Lumiwind CV
TIP
Lumiwind CV
Bij mijn recentste energiefactuur zat een flyer over Lumiwind CV. Lumiwind CV is een coöperatieve die investeert in twee windmolenparken.
Het is mogelijk om in te tekenen op aandelen van deze cooperatie. Uit de documentatie op Lumiwind.be kon ik volgende afleiden:
En misschien wel de nuttigste om een discussie te starten: wat is jullie mening?
Het is mogelijk om in te tekenen op aandelen van deze cooperatie. Uit de documentatie op Lumiwind.be kon ik volgende afleiden:
- 1 aandeel is 25 euro. Maximaal 400 aandelen per coöperant.
- Uittreden pas na 5 jaar, aan maximaal 25 euro per aandeel, of minder indien de boekwaarde van de aandelen minder is.
- Momenteel 0 euro schulden, 100.000 euro eigen vermogen.
- Geen kapitaalsgarantie, want aandelen
- Geen rendementsgarantie. Een rendement van 4% per jaar is de doelstelling.
- groenestroomcertificaten voor ongeveer 1,25 windturbine zijn verworven tot 2033, daarna nog tot 2035 0,85 turbine. Fiscaal voordeel voor de coöperanten.
En misschien wel de nuttigste om een discussie te starten: wat is jullie mening?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Re: Lumiwind CV
Fiscaal voordeel is dat de dividenden van belasting vrijgesteld zijn tot 800 euro per jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Na vorige week reclame in de Zondag ( gazet).
Nu al een folder bij een energie factuur.
Nog een tekening nodig.
Waarom moogt ge niet rechtstreeks investeren , er zijn er weer veel die er gaan aan verdienen.
Het kruimelke is voor de cooperant.
Nu al een folder bij een energie factuur.
Nog een tekening nodig.
Waarom moogt ge niet rechtstreeks investeren , er zijn er weer veel die er gaan aan verdienen.
Het kruimelke is voor de cooperant.
Estate Guru believer.
De ene coöperatie is de andere niet, lees dit artikel maar eens (geschreven door Tom Willems van Ecopower):
https://redactie.radiocentraal.be/Home/ ... ieve-vlag/
Tekst is van 2013 maar de grote lijnen blijven voor mij toch hetzelfde. Zelf ben ik coöperant van Ecopower en Beauvent.
Belangrijkste stuk uit de tekst:
Nep-coöperaties
Tom Willems: “Het is gemakklijk om een coöperatie op te starten volgens Belgisch recht. Zo worden er heel wat opgestart, maar er zijn er weinig die de ICA-principes naleven. Zo zijn er in ook in de windsector een aantal dergelijke coöperaties opgestart, zoals Groenkracht, Limburg Wind, Aspiravi Samen. (Het was Groenkracht die mee investeerde in Electrawinds, nvdr). Zelfs Electrabel heeft met GoGreen een coöperatie opgericht.
Die werken echter helemaal anders. Ten eerste is het een naamloze vennootschap (NV) en niet een groep burgers die de coöperatie (CVBA) opstart. Ten tweede bepalen de statuten van de CVBA dat de NV alles voor het zeggen heeft in de raad van bestuur maar ook in de algemene vergadering. Dat doen ze door verschillende soorten aandelen te creëren. Daarbij blijven de zogenaamde A-aandelen in handen van de NV en krijgen de coöperanten B- of C-aandelen, waarbij alleen de A-aandelen zeggenschap geven in de werking. Ten derde zijn de aandeelhouders van deze nep-coöperaties niet rechtstreeks eigenaar van de installaties. Het geld dat de CVBA ophaalt bij burgers wordt dus niet geïnvesteerd in projecten maar doorgestort naar de NV onder de vorm van een achtergestelde (!) lening. Een achtergestelde lening is iets minder risicovol dan een rechtstreekse investering in aandelen, maar als je aandelen koopt dan heb je tenminste nog iets te zeggen in de NV.”
