Lockheed Martin & Defensiebedrijven
TIP
Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Misschien ineens een apart topicje wegens recente actualiteit en interesse.
Activiteiten
Lockheed Martin is het grootste Amerikaanse defensieconglomeraat met een omzet van ruim $66 miljard. De verschillende Amerikaanse overheidsinstanties (USAF, US Navy, CIA, NASA, …) staan in voor 75-80% van de omzet. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier afdelingen:
- Aeronautics: De grootste divisie met ongeveer 40% vd omzet. Ontwikkelt en produceert vliegtuigen. Dit bedrijfsdeel omvat ook de fameuze “Skunk Works”-afdeling. De geschiedenis is enorm interessant, maar wat je als belegger moet weten is dat hier al decennialang de meest getalenteerde ingenieurs en wetenschappers voortdurend bezig zijn om de absolute cutting edge in wapentechnologie te zijn en blijven. De U-2 Spyplanes, de SR-71 ‘Blackbird’ en de F-117 ‘Nighthawk’ zijn hier ontwikkeld. De Blackbird (die voor het eerst vloog in 1964) is tot op vandaag het hoogst & snelst vliegende bemande toestel ooit, met een gemiddelde snelheid van 3400 km/h.
F-35 is tegenwoordig het meest significante project en is minstens de komende 20 jaar de cash cow. Door verscheidene problemen en vertragingen draait de productie pas vanaf volgend jaar echt op volle toeren. De USAF & US Navy beogen een gecombineerde vloot van +-2400 toestellen. Japan: 147, Israël: 75, Nederland: 52, UK: 74, Italië: 90, Finland: 64, etc. Volgens de laatst beschikbare cijfers zijn er nu +-975 toestellen gebouwd. De F-35 moet tot 2070 blijven vliegen. Lockheed heeft lucratieve onderhoudscontracten voor al zijn toestellen.
- Missiles & Fire Control: Afweersystemen, raketsystemen, ballistische raketten, antitankmunities, etc. Bekende systemen (intensief gebruik in Oekraïne bv.) zijn HIMARS, Javelin, MLRS, ATACMS en Patriot-luchtafweer.
- Rotary & Mission Systems: Bevat Sikorsky, een van de pioniers in helicopters bekend van de Sea King. Verder vooral actief als toeleverancier voor maritieme toepassingen: Radars, Sonar, stockage- en lanceersystemen. Kroonjuweel “Aegis” zit hier ook bij. (https://www.youtube.com/watch?v=dMUfDCr ... heedMartin)
- Space: Naar mijn mening het meest onderschatte deel van het bedrijf. Heeft in het verleden o.a. de Hubble-telescoop en Mars Odyssey gebouwd. Bouwt momenteel de VERITAS & DAVINCI ruimtetoestellen voor geplande NASA-onderzoeksmissies naar Venus en de Orion-capsule voor bemande ruimtemissies onder het Artemis-programma. Ontwikkelt en bouwt verder ook allerlei satellieten voor GPS, weermonitoring, spionage, …
Positief:
- Praktisch ongelimiteerde backing van de Amerikaanse overheid.
- Voor ruimtevaart een quasi-duopolie met Boeing, waarbij die laatste de afgelopen jaren een zeer slechte reputatie heeft opgebouwd. Enorm potentieel bij commercialisering van de ruimtevaart in de toekomst.
- Enorme moat
- Relatief ongevoelig voor een recessie. Zelfs als die er komt zullen de defensie-uitgaven de komende jaren niet zakken. De afgelopen 10 jaar heeft het Westen zich aan sneltempo ontwapend. Het is vooral in de EU intussen duidelijk dat die trend gekeerd moet worden. Het track record van de VS spreekt voor zich. De herbewapening van Europa en aanvulling van stock door de oorlog in Oekraïne is een van de grootste bullish-argumenten voor dit bedrijf imo.
- Door de gespannen geopolitieke situatie gaan de reeds geleverde vliegtuigen meer vlieguren kloppen (significante verhoging van trainingvluchten en internationale oefeningen = meer onderhoud en wisselstukken)
- Record backlog van $158 miljard bij laatste kwartaalcijfers, waarbij ze ook de verwachtingen overtroffen en de vooruitzichten voor 2023 nog verhoogden.
