Meerwaardebelasting op aandelen?
TIP
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Beste antwoorden: 1
Re: Meerwaardebelasting op aandelen?
De laatste informatie, volgens een nieuw artikel op de site van De Tijd:
"... Daarom denken sommigen aan een 'partiële' meerwaardebelasting. In dat denkspoor zou de belasting alleen van toepassing zijn wanneer aandelen binnen een korte periode na de aankoop weer zouden worden verkocht. Wanneer aandelen jaren zouden worden aangehouden, zou de taks niet betaald moeten worden."
Aangezien ik een value-belegger ben en enkel aandelen koop voor de lange termijn, heb ik geen probleem met zo'n belasting. Ik vraag mij wel af of zo'n partiële meerwaardebelasting wel de moeite waard is voor de regering. Zo veel zal die wellicht niet opbrengen, denk ik.
"... Daarom denken sommigen aan een 'partiële' meerwaardebelasting. In dat denkspoor zou de belasting alleen van toepassing zijn wanneer aandelen binnen een korte periode na de aankoop weer zouden worden verkocht. Wanneer aandelen jaren zouden worden aangehouden, zou de taks niet betaald moeten worden."
Aangezien ik een value-belegger ben en enkel aandelen koop voor de lange termijn, heb ik geen probleem met zo'n belasting. Ik vraag mij wel af of zo'n partiële meerwaardebelasting wel de moeite waard is voor de regering. Zo veel zal die wellicht niet opbrengen, denk ik.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Das ook weer in het nadeel van de korte termijnbeleggers. Best voor iedereen hetzelfde of gewoon niet. Men betaald al belastingen op arbeid en nu gaan ze het beetje dat iemand extra wil verkrijgen ook al belasten... 

zo zullen ze starten en de periode wordt steeds langer om aan 0 % tarief te komen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dit staat op de facebookpagina vd vlaamse beleggersfederatie :
Beste,
De nood is hoog.
CV&V geeft het premierschap op, en eist in ruil een meerwaardebelasting op aandelen.
Dit onder druk van het ACV.
Ik heb zonet gemaild naar
bart.dewever@n-va.be
en een aparte mail ook naar
gwendolyn.rutten@dekamer.be
Vraag aan zoveel mogelijk mensen om hetzelfde te doen: beknopte mail, met de vraag om het been stijf te houden, en niet toe te geven aan deze belasting. Anders kunnen we echt een andere hobby gaan zoeken.
Het is 5 minuten werk….
Beste VFB-leden,
Doen! Zou ik zo zeggen
Beste,
De nood is hoog.
CV&V geeft het premierschap op, en eist in ruil een meerwaardebelasting op aandelen.
Dit onder druk van het ACV.
Ik heb zonet gemaild naar
bart.dewever@n-va.be
en een aparte mail ook naar
gwendolyn.rutten@dekamer.be
Vraag aan zoveel mogelijk mensen om hetzelfde te doen: beknopte mail, met de vraag om het been stijf te houden, en niet toe te geven aan deze belasting. Anders kunnen we echt een andere hobby gaan zoeken.
Het is 5 minuten werk….
Beste VFB-leden,
Doen! Zou ik zo zeggen
-
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tenzij je het merendeel van je inkomsten uit meerwaarden op aandelen behaalt zou ik jullie willen vragen dit juist absoluut niet te doen. Of willen jullie misschien dat deze belastingen ook nog eens bij de belasting op loon worden gevoegd?
Iemand zal moeten betalen en naar mijn mening wordt er al meer dan genoeg belasting betaald op inkomsten uit arbeid!
Besparen bij de overheid klinkt wel mooi. Maar bedenk dat men in de praktijk niet het aantal ministers of parlementairen of hun lonen laat zakken. Men bespaart op belastingvoordelen (woonbonus), kindergeld, kinderopvang, etc. De werkende klasse betaalt dus hoe dan ook het gelag!
Negeer daarom de omroep van nicknamesucks. Of beter nog, mail naar De Wever en Rutten hen onder druk te zetten hiermee in te stemmen of naar CD&V om hen aan te moedigen.
De keuze tussen nóg hogere belastingen op loon of een meerwaardebelasting op aandelen ligt bij u. Maar kijk eerst eens goed naar uw afrekening waaruit u het voorbije jaar het meeste inkomsten uit haalde...
Het is niet de doorsnee belegger die hiervoor zal opdraaien, maar de rijke industrieel die zich gans zijn loopbaan een minimumloon uitkeerde, de winsten in de vennootschap opbouwde en die op het einde va' de rit opstrijken door een verkoop zodat hun inkomsten tegen een véél lager tarief worden belast dan de bm50% + gemeentebelasting op elke bijkomende euro die u zal krijgen wanneer uw loon ooit nog eens omhoog zal gaan...
Begrijp waarvoor je kiest en laat je niet misleiden!
Iemand zal moeten betalen en naar mijn mening wordt er al meer dan genoeg belasting betaald op inkomsten uit arbeid!
Besparen bij de overheid klinkt wel mooi. Maar bedenk dat men in de praktijk niet het aantal ministers of parlementairen of hun lonen laat zakken. Men bespaart op belastingvoordelen (woonbonus), kindergeld, kinderopvang, etc. De werkende klasse betaalt dus hoe dan ook het gelag!
Negeer daarom de omroep van nicknamesucks. Of beter nog, mail naar De Wever en Rutten hen onder druk te zetten hiermee in te stemmen of naar CD&V om hen aan te moedigen.
De keuze tussen nóg hogere belastingen op loon of een meerwaardebelasting op aandelen ligt bij u. Maar kijk eerst eens goed naar uw afrekening waaruit u het voorbije jaar het meeste inkomsten uit haalde...
Het is niet de doorsnee belegger die hiervoor zal opdraaien, maar de rijke industrieel die zich gans zijn loopbaan een minimumloon uitkeerde, de winsten in de vennootschap opbouwde en die op het einde va' de rit opstrijken door een verkoop zodat hun inkomsten tegen een véél lager tarief worden belast dan de bm50% + gemeentebelasting op elke bijkomende euro die u zal krijgen wanneer uw loon ooit nog eens omhoog zal gaan...
sorry misschien cru
maar die federatie stelt in mijn ogen helemaal niets voor.
"een hobby"
Een belasting mag er niet komen zodat we onze "hobby" niet meer kunnen uitoefenen.
de accijns op benzine mag niet omhoog omdat de autosport fanaten hun hobby niet meer kunnen uitoefenen.
Ook bij Fortis en Dexia vind ik dat ze praten als kleine verongelijkte kinderen.
Meen dat ze eens zegde dat de redding van arco en de andere dexia aandeelhouders niets zou kosten als ze daarvoor de toekomstige meerwaarde van belfius zouden gebruiken . Denk dat ie zelf dexia's in portefeuille heeft
mensen voor de rechter dagen ivm dexia dat moeten ze doen.
Bij Fortis steeds andere mening,
inderdaad een hobbyclub net als de vissers hier in het dorp.
en banunus maak je geen zorgen de rijke industrieel zal hier niet voor opdraaien, eigen vennootschappen zullen vrijgesteld zijn en holdings met een minimum aan kapitaal ook. zullen wel de doorsnee beleggers zijn die mogen betalen
maar die federatie stelt in mijn ogen helemaal niets voor.
"een hobby"

