Meerwaardebelasting op aandelen?
TIP
Re: Meerwaardebelasting op aandelen?
Het is een goede vraag hoe men de kapitaalsverhogingen gaat bekijken als men de meerwaarde op aandelen gaat belasten. Recent heeft Nyrstar een kapitaalvermindering gedaan waardoor de boekwaarde per aandeel op 0.10 € kwam. Ze hebben dan een kapitaalsverhoging gedaan waarbij kon inschrijven op nieuwe aandelen die bijna 20x duurder waren.
-
anonymous9
De meerwaarde zal toch altijd bepaald worden op aankoop- en verkoopprijs en niet op de boekwaarde? Tzou anders inderdaad nogal proper gaan zijn!
Als een bedrijf een bijkomende primaire uitgifte doet verschilt deze van de aankoopprijs op de beurs.
-
anonymous9
Ja maar dan ga je die uitgifteprijs toch zien in je borderellen,en zal ook deze uitgifteprijs niet (noodzakelijk) gelijklopen met je boekwaarde?
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
het begint er naar uit te zien dat we het alsnog toch aan onze rekker gaan hebben
natuurlijk
als het er ooit van komt zullen het de spaargidsers zijn die dit gaan betalen
niet de aandeelhouders van familiale bedrijven, niet wie zijn participatie via een trust of zo aanhoudt, niet de holdings , niet de hefboomfondsen, shorters enz...
eerst 17 ballonnen die afgeschoten worden en dan "we kunnen niet anders " en tobakje die roept dat het nog niet genoeg is.
als het er ooit van komt zullen het de spaargidsers zijn die dit gaan betalen
niet de aandeelhouders van familiale bedrijven, niet wie zijn participatie via een trust of zo aanhoudt, niet de holdings , niet de hefboomfondsen, shorters enz...
eerst 17 ballonnen die afgeschoten worden en dan "we kunnen niet anders " en tobakje die roept dat het nog niet genoeg is.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
toback kan een kopstoot krijgen
Dat ze eens beginnen met al die derivaten te belastingen, om een of andere reden moet daar geen beurstaks op betaald worden. Die dragen echt helemaal niets bij aan de economie, allemaal speculatie.
En dat ze dan maar eerst beginnen met al die computergestuurd aandelentransacties te belasten (bv indien een aandeel binnen de minuut verkocht wordt, moet er een tax betaald worden). Een aandeel wordt gemiddeld 7 seconden aangehouden, dat zegt heel veel. Ik weet alvast dat ik dat gemiddelde drastisch naar omhoog trek. Zelfs de traders onder ons trekken dat gemiddelde naar omhoog, dat zegt genoeg.
En dat ze dan maar eerst beginnen met al die computergestuurd aandelentransacties te belasten (bv indien een aandeel binnen de minuut verkocht wordt, moet er een tax betaald worden). Een aandeel wordt gemiddeld 7 seconden aangehouden, dat zegt heel veel. Ik weet alvast dat ik dat gemiddelde drastisch naar omhoog trek. Zelfs de traders onder ons trekken dat gemiddelde naar omhoog, dat zegt genoeg.
Als je dat enkel in België gaat invoeren dan gaat het resultaat zijn dat die financiële divisies naar het buitenland verhuizen. Daarom dat men vooral de kleine belegger treft, die zit gevangen in een net en kan haast geen kant uit.Maarten schreef:Dat ze eens beginnen met al die derivaten te belastingen, om een of andere reden moet daar geen beurstaks op betaald worden. Die dragen echt helemaal niets bij aan de economie, allemaal speculatie.
Ik betwijfel of hier op dit forum leden aanwezig zijn die regelmatig aandelen minder lang dan 7 seconden aanhouden.
Volgens de laatste berichten ligt er geen brede meerwaardetaks meer op tafel, enkel nog een speculantentaks, dus een taks voor wie z'n aandelen snel terug verkoopt.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Stier schreef:Ik betwijfel of hier op dit forum leden aanwezig zijn die regelmatig aandelen minder lang dan 7 seconden aanhouden.
Dat kunnen bijna alleen computergestuurde AUTOMATISCHE orders zijn, enkel mogelijk voor banken en beursvennootschappen denk ik.
Een mens kan bijna niet zo snel zijn.
Lang geleden vroeg men wel een beurtaks op derivaten, alleen door de buitenlandse concurrentie werd dit ingetrokken.
Snap alleen niet waarom niet iedereen een buitenlandse broker neemt ( bv keytrade-luxemburg ) daar betaal je 0,00% beurstaks.
( als je het boeltje later niet vergeeet in je belastingbrief aan te geven kunnen ze jaarvoor niks doen, en blijft het 0,00% °)
Omdat vanaf 2015 gegevensuitwisseling komt - voor spaargeld- maar voor aandelen zou het ook wel eens sneller k unnen, je je beter je buitenlandse rekeningen aangeven. Zelfs in nederland is er geen beurtstaks. Als iedereen een buitenlandse broker heeft, zijn ze weeral een pak geld kwijt in belgie
een speculantentaks, daar zou ik kunnen mee leven. De vraag is: wanneer is er sprake van speculatie? als je je aandelen verkoopt binnen de 3 maanden? 6 maanden? 1 jaar? 2 jaar?
Dan houden we gewoon onze aandelen wat langer bij, en betalen wij ook niets.
Op dat vlak zijn wij heel flexibel
Op dat vlak zijn wij heel flexibel
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
De orderkosten zijn daar wel fiks duurder dan bij Bink bv.paul schreef:Lang geleden vroeg men wel een beurtaks op derivaten, alleen door de buitenlandse concurrentie werd dit ingetrokken.Stier schreef:Ik betwijfel of hier op dit forum leden aanwezig zijn die regelmatig aandelen minder lang dan 7 seconden aanhouden.
Snap alleen niet waarom niet iedereen een buitenlandse broker neemt ( bv keytrade-luxemburg ) daar betaal je 0,00% beurstaks.
Zal het nog eens bekijken.
Laatst gewijzigd door nicknamesucks op 24 september 2014, 19:15, 4 keer totaal gewijzigd.