- Sterke focus op return voor aandeelhouders. Dividend stijgt al 21 jaar, recent nog verhoogd met 5% (2,9% bruto yield). Kopen agressief eigen aandelen in. In 2022 werd er $7,9 miljard aan gespendeerd (= 6% van de uitstaande aandelen). Bij de aankondiging van de dividendverhoging vorige week werd ook $6 miljard aan extra share buybacks toegezegd, bovenop de $7 miljard die al liep. Dat komt tesamen overeen met ca. 12% van de uitstaande aandelen aan huidige koers. Door het lagere aantal uitstaande aandelen zal het totaalbedrag aan dividenden ondanks de procentuele verhoging niet stijgen.
- Waardering is met P/FCF van 15,5 voor 2024 bezwaarlijk hoog te noemen.
Negatief:
- Volledig afhankelijk van het budget van de Amerikaanse overheid.
- Kapitaalteruggave aan aandeelhouders (dividend + buybacks) is hoger dan de FCF. Schulden worden duurder nu de rente hoog is.
- De business is dood & vernieling. Bedenkelijk ESG-profiel.
- Corruptie.
- Significante risico’s bij de ‘classified’-projecten waar je als aandeelhouder 0,0 zicht op hebt.
Heel wat defensiebedrijven presteren historisch gezien (veel) beter dan de markt. De afgelopen jaren hebben nog maar eens bewezen dat er niets zo voorspelbaar is als de menselijke drang naar oorlog en conflict. Lockheed Martin is daarin best-in-class en ik zou zelfs durven zeggen dat het een van de beste bedrijven ter wereld is vanuit beleggingsstandpunt.
Ik ga uit van $7,8 miljard FCF tegen 2026 (de korte termijn tegenwind van verlaagde F-35 leveringen & supply chain issues zal tegen dan zijn uitgewerkt) en reken op een jaarlijkse vermindering van het aantal uitstaande aandelen met 3-5% en een CAGR voor het dividend van 5% Koersdoel: $600.
Afspraak volgende dinsdag 17 oktober voor Q3 resultaten.
Activiteiten
Lockheed Martin is het grootste Amerikaanse defensieconglomeraat met een omzet van ruim $66 miljard. De verschillende Amerikaanse overheidsinstanties (USAF, US Navy, CIA, NASA, …) staan in voor 75-80% van de omzet. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier afdelingen:
- Aeronautics: De grootste divisie met ongeveer 40% vd omzet. Ontwikkelt en produceert vliegtuigen. Dit bedrijfsdeel omvat ook de fameuze “Skunk Works”-afdeling. De geschiedenis is enorm interessant, maar wat je als belegger moet weten is dat hier al decennialang de meest getalenteerde ingenieurs en wetenschappers voortdurend bezig zijn om de absolute cutting edge in wapentechnologie te zijn en blijven. De U-2 Spyplanes, de SR-71 ‘Blackbird’ en de F-117 ‘Nighthawk’ zijn hier ontwikkeld. De Blackbird (die voor het eerst vloog in 1964) is tot op vandaag het hoogst & snelst vliegende bemande toestel ooit, met een gemiddelde snelheid van 3400 km/h.
F-35 is tegenwoordig het meest significante project en is minstens de komende 20 jaar de cash cow. Door verscheidene problemen en vertragingen draait de productie pas vanaf volgend jaar echt op volle toeren. De USAF & US Navy beogen een gecombineerde vloot van +-2400 toestellen. Japan: 147, Israël: 75, Nederland: 52, UK: 74, Italië: 90, Finland: 64, etc. Volgens de laatst beschikbare cijfers zijn er nu +-975 toestellen gebouwd. De F-35 moet tot 2070 blijven vliegen. Lockheed heeft lucratieve onderhoudscontracten voor al zijn toestellen.
- Missiles & Fire Control: Afweersystemen, raketsystemen, ballistische raketten, antitankmunities, etc. Bekende systemen (intensief gebruik in Oekraïne bv.) zijn HIMARS, Javelin, MLRS, ATACMS en Patriot-luchtafweer.