de accijns op benzine mag niet omhoog omdat de autosport fanaten hun hobby niet meer kunnen uitoefenen.
Ook bij Fortis en Dexia vind ik dat ze praten als kleine verongelijkte kinderen.
Meen dat ze eens zegde dat de redding van arco en de andere dexia aandeelhouders niets zou kosten als ze daarvoor de toekomstige meerwaarde van belfius zouden gebruiken . Denk dat ie zelf dexia's in portefeuille heeft

mensen voor de rechter dagen ivm dexia dat moeten ze doen.
Bij Fortis steeds andere mening,
inderdaad een hobbyclub net als de vissers hier in het dorp.
en banunus maak je geen zorgen de rijke industrieel zal hier niet voor opdraaien, eigen vennootschappen zullen vrijgesteld zijn en holdings met een minimum aan kapitaal ook. zullen wel de doorsnee beleggers zijn die mogen betalen
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er staat 255 miljard nutteloos te wezen op spaarboekjes. Een eenvoudig door te voeren 1-malige vermogenstax van 2 % zou meer dan 5 Miljard opleveren. Gegarandeerd een pak meer dan een meerwaarde belasting die niks oplevert wanneer er geen activiteit is op de beurs, of alleen verliezen.JanusBananus schreef:Tenzij je het merendeel van je inkomsten uit meerwaarden op aandelen behaalt zou ik jullie willen vragen dit juist absoluut niet te doen. Of willen jullie misschien dat deze belastingen ook nog eens bij de belasting op loon worden gevoegd?
Trouwens interessant artikel in de Tijd vandaag met een fiscalist.
http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... source=SIM" onclick="window.open(this.href);return false;
Die meerwaarde belasting zou een pyrusoverwinning zijn, enkel voor de show.
Ik ben tegen kapitaalafbraak en voor kapitaal opbouw.
Laatst gewijzigd door nicknamesucks op 5 september 2014, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dan moet de personenbelasting wel omlaag om iets te kunnen opbouwen...nicknamesucks schreef:Ik ben tegen kapitaalafbraak en voor kapitaal opbouw.
Laat u niet voor de kar van anderen spannen en durf zelf na te denken!
Maar ja, waarom niet? Dan zal dit forum te klein zijn. Iedereen is het erover eens dat er bespaard moet worden behalve bij hemzelf.Iemand zal moeten betalen en naar mijn mening wordt er al meer dan genoeg belasting betaald op inkomsten uit arbeid! Een eenvoudig door te voeren 1-malige vermogenstax van 2 % zou meer dan 5 Miljard opleveren.
Laatst gewijzigd door Yaris op 5 september 2014, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
He makker, geen uitspraken in mijn mond leggen die door bananus zijn gedaan hoor 

Gecorrigeerd
Ja mensen, doen. Dan ben je toch alweer vijf minuten creatief bezig. Denk echter niet dat ze de vruchten van je geestesarbeid ook lezen. Die twee zullen al vlug een filter instellen die mails met het woord meerwaardebelasting tegenhoudt.nicknamesucks schreef:Vraag aan zoveel mogelijk mensen om hetzelfde te doen: beknopte mail
Het is 5 minuten werk
Doen! Zou ik zo zeggen
Over hoeveel belasting spreken we hier in feite indien dit erdoor komt, 15% belasting op de meerwaarde of zou er ook een vrijstelling voor de eerste 1900 euro in gedachten zijn ?