Maximaal pensioenspaarbedrag in 2018
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Maximaal pensioenspaarbedrag in 2018
Misschien even terug gaan in topic ? antwoorden.VincentGT schreef: ↑31 januari 2018, 16:58Wat bedoel je hiermee? Ik denk dat het bij het pensioensparen voornamelijk om het fiscale voordeel gaat.platin schreef: ↑31 januari 2018, 15:47 Sinds 2008 kan alles alleen maar meer stijgen.
Dit volgens sommigen toch.
Zullen hier snel komen klagen de believers van de stijging als het nog maar - 5% gaat.
En de media en de nieuwsbrieven van spaargids doen daar lekker aan mee om de stijging te propageren.
Of zou het verdoken reclame inkomsten zijn.
Snap nog steeds niet dat een forum nieuwsbrief niet kritisch is tegen over huisfondsen.
Estate Guru believer.
Als je een pensioenspaarverzekering hebt ipv een pensioenspaarrekening kan het idd alleen nog maar stijgen, ongeacht wat de beurs doet.
Gezien ik in juli moet storten eens vlug de berekening gemaakt tussen een storting van 960 en 1230€.
Ik zie geen enkele reden om niet voor de 1230 € te gaan (zowel een hoger belastingvoordeel als een hogere rente).
Of zie ik ergens de adder in het gras over het hoofd?

Gezien ik in juli moet storten eens vlug de berekening gemaakt tussen een storting van 960 en 1230€.
Ik zie geen enkele reden om niet voor de 1230 € te gaan (zowel een hoger belastingvoordeel als een hogere rente).
Of zie ik ergens de adder in het gras over het hoofd?
Voor mijn pensioenspaarfonds heb ik een paar maanden geleden de berekening gedaan en beslist om nooit het hoger bedrag te storten.
De winst van de storting van 1230 is maar een belastingsvoordeel van een paar euro per jaar.
De eindbelasting van 8% aan een fictief rendement van 4.75% is wel veel hoger omdat deze op het volledige bedrag gerekend word.
- > beter het extra geld buiten pensioensparen beleggen.
Voor pensioenspaarverzekeringen heb ik niet zo direct de verschillende parameters in mijn hoofd. Misschien is het anders.
De winst van de storting van 1230 is maar een belastingsvoordeel van een paar euro per jaar.
De eindbelasting van 8% aan een fictief rendement van 4.75% is wel veel hoger omdat deze op het volledige bedrag gerekend word.
- > beter het extra geld buiten pensioensparen beleggen.
Voor pensioenspaarverzekeringen heb ik niet zo direct de verschillende parameters in mijn hoofd. Misschien is het anders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
960 € geeft een belastingsvoordeel van 288 euro en een jaarrendement van 45.6 € (of 6.8%/ +334€))
1230 € geeft een belastingvoordeel van 307 euro en een jaarrendement van 58.4 € (of 6.3%/ +365€)
In mijn geval in beide gevallen belastingvrij.
Idd geen wereldschokkende bedragen maar het is in het tweede geval wel meer en met 270 € ga je in een andere belegging ook niet ver komen.
Op een spaarboekje zou je er 2.7€ voor krijgen en op een obligatie in het beste geval 8.5€ (RV ingehouden). Theoretisch uiteraard want voor die 270€ ga je geen inleg in een obligatie vinden.
Via de verhoogde inleg brengt die 270€ wel ongeveer 70€ op.
Daar moet ik bij ME12 al 7000€ voor sparen en dan is dat bedrag zelfs een jaar onbeschikbaar.
1230 € geeft een belastingvoordeel van 307 euro en een jaarrendement van 58.4 € (of 6.3%/ +365€)
In mijn geval in beide gevallen belastingvrij.
Idd geen wereldschokkende bedragen maar het is in het tweede geval wel meer en met 270 € ga je in een andere belegging ook niet ver komen.
Op een spaarboekje zou je er 2.7€ voor krijgen en op een obligatie in het beste geval 8.5€ (RV ingehouden). Theoretisch uiteraard want voor die 270€ ga je geen inleg in een obligatie vinden.