- Rotary & Mission Systems: Bevat Sikorsky, een van de pioniers in helicopters bekend van de Sea King. Verder vooral actief als toeleverancier voor maritieme toepassingen: Radars, Sonar, stockage- en lanceersystemen. Kroonjuweel “Aegis” zit hier ook bij. (https://www.youtube.com/watch?v=dMUfDCr ... heedMartin)
- Space: Naar mijn mening het meest onderschatte deel van het bedrijf. Heeft in het verleden o.a. de Hubble-telescoop en Mars Odyssey gebouwd. Bouwt momenteel de VERITAS & DAVINCI ruimtetoestellen voor geplande NASA-onderzoeksmissies naar Venus en de Orion-capsule voor bemande ruimtemissies onder het Artemis-programma. Ontwikkelt en bouwt verder ook allerlei satellieten voor GPS, weermonitoring, spionage, …
Positief:
- Praktisch ongelimiteerde backing van de Amerikaanse overheid.
- Voor ruimtevaart een quasi-duopolie met Boeing, waarbij die laatste de afgelopen jaren een zeer slechte reputatie heeft opgebouwd. Enorm potentieel bij commercialisering van de ruimtevaart in de toekomst.
- Enorme moat
- Relatief ongevoelig voor een recessie. Zelfs als die er komt zullen de defensie-uitgaven de komende jaren niet zakken. De afgelopen 10 jaar heeft het Westen zich aan sneltempo ontwapend. Het is vooral in de EU intussen duidelijk dat die trend gekeerd moet worden. Het track record van de VS spreekt voor zich. De herbewapening van Europa en aanvulling van stock door de oorlog in Oekraïne is een van de grootste bullish-argumenten voor dit bedrijf imo.
- Door de gespannen geopolitieke situatie gaan de reeds geleverde vliegtuigen meer vlieguren kloppen (significante verhoging van trainingvluchten en internationale oefeningen = meer onderhoud en wisselstukken)
- Record backlog van $158 miljard bij laatste kwartaalcijfers, waarbij ze ook de verwachtingen overtroffen en de vooruitzichten voor 2023 nog verhoogden.
- Sterke focus op return voor aandeelhouders. Dividend stijgt al 21 jaar, recent nog verhoogd met 5% (2,9% bruto yield). Kopen agressief eigen aandelen in. In 2022 werd er $7,9 miljard aan gespendeerd (= 6% van de uitstaande aandelen). Bij de aankondiging van de dividendverhoging vorige week werd ook $6 miljard aan extra share buybacks toegezegd, bovenop de $7 miljard die al liep. Dat komt tesamen overeen met ca. 12% van de uitstaande aandelen aan huidige koers. Door het lagere aantal uitstaande aandelen zal het totaalbedrag aan dividenden ondanks de procentuele verhoging niet stijgen.
- Waardering is met P/FCF van 15,5 voor 2024 bezwaarlijk hoog te noemen.
Negatief:
- Volledig afhankelijk van het budget van de Amerikaanse overheid.
- Kapitaalteruggave aan aandeelhouders (dividend + buybacks) is hoger dan de FCF. Schulden worden duurder nu de rente hoog is.
- De business is dood & vernieling. Bedenkelijk ESG-profiel.
- Corruptie.
- Significante risico’s bij de ‘classified’-projecten waar je als aandeelhouder 0,0 zicht op hebt.
Heel wat defensiebedrijven presteren historisch gezien (veel) beter dan de markt. De afgelopen jaren hebben nog maar eens bewezen dat er niets zo voorspelbaar is als de menselijke drang naar oorlog en conflict. Lockheed Martin is daarin best-in-class en ik zou zelfs durven zeggen dat het een van de beste bedrijven ter wereld is vanuit beleggingsstandpunt.
Ik ga uit van $7,8 miljard FCF tegen 2026 (de korte termijn tegenwind van verlaagde F-35 leveringen & supply chain issues zal tegen dan zijn uitgewerkt) en reken op een jaarlijkse vermindering van het aantal uitstaande aandelen met 3-5% en een CAGR voor het dividend van 5% Koersdoel: $600.
Afspraak volgende dinsdag 17 oktober voor Q3 resultaten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Tuurlijk. Defensie is nodig, en zomaar zeggen dat het onetisch is, is kortzichtig en dom. Dat zouden we sinds de inval in Oekraine toch moeten weten?
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
In het beursdraadje las ik over de etf ASWC Future of Defence. Lijkt me interessant.
Jawel hoor. Bij Bolero.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Persoonlijk vind ik dat wapenfabrieken nooit private bedrijven zouden mogen zijn op een beurs. Daardoor staat winst op één voor dergelijke bedrijven, gevolg is via allerlei omwegen meer verkopen aan dubieuze regimes, figuren.
