MeDirect: nieuwe klant worden
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: MeDirect: nieuwe klant worden
Waarschijnlijk mikken ze op jonger publiek en niet op mensen die er enkel een spaarrekening willen. Begrijp dat velen dan geen klant meer willen zijn, maar begrijp ook dat ze die klanten totaal niet missen...
Kan je hierover wat meer toelichting geven: wat is er dan misgelopen of gaat er dan mis bij medirect ("beloofde intrest"?).Jefdewit schreef: ↑6 juni 2020, 11:21 Eind augustus ben ik er hopelijk vanaf.
Vorig jaar in augustus alles opgezegd.
Dat beetje meer rente dat ze nog geven weegt voor mij niet op tegen de ongemakken.
Zeker niet na de onduidelijke communicatie en gehannes om gewoon mijn eigen geld + intrest terug te krijgen en daarbij alle rekeningen definitief stop te zetten.
(…).
Ben al blij als ik er gewoon vanaf geraak en beloofde intrest daadwerkelijk terugzie en rekeningen zonder meer worden afgesloten.
Heb je dat hier vroeger al op het forum aangekaart? En heb ik dat toen gemist?
Je kunt geen interest “terugzien”. Je kunt enkel iets terugzien dat je eerst gegeven hebt.
Dat zal voorlopig niet meer gaan, bij ons toch niet.
Sinds deze week is de bib terug open, en enkel om boeken e.d. op te halen. Je kan geen gebruik meer maken van copyers, computers of tijdschriften en kranten lezen tot al zeker eind augustus.
Voorlopig is er nog niets mis gelopen.
Zoals ik schreef loopt de wachtperiode pas af ergens in november (ik schreef verkeerdelijk eerst augustus, het is effectief 30/11/2020).
Bij MEDirect moet je, toch bij de rekening die ik er nog had, een jaar op voorhand opzeggen als je het kapitaal wenst op te vragen.
Ik wou echter het kapitaal + alle intresten opvragen. Als je dat niet doet blijven de intresten op de rekending staan en geraak je bij wijze van spreken nooit van die rekening af.
Als ik het goed begreep kon je dit niet via de gewone weg doen maar moest dit via een beveiligde mail aan MEDirect via de rekening.
Zoals reeds gezegd was dit vorig jaar ook al telkens via extra sms om toegang te krijgen tot je rekening.
Ik heb dan via mail gevraagd alles op vervaldag stop te zetten: uitkeren kapitaal + alle intresten en dan spaar- en geldrekening opheffen.
Van die mail kreeg ik dus nooit een bevestiging van ontvangst.
Ik had dus geen bewijs dat dit zou worden doorgevoerd. En omdat er bij MeDirect telkens een jaar zit tussen opdracht en uitvoering kon ik mij niet veroorloven om op vervaldag pas te horen te krijgen dat ik niet juist had gehandeld.
Heb dan geprobeerd ze telefonisch te contacteren. Na drie keer 10 tot 15 minuten hun wachtmuziek aanhoord te hebben was mijn geduld al een beetje op.
Totaal onverwacht werd ik dan een week later door henzelf opgebeld. Probleem en intentie uitgelegd en ze zouden me door iemand terug laten contacteren die met mijn dossier bezig was.
Hebben ze ook gedaan. Daar werd mij telefonisch medegedeeld dat ze konden zien dat mijn aanvraag was geacepteerd en dat ik daar binnenkort via mail bericht van zou krijgen. Nou op dat laatste wacht ik nog altijd.
Ik kan dus pas in november, op datum van opzegging, zien of er inderdaad een effectief probleem was of dat ze gewoon een beetje slordig zijn in hun communicatie.
(edit: inmiddels via interne mail rechtgezet en bericht gekregen dat in november 2020 saldo wordt overgeschreven).
Maar voor mij, zeker gezien hun dalende intresten, is er geen meerwaarde meer om er nog een rekening aan te houden.
Much to do about nothing.
Het gaat hier idd om een oudere persoon die er een deel van zijn spaargeld had geparkeerd en niet meer wou beleggen in allerlei fondsen e.a.