De Groenkracht/Electrawinds-constructie
“Zo gaf Groenkracht dus geld aan Electrawinds. Electrawinds is dan met het eigen vermogen (inbreng van de aandeelhouders) en de achtergestelde lening van Groenkracht naar de bank getrokken om nog eens een veelvoud van dat bedrag te lenen. Typisch wordt 20 tot 30% van het volledig kapitaal zelf ingebracht en 70 á 80% geleend. Als het bedrijf dan in moeilijkheden geraakt, dan zijn het dus de banken die vooraan in de rij staan. De achtergestelde leningen komen op de voorlaatste plaats en delen dus mee in de klappen. Eigenlijk wordt die coöperatieve constructie dus gebruikt om met het eigen vermogen meer winst te maken. Dat werkt vooral voor de aandeelhouders van de NV als het goed gaat, de meeropbrengst voor de coöperanten is beperkt aangezien hun rendement gelimiteerd wordt tot 6% of lager. En als het slecht gaat, dan deelt de (nep)coöperatie volledig mee in de klappen.”
“Bij ons is dat risico veel kleiner, aangezien bij onze investeringen er geen bankleningen meer aan te pas komen, we werken 100% met kapitaal dat ingebracht werd door de coöperaten. Moest Ecopower ook in moeilijkheden geraken, dan zal het niet zijn doordat we in schulden zitten, want die hebben we niet. Bovendien hebben de coöperanten de vaste activa (vooral de windmolens, nvdr) zelf in handen. Als die vaste activa dan met verlies verkocht worden, dan krijgen ze nog altijd de restwaarde van die activa. In het geval van de achtergestelde lening gaat de restwaarde van de windmolenparken naar de bank.”
Tekst is van 2013 maar de grote lijnen blijven voor mij toch hetzelfde. Zelf ben ik coöperant van Ecopower en Beauvent.
Belangrijkste stuk uit de tekst:
Nep-coöperaties
Tom Willems: “Het is gemakklijk om een coöperatie op te starten volgens Belgisch recht. Zo worden er heel wat opgestart, maar er zijn er weinig die de ICA-principes naleven. Zo zijn er in ook in de windsector een aantal dergelijke coöperaties opgestart, zoals Groenkracht, Limburg Wind, Aspiravi Samen. (Het was Groenkracht die mee investeerde in Electrawinds, nvdr). Zelfs Electrabel heeft met GoGreen een coöperatie opgericht.
Die werken echter helemaal anders. Ten eerste is het een naamloze vennootschap (NV) en niet een groep burgers die de coöperatie (CVBA) opstart. Ten tweede bepalen de statuten van de CVBA dat de NV alles voor het zeggen heeft in de raad van bestuur maar ook in de algemene vergadering. Dat doen ze door verschillende soorten aandelen te creëren. Daarbij blijven de zogenaamde A-aandelen in handen van de NV en krijgen de coöperanten B- of C-aandelen, waarbij alleen de A-aandelen zeggenschap geven in de werking. Ten derde zijn de aandeelhouders van deze nep-coöperaties niet rechtstreeks eigenaar van de installaties. Het geld dat de CVBA ophaalt bij burgers wordt dus niet geïnvesteerd in projecten maar doorgestort naar de NV onder de vorm van een achtergestelde (!) lening. Een achtergestelde lening is iets minder risicovol dan een rechtstreekse investering in aandelen, maar als je aandelen koopt dan heb je tenminste nog iets te zeggen in de NV.”
De Groenkracht/Electrawinds-constructie
“Zo gaf Groenkracht dus geld aan Electrawinds. Electrawinds is dan met het eigen vermogen (inbreng van de aandeelhouders) en de achtergestelde lening van Groenkracht naar de bank getrokken om nog eens een veelvoud van dat bedrag te lenen. Typisch wordt 20 tot 30% van het volledig kapitaal zelf ingebracht en 70 á 80% geleend. Als het bedrijf dan in moeilijkheden geraakt, dan zijn het dus de banken die vooraan in de rij staan. De achtergestelde leningen komen op de voorlaatste plaats en delen dus mee in de klappen. Eigenlijk wordt die coöperatieve constructie dus gebruikt om met het eigen vermogen meer winst te maken. Dat werkt vooral voor de aandeelhouders van de NV als het goed gaat, de meeropbrengst voor de coöperanten is beperkt aangezien hun rendement gelimiteerd wordt tot 6% of lager. En als het slecht gaat, dan deelt de (nep)coöperatie volledig mee in de klappen.”