De meeste innovatie van defensiebedrijven dient ook niet ter verdediging maar heeft meer een aanvallend signaal.
Persoonlijk dus geen interesse.
De meeste innovatie van defensiebedrijven dient ook niet ter verdediging maar heeft meer een aanvallend signaal.
Persoonlijk dus geen interesse.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Een wapenfabrikant kan niet zomaar verkopen aan wie het wil, je moet daar toestemming voor hebben van je regering.
Zo moet FN steeds licenties hebben om uit te voeren, gegeven door Wallonië.
Bovendien, als je dat zomaar zou doen, zou je al snel geen klanten meer hebben, want Amerikanen zouden niet graag hebben dat je dezelfde wapens verkoopt aan de Chinezen.
Zo moet FN steeds licenties hebben om uit te voeren, gegeven door Wallonië.
Bovendien, als je dat zomaar zou doen, zou je al snel geen klanten meer hebben, want Amerikanen zouden niet graag hebben dat je dezelfde wapens verkoopt aan de Chinezen.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Wees maar naiëf. Ondertussen worden er in de oorlog met Rusland Belgische aanvalswapens gebruikt die niet aan Oekraïne zijn gegeven.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Hier in Belgie gebruiken we toch ook Kalasjnikovs om op elkaar te schieten?
Maar er is een verschil tussen een gevechtsvliegtuig of nucleaire onderzeeër en een handwapen...
Maar er is een verschil tussen een gevechtsvliegtuig of nucleaire onderzeeër en een handwapen...
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Bedankt voor de diepgaande analyse van Lockheed.
Maar als kleine belegger met beperkte tijd, geld en dus minder tolerantie op risico opteer ik dan toch eerder een verzameling van gekende voor waarde en minder gekende bedrijven voor groei in een defensie etf. Een soort van etf die uit zichzelf al thematisch is en de nodige risico's met zich meebrengt (concentratie risico).
Nu, men mag mij gerust corrigeren maar de defensie sector presteert wel goed in slechtere tijden en is wat minder cyclisch, toch qua gevoel.
De nieuwe defensie etf's die van de jaar uitgekomen zijn waar de particuliere Europeaan eindelijk mag in deelnemen fungeren naar mijn opinie ook als een alternatieve manier om in tech en luchtvaart sector te investeren. De (DFEN) Vaneck etf bestaat uit 25% tech en de (ASWC) zelfs uit 50% techbedrijven (vnl. cyber defense).
De bedrijven die geselecteerd zijn moeten 50% omzet genereren voor militaire doeleinden. Doch blijft het relevant in 'vrede tijd' ; als er geen raketten afgeschoten worden op militaire doelen moeten er nog steeds raketmotoren gemaakt worden om satellieten te lanceren en onderdelen voorzien worden voor luchtvaart verkeer.
De oorlog over digitale weg blijft ook altijd 'heet' en vele dingen die we nu als vanzelfsprekend vinden en gebruiken komen uit oorlogstijd en werden voor andere redens uitgevonden.
Voor ik deze etf's aankocht bezat ik enkel ESG wereld indexen, een SRI pensioenfonds en participaties in energie cooperaties en micro lening fondsen.. Maar sedert het begin van deze eeuw besefte ik dat een star trek achtige utopie van klimaat en wereldvrede jammer genoeg nog lang niet aan de orde is.
Alle problemen uit de wereld worden terecht of onterecht meer en meer in de schoenen van het Westen geschoven. De misstappen van onze voorouders worden telkens meer en meer aangehaald en neergeprikt op ons om een schuldgevoel aangedreven tolerantie aan te praten en onze koffers te legen.
De terroristische aanslagen een paar jaar geleden zijn nog maar half verteerd of er start weer een nieuwe oorlog op Europese grond en het groeiende besef dat overal in de EU het budget voor defensie opgekrikt moet worden omdat Amerika er minder goesting heeft om er voor in te staan (en andere katten te geselen heeft in de Pacific..).
Er is jammer genoeg nog veel bestaansrecht voor dergelijke fondsen en voor het moment kleuren deze groener dan mijn esg tracker..
