Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
pukkie007, jij lijkt me ook al goed bezig, straf!
- ben je ooit van plan te leven van je portfolio gegenereerde cashflow?
- heb je enig zicht hoeveel netto cashflow je genereert op je 1M portfolio?
- omdat je zowel vastgoed als aandelen hebt: welke verkies je? doe je beiden voor risicospreiding? en waarom geen papieren vastgoed in de plaats?
lop, ik onthou, als ik me niet vergis
- 2% netto cashflow (meeste uit dividenden?)
- 5.5% groei tot nu toe van die 2%
knap gedaan!
- ben je ooit van plan te leven van je portfolio gegenereerde cashflow?
- heb je enig zicht hoeveel netto cashflow je genereert op je 1M portfolio?
- omdat je zowel vastgoed als aandelen hebt: welke verkies je? doe je beiden voor risicospreiding? en waarom geen papieren vastgoed in de plaats?
knap gedaan!
-
- Verbannen Gebruiker
depie schreef: ↑10 maart 2021, 14:07 pukkie007, jij lijkt me ook al goed bezig, straf!
- ben je ooit van plan te leven van je portfolio gegenereerde cashflow? Sinds 2008 dus.
- heb je enig zicht hoeveel netto cashflow je genereert op je 1M portfolio? 25k op 500k
- omdat je zowel vastgoed als aandelen hebt: welke verkies je? doe je beiden voor risicospreiding? en waarom geen papieren vastgoed in de plaats? Vastgoed = eigen woonst(en), inkomsten uit private leningen, obligaties en aandelen. Uit aandelen is marginaal deel.
knap gedaan!
Wat als je geen diploma hebt, een normale job van 2400 bruto en niet handig. Zijn deze voorbeelden dan haalbaar? Ik zou niet weten wat ik kan doen om een vennootschap op te richten. Ik heb de indruk dat de meeste van de getuigenissen meer dan genoeg geld hebben alvorens ze dit deden of dat ze een kennis of kunde hebben die jan met de pet niet heeft waardoor ze hoge inkomsten genereren. Ik doe een flexijob en met dit geld beleg is, maar meer zit er op dit moment niet in. Tips altijd welkom
Ja,zou ook wel eens willen weten ,zonder hun privacy bloot te geven, wat is het deel voortgebracht door te beleggen ?
Met hoeveel zijn ze ooit begonnen?
Het gewone gepeupel (ik) heeft nood aan wat mentale beleggings-epo !!
Met hoeveel zijn ze ooit begonnen?
Het gewone gepeupel (ik) heeft nood aan wat mentale beleggings-epo !!
Diploma lager middelbaar onderwijs. Legerdienst op 18 en full-time werken vanaf 19. Vanaf mijn 12de begonnen in verkoop en werken na schooltijd en op vrije dagen. Jaren '80 van vorige eeuw. Dit zou mij anno 2021 niet meer lukken. Online verkoop en massa-import in 'mijn' branche zijn de boosdoeners. In andere branches kan het mss nog wel, geen idee.
Edit: beleggingen brengen mij geen kapitaal op. Ze betalen enkel mijn dagdagelijkse kosten. Waarde van onroerend goed stijgt harder dan de inflatie ( tzz de producten die ik verbruik. Inflatie slaat op ander aantal producten dan die ik verbruik. ). So far, so good.
Edit: beleggingen brengen mij geen kapitaal op. Ze betalen enkel mijn dagdagelijkse kosten. Waarde van onroerend goed stijgt harder dan de inflatie ( tzz de producten die ik verbruik. Inflatie slaat op ander aantal producten dan die ik verbruik. ). So far, so good.
Courage boefje!
Ik volg hier al jaren poldermol,die publiceert soms ook wat cijfers hier op het forum. (je moet maar eens zoeken)
Die heeft toch ook een weg afgelegd die ik bewonder en zit ondertussen ook aan een portefeuille in die orde. Vooral vergaard door subliem te beleggen.
Zoals je zegt ,het is een gave, maar naar mijn mening vooral een passie. Door hier op het forum aanwezig te zijn bewijs je al dat je het ook een stukje in u hebt !!
