meerwaardebelasting
TIP
Re: meerwaardebelasting
tenzij je de reeds betaalde beurstaksen in mindering mag brengen
Dat lijkt me vrij simpel. Men kijkt naar de waarde van al je aandelen op 1 jan 2023. Vervolgens kijkt men naar de waarde van al je aandelen op 31 dec 2023. Van het tweede getal trekt men het eerst af. Vervolgens trekt men van dit bedrag eventuele aankopen tijdens het jaar af. De verkopen tijdens het jaar telt men er weer bij. Wat je nu overhoudt is je bruto-meerwaarde. Daar betaal je 15% belastingen op.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het eenvoudigste lijkt mij dat ze de belasting laten inhouden door de banken/brokers.
Als je iets verkoopt dan berekenen ze het verschil en sorten je 85% van dat.
Merk op dat er geen berekeningen zijn op 1jan/31dec daar enkel de gerealiseerde meerwaarde wordt belast.
Op het einde van het jaar mag je eventueel in je belastingbrief de 6k en de minwaarden claimen.
Personen met buitenlandse nroker moeten binnen x weken de belasting storten.
Als je iets verkoopt dan berekenen ze het verschil en sorten je 85% van dat.
Merk op dat er geen berekeningen zijn op 1jan/31dec daar enkel de gerealiseerde meerwaarde wordt belast.
Op het einde van het jaar mag je eventueel in je belastingbrief de 6k en de minwaarden claimen.
Personen met buitenlandse nroker moeten binnen x weken de belasting storten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je verwacht dus dat ze niet-gerealiseerde meerwaarden gaan belasten?Gudrun schreef: ↑22 juli 2022, 19:03 Dat lijkt me vrij simpel. Men kijkt naar de waarde van al je aandelen op 1 jan 2023. Vervolgens kijkt men naar de waarde van al je aandelen op 31 dec 2023. Van het tweede getal trekt men het eerst af. Vervolgens trekt men van dit bedrag eventuele aankopen tijdens het jaar af. De verkopen tijdens het jaar telt men er weer bij. Wat je nu overhoudt is je bruto-meerwaarde. Daar betaal je 15% belastingen op.
In jouw systeem is het bovendien mogelijk dat je elk jaar gerealiseerde verliezen zult hebben zonder meerwaarden en toch elk jaar meerwaardebelasting moet betalen. Dat systeem zou een onrechtvaardig belastingsysteem zijn dat elke rechtbank die bevoegd is onmiddellijk van de tafel zou vegen.
Het is altijd gevaarlijk wanneer iets bedrieglijk simpel is. Meestal heeft men enkele essentiële elementen over het hoofd gezien

Probeer jouw stelling eens toe te passen bij portefeuilles met verlies en winst.Gudrun schreef: ↑22 juli 2022, 19:03 Dat lijkt me vrij simpel. Men kijkt naar de waarde van al je aandelen op 1 jan 2023. Vervolgens kijkt men naar de waarde van al je aandelen op 31 dec 2023. Van het tweede getal trekt men het eerst af. Vervolgens trekt men van dit bedrag eventuele aankopen tijdens het jaar af. De verkopen tijdens het jaar telt men er weer bij. Wat je nu overhoudt is je bruto-meerwaarde. Daar betaal je 15% belastingen op.
Je gaat ervan uit dat ze jaarlijks de meerwaarden gaan heffen?

Het systeem van B7H4Long lijkt me meer doordacht.
Uiteraard, indien de meerwaardetaks dan toch moet ingevoerd worden lijkt jouw vooorstel een goede compromis.B7H4long schreef: ↑22 juli 2022, 13:51
De bedoeling is wel om meer geld in het laatje te brengen.
Vandaag 2x beurstax - een peulshil ( some zelfs enkel beurstax op 1 transactie)
Morgen 15% op de meerwaarde (misschien met vrijstelling van 6000k)
Overgangsmaatregel 1x beurstax + meerwaarde sinds indiensttreding wet (misschien met vrijstelling van 6000k)
Zou me een goed voorstel lijken.
Een alternatief voor de overgang zou men de volledige meerwaarde in rekening kunnen brengen en het (kleine) deel beurstax dat betaald is er terug van kunnen aftrekken - zou je dat beter vinden?
Tenslotte denk ik dat we te weinig informatie hebben over de concrete toepassing van de taks...het zal een verdunde oplossing worden op zijn Belgisch.

