meerwaardebelasting
TIP
Re: meerwaardebelasting
Dan ga je uitkomen met een put waarbij de oceaan verbleektRGiskard schreef: ↑4 maart 2023, 07:27 De belastingshervorming van RGiskard![]()
- Afschaffing Ecocheques. Verhoging van de belastingsvrije som met 250 euro en verplichte omzetting in brutoloon.
- Afschaffen van maaltijdcheques. Verhoging van de belastingsvrije som met 2000 euro en verplichte omzetting in brutoloon.
- Afschaffen van het huwelijksquotiënt.
- Afschaffen van de voorheffing op het Kadastraal Inkomen, en bijhorende opcentiemen.
- Belasting van werkelijke huurinkomsten aan 10%.
- Afschaffing roerende voorheffing.
- Afschaffen taks op effectenrekeningen.
- Afschaffen beurstaks.
- Afschaffen "auteursrechtenregeling"
- Afschaffen tickets NMBS / De Lijn. Kost te financiëren via extra belasting op wagens.
- invoering van nationaal wegenvignet voor alle niet in België ingeschreven voertuigen.
- btw op voeding 6%. Op alle "hygiëneproducten", medicatie, ... 0%.
- Accijnsverhoging op alcohol en tabak.
- 10% belasting op ALLE gerealiseerde vermogensinkomsten: dividenden, interesten, meerwaarden, levensverzekeringen, tak23, ... Met een vrijstelling van 6000 per natuurlijk persoon. Geen vrijstelling voor rechtspersonen, tenzij ze de winsten kunnen alloceren op een natuurlijk persoon. (Die tellen dan mee voor de vrijstelling van die persoon).
- verhoging van de grenzen van de belastingsschijven. Nieuwe schijf voor grootverdieners van 75%. (Vanaf 100.000/jaar ?)
- verhogen belastingen op bedrijven en multinationals, i.f.v. wat het rekenhof over bovenstaande te zeggen heeft.
Ben eens benieuwd waarmee we daar zouden landen, financieel gesproken.

als OP van dit draadje vraag ik me af wat er van dit voorstel van vanpeteghem is geworden ? komt er een meerwaardeblasting op aandelen ?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Vind ik best een goed begin voor een hervorming waar velen zich in zouden kunnen vinden !RGiskard schreef: ↑4 maart 2023, 07:27 De belastingshervorming van RGiskard![]()
- Afschaffing Ecocheques. Verhoging van de belastingsvrije som met 250 euro en verplichte omzetting in brutoloon.
- Afschaffen van maaltijdcheques. Verhoging van de belastingsvrije som met 2000 euro en verplichte omzetting in brutoloon.
- Afschaffen van de voorheffing op het Kadastraal Inkomen, en bijhorende opcentiemen.
- Afschaffen beurstaks.
- Afschaffen tickets NMBS / De Lijn. Kost te financiëren via extra belasting op wagens.
- invoering van nationaal wegenvignet voor alle niet in België ingeschreven voertuigen.
- 10% belasting op ALLE gerealiseerde vermogensinkomsten: dividenden, interesten, meerwaarden, levensverzekeringen, tak23, ... Met een vrijstelling van 6000 per natuurlijk persoon. Geen vrijstelling voor rechtspersonen, tenzij ze de winsten kunnen alloceren op een natuurlijk persoon. (Die tellen dan mee voor de vrijstelling van die persoon).
- verhoging van de grenzen van de belastingsschijven. Nieuwe schijf voor grootverdieners van 75%. (Vanaf 100.000/jaar ?)
- verhogen belastingen op bedrijven en multinationals, i.f.v. wat het rekenhof over bovenstaande te zeggen heeft.
Ik heb nog 4 puntjes ter toevoeging/ aanpassing:
- afschaffen fiscaal voordeel dienstencheques
- afschaffen subsidies aan alle geloofsgemeenschappen inclusief de kerkfabrieken
- schijf voor grootverdieners niet naar 75 maar 60% verhogen, anders gaan er nog meer proberen te ontduiken via constructies
- geen gratis openbaar vervoer maar de keuze uit een jaarabo voor 365 euro voor alle openbare vervoeren in heel België of een maandabo van 20 euro of een dagpas van 5 euro
Make Spaargids " Great Again ! "
Lijkt me inderdaad nog verstandiger.voorheenCP1234 schreef: ↑22 april 2024, 21:41Vind ik best een goed begin voor een hervorming waar velen zich in zouden kunnen vinden !RGiskard schreef: ↑4 maart 2023, 07:27 De belastingshervorming van RGiskard![]()
- Afschaffen beurstaks.