“Bij ons is dat risico veel kleiner, aangezien bij onze investeringen er geen bankleningen meer aan te pas komen, we werken 100% met kapitaal dat ingebracht werd door de coöperaten. Moest Ecopower ook in moeilijkheden geraken, dan zal het niet zijn doordat we in schulden zitten, want die hebben we niet. Bovendien hebben de coöperanten de vaste activa (vooral de windmolens, nvdr) zelf in handen. Als die vaste activa dan met verlies verkocht worden, dan krijgen ze nog altijd de restwaarde van die activa. In het geval van de achtergestelde lening gaat de restwaarde van de windmolenparken naar de bank.”
Zeer interessante lectuur, bedankt!Arkad schreef: ↑22 augustus 2020, 21:33 De ene coöperatie is de andere niet, lees dit artikel maar eens (geschreven door Tom Willems van Ecopower):
Dit was waarvoor ik het topic startte: een amdere kijk op de goednieuwsshow die de coöperatieve brengt.
Ik lrobeerde te snappen waarom je hierop zou intekenen.
Ik was al niet van plan om in te tekenen. De winst leek me te laag in verhouding tot het risico: geen gegarandeerd rendement, alleen minwaarde mogelijk, geen kapitalisatie, laag eigen vermogen, ...
Alles wat in dat artikel beschreven staat komt overeen met de statuten van Lumiwind. A- EN B-aandelen, niet rechtstreeks eigenaar van de installatie, ...
En vergeet hun vorige coöperatie: "Luminus Wind Together" niet. Daarmee beloofden ze nog 4,4% als ik het me goed herinner (wat voorlopig ook werd behaald t.e.m boekjaar 2019).
Waarom plots een nieuw CV?
Waarom plots een nieuw CV?
Geen idee of de TS een nieuwtje is, maar ik was het toen wel, toen ik zonder veel te weten en na te denken in groenkracht stapte!
Ik vond aandelen op de beurs scary!
Maar die brave
cooperaties vertrouwde ik wel
Daar draag ik nu nog de gevolgen van.
Doe u zelf een plezier en koop een etf of een fonds.
Maar die brave

Je moet niet in coöperaties stappen voor de winst maar omdat je hen wil steunen in wat ze doen zoals het ontwikkelen van schone energie of hulp geven aan de boeren in het Zuiden.
TS zou zichzelf niet als nieuw beschrijven. (Mss wel op dit forum). Vroeger voornamelijk bankenfondsen, nu ETFs. Redelijk wat kennis van beurs, economie, ... Geen enkele kennis van dergelijke coöperatieves.Jhn schreef: ↑23 augustus 2020, 09:50 Geen idee of de TS een nieuwtje is, maar ik was het toen wel, toen ik zonder veel te weten en na te denken in groenkracht stapte!
Maar die bravecooperaties vertrouwde ik wel
![]()
Ik heb het omgekeerde gevoel als dat van jou: de beurs snap ik, en vind ik niet scary. Een ontransparante coöperatieve daarintegen...
Dat was ook wat mijn doel bij het starten van dit topic: bijleren over dergelijke coöperatieves, en hun manier van werken.
De correcte vergoeding voor zo'n achtergestelde lening (in het jargon heet dat mezzaninefinanciering) ligt hoger dan de 4% die men hier zou aanbieden. Maar de betere opportuniteiten zijn meestal niet beschikbaar voor de gewone burger. Daarom moet je dus genoegen nemen met 4%.
Persoonlijk zou je dan al beter gaan voor een winwinlening, zelfde rendement maar met 40% kapitaalgarantie voor leningen afgesloten tot eind 2021. Ik heb een vriend die mijn investeringsvennootschap binnenkort zo'n lening gaat geven. (Kost mij 2% bruto, en hij krijgt bijna 4% netto met 40% kapitaalgarantie -- dat komt overeen met een bruto coupon van ~5.5%, maar met een extra 40% kapitaalgarantie)
Persoonlijk zou je dan al beter gaan voor een winwinlening, zelfde rendement maar met 40% kapitaalgarantie voor leningen afgesloten tot eind 2021. Ik heb een vriend die mijn investeringsvennootschap binnenkort zo'n lening gaat geven. (Kost mij 2% bruto, en hij krijgt bijna 4% netto met 40% kapitaalgarantie -- dat komt overeen met een bruto coupon van ~5.5%, maar met een extra 40% kapitaalgarantie)
Wel na al die jaren snap ik veel meer van de beurs en heb ik gaande weg alle coops afgebouwd.RGiskard schreef: ↑23 augustus 2020, 12:17TS zou zichzelf niet als nieuw beschrijven. (Mss wel op dit forum). Vroeger voornamelijk bankenfondsen, nu ETFs. Redelijk wat kennis van beurs, economie, ... Geen enkele kennis van dergelijke coöperatieves.Jhn schreef: ↑23 augustus 2020, 09:50 Geen idee of de TS een nieuwtje is, maar ik was het toen wel, toen ik zonder veel te weten en na te denken in groenkracht stapte!
