Markttiming is wel zinvol
TIP
Re: Markttiming is wel zinvol
In mijn bescheiden oordeel behoort men te aanvaarden dat de markt op onvoorspelbare momenten plotseling zal neerdalen, zonder dat men weet hoe diep of hoe lang deze neergang zal voortduren. Dit zal inderdaad een invloed uitoefenen op de waarde van ieders portefeuille, hetgeen desastreuze gevolgen kan hebben. Daarom behoort men niet te trachten de markt te timen, maar zich vooraf te schikken door een weloverwogen keuze van de assetallocatie. Deze zal ervoor zorgen dat u bepaalde risico's neemt (waarvan u de gevolgen accepteert), en dat u andere risico's vermijdt (en ook daarvan aanvaardt u de gevolgen). Aldus kunt u op uw beide oren slapen en behoeft gij nimmer dringend te reageren op gebeurtenissen ter wereld.
Ik heb gezegd.
Ik doe wel aan timing, dit met wisselend resultaat, maar het globale geheel is toch positief.
Zal enkele delen zonder er aantallen bij te zetten.
COFB Aankoop juli/2024 voor 57,80
COFB Verkoop sept/2024 voor 69,75
COFB Aankoop recent voor 55,65
COFB Verkoop => Als het op korte termijn nog naar de 65-67 range gaat, anders bijhouden, evt dividend pakken volgend jaar of net ervoor verkopen.
ABI.BR Verkoop => mei/2024 voor 61,92 (had ik nog van vorig jaar ergens gekocht met die trans/rel onderaan in de 5x range)
ABI.BR Aankoop => recent voor 52,80 (gaat er weer uit boven de 60).
KHC Aankoop gisteren voor 30,54$
KHC Verkoop => dividend mee pakken en gaat er weer uit als het boven de 35-36$ gaat
Ik bovenstaande 3 bedrijven vrij goed. Normaal gaat 1 ervan niet lukken en heb je op 2 stuks een mooie winst.
Iets in de trend van +17% en +13% en -12% op een 5 tal maanden. Jaarrendement van
(Als ik tijd heb ga ik ook eens Greenyard NV (GREEN.BR) onderzoeken, vreemde cijfers/waardering/koers, meestal zie je dan iets over het hoofd, maar niet altijd)
Zal enkele delen zonder er aantallen bij te zetten.
COFB Aankoop juli/2024 voor 57,80
COFB Verkoop sept/2024 voor 69,75
COFB Aankoop recent voor 55,65
COFB Verkoop => Als het op korte termijn nog naar de 65-67 range gaat, anders bijhouden, evt dividend pakken volgend jaar of net ervoor verkopen.
ABI.BR Verkoop => mei/2024 voor 61,92 (had ik nog van vorig jaar ergens gekocht met die trans/rel onderaan in de 5x range)
ABI.BR Aankoop => recent voor 52,80 (gaat er weer uit boven de 60).
KHC Aankoop gisteren voor 30,54$
KHC Verkoop => dividend mee pakken en gaat er weer uit als het boven de 35-36$ gaat
Ik bovenstaande 3 bedrijven vrij goed. Normaal gaat 1 ervan niet lukken en heb je op 2 stuks een mooie winst.
Iets in de trend van +17% en +13% en -12% op een 5 tal maanden. Jaarrendement van
(Als ik tijd heb ga ik ook eens Greenyard NV (GREEN.BR) onderzoeken, vreemde cijfers/waardering/koers, meestal zie je dan iets over het hoofd, maar niet altijd)
Goed gestudeerd wellicht maar ondertussen blijkt "jouw waarheid" achterhaald. Het lijkt wel een passage uit de BIjbel.Rhijnvis schreef: ↑Gisteren 09:13 In mijn bescheiden oordeel behoort men te aanvaarden dat de markt op onvoorspelbare momenten plotseling zal neerdalen, zonder dat men weet hoe diep of hoe lang deze neergang zal voortduren. Dit zal inderdaad een invloed uitoefenen op de waarde van ieders portefeuille, hetgeen desastreuze gevolgen kan hebben. Daarom behoort men niet te trachten de markt te timen, maar zich vooraf te schikken door een weloverwogen keuze van de assetallocatie. Deze zal ervoor zorgen dat u bepaalde risico's neemt (waarvan u de gevolgen accepteert), en dat u andere risico's vermijdt (en ook daarvan aanvaardt u de gevolgen). Aldus kunt u op uw beide oren slapen en behoeft gij nimmer dringend te reageren op gebeurtenissen ter wereld.
Als men kan instappen op of rond een dieptepunt dan kan men quasi zeker heel de hausse meemaken. Dan mag er daarna een ernstige crash volgen en dan blijft men nog positief.
Mijn laatste artikel van zaterdag 16 11 toont dat met een aantal grafieken.
Achteraf een dieptepunt aangeven is makkelijk.AlFonds schreef: ↑Gisteren 10:44 Goed gestudeerd wellicht maar ondertussen blijkt "jouw waarheid" achterhaald. Het lijkt wel een passage uit de BIjbel.