Ik heb nog 4 puntjes ter toevoeging/ aanpassing:
- afschaffen fiscaal voordeel dienstencheques
- afschaffen subsidies aan alle geloofsgemeenschappen inclusief de kerkfabrieken
- schijf voor grootverdieners niet naar 75 maar 60% verhogen, anders gaan er nog meer proberen te ontduiken via constructies
- geen gratis openbaar vervoer maar de keuze uit een jaarabo voor 365 euro voor alle openbare vervoeren in heel België of een maandabo van 20 euro of een dagpas van 5 euro
Welke gedachtegang zit er achter het afschaffen van de huwelijksquotiënt ?
Welke wagens wil je meer belasten? Ook het vrachtvervoer? Wat met lichte vracht? Belasten op bezit of per kilometer/ plaats / tijdstip ?
Overnachtingstaks/ toeristenbelasting?
Vereenvoudiging elektriciteitsfactuur? Die staat ook bol van de taksen.
Je post is absoluut een mooie basis, RGiskard. Een paar dagen in een kasteel en 'we' hebben die lang verwachte hervorming.
Welke wagens wil je meer belasten? Ook het vrachtvervoer? Wat met lichte vracht? Belasten op bezit of per kilometer/ plaats / tijdstip ?
Overnachtingstaks/ toeristenbelasting?
Vereenvoudiging elektriciteitsfactuur? Die staat ook bol van de taksen.
Je post is absoluut een mooie basis, RGiskard. Een paar dagen in een kasteel en 'we' hebben die lang verwachte hervorming.

Ja, bijvoorbeeld een motorhome i.p.v belasten aan 148 € als lichte vracht deze belasten als een personen wagen.
Oei.....
Estate Guru believer.
Wat kerkfabrieken of geloof betreft, is simpel ja of nee op de taks brief?
Estate Guru believer.
12 maandelijks voordeliger dan een jaar abbo.
We leren weer bij.
Och ja, voordeliger voor uzelf zeker.
Eerst uw reken machine op punt stellen.
En ja vroeg of laat door de m... V......
Estate Guru believer.
Lees mijn post (die op het totaal sloeg) nog eens even na. Maar als je wilt muggenzeven over het totale stuk, (waarvan je de bedoeling waarschijnlijk wel begrijpt) be my guest.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Daar je de verkeerde persoon hebt gequote zal ik maar reageren op uw negatieve opmerkingen.
Het heeft niets met voordeliger te maken en ook niet met een rekenfout maar met een betaling die in verhouding staat met de "kosten." Als men direct een jaarabo neemt ( aan een kost van ocharme 1 euro/ dag om heel ons land door te rijden/ trammen/ sporen ) zal men dit dus vaak gebruiken. Iemand die enkel een maandabo neemt zal veel minder intensief gebruik maken van het openbaar vervoer. Kan zijn dat die persoon maar 6 dagen die maand gaat gebruik maken ervan maar voor het gemak dan direct een maandabo neemt.
Maar het mag van mij ook 365 - 35 - 5 zijn van tarievenstructuur; waar het mij om gaat is dat er niets verkeerd is een gebruiker een minimale vergoeding te laten betalen voor een dienst en anderzijds de instap voor de niet-gebruikers zo laagdrempelig te maken dat men het misschien positief gaat bevinden en een mix wilt opteren ipv enkel de auto te gebruiken.
Zal een voorbeeld geven waar ik van mijn maandabo van 20 euro uitging. Iemand moet 4 dagen training volgen in hartje Brussel en verkiest om de auto toch maar op stal te laten en het openbaar vervoer te gebruiken. In principe zou de persoon in kwestie dus 4x een dagpas kunnen nemen of een maandabo van 20 euro. Om niet elke dag die pas te moeten kopen neemt de persoon het maandabo. Het weekend daarop is het mooi weer, waarom geen dagje naar zee, maar die persoon heeft zijn maandpas nog, dus waarom niet met het openbaar vervoer gaan ipv de auto te nemen ? En zo kan men iemand verleiden om uiteindelijk een jaarabo te nemen, want 365 is uiteindelijk geen geld als je enkele langere verplaatsingen doet tov nu. Moest de maandpas nu 35 of 40 gekost hebben zou die persoon hoogstwaarschijnlijk gewoon 4 dagpassen hebben genomen en sowieso met de auto naar zee zijn gegaan.
Ipv mensen iets te verplichten, wat links zo graag doet, kan men ze ook verleiden om de positieve kanten van iets gaan in te zien.
Dat was dus mijn uitgangspunt !
Maar bedankt voor je verzuurde opmerkingen, had van U niets anders verwacht ...
( abonnement is trouwens maar met één B )
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Full Member
- Contacteer:
Maar je mag het ook simpel maken: afschaffen van de verkeersbelasting en de inschrijvingstaks en maak de brandstoffen duurder. De vervuiler/gebruiker betaalt. Geen gedoe met kilometerheffing, gewicht van het voertuig of tijdstip van rijden. Beter, Joker247?