Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Ik heb aardig wat inkomsten uit mijn beleggingen, en heb dit bij mijn onderhandelingen over de hypotheeklening ook vermeld. Maar geen enkele bank houdt hier rekening mee. Huurinkomsten van vastgoed en je loonfiches zijn wat telt voor hun.Maarten0008 schreef: ↑13 februari 2020, 17:05 Bedankt voor jullie vele antwoorden, zeer interessant.
Hoe zou zo een persoon een huis kunnen aankopen.
Stel dat iemand 300 000 euro heeft in assets, verdeeld over ETF's als hoofd asset.
Hoe zou je een huis proberen kopen? Dat hele bedrag leggen is een beetje gek, en gaan er banken u geld lenen als je geen 'vast inkomen' hebt in de vorm van een vast contract?
Mij lijkt het dat huizen binnenkort mogelijk een miljoen euro zullen kosten, en huishuur ook 1500euro a 2000 euro voor iets kleins...
In mijn ogen moet de persoon een manier vinden om een huis aan te kopen met laat ons zeggen 50k kapitaalsinvestering, zodat het vermogen kan blijven aangroeien.
Maar van zodra je lening loopt, denk ik dat het weinig uitmaakt waar je het geld vandaan haalt, zolang er genoeg op je zichtrekening komt om de lening terug te betalen zal de bank er geen probleem van maken.
Dus neem je lening vóór je je job opzegt
Maar nu de woonbonus weg is moet je wel even overwegen om misschien toch minder te gaan lenen en meer van je beleggingsportefeuille op te offeren voor de aankoop van vastgoed. Het verlaagde registratierecht speelt meer in het voordeel voor wie relatief weinig leent tov het verlies van de woonbonus.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Op zijn interesten en dividenden betaalt hij in de meeste gevallen 30% bevrijdende roerende voorheffing. Zijn huurinkomsten komen bij zijn onroerend inkomen, en dit volgens de modaliteiten van de verhuur (geïndexeerd KI x 1,40 bij private verhuur, etc.). Roerende verhuur zijn natuurlijk roerende inkomsten.
Op de vakken -niet verplicht aan te geven RI- neemt hij zoveel mogelijk RI op om van de belastingvrije sommen en lager tarief PB te kunnen genieten, en een deel van zijn bevrijdende RV terug te kunnen krijgen.
Zolang hij dit doet binnen het normaal beheer van zijn vermogen zal de aangroei van zijn kapitaal (de meerwaarde) vrijgesteld zijn van belasting (voorlopig, want de ramen en deuren waarlangs belastingpecunia naar buiten worden gesmeten staan nog altijd wagenwijd open).
Een rentenier heeft per definitie geen beroepsactiviteit (en geen statuut?), maar dit is iets dat in België heel moeilijk ligt. Daar was hier op dit forum een aantal jaren geleden al eens een draadje over. In het VK bv. bestaat zoiets als een self-sufficient person, in België bij mijn weten niet, buiten wat ik hier op dit forum lees van vrijwillige sociale zekerheidsbijdragen die dan ook nog eens in een heel ingewikkeld keurslijf zitten (1 dag per jaar werken ).
Daarom, zoals zo dikwijls, als je in deze fortuinlijke situatie zit, pak je best je biezen en verhuist (letterlijk, figuurlijk en volledig) naar betere oorden. Je moet je banden met België verbreken en hier enkel op vakantie komen anders kan de fiscus zeggen dat je zetel van fortuin zich hier bevindt. Dit betekent niet dat je je spaar- en effectenrekeningen hier leeg zou moeten halen, of je onroerend goed zou moeten verkopen, maar het beheer ervan moet wel effectief van ergens over de landsgrenzen gedaan worden.
Vandaar dat zoiets dikwijls in een zelfstandige (niet?)activiteit of vennootschap gegoten wordt, denk ik. Met een vennootschap heb je de armslag om wat extra te optimaliseren, voorlopig, want ik vang hier en daar op dat de fiscus de laatste druppel uit de citroen wil. Wie hier concreet meer van weet graag een bijdrage.
Een vennootschap op zich kost ook geld, dus als de activiteit het beheer van een vermogen is, denk ik dat we al over redelijk wat geld praten, en dat op zich zal op een gegeven moment een volle dagtaak worden veronderstel ik.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Vanwaar heb je deze info? Ik heb zelf eens aan Mr. Google gevraagd maar wordt in rondjes gestuurd. Ik kom bij verblijvende en langdurig ingezetene uit, de import dus. Maar verder geen info voor een Belg die wenst te stoppen met werken voor diepe zakken (zijn boontjes zelf doppen met zijn spaargeld) en zijn steeds zeer duur betaalde ziekteverzekering verder wenst te behouden.ludo schreef: ↑13 februari 2020, 12:00 Het enige dat TS moet doen, gezien een ziekteverzekering in Belgie verplicht is, en hij geen inkomsten en bijdrage betaald heeft is zich bij een ziekenkas inschrijven als " ingezetene in Belgie "
""Diegenen die geen inkomen genieten en ook niet als persoon ten laste ingeschreven kunnen worden, krijgen het statuut van ingezetene op voorwaarde dat ze officieel gedomicilieerd zijn in België.""
Als rentenier heeft u geen recht op een inkomensvervangende vergoeding als u ziek of invalide wordt. U bent wel verzekerd voor de grote en kleine risico’s op voorwaarde dat u een (dure) voortgezette verzekering neemt. Deze dekking (kleine en grote risico’s) kan veel goedkoper door één dag per jaar te werken en zich zo te verzekeren voor de vier kwartalen die volgen. U betaalt dan een bijdrage van slechts € 446.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Die 2% netto dividend is minder dan het gemiddelde dividendrendement op de Belgische beurs, dus dat kun je moeilijk "high yield" noemen.