Ik volg hier al jaren poldermol,die publiceert soms ook wat cijfers hier op het forum. (je moet maar eens zoeken)
Die heeft toch ook een weg afgelegd die ik bewonder en zit ondertussen ook aan een portefeuille in die orde. Vooral vergaard door subliem te beleggen.
Zoals je zegt ,het is een gave, maar naar mijn mening vooral een passie. Door hier op het forum aanwezig te zijn bewijs je al dat je het ook een stukje in u hebt !!
Eens een zeer hoge ontslagpremie gekregen en al meerder malen zeer goed geïnvesteerd . Anders niks speciaal .Boefje schreef: ↑10 maart 2021, 14:26 Wat als je geen diploma hebt, een normale job van 2400 bruto en niet handig. Zijn deze voorbeelden dan haalbaar? Ik zou niet weten wat ik kan doen om een vennootschap op te richten. Ik heb de indruk dat de meeste van de getuigenissen meer dan genoeg geld hebben alvorens ze dit deden of dat ze een kennis of kunde hebben die jan met de pet niet heeft waardoor ze hoge inkomsten genereren. Ik doe een flexijob en met dit geld beleg is, maar meer zit er op dit moment niet in. Tips altijd welkom
Zelfs niks van thuis gekregen . Wel enkele malen van mijn grootouders .
Maar dan hooguit 100 k te samen .
Maar was wel de combinatie van krijgen en geluk , kunde , spaarzaamheid , investeren , risico
Maar het is wel degelijk mogelijk .
Van de thread hierboven:Boefje schreef: ↑10 maart 2021, 14:26 Wat als je geen diploma hebt, een normale job van 2400 bruto en niet handig. Zijn deze voorbeelden dan haalbaar? Ik zou niet weten wat ik kan doen om een vennootschap op te richten. Ik heb de indruk dat de meeste van de getuigenissen meer dan genoeg geld hebben alvorens ze dit deden of dat ze een kennis of kunde hebben die jan met de pet niet heeft waardoor ze hoge inkomsten genereren. Ik doe een flexijob en met dit geld beleg is, maar meer zit er op dit moment niet in. Tips altijd welkom
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7h4...
Een mens is geen machine. Wacht maar tot er een nieuwe krach komt, zoals in 2008 toen de koersen van de aandelen met 75 % zakten. Zeezout bleef toen ijzig kalm, Sparretje niet, verkocht in paniek 'alles' en zwoer nooit meer ter beurze te trekken, zoals zovelen.
Er bestaat over dit gedrag van de massa meer dan 1 plezante grafiek.
Kurt Vansteeland zegt : 'de doorsnee belegger is manisch depressief'.
Toegevoegd: het was hier tijdens de krach van 2008 ook ijzig stil!
Een mens is geen machine. Wacht maar tot er een nieuwe krach komt, zoals in 2008 toen de koersen van de aandelen met 75 % zakten. Zeezout bleef toen ijzig kalm, Sparretje niet, verkocht in paniek 'alles' en zwoer nooit meer ter beurze te trekken, zoals zovelen.
Toegevoegd: het was hier tijdens de krach van 2008 ook ijzig stil!
Dan was de portefeuille die je toen had waarschijnlijk te agressief voor jou.SparSpaar schreef: ↑10 maart 2021, 15:56 @B7h4...
Elke belegger kan verwachten dat de beurs tijdens zijn beleggingscariere minstens 1x met 50% zal dalen.
Het is belangrijk dat het plan dat je opstelt rekening houdt met deze "zekerheid".
noot: de berekening houdt rekening met een portefeuileopbrengst van 5%, dat is zeker niet agressief en bevat alle crashes, beermarkten en correcties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bijna alles zit inderdaad in dividendgroei , meestal large cap daarnaast klein stukje om in te spelen op trends en buffer in cash .depie schreef: ↑10 maart 2021, 13:41bedankt lop, dit is zeer concreet en tastbaar, van iemand die het blijkbaar echt doet (ook al is het maar 3 jaar). theorie is één ding, praktijk is zeer concreet. dit geeft al een zeer goed zicht op wat ik wou weten om mijn doelen te bereiken.lop schreef: ↑9 maart 2021, 19:01 4% zal je niet halen netto ,
Je mag rekenen met 2% en een verwachte groei van inkomsten met iets boven de 5%
Dat is toch hoe ik het doe .
Maar ben nog maar van 2018 thuis nu en kon nog rekenen op 2 jaar tijdskrediet.
