Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
Een zinnige conversatie vind ik interessanter ...OdetteMaes schreef: ↑30 december 2020, 17:06dus véél look eten?EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 17:04 [
Een opa van 80 mag perfect zonder enige belasting honderdduizenden schenken aan zijn kleinkinderen (hij moet dan wel zien dat hij nog minstens 3 jaar blijft leven).
Dank jeEarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 12:34Volgens mij is er wat betreft fiscaliteit geen verschil.Andi73 schreef: ↑30 december 2020, 12:30
Wat is in België het verschil in belastingen tussen:
1) een beleggersrekening openen op eigen naam voor het kind en dan 'schenken'
2) Meteen een rekening openen op naam van het kind, zodat het er vanaf een bepaalde leeftijd zelf over kan beschikken of besluiten er verder op te beleggen?
Alles valt fiscaal onder de ouder(s).
Het verschil is vooral niet-fiscaal.
Als het op naam van het kind staat, mag je niet zomaar eender wat ermee doen.
Schenking kan inderdaad volledig onbelast (tenzij je binnen de 3 jaar overlijdt, pas op: dit wordt herbekeken dacht ik, zou naar 4 of 5 jaar kunnen gaan bv.)
Ik vond het een mooi idee om de rekening op naam van het kind te openen en hem/haar dan stilaan te leren hoe ermee om te gaan en er uiteindelijk zelf verder op door te beleggen als volwassene. Maar aangezien dat blijkbaar niet zo makkelijk op te zetten in België zal het waarschijnlijk makkelijker zijn om op mijn eigen naam een tweede portefeuille aan te maken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Neem wel de bedenkingen die anderen hier al hebben gegeven mee.
Wat je zelf wil sponsoren kan je perfect op eigen naam doen en kan je doorgeven wanneer je zelf wil.
Wat anderen sponsoren wil je misschien eerder op een spaarrekening op naam van het kind houden om discussies achteraf te vermijden. Hier moet je handelen in het belang van het kind. Je kan ook vragen aan de sponsors of zij het ok vinden om te beleggen met beperkt risico. Eventueel ook de bewijzen bewaren zodat je later kan aantonen dat je correct gehandeld hebt.
Wat je zelf wil sponsoren kan je perfect op eigen naam doen en kan je doorgeven wanneer je zelf wil.
Wat anderen sponsoren wil je misschien eerder op een spaarrekening op naam van het kind houden om discussies achteraf te vermijden. Hier moet je handelen in het belang van het kind. Je kan ook vragen aan de sponsors of zij het ok vinden om te beleggen met beperkt risico. Eventueel ook de bewijzen bewaren zodat je later kan aantonen dat je correct gehandeld hebt.