Via de verhoogde inleg brengt die 270€ wel ongeveer 70€ op.
Daar moet ik bij ME12 al 7000€ voor sparen en dan is dat bedrag zelfs een jaar onbeschikbaar.
De berekeningen hierboven hebben mijn aandacht getrokken.
De vragen die ik mezelf stel zijn:
1- wat is het rendement van een pensioenspaarverzekering? of ook; kan ik dit gebruiken voor mijn stabiele gedeelte van mijn portefeuille, en
2- stort ik dan best 960 of 1230 Euro dwz wat is de opbrengst van het extra bedrag?
Aannames
StartDatum: 1-7-2018
Instaptax: 2,00%
instapkosten: 3,00%
gewaarborgde rente: 0,75%
totaal jaar rendement: 2,00% veronderstelling
tax@60: 8,00% op gewaarborg bedrag aan gewaarborgde rente
40 tig jarige
- het effectieve rendement op een storting van 960 Euro zou op 25 jaar 2,95% zijn.
- en het effectieve rendement op een storting van 1230 Euro zou op 25 jaar 2,67% zijn.
- dus het effectieve rendement op de extra storting van 270 Euro zou op 25 jaar 1,83% zijn.
Ik ben verrast door het rendement dat een 40 jarig zou kunnen halen op deze belegging van 25 jaar.
Ziet er iemand fouten in mijn aannames of in de berekeningen?
Ik heb ook de resultaten voor een 50 jarige en 30 jarige, en ook indien er geen bonus zou zijn en enkel een gegarandeerd rendement van 0.75%. Ik zal deze publiceren als de bovenstaande berekeningen juist lijken.
De vragen die ik mezelf stel zijn:
1- wat is het rendement van een pensioenspaarverzekering? of ook; kan ik dit gebruiken voor mijn stabiele gedeelte van mijn portefeuille, en
2- stort ik dan best 960 of 1230 Euro dwz wat is de opbrengst van het extra bedrag?
Aannames
StartDatum: 1-7-2018
Instaptax: 2,00%
gewaarborgde rente: 0,75%
totaal jaar rendement: 2,00% veronderstelling
40 tig jarige
Code: Selecteer alles
Originele Storting: 960,00 1230,00
belastingsaftrek: 30% 25%
Eindbelastingdatum: 1-7-38 1-7-38
Terugbetalingsdatum: 1-7-43 1-7-43
Effectieve storting: 912,00 1168,50
Terugtrekking belast: 288,00 307,50
Jaren tot einbelast: 20,00 20,00
basis vr eindbelast: 1059,00 1356,84
eind belasting: 84,72 108,55
waarde voor eindbelast: 1355,18 1736,33
waarde na eindbelast: 1270,46 1627,78
waarde na 5 jaar extra: 1402,69 1797,20
Rendement: 2,94% 2,67% 1,83%
1-7-2018 -960 -1230 -270
1-7-2019 288 308 20
1-7-2033
1-7-2043 1403 1797 395
1-7-2053
- en het effectieve rendement op een storting van 1230 Euro zou op 25 jaar 2,67% zijn.
- dus het effectieve rendement op de extra storting van 270 Euro zou op 25 jaar 1,83% zijn.
Ik ben verrast door het rendement dat een 40 jarig zou kunnen halen op deze belegging van 25 jaar.
Ziet er iemand fouten in mijn aannames of in de berekeningen?
Ik heb ook de resultaten voor een 50 jarige en 30 jarige, en ook indien er geen bonus zou zijn en enkel een gegarandeerd rendement van 0.75%. Ik zal deze publiceren als de bovenstaande berekeningen juist lijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En de inflatie
1000 € van nu zal geen 1000 € meer zijn binnen 20 jaar.
Een vb in de jaren zeventig een levens verzekering afgesloten.
Toenmalig kapitaal 45000 € met dit geld was een villa te kopen zonder problemen.
Nu vele jaren later nog amper een midden klas auto mee te kopen.
Kwestie van rendement he bovenstaand.
in de optiek van nu 45000 € is beter dan niks is iets anders.
Die belasting terug gave terug investeren zal opbrengst wel hoger zijn maar wie doet het ?
1000 € van nu zal geen 1000 € meer zijn binnen 20 jaar.
Een vb in de jaren zeventig een levens verzekering afgesloten.
Toenmalig kapitaal 45000 € met dit geld was een villa te kopen zonder problemen.
Nu vele jaren later nog amper een midden klas auto mee te kopen.
Kwestie van rendement he bovenstaand.
in de optiek van nu 45000 € is beter dan niks is iets anders.
Die belasting terug gave terug investeren zal opbrengst wel hoger zijn maar wie doet het ?
Estate Guru believer.
De vraag is ook (voor mij althans):
Waar vind ik nog een hoger gewaarborgd rendement zonder groot risico van 4.75% (voor een lopend contract, als ik nu nog moest beginnen zou ik er ook helemaal anders over denken), belastingvrij en onmiddellijk beschikbaar?
Zelfs een obligatie op 5 jaar met een rendement van 4.5% haalt dat niet gezien er hier nog 30% RV af moet.
Op het eerste zicht is het toch alleen maar spijtig dat je niet het tienvoudige mag inbrengen?
Waar vind ik nog een hoger gewaarborgd rendement zonder groot risico van 4.75% (voor een lopend contract, als ik nu nog moest beginnen zou ik er ook helemaal anders over denken), belastingvrij en onmiddellijk beschikbaar?
Zelfs een obligatie op 5 jaar met een rendement van 4.5% haalt dat niet gezien er hier nog 30% RV af moet.
Op het eerste zicht is het toch alleen maar spijtig dat je niet het tienvoudige mag inbrengen?
Laatst gewijzigd door Cronos op 6 maart 2018, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu ik vind als je 60-65 jaar oud bent een redelijk middenklasse auto als "verjaardagscadeau" niet zo heel erg.