Ben nu 40 jaar oud
90% haal ik mijn inkomsten uit aandelen
10% uit obligaties en p2p
totaal inkomsten van rond de 60 k netto op jaarbasis
Groote portfolio 3,5 mil
Behalve mijn woning geen andere eigendom
Keer mezelf 3 k uit op maandbasis
Dividendstijgingen worden herbalanceerd , begrenst volgens dividend 100€ op maandbasis per positie
Gemiddelde groei 5,5%of zo'n 3300€ op jaarbasis qua inkomen .
De uitkeringen aan mezelf laat ik stijgen met 3% volgens mijn investeringen in groeiaandelen
Voor mij komt dit nu uit op 180€ /maand stijging per jaar
Mijn inkomen stijgt dus met 6% op jaarbasis volgens wat ik mezelf uitkeer
Laat ons zeggen dat mijn persoonlijke payout ratio rond de 50% ligt
Voordeel dat mijn beschikbaar inkomen veel harder stijgt dan de inflatie
En dat mijn netto vermogen blijft groeien .
Is natuurlijk nog maar 3 jaar maar ziet er zeer goed uit
je zit dus vooral in dividend(groei) aandelen, correct?
en je rekent op die cashflow (om nu, of ooit, van te leven), correct?
Herbalanceren volgens de dividendstijgingen als de waardering goed is . Probeer nooit meer dan 100€ netto op maandbasis te hebben per aandeel maar als de waardering niet hoog is hou ik die wel aan zo kan ik momenteel 25% van ABBV verkopen maar hou ik deze voorlopig verder aan .
Met ongeveer de helft van die cashflow leef ik de rest word opnieuw geïnvesteerd in groei .
Zo kan ik mijn persoonlijk inkomen met ongeveer 6% hogen op jaarbasis terwijl ik altijd meer kan investeren in aandelen die goed gewaardeerd zijn . Eigenlijk zeer simpel duurt een tijdje maar eenmaal de bal gaat rollen gaat het snel . Kan van de groei en overschot aan cash ongeveer 3 nieuwe posities kopen per jaar wat al een waarde heeft van ongeveer 180k . Daarom ben ik ook zeker dat mijn inkomen niet zal dalen .Verleden jaar zelfs boven de 5 k groei aan inkomsten. De portefeuille kan natuurlijk wel dalen in waarde . Stond in maart 275 k lager dan nu wat eigenlijk nog niet veel was op het totaal . als je in paniek zou schieten kan dit inderdaad rampzalig zijn .Als je hierop inspeelt daarintegen kan dit een enorme boost zijn .
Totaal rendement ligt op bijna 15% netto nu de laatste 5 jaar , toont nogmaals aan dat alles te duur is en dat je selectief moet zijn met wat je koopt . Gelukkig heb ik het laatste jaar veel geïnvesteerd in waarde aandelen wat de laatste tijd enorme inhaalbewegingen doet .dreamy schreef: ↑10 maart 2021, 10:47Interessant Lop, bedankt voor het delen van deze info!
Ik vraag me alleen af hoe je een groei van je inkomsten van boven de 5% bereikt met een netto rendement van 2%?
Ik denk dat je bedoelt dat je inkomsten zo'n 2% van je beleggingen bedragen, of vergis ik mij?
Voor alle duidelijkheid, dus wél meer dan 2% netto totaal rendement.
Gemiddeld dividend is inderdaad maar 2% , netto wel te verstaan .
Bronbelastingen en RV in mindering gebracht , is eigenlijk nog hoog de s&p500 heeft nu maar 0,9% netto meer
Daarom dat het eigenlijk geen goed idee is om via ETF's en dergelijke te investeren maar zelf je richting te bepalen .
Goed werk Lop, ga zo door!lop schreef: ↑10 maart 2021, 17:10 Totaal rendement ligt op bijna 15% netto nu de laatste 5 jaar , toont nogmaals aan dat alles te duur is en dat je selectief moet zijn met wat je koopt . Gelukkig heb ik het laatste jaar veel geïnvesteerd in waarde aandelen wat de laatste tijd enorme inhaalbewegingen doet .
Gemiddeld dividend is inderdaad maar 2% , netto wel te verstaan .
Leerrijke grafiek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.