risico avers bent en sowieso op een spaarboekje zou blijven sparen, dan kun je best deels aflossen tot de woonbonus, spaarboekjes gaan immers nooit zoveel opbrengen dan de rentelast op je lening.