Als het, zoals hiervoor gesuggereerd, de bedoeling was dat soort klanten weg te jagen zijn ze er in dit geval volledig in geslaagd.
Ik heb dit vroeger nog niet aangekaart gezien het een persoonlijk minpunt was.
Maak nu alleen van de gelegenheid gebruik om aan te geven dat ze het idd wel moeilijk maken om klanten te blijven motiveren die om welke reden dan ook niet volledig willen meegaan met de digitale revolutie.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juni 2020, 18:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Hier ook niet hoor.
Is zelfs nog niet terug heropend.
En bij heropening zelfde restricties.
@jefdewit:
Uit de faq van medirect ivm opvraging en afsluiten van de rekeningen bij medirect (hopelijk heb je er nu toch nog wat aan):
"Waar kan ik de vervaldatum van de opvraging bekijken van mijn ME spaarrekening?
Op de Homepagina, u klikt op ‘Details’ van de ME1, ME3, ME6 of ME12 rekening waarvan u de opvraging reeds heeft ingediend. Vervolgens klapt u de informatie over de opvragingen uit door op het plus (+) teken te klikken. Zo krijgt u alle informatie te zien, inclusief de vervaldatum van de opvraging.
Hoe kan ik een rekening sluiten?
Indien u één van uw MeDirect rekeningen wenst af te sluiten, gelieve een beveiligd bericht te sturen met als onderwerp ’Wijzigingen’. U dient in dit beveiligd bericht de naam van de rekening en het rekeningnummer te vermelden. Rekeningen zonder opzegtermijn kunnen pas gesloten worden nadat u het saldo online heeft overgeschreven.
Wanneer u een Spaar- of Termijnrekening wenst te sluiten, zullen wij het resterende saldo samen met de verworven rente tot dag van sluiting, overdragen naar uw Geldrekening. U kunt vanaf de Geldrekening de gelden overschrijven naar een rekening naar keuze. Merk op dat het niet mogelijk is om een Termijnrekening af te sluiten vóór de vervaldatum, en dat u voor ME spaarrekeningen volgende opzegperiode in acht dient te nemen:
ME1: 1 maand
ME3: 3 maanden
ME6: 6 maanden
ME12: 12 maanden
Mocht u uw relatie willen beëindigen, kunt u ons dit bevestigen eens uw rekeningen niet langer over een saldo beschikken.
MeDirect rekent geen kosten aan voor het sluiten van een rekening."
Uit de faq van medirect ivm opvraging en afsluiten van de rekeningen bij medirect (hopelijk heb je er nu toch nog wat aan):
"Waar kan ik de vervaldatum van de opvraging bekijken van mijn ME spaarrekening?
Op de Homepagina, u klikt op ‘Details’ van de ME1, ME3, ME6 of ME12 rekening waarvan u de opvraging reeds heeft ingediend. Vervolgens klapt u de informatie over de opvragingen uit door op het plus (+) teken te klikken. Zo krijgt u alle informatie te zien, inclusief de vervaldatum van de opvraging.
Hoe kan ik een rekening sluiten?
Indien u één van uw MeDirect rekeningen wenst af te sluiten, gelieve een beveiligd bericht te sturen met als onderwerp ’Wijzigingen’. U dient in dit beveiligd bericht de naam van de rekening en het rekeningnummer te vermelden. Rekeningen zonder opzegtermijn kunnen pas gesloten worden nadat u het saldo online heeft overgeschreven.
Wanneer u een Spaar- of Termijnrekening wenst te sluiten, zullen wij het resterende saldo samen met de verworven rente tot dag van sluiting, overdragen naar uw Geldrekening. U kunt vanaf de Geldrekening de gelden overschrijven naar een rekening naar keuze. Merk op dat het niet mogelijk is om een Termijnrekening af te sluiten vóór de vervaldatum, en dat u voor ME spaarrekeningen volgende opzegperiode in acht dient te nemen:
ME1: 1 maand
ME3: 3 maanden
ME6: 6 maanden
ME12: 12 maanden
Mocht u uw relatie willen beëindigen, kunt u ons dit bevestigen eens uw rekeningen niet langer over een saldo beschikken.