Maar die bravecooperaties vertrouwde ik wel
![]()
Ik heb het omgekeerde gevoel als dat van jou: de beurs snap ik, en vind ik niet scary. Een ontransparante coöperatieve daarintegen...
Dat was ook wat mijn doel bij het starten van dit topic: bijleren over dergelijke coöperatieves, en hun manier van werken.
Too risky business, was en is mijn persoonlijke conclusie.
Op de beurs heb ik nu alle pret die ik wil

Als Groenkacht-investeerder leerde ik de les dat het geen goed idee is om te investeren in een coöperatieve die eigenaar is van schulden in plaats van infrastructuur. Die bestaan ook. Je bent dan eigenaar van een stukje windmolen of zo. En niet van een stukje schulden bij andere bedrijf dat daarmee zonnepanelen of windmolens heeft gekocht. Groot verschil.
Al zou je wel denken, als het dan toch een financiële coöperatieve is dat er slechtere keuzes zijn dan dit. Dit zit onder de vleugels van Luminus. Voor zover Luminus zelf niet in de problemen zit zou het een zeer slecht markering maneuver zijn om de mensen die in dit gedrocht investeerde te bedriegen. Toch als je een serieus bedrijf bent.
Langs de andere kant dan weer; Luminus is ook het bedrijf dat met externe verkopers werkt om onder meer in de MediaMarkt mensen op zeer twijfelachtige wijze en voorwaarden ertoe te brengen klant te worden. Als er een energieleverancier is die er geen probleem mee heeft zijn klanten een lege zak te verkopen dan zal het wel Luminus zijn.
Mijn advies; blijf hier weg van.
Waar je volgens Vlaanderen moet op letten. Lumiwind is een onrechtstreekse participatie maar o.b.v. exploitatie- en winstdeelnamerechten in de windmolens/-parken i.p.v. de gebruikelijke leningen.
Lumiwind baat gedurende de contractuele periode (meestal de operationele levensduur) x% van die windmolens/-parken uit, draagt dan ook alle kosten/risico's van onderhoud en krijgt in ruil de opbrengsten van de verkochte windenergie (productiecapaciteit) en groenestroomcertificaten. Luminus blijft eigenaar van de windmolens/-parken en kan na afloop van het contract/project de windmolens/parken verkopen voor hun restwaarde waar jij als coöperant van Lumiwind niets van krijgt.
Lumiwind is een nieuwe energiecoöperatie waardoor je mogelijk nog 4 jaar kan investeren via de taxshelter. De investeringen van dit jaar dien je dan aan te houden tot 2023 (4jaar) voor de belastingen en 2024 (5jaar) volgens de statuten. Voor Luminus Wind Together liep die taxshelter in 2018 af, je moet wel nog uw 2018 participatie aanhouden tot 2022.
Lumiwind baat gedurende de contractuele periode (meestal de operationele levensduur) x% van die windmolens/-parken uit, draagt dan ook alle kosten/risico's van onderhoud en krijgt in ruil de opbrengsten van de verkochte windenergie (productiecapaciteit) en groenestroomcertificaten. Luminus blijft eigenaar van de windmolens/-parken en kan na afloop van het contract/project de windmolens/parken verkopen voor hun restwaarde waar jij als coöperant van Lumiwind niets van krijgt.
Lumiwind is een nieuwe energiecoöperatie waardoor je mogelijk nog 4 jaar kan investeren via de taxshelter. De investeringen van dit jaar dien je dan aan te houden tot 2023 (4jaar) voor de belastingen en 2024 (5jaar) volgens de statuten. Voor Luminus Wind Together liep die taxshelter in 2018 af, je moet wel nog uw 2018 participatie aanhouden tot 2022.