Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
En waarom zou dit niet gaan voor geld dat bestemd is voor je kinderen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tja, zal uiteindelijk ieder voor zichzelf moeten uitmaken of hij belegt met het geld dat voor zijn kinderen bestemd is. Persoonlijk vindt ik het " not done ". Je zet spaargeld opzij voor je kids, althans dit is de essentie, en je gaat dat geld dan ontlenen om te beleggen.. Gezien beleggen met het spaargeld van je kids wettelijk verboden is............ overtreed je eigenlijk de moraliteit als je zijwegen gebruikt.
Het enige dat je kan beleggen voor je kids zijn boterhammen...
Kun je bij Degiro.nl een portefeuille aanmaken met de naam van je kind en daar beleggen in trackers?
Bij MeDirect zou dat wel moeten lukken, daar kun je de rekening in kwestie een benaming geven, als je daar de naam van je kind geeft en je belegt in fondsen, dan kun je beleggen met volledige verantwoordelijkheid en als je de boel verkoopt kun je de waarde van de fondsen doorstorten naar je kind.
Is het zo simpel of zitten er addertjes onder het gras?
Bij MeDirect zou dat wel moeten lukken, daar kun je de rekening in kwestie een benaming geven, als je daar de naam van je kind geeft en je belegt in fondsen, dan kun je beleggen met volledige verantwoordelijkheid en als je de boel verkoopt kun je de waarde van de fondsen doorstorten naar je kind.
Is het zo simpel of zitten er addertjes onder het gras?
Je kan er accounts openen en deze benoemen zoals je wil, vb. naam kind.
Wel zal deze account op jouw naam en id gegevens geregistreerd zijn en aan de door jouw opgegeven rekening gekoppeld zijn. De facto dus jouw rekening waar je mee doet wat je wil.
Wel zal deze account op jouw naam en id gegevens geregistreerd zijn en aan de door jouw opgegeven rekening gekoppeld zijn. De facto dus jouw rekening waar je mee doet wat je wil.
Ik zou het handiger vinden mocht je in DeGiro gewoon een nieuwe portefeuille kunnen aanmaken, ik wil die portefeuille de naam van mijn kind geven.
Dat kan dus Kevva, maar het blijven jouw portefeuilles/accounts. Zelf heb ik een portefeuille/account voor mezelf, en een andere portefeuille/account voor mijn kinderen. Wel beiden op mijn naam en gekoppeld aan mijn zichtrekening. Als je dan geld stort naar een DeGiro account moet je in de mededeling de naam van de account vermelden waarvoor de storting bestemd is. Zoniet weet DeGiro niet voor welke account het bedrag bestemd is.
Edit: voor alle duidelijkheid, het is dus mogelijk om een extra account te openen die je de naam van je kind geeft.
Edit: voor alle duidelijkheid, het is dus mogelijk om een extra account te openen die je de naam van je kind geeft.
Het gaat hier om een account. Ik had graag ingelogd op mijn eigen account en dan naar de portefeuille van mijn kind willen gaan.
Weet iemand het antwoord op de vraag van Neo?neo schreef: ↑3 november 2019, 20:09Als ik het goed begrijp, is jaarlijks verlies door inflatie wettelijk gezien perfect in orde zolang er maar geen eurocent van het bedrag verloren is geraakt?
Dit vind ik een belangrijk gegeven voor de toekomst. Ik moet toegeven dat de schenkingsregels onbekend zijn voor mij.
Ondertussen lees ik op de website van vlaanderen.be dat...:
Klopt het dan dat de TS een in de komende tiental jaar bespaarde bedrag aan zijn kinderen zal kunnen schenken zonder enige belasting te betalen tenzij hij in de periode van 3 jaar vanaf de schenking, overlijdt?Schenking van roerende goederen
Bij een schenking van roerende goederen, bv. de overhandiging van een geldsom (handgift), een overschrijving van geld (bankgift) of de schenking van een effectenportefeuille (aandelen, opties, obligaties van een belegger) is de registratie niet verplicht.
Schenking zonder registratie
Als u het bewijs van de schenking niet laat registreren, betaalt u geen schenkbelasting.
Als de schenker echter binnen de drie jaar na de schenking overlijdt, wordt de waarde van deze schenking bij het actief van de nalatenschap geteld en betaalt u hierop wel erfbelasting die hoger ligt dan de schenkbelasting.