MeDirect rekent geen kosten aan voor het sluiten van een rekening."
Het ging over een ME12 rekening.
Als ik het goed begrijp dus een spaarrekening met opzegtermijn.
Zoals ik schreef heb ik deze 12 maanden op voorhand (november 2019) opgezegd en een interne mail verstuurd dat na storting van kapitaal + intresten op de geldrekening definitief mocht afgesloten worden.
Volgens mij heb ik dan alles gedaan zoals jij het hier uitlegt.
Edit:
Ze hebben het inmiddels ook rechtgezet.
Inmiddels hebben ze bevestigd dat de spaarrekening automatisch op 25 november wordt afgesloten en het bedrag op 30/11 kan overgeschreven worden naar een externe rekening.
Na overschrijving van de geldrekening moet ik nogmaals een bericht sturen om de geldrekening te laten stopzetten.
Het saldo van de oplopende intresten dat na 30/11/2019 tot november 2020 driemaandelijks nog wordt bijgeschreven op de ME12 rekening en een verschil geeft met het uit te keren bedrag van de opvraging (het effectieve bedrag bij opvraging in 2020) zie je zo niet op de opvraging staan maar wordt, als ik hun mail toch goed kan volgen, eveneens op 25/11 automatisch mee overgeschreven.
Eind goed, al goed.
Als ik het goed begrijp dus een spaarrekening met opzegtermijn.
Zoals ik schreef heb ik deze 12 maanden op voorhand (november 2019) opgezegd en een interne mail verstuurd dat na storting van kapitaal + intresten op de geldrekening definitief mocht afgesloten worden.
Volgens mij heb ik dan alles gedaan zoals jij het hier uitlegt.
Edit:
Ze hebben het inmiddels ook rechtgezet.
Inmiddels hebben ze bevestigd dat de spaarrekening automatisch op 25 november wordt afgesloten en het bedrag op 30/11 kan overgeschreven worden naar een externe rekening.
Na overschrijving van de geldrekening moet ik nogmaals een bericht sturen om de geldrekening te laten stopzetten.
Het saldo van de oplopende intresten dat na 30/11/2019 tot november 2020 driemaandelijks nog wordt bijgeschreven op de ME12 rekening en een verschil geeft met het uit te keren bedrag van de opvraging (het effectieve bedrag bij opvraging in 2020) zie je zo niet op de opvraging staan maar wordt, als ik hun mail toch goed kan volgen, eveneens op 25/11 automatisch mee overgeschreven.
Eind goed, al goed.
Ik meen mij te herrinneren ergens gelezen te hebben dat als je je spaar opzegt of afsluit ze verplicht zijn ze alle intresten moeten berekenen en moeten uitkeren. En dit bij gelijk welke bank.
Ja, dat is zo. Het is ook niet meer dan normaal dat je krijgt waar je recht op hebt.
Bij MD vragen ze om eerst het saldo van een rekening over te schrijven en pas dan een aanvraag te doen om die rekening af te sluiten.
Ik heb een vaste computer (pc), een vaste telefoon met antwoordapparaat, een GSM (bellen en SMS voor onderweg), een fototoestelletje voor vakantiefoto's.
Ik heb géén behoefte aan smartphones, webcams, e.d.
Voor mij is dit een princiepskwestie: ik doe daar bewust niet aan mee.
Even opgezocht: ik doe aan online-bankieren sinds februari 2003 (=al méér dan 17 jaar, dus nog vóór Spaargids.be gekend was!)
Ik ken tientallen jongeren en jong-volwassenen die de dag van vandaag nog niet eens 'capabel' zijn om hun bankzaken via internet te regelen.
Maar ze hebben wél allemaal een smartphone; die dient uitsluitend voor social media (WhatsApp, Snapchat, TikTok, Instagram, e.a.)
Tot daar mijn statement.