Als men kan instappen op of rond een dieptepunt dan kan men quasi zeker heel de hausse meemaken. Dan mag er daarna een ernstige crash volgen en dan blijft men nog positief.
De laatste tijd lijkt jullie strategie weeral verandert, weeral aangepast aan de marktevolutie uit het meer recente verleden.
Kan je eens CONCREET verwijzen naar een van jullie artikels waar jullie TIJDENS een daling concreet hebt aangegeven dat het moment daar was om VOLLEDIG in te stappen.
Tijdens de corona was jullie advies om met het opgespaarde geld van de voorbij maanden met STOP over 18 maanden (GOGI) aan te kopen.
Iemand dientijdens deze hele periode gewoon zijn maandelijks DCA aankopen deed had een gevoelig beter resultaat. Ook de meer recente dips en correcties lijken jullie het moment gemist te hebben. (Markttiming is moeilijk!)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn collega publiceert elke maand de GOGI-cijfers die dat aangeven.
Er was hier iemand die zelf aangaf dat hij niet kon wachten en dan maar beginnen aankopen is. Voor hem is dat het bewijs dat het syteem niet werkt. Voor mij het teken dat hij geen geduld heeft.
Het is niet zo dat je bijna verplicht wordt om onze site te volgen of op te volgen. Ik heb al tot in de details uitgelegd hoe wij dat doen. Iedereen kan zelf aan de slag want als je zoals de meeste maar enkele fondsen of trackers opvolgt, dan is het een fluitje van een cent. Iedereen zal eigen cijfers ook liever opvolgen dan cijfers van iemand anders.
Er was hier iemand die zelf aangaf dat hij niet kon wachten en dan maar beginnen aankopen is. Voor hem is dat het bewijs dat het syteem niet werkt. Voor mij het teken dat hij geen geduld heeft.
Het is niet zo dat je bijna verplicht wordt om onze site te volgen of op te volgen. Ik heb al tot in de details uitgelegd hoe wij dat doen. Iedereen kan zelf aan de slag want als je zoals de meeste maar enkele fondsen of trackers opvolgt, dan is het een fluitje van een cent. Iedereen zal eigen cijfers ook liever opvolgen dan cijfers van iemand anders.
Dieptepunt ? In 2000 (internet bubble) heb ik gedurende 2 jaren het dieptepunt zitten zoeken. Alsook in 2011 met de Fukushima en de crash van de uranium aandelen, 5 jaar later was het dieptepunt nog niet bereikt.AlFonds schreef: ↑Gisteren 10:44Goed gestudeerd wellicht maar ondertussen blijkt "jouw waarheid" achterhaald. Het lijkt wel een passage uit de BIjbel.Rhijnvis schreef: ↑Gisteren 09:13 In mijn bescheiden oordeel behoort men te aanvaarden dat de markt op onvoorspelbare momenten plotseling zal neerdalen, zonder dat men weet hoe diep of hoe lang deze neergang zal voortduren. Dit zal inderdaad een invloed uitoefenen op de waarde van ieders portefeuille, hetgeen desastreuze gevolgen kan hebben. Daarom behoort men niet te trachten de markt te timen, maar zich vooraf te schikken door een weloverwogen keuze van de assetallocatie. Deze zal ervoor zorgen dat u bepaalde risico's neemt (waarvan u de gevolgen accepteert), en dat u andere risico's vermijdt (en ook daarvan aanvaardt u de gevolgen). Aldus kunt u op uw beide oren slapen en behoeft gij nimmer dringend te reageren op gebeurtenissen ter wereld.
Dus good luck met uw dieptepunt te timen .....
Het is niet mijn waarheid, ik heb integenstelling tot u helemaal niets uitgevonden. Ik hanteer de literatuur, evenwel niet de Bijbel. Deze literatuur toont zowel op theoretische als empirische manier aan wat de waarheid is, ook al is die ontnuchterend.
U moet aanvaarden dat de beurs op korte termijn gedreven wordt door psychologie en per definitie onvoorspelbaar is. De grootste schokken op de beurs zijn immers diegene die niemand zag aankomen. U kunt er dus niet op anticiperen.
Aangezien de beurs op lange termijn stijgt geldt de algemene regel dat u door de band genomen best zo vroeg mogelijk investeert. Zelfs al investeerde u op een moment dat achteraf slecht bleek te zijn, de tijd zal de kracht zijn die uw fout rechtzet. In het geval dat u anticipeert door te wachten op een crash, zal de tijd de kracht zijn die uw fout versterkt. Na een zeker tijd zal zelfs een 50% crash niet meer voldoende zijn om uw fout recht te zetten.
Beeldt u zich in dat u kon terugkeren in de tijd, naar een door u gekozen tijdsstip met alle kennis van vandaag. U mag vervolgens 1 enkele aankoop uitvoeren die dag. Zou u dan terugkeren naar een dieptepunt in het recente verleden, of zou u eerder kiezen voor een ATH dat zich in een zeer ver verleden tijd voordeed? Ik zou het wel weten. Time in the market beats timing the market.
Ik heb gezegd.