Indien wel, welk nut heeft dan nog een stelsel waar men op naam van zijn kinderen spaart?
Wat is in België het verschil in belastingen tussen:
1) een beleggersrekening openen op eigen naam voor het kind en dan 'schenken'
2) Meteen een rekening openen op naam van het kind, zodat het er vanaf een bepaalde leeftijd zelf over kan beschikken of besluiten er verder op te beleggen?
Ik luisterde onlangs naar de podcast van Rowan Nijboer in gesprek met mr Meesman van Meesman beleggen en in NL zit er wel wat verschil op.
https://open.spotify.com/episode/3c9LG2 ... GnAKqCX3wA
Hoe is het hier?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij is er wat betreft fiscaliteit geen verschil.Andi73 schreef: ↑30 december 2020, 12:30
Wat is in België het verschil in belastingen tussen:
1) een beleggersrekening openen op eigen naam voor het kind en dan 'schenken'
2) Meteen een rekening openen op naam van het kind, zodat het er vanaf een bepaalde leeftijd zelf over kan beschikken of besluiten er verder op te beleggen?
Alles valt fiscaal onder de ouder(s).
Het verschil is vooral niet-fiscaal.
Als het op naam van het kind staat, mag je niet zomaar eender wat ermee doen.
Schenking kan inderdaad volledig onbelast (tenzij je binnen de 3 jaar overlijdt, pas op: dit wordt herbekeken dacht ik, zou naar 4 of 5 jaar kunnen gaan bv.)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het nut daarvan is vooral bescherming van het kind.
Voor de "sponsors" kan dat daardoor ook meer vertrouwen geven dat het niet gebruikt/misbruikt gaat worden door de ouders.
Hoe geloofwaardig is het een belegging rekening openen op naam van kind bvb 7 j oud.
Iemand van bvb 7 j oud die beslissingen neemt om te beleggen.
Natuurlijk naar zo iets is vraag , en de meeste grootbanken spelen er op in.
Bij bvb Me direct is het alvast heden niet mogelijk.
En eigenlijk blijft hier het F.S.M.A in gebreke.
Iemand van bvb 7 j oud die beslissingen neemt om te beleggen.
Natuurlijk naar zo iets is vraag , en de meeste grootbanken spelen er op in.
Bij bvb Me direct is het alvast heden niet mogelijk.
En eigenlijk blijft hier het F.S.M.A in gebreke.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat er niet om wie de beslissingen neemt, het gaat erom wie het beheert.
Als ouder(s) beheer je het geld/vermogen van je kind.
Alles op een spaarrekening zetten, is ook een belissing dat niet het kind neemt, maar wel de ouder(s).
-
- Jr. Member
Waar het op neerkomt is dit : mensen proberen geld naar anderen te versassen, familie of vrienden, om zoveel mogelijk successiebelastingen te ontlopen. Dat is niet zo gemakkelijk, tenzij met kleine bedragen. Maar een opa van 80 die enkele honderdduizenden probeert te versassen naar kleinkinderen of zo...dat lukt niet zonder de fiscus tegen te komen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar haal je dit ?OdetteMaes schreef: ↑30 december 2020, 16:57 Waar het op neerkomt is dit : mensen proberen geld naar anderen te versassen, familie of vrienden, om zoveel mogelijk successiebelastingen te ontlopen. Dat is niet zo gemakkelijk, tenzij met kleine bedragen. Maar een opa van 80 die enkele honderdduizenden probeert te versassen naar kleinkinderen of zo...dat lukt niet zonder de fiscus tegen te komen.
(en zijn ook 2 dingen die weinig met elkaar te maken hebben)
Mensen leren kinderen sparen of zetten wat aan de kant voor een kind voor als die gaat starten (bv. inboedeltje), heeft volgens mij niets met successiebelastingen ontlopen te maken.
Een opa van 80 mag perfect zonder enige belasting honderdduizenden schenken aan zijn kleinkinderen (hij moet dan wel zien dat hij nog minstens 3 jaar blijft leven).
-
- Jr. Member
dus véél look eten?EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 17:04 [
Een opa van 80 mag perfect zonder enige belasting honderdduizenden schenken aan zijn kleinkinderen (hij moet dan wel zien dat hij nog minstens 3 jaar blijft leven).