Meerwaardebelasting op aandelen?
TIP
Re: Meerwaardebelasting op aandelen?
Juist gelezen op DeTijd (heb geen abo en kan dus volledig artikel niet lezen):
"De regering wil in alle stilte en met grote spoed de meerwaardebelasting uitbreiden naar nagenoeg alle gemengde beleggingsfondsen. Officieel om Europa te paaien, officieus om een gaatje in de begroting te dichten."
"De regering wil in alle stilte en met grote spoed de meerwaardebelasting uitbreiden naar nagenoeg alle gemengde beleggingsfondsen. Officieel om Europa te paaien, officieus om een gaatje in de begroting te dichten."
Het zou slechts om een beperkt aantal fondsen gaan. Voor de banken die info hebben vrij gegeven: 2 van Ing, 2 van Belfius (via Dexia Asset Management) en 8 van KBC. De rest gaf geen commentaar. Wat gaat er gebeuren? Vanaf volgende week gaan die banken hun klanten met die fondsen in portefeuille contacteren en adviseren om te verkopen. Dus bye bye extra inkomsten voor de regering 

Ik dacht dat het om alle fondsen ging die je in België kon kopen met 40% of meer obligaties in portefeuille. Die 40% zou dan conform een EU-richtlijn 25% worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Meerwaarden zijn geen inkomsten. Pas bij verkoop wordt het omgezet in geld waarmee je belastingen kan betalen.Lukske schreef:Moest ook 25% zijn geweest.
Inkomsten zijn inkomsten.
Inderdaad. Als je meerwaarden belast zou je ook minwaarden moeten terugbetalen.nicknamesucks schreef:Meerwaarden zijn geen inkomsten. Pas bij verkoop wordt het omgezet in geld waarmee je belastingen kan betalen.Lukske schreef:Moest ook 25% zijn geweest.
Inkomsten zijn inkomsten.
Een nieuw artikel op de site van De Tijd doet vaag uitschijnen dat de CD&V mogelijks zou instemmen met Didier Reynders als toekomstig eurocommisaris, in ruil voor de invoering van een meerwaardebelasting op aandelen.
"... Het ziet er evenwel naar uit dat CD&V haar vel duur zal verkopen. Als de MR Reynders naar Europa wil sturen, zal ze een prijs moeten betalen... CD&V is voorstander van zo’n taxshift en denkt aan een meerwaardebelasting op aandelen, iets waar het ACV vorige week nog voor pleitte. ..."
We mogen van een immens geluk spreken dat een meerwaardebelasting tot nu toe nog nooit werd ingevoerd.
"... Het ziet er evenwel naar uit dat CD&V haar vel duur zal verkopen. Als de MR Reynders naar Europa wil sturen, zal ze een prijs moeten betalen... CD&V is voorstander van zo’n taxshift en denkt aan een meerwaardebelasting op aandelen, iets waar het ACV vorige week nog voor pleitte. ..."
We mogen van een immens geluk spreken dat een meerwaardebelasting tot nu toe nog nooit werd ingevoerd.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geens heeft daar al eens op gealudeerd.
De egyptische beurs is vorige zomer gecrashed na bekendmaking van zulk een belasting.
Hiermee zou men dan het effect van de fiscale vrijstelling op dividenden teniet doen.
Ik verkoop in ieder geval alles op die dag, zal dan later wel zien of ik terug instap.
De egyptische beurs is vorige zomer gecrashed na bekendmaking van zulk een belasting.
Hiermee zou men dan het effect van de fiscale vrijstelling op dividenden teniet doen.
Ik verkoop in ieder geval alles op die dag, zal dan later wel zien of ik terug instap.
-
- VIP member
- Contacteer:
Die van het ACV mogen dringend eens een toontje lager zingen... Waarom zou ik gestraft moeten worden omdat ik aandelen koop en een risico neem? de minwaarde gaan ze niet aftrekbaar maken hoor....gpv1 schreef:
acW heeft een extra taxatietje ontvangen van 9 000 000,00 eurokes omdat ze hun winsten op een creatieve manier hadden geboekt, ze gaan de anderen eens de les spellen
ach ze hebben nog genoeg geld, kwestie is alleen te weten waar....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoe tweeslachtig, hypocriet kan je beleid voeren ?
1) vrijstelling van tax op dividenden.
2) meerwaarde tax invoeren.
3) de belastingbetaler nog willen laten opdraaien voor de verliezen vd Arco beleggers.
De wereld op zn kop.
1) vrijstelling van tax op dividenden.
2) meerwaarde tax invoeren.
3) de belastingbetaler nog willen laten opdraaien voor de verliezen vd Arco beleggers.
De wereld op zn kop.
als dat effectief zou beslist worden, verkoop ik onmiddellijk al mijn aandelen, behalve degenen waar ik een minderwaarde kan voor inbrengen. Ah ja, als je meerwaarden belast moet je ook minderwaarden aftrekbaar maken.
het lidmaatschappij bij acv en aanverwante organisaties opzeggen indien dit nog niet zou gebeurd zijnSebastiaan1985 schreef:Die van het ACV mogen dringend eens een toontje lager zingen... Waarom zou ik gestraft moeten worden omdat ik aandelen koop en een risico neem? de minwaarde gaan ze niet aftrekbaar maken hoor....gpv1 schreef:
Is dat van toepassing op alles: aandelen, aandeelfondsen, mixfondsen, enz...?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat gaat natuurlijk gewoon een tax zijn die bij verkoop wordt afgehouden.
Op fondsen met meer dan 25% obligaties is dat reeds van toepassing. (25 % tax op de meerwaarde vd obligaties)
Voor de staat gaat die meerwaarde tax niet zoveel opbrengen, is vooral voor het links blazoen.
Maar ieder die de regel van 72 kent weet hoeveel pijn dit doet voor de particulier die een kapitaal, voor welke reden dan ook, tracht op te bouwen.
Op fondsen met meer dan 25% obligaties is dat reeds van toepassing. (25 % tax op de meerwaarde vd obligaties)
Voor de staat gaat die meerwaarde tax niet zoveel opbrengen, is vooral voor het links blazoen.
Maar ieder die de regel van 72 kent weet hoeveel pijn dit doet voor de particulier die een kapitaal, voor welke reden dan ook, tracht op te bouwen.
Laatst gewijzigd door nicknamesucks op 2 september 2014, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.