Dus je hebt geen concreet voorbeeld waar jullie met success het moment van markttiming hebben aangeduid.AlFonds schreef: ↑Gisteren 14:08 Mijn collega publiceert elke maand de GOGI-cijfers die dat aangeven.
QED
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dus je hebt geen concreet voorbeeld waar jullie met success het moment van markttiming hebben aangeduid.AlFonds schreef: ↑Gisteren 14:08 Mijn collega publiceert elke maand de GOGI-cijfers die dat aangeven.
QED
Maar dit is weer een redenering dat er een stevige correctie gaat kopen.
Stel de beurzen dalen 10%, dan heb ik dit jaar nog steeds 20% voorsprong. Stel dat ze daarna verder door stijgen.
Wanneer ga jij dan terug instappen ?
Je kan toch niet blijven wachten op een volgende corona crisis ?
Ha ja, waarom niet? 25% goedkoper kunnen aankopen is sowieso beter, dat het daarna dan nog 30% zakt kan best zijn maar je gaat er toch van uit dat de brede markt op lange termijn zal herstellen en stijgend is? Van -30% herstellen zal sneller verlopen dan van -55% plus je hebt meer stukken die de latere winst genereren. Wie koopt op een piek heeft pech, dat kan nu eenmaal gebeuren, wie niks koopt terwijl er stevige kortingen zijn is dom. Je hoeft echt niet perfect te timen om beter af te zijn. Je moet natuurlijk niet eindeloos met alle middelen aan de kant blijven staan wachten op het perfecte instapmoment en als het zover is niet durven inzetten, maar wat middelen ter beschikking hebben om van een opportuniteit te profiteren is zeker niet slecht. Stap af van het idee dat markt timen perfect moet zijn.Philippe1 schreef: ↑19 november 2024, 19:30 Het probleem is altijd: wanneer kopen als de koers flink gezakt?
Stel dat je al 30% naar beneden bent gegaan en de koers stabiliseert en gaat zelfs 5% omhoog. Koop je dan?
Het kan zijn dat de rit omhoog dan inderdaad begonnen is.
Het kan ook zijn dat dit een valse uitbraak is en er evengoed nog 20-30% van de koers afgaat.
Je weet het niet.
Zoals ik al meerdere malen heb geschreven: wij volgende de koersen (van de NAV) niet: wij volgende de prestaties. Die zijn duidelijk en blijkbaar vrij accuraat.karine schreef: ↑Gisteren 17:14Maar dit is weer een redenering dat er een stevige correctie gaat kopen.
Stel de beurzen dalen 10%, dan heb ik dit jaar nog steeds 20% voorsprong. Stel dat ze daarna verder door stijgen.
Daarom kregen wij regelmatig reacties dat onze grafieken niet kloppen (met hun grafiek van het koersverloop).
Voor er commentaar geleverd wordt, zo het goed zijn onze uitleg eens grondig te lezen. Misschien zelfs te proberen !
Kan u mij een concreet voorstel op papier tonen waarmee een "raadgever/bankier/aanbieder van fondsen trackers of aandelen of noem maar op" aangeeft dat je dit of dat fonds of... nu moet aankopen ? Qua aansprakelijkheid gebeurt zoiets nergens. Neem ons dat dan ook niet kwalijk.B7H4long schreef: ↑Gisteren 14:51Dus je hebt geen concreet voorbeeld waar jullie met success het moment van markttiming hebben aangeduid.AlFonds schreef: ↑Gisteren 14:08 Mijn collega publiceert elke maand de GOGI-cijfers die dat aangeven.
QED
Als je ons zou volgen dan zou je weten hoe we dat duiden.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Jullie waren vooral goed, om wanneer het duidelijk was voor iedereen dat jullie methode op niets trok, om steeds alles te veranderen waarna het nog steeds op niets trok ...AlFonds schreef: ↑Gisteren 18:26Zoals ik al meerdere malen heb geschreven: wij volgende de koersen (van de NAV) niet: wij volgende de prestaties. Die zijn duidelijk en blijkbaar vrij accuraat.karine schreef: ↑Gisteren 17:14
Maar dit is weer een redenering dat er een stevige correctie gaat kopen.
Daarom kregen wij regelmatig reacties dat onze grafieken niet kloppen (met hun grafiek van het koersverloop).
Voor er commentaar geleverd wordt, zo het goed zijn onze uitleg eens grondig te lezen. Misschien zelfs te proberen !
We gingen jullie hier trouwens nooit meer terug zien, woord houden zit er precies niet in ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Bij de meeste van jullie artikels moet ik toch aan het spreekwoord "veel geblaat maar weinig wol" denken. Het begint steeds beloftevol maar uiteindelijk is het allemaal toch weinig praktisch en herverpakken van steeds dezelfde boodschap.
Maar goed, even over naar een praktische vraag.
In 2021 passeerde het fonds Robeco Global Consumer Trends het prijsniveau van €360. Jullie systeem gaf een STOP.
In 2022 daalde het fonds en kwam zo terug bij €360. Op dat moment gaf jullie systeem een SPREAD.
Dus het ene jaar niet kopen en het jaar erop wel kopen op hetzelfde prijsniveau. Wat is daar het nut van?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)