Maandelijkse aflossing
TIP
Maandelijkse aflossing
Goedeavond,
Ik vraag me af of je de maandelijkse aflossing van de hypotecaire in overleg met de bank kunt laten optrekken om zo de looptijd in te korten en dus uiteindelijk een aanzienlijke lagere rente te betalen.
Is dit kostenloos of is dit gelijk aan een herziening van de lening?
Ik vraag me af of je de maandelijkse aflossing van de hypotecaire in overleg met de bank kunt laten optrekken om zo de looptijd in te korten en dus uiteindelijk een aanzienlijke lagere rente te betalen.
Is dit kostenloos of is dit gelijk aan een herziening van de lening?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Maandelijkse aflossing
Niet gezegd dat een lening op kortere termijn een voordelige intrest heeft..
Spaar zoveel je kunt, en kort na X jaar een deel vervroegd af.
De wederbeleggingsvergoeding is onderhandelbaar, max. = 3 maand intrest..
De maandelijkse afbetaling wordt dan minder.;
Zo kun je weer meer sparen ,,, enz; enz.
Spaar zoveel je kunt, en kort na X jaar een deel vervroegd af.
De wederbeleggingsvergoeding is onderhandelbaar, max. = 3 maand intrest..
De maandelijkse afbetaling wordt dan minder.;
Zo kun je weer meer sparen ,,, enz; enz.
Ik zou dan eerder een vervroegde gedeeltelijke terugbetaling doen.
Bv: huidige aflossing is 1.250 euro per maand.
Je kan financieel 1.750 euro per maand aan.
Je zou dan na 1 jaar 6.000 euro vervroegd kunnen aflossen. Ofwel termijn verkorten, ofwel maandelijks bedrag verlagen. Na jaar x+1 kan je dan bv. een grotere terugbetaling doen.
Zelf zou ik geen verhoging van maandelijkse terugbetaling doen. Je weet nooit wat er gebeurt en je vrije cashflow is ook belangrijk.
Je zou dan na 1 jaar 6.000 euro vervroegd kunnen aflossen. Ofwel termijn verkorten, ofwel maandelijks bedrag verlagen. Na jaar x+1 kan je dan bv. een grotere terugbetaling doen.
Zelf zou ik geen verhoging van maandelijkse terugbetaling doen. Je weet nooit wat er gebeurt en je vrije cashflow is ook belangrijk.
Ik kan hier wel in volgen.MVT schreef: ↑11 december 2023, 23:47 Ik zou dan eerder een vervroegde gedeeltelijke terugbetaling doen.
Bedrag blijft nu steeds ongewijzigd bij een herziening waardoor de lening helaas langer zal worden. Maar een extra aflossing per jaar lijkt me dan inderdaad een betere optie.
Er is dan ook geen verplichting om x € te storten per jaar en kan het ene jaar dus iets meer of minder zijn afhankelijk van eventuele andere grote kosten het voorbije jaar.
Op dit moment kan je makkelijk 2.5%+ vastleggen op je geld (zero bond obligaties).
Als je vervroegd aflost ga je een wederbelggingsvergoeding betalen gelijk aan 3 maand intrest op het afgelost bedrag.
In sommige gevallen leveren de kapitalaflossingen op een hypothecaire lening fiscaal voordeel op. Doos vervroegd af te lossen kan je fiscaal voordeel mislopen.
In sommige gevallen leveren de intresten op een hypothecaire lening fiscaal op, een wederbelegingsvergoeding niet (wordt niet aanzien als aflossen intresten).
Concreet, als je intrestvoet minder is dan 3% zou ik het zeker NIET doen, maar in de plaats ervan het bedrag elders beleggen.
Als je aflossingen fiscaal voordeel opleveren zou ik zelfs zeggen dat je intrestvoet meer dan 3% moet zijn.
Ik heb een variabele intrestvoet bij KBC en telkens de intrest herzien wordt kan ik de looptijd binnen een bepaalde marge aanpassen, zonder extra kosten.
Als je vervroegd aflost ga je een wederbelggingsvergoeding betalen gelijk aan 3 maand intrest op het afgelost bedrag.
In sommige gevallen leveren de kapitalaflossingen op een hypothecaire lening fiscaal voordeel op. Doos vervroegd af te lossen kan je fiscaal voordeel mislopen.
In sommige gevallen leveren de intresten op een hypothecaire lening fiscaal op, een wederbelegingsvergoeding niet (wordt niet aanzien als aflossen intresten).
Concreet, als je intrestvoet minder is dan 3% zou ik het zeker NIET doen, maar in de plaats ervan het bedrag elders beleggen.
Als je aflossingen fiscaal voordeel opleveren zou ik zelfs zeggen dat je intrestvoet meer dan 3% moet zijn.
Ik heb een variabele intrestvoet bij KBC en telkens de intrest herzien wordt kan ik de looptijd binnen een bepaalde marge aanpassen, zonder extra kosten.
Bij mijn bank dien ik geen wederbeleggingsvergoeding te betalen als ik maar 1x per jaar een extra aflossing doe. Voorlopig lijkt het erop dat mn lening naar 4% zal stijgen.
Verder heb ik ook 1 hypotecaire en 1 lening onder mandaat.
Lijkt me dus een no brainer om deze onder mandaat zo snel mogelijk af te lossen. Binnen 3jaar kan de intrest dan hopelijk terug dalen. Nu toch echt een pijnlijke herziening binnen een paar maanden..
Lijkt me dus een no brainer om deze onder mandaat zo snel mogelijk af te lossen. Binnen 3jaar kan de intrest dan hopelijk terug dalen. Nu toch echt een pijnlijke herziening binnen een paar maanden..
Ik wil geen zout in de wonde strooien, maar of je lening moet al wat langer lopen (+ 5 jaar) of je hebt je slecht laten adviseren/zelf de foute beslissing genomen door een variabele rentevoet aan te gaan imo.Converse schreef: ↑13 december 2023, 17:24 Bij mijn bank dien ik geen wederbeleggingsvergoeding te betalen als ik maar 1x per jaar een extra aflossing doe. Voorlopig lijkt het erop dat mn lening naar 4% zal stijgen.
Verder is geen no brainer om je deel op mandaat zsm af te lossen. Dit hangt af van wanneer de volgende herziening is van je variabele intrestvoet én wat je zou doen met je gelden als je niet vervroegd terugbetaald + horizon hiervan.
Succes met je beslissing!
De lening loopt reeds 9j.
2% -> 1,67% -> 1,25%
Helaas nu door de sterke stijging zal hij op 4% landen of het moet zijn dat er nog weer een sterke daling komt de komende 2 maanden waardoor ik op 3,5% zou landen maar ik maak mij heel weinig illusies.
Hopelijk gunstigere herziening dan binnen 3j. Maar nooit verwacht dat hij zo snel richting 4% zou gaan.
2% -> 1,67% -> 1,25%
Helaas nu door de sterke stijging zal hij op 4% landen of het moet zijn dat er nog weer een sterke daling komt de komende 2 maanden waardoor ik op 3,5% zou landen maar ik maak mij heel weinig illusies.
Hopelijk gunstigere herziening dan binnen 3j. Maar nooit verwacht dat hij zo snel richting 4% zou gaan.
Als er nog een woonbonus op zit: let wel dat het effectief 2 geheiden leningen zijn.
-Zoja: Dan kan je enkel mandaat aflossen
-Zonee: eender welke aflossing gaat proportioneel naar hypo/mandaat
Zorgen dat je fiscale korf net gevuld blijft, de 4% rente is er peanuts tegen :-)