Maar als kleine belegger met beperkte tijd, geld en dus minder tolerantie op risico opteer ik dan toch eerder een verzameling van gekende voor waarde en minder gekende bedrijven voor groei in een defensie etf. Een soort van etf die uit zichzelf al thematisch is en de nodige risico's met zich meebrengt (concentratie risico).
Nu, men mag mij gerust corrigeren maar de defensie sector presteert wel goed in slechtere tijden en is wat minder cyclisch, toch qua gevoel.
De nieuwe defensie etf's die van de jaar uitgekomen zijn waar de particuliere Europeaan eindelijk mag in deelnemen fungeren naar mijn opinie ook als een alternatieve manier om in tech en luchtvaart sector te investeren. De (DFEN) Vaneck etf bestaat uit 25% tech en de (ASWC) zelfs uit 50% techbedrijven (vnl. cyber defense).
De bedrijven die geselecteerd zijn moeten 50% omzet genereren voor militaire doeleinden. Doch blijft het relevant in 'vrede tijd' ; als er geen raketten afgeschoten worden op militaire doelen moeten er nog steeds raketmotoren gemaakt worden om satellieten te lanceren en onderdelen voorzien worden voor luchtvaart verkeer.
De oorlog over digitale weg blijft ook altijd 'heet' en vele dingen die we nu als vanzelfsprekend vinden en gebruiken komen uit oorlogstijd en werden voor andere redens uitgevonden.
Voor ik deze etf's aankocht bezat ik enkel ESG wereld indexen, een SRI pensioenfonds en participaties in energie cooperaties en micro lening fondsen.. Maar sedert het begin van deze eeuw besefte ik dat een star trek achtige utopie van klimaat en wereldvrede jammer genoeg nog lang niet aan de orde is.
Alle problemen uit de wereld worden terecht of onterecht meer en meer in de schoenen van het Westen geschoven. De misstappen van onze voorouders worden telkens meer en meer aangehaald en neergeprikt op ons om een schuldgevoel aangedreven tolerantie aan te praten en onze koffers te legen.
De terroristische aanslagen een paar jaar geleden zijn nog maar half verteerd of er start weer een nieuwe oorlog op Europese grond en het groeiende besef dat overal in de EU het budget voor defensie opgekrikt moet worden omdat Amerika er minder goesting heeft om er voor in te staan (en andere katten te geselen heeft in de Pacific..).
Er is jammer genoeg nog veel bestaansrecht voor dergelijke fondsen en voor het moment kleuren deze groener dan mijn esg tracker..
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Palantir heeft een contract met het Amerikaans leger binnen ter waarde van 250 miljoen dollar tot 2026.
Dat is zo een tech bedrijf die in de voorgenoemde etf's zit.
Bron:
https://www.nasdaq.com/press-release/ar ... 2023-10-10
Dat is zo een tech bedrijf die in de voorgenoemde etf's zit.
Bron:
https://www.nasdaq.com/press-release/ar ... 2023-10-10
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Door de oorlog in Israël zijn die etfs sinds maandag met 5% gestegen. We zijn te laat.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Babcock INTERNATIONAL, 2de grootste speler in Uk inzake defensie diensten
Kort overzicht op blz 13
https://www.cobasam.com/wp-content/uplo ... 20_ENG.pdf
Kort overzicht op blz 13
https://www.cobasam.com/wp-content/uplo ... 20_ENG.pdf
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Je moest eigenlijk van voor Oekraïne erin zitten, dat was de grote stijging.
Maar de vraag is: zal de wereld terug veiliger worden
Eens China Taiwan binnen valt, zal een defensie-ETF ook wel serieus stijgen.
En voor mij is dat eerder de vraag wanneer, niet of.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Ik denk dat de oorlog in Oekraïne niet lang zal meer duren. Kiev zal gedwongen worden over vrede te onderhandelen als gevolg van de verminderende steun vanuit het Westen en omdat ze op het terrein geen overwinningen meer kunnen behalen. De koersen van de defensie-aandelen zullen dan terug zakken.
Re: Lockheed Martin & Defensiebedrijven
Misschien, maar nooit terug naar hun oorspronkelijk niveau.
Beleggers en landen zijn wakker geschud over het belang van defensie, dus de perceptie over de noodzaak zal blijven bestaan.
Beleggers en landen zijn wakker geschud over het belang van defensie, dus de perceptie over de noodzaak zal blijven bestaan.