Daar zitten ook bedrijven bij die het rendement al vele jaren nooit verlaagd hebben, dus op die 2% netto rendement mag je onder normale omstandigheden wel rekenen.
Je brengt me op een idee. Als je naar een goedkoop gebied trekt en je leeft daar van minder dan $1000 per maand, dan kun kun je een heel eind komen met die €300.000.
Ik las ooit van mensen die een alternatief en goedkoop leventje begonnen in het noorden van Brazilië, maar er zijn ongetwijfeld meer van dit soort gebieden.
Iedereen kan leven van een portfolio...als die maar groot genoeg is.
Voor de geïnteresseerden, een draadje van 11 jaar geleden over ongeveer hetzelfde. Misschien al wat verouderd en aangepast, afgeschaft, verboden, maar komt overeen met wat in dit draadje gezegd wordt.
rentenieren-in-belgie-t4070.html
rentenieren-in-belgie-t4070.html
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Naar aanleiding van dit topic heb ik gisterenavond deze nog eens gelezen:
- Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
- Beginner op weg naar financiële vrijheid
Staan ook interessante dingen in.
- Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
- Beginner op weg naar financiële vrijheid
Staan ook interessante dingen in.
collega mijn mij is verzot van portugal, getrouwd geen kinderen, gaat jaarlijk een keer of 4 op vakantie naar daar.dreamy schreef: ↑14 februari 2020, 12:30Je brengt me op een idee. Als je naar een goedkoop gebied trekt en je leeft daar van minder dan $1000 per maand, dan kun kun je een heel eind komen met die €300.000.
Ik las ooit van mensen die een alternatief en goedkoop leventje begonnen in het noorden van Brazilië, maar er zijn ongetwijfeld meer van dit soort gebieden.
tot hij zich afvroeg, wil ik daar ooit wonen, want het leven is daar (zeer) voordelig.
na heel wat zoekwerk, staat zijn besluit vast.
als hij hier genoeg gewerkt heeft gaat ze verhuizen.
hij is nu portugees aan het leren
portugal is nu ook niet zo ver weg
als hij hier genoeg gewerkt heeft gaan ze verhuizen.
gaan ze dus met z'n tweeën verhuizen
gaan ze dus met z'n tweeën verhuizen
Als ze geen genoeg informatie geven dan kunnen wij geen juist oordeel vellen.
Kan allemaal, maar houndan ook rekening met een andere levensstandaard, en een totaal andere kwaliteit van zorg en geneeskunde.dreamy schreef: ↑14 februari 2020, 12:30Je brengt me op een idee. Als je naar een goedkoop gebied trekt en je leeft daar van minder dan $1000 per maand, dan kun kun je een heel eind komen met die €300.000.
Bovendien sta je weer bij nul bij het opbouwen van een sociaal leven.
Allemaal keuzes. Maar 300k vind ik tegenwoordig geen groot kapitaal, en al zeker niet als daar geen afbetaald huis naast staat.
Dus HIJ moet goed, hard en genoeg werken, en dan verhuist ZIJ mee naar het luilekkerparadijs.
Ik hoop dat HIJ er dan ook nog een beetje van mag genieten en niet dat ZIJ ineens met haar 'gevoelens in de knoop' zit ginder. Waardoor ZIJ gaat vinden dat de helft van haar is om op zoek te kunnen gaan naar de volgende harde werker om een 'mooie toekomst' mee op te bouwen. Enzovoort, het verhaal waar er 13 van in een dozijn zijn.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Er is nog een belastingvrije som dus de RV op dividend tot die som vorder je terug.B7H4long schreef: ↑14 februari 2020, 09:03
Om 2% netto dividend ( 3% brutto dividend) te halen moet je al naar de "high yield dividend" aandelen gaan. Er zijn specifieke risicos in deze aandelenklasse.
Zoals hierboven aangegeven kan je wel 2@3% "afhalen" van je portefeuille. Dit is dan met een total return strategie.
nota; in Belgie is het best om uitbetaalde dividenden te vermijden. Er is geen reden om 30% RV te betalen.
2k per maand, is 24k per jaar, als je dit allemaal uit dividend (passieve inkomsten) wil halen moet je dus zon 35k brutto dividenden ontvangen. Dit is tussen 3,5% en 7%. Lijkt me niet mogelijk met dividenden.BRT schreef: ↑14 februari 2020, 07:39 Je verwacht ook koerswinst en bijgevolg cash withdrawals te maken.
Dit lijkt me overdreven luxe.
Mijn reden tot beleggen is vervroegd pensioen op 55.
Ik reken op circa 500-1000k belegd, met bijgevolg een 20- 30k passieve inkomsten. Dit geeft 2k per maand, na jaren inflatie ongeveer 1.2k waard.
Het zal geen luxe leven zijn, maar in combo met een afbetaald huis is dit doenbaar. Nu 29j, dus ruimte genoeg om de plannen bij te sturen waar nodig.
De rest vd benodigde passieve inkomsten... haal je uit verkoop van beleggingen.
Zo blijft bruto netto (minus transactiekosten).
Mocht ik ooit zoiets in willen doen, lijkt me ook de weg als "zelfstandige" de slimste weg. Ik wist niet dat zoiets mogelijk was.
>:D