Er zijn genoeg mensen die dat hun heel leven niet bijeengespaard krijgen dus ik zie geen reden om zo'n bedrag als "beter dan niks" aan te voelen of zo te omschrijven.

Je kan het ook zien dat als je bv. op die leeftijd 50.000 € krijgt uitbetaald en je op pensioen gaat je nog 50 extra maanden je
levensstijl er mee kan ophouden (overbruggen verschil loon/pensioen). Als je dat kan combineren met een gelijkaardig LTS kan je het zo al uitzingen tot je 75ste, de tijd om het met wat minder te doen als je het zo lang al hebt uitgehouden?
Als extraatje kan ik daar best mee leven.
Die vergelijking met "toenmalig kapitaal" gaat ook niet helemaal op. Dat kapitaal op einddatum is er ook alleen maar gekomen door jarenlang een relatief klein bedrag opzij te zetten. En door het door de fiscus terugbetaalde deel te herinvesteren in je pensioenspaarplan/LTS is dat in te leggen bedrag zelfs nog kleiner. Het neutraliseert zelfs meer dan de aangerekende kosten.
Het is dus niet zo dat je jaren geleden dat bedrag ter beschikking had om er een villa mee neer te zetten en dat dit nu niet meer kan. Toen ik met pensioensparen begon kon je daar trouwens ook geen villa mee kopen.
Ik heb even hier gevolgd maar die 5 procent verschil belastingsvoordeel moet je toch ergs voelen?
Of begrijp ik niet wat hier berekent werd?
Mij werd gezegd van altijd de hoogste schijf belastingsvoordeel te nemen.
Of begrijp ik niet wat hier berekent werd?
Mij werd gezegd van altijd de hoogste schijf belastingsvoordeel te nemen.
Ja is moeilijk voor extra 270 € aan psp krijgt u een belasting voordeel van 19 €.
Estate Guru believer.
Het duaal pensioensparen blijkt tot op heden wel nog niet goedgekeurd door de regering.
Als ze morgen een belasting invoeren op internetgebruik (als vb.) van 19 € is dat dan ook uw reactie?

Het kot zou o.a. hier te klein zijn. Van Paul zouden we nooit meer iets vernemen wegens een onmiddellijke beroerte.

(Al die kleine bedragen die het eigenlijk "niet waard waren" leveren mij dit jaar wel de tegenwaarde van een middelgrote auto op

ps. Het is trouwens geen 19 € maar de eerste keer bijna 32€en de volgende jaren bijna 13€. Als iemand mij een spaarrekening kan aanbevelen waar die 270€ hetzelfde rendement heeft, alle info welkom.
Als het nog niet is goedgekeurd en je stort toch méér dan kan je maar 25% aftrekken.
Of is het misschien juist dat de bedoeling is van deze smeerlappen regering om de mensen erin te l uizen.
Dat de regering zich maar eens wat bezighoudt omdrogredenen te zoeken om arco weer eens op de lange baan te sturen,
Volgend jaar de belastingen omhoog om de pensioenen van belgacom te kunnen betalen
Laatst gewijzigd door paul op 6 maart 2018, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Waaw, heb jij nog een pensioenspaarverzekering waar nieuwe stortingen ook nog gegarandeerd de 4,75% van aan het begin van de eeuw krijgen? Lucky you.Cronos schreef: ↑6 maart 2018, 11:19 De vraag is ook (voor mij althans):
Mijn berekeningen komen heel dicht bij diegene die je zelf vermelde.
Ik zou dan niet lang twijfelen: 6% effectief rendement vind je nergens anders.
Zelfs 4,31% voor de bijkomende 270 Euro is niet haalbaar op een andere manier vandaag.
aannames:
gewaarborgde rente: 4,75%
totaal jaar rendement: 4,75% veronderstelling
Originele Storting: 960,00 1230,00
belastingsaftrek: 30% 25%
Eindbelastingdatum: 1-7-28 1-7-28
Terugbetalingsdatum: 1-7-33 1-7-33
Effectieve storting: 912,00 1168,50
Terugtrekking belast: 288,00 307,50
Jaren tot einbelast: 10,00 10,00
basis vr eindbelast: 1450,56 1858,53
eind belasting: 116,04 148,68
waarde voor eindbelast: 1450,56 1858,53
waarde na eindbelast: 1334,51 1709,85
waarde na 5 jaar extra: 1683,03 2156,39
Rendement: 6,13% 5,69% 4,31%
1-7-2018 -960 -1230 -270 storting
1-7-2019 288 308 20 belastingvoordeel
1-7-2033 1683 2156 473 eindbetaling