Als in de overgangsregeling de meerwaarde retroactief in rekening gebracht wordt, dan worden de goede huisvader buy-and-holders benadeeld tov van traders. In dat geval zouden de buy-and-holders kunnen overwegen om hun hele portefeuille dit jaar nog te verkopen, en alles onmiddellijk terug aan te kopen. Niet?
Waarom zou de overheid niet gewoon de waarde van de effecten op datum van de indiensttreding van de wet als kostenbasis kunnen nemen?
Het lijkt me er op dat we hier een onbestaand probleem proberen op te lossen.
Het lijkt me er op dat we hier een onbestaand probleem proberen op te lossen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Misschien gaan er sommige meerdere effectenrekening openen, in de hoop zodat ze meermaals stiekem van die 6K vrijstelling k unnen genieten.
Fiscus zou wel heel veel werk om alles te controleren
Fiscus zou wel heel veel werk om alles te controleren
Vandaag is de recuperatie van de dividendbelasting via de belastingbrief. Waarom zouden ze het nu anders doen.
Gewoon het maximumbedrag optrekken van 240 naar 6000. Done.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als het bedrag van 240 naar 6.000 gaat (code 1437), wordt Belgie het walhalla voor dividendbeleggen (toch voor deze kleine garnaal).
Dat zou immers betekenen dat aan 25% RV je 24.000 euro aan dividenden kan innen voordat je RV begint te betalen.
Waarschijnlijker is dat het bedrag van 800 naar 6.000 gaat (code 1444), dit betekent dat je 1.500 euro RV kan recupereren (ipv 240 nu).
En dan een fonds oprichten waar men hele grote dividenden uitbetaalt, zodat er geen meerwaarde is.
Zou dat een mogelijkheid zijn ?
We zouden iets moeten vinden dat die meerwaardebelasting een maat voor niets wordt
Enkele jaren geleden was er een taks op de winsten indien men zijn aandelen binnen de 6 maanden verkocht, een maat voor niks, iedereen hield zijn aandelen 6 maanden bij en Kris Peeters was woest.
Zou dat een mogelijkheid zijn ?
We zouden iets moeten vinden dat die meerwaardebelasting een maat voor niets wordt
Enkele jaren geleden was er een taks op de winsten indien men zijn aandelen binnen de 6 maanden verkocht, een maat voor niks, iedereen hield zijn aandelen 6 maanden bij en Kris Peeters was woest.
Zolang je niet verkoopt, betaald men geen meerwaardebelasting (en bij een dividenden port verkoopt men veel minder dan bij een buy low / sell high port).
Trouwens, je zou dus ook voor 6000 / 1500 euro aan meerwaarde (netto winst 24.000 of waarschijnlijker 6.000) mogen hebben voordat men deze belasting moet betalen.
edit: t'is meer, meerwaarden zouden 'maar' aan 15% belast worden.
Nu nog hopen op minder meerwaarde belasting als men de aandelen 10 of 15 jaar bijhoud (wishfull thinking van mijn kant).
Laatst gewijzigd door Wimpie1 op 23 juli 2022, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Code 1444 is voor buitenlandsen inkomsten - daar veranderd in principe niets aan.Wimpie1 schreef: ↑23 juli 2022, 21:12Als het bedrag van 240 naar 6.000 gaat (code 1437), wordt Belgie het walhalla voor dividendbeleggen (toch voor deze kleine garnaal).
Dat zou immers betekenen dat aan 25% RV je 24.000 euro aan dividenden kan innen voordat je RV begint te betalen.
Waarschijnlijker is dat het bedrag van 800 naar 6.000 gaat (code 1444), dit betekent dat je 1.500 euro RV kan recupereren (ipv 240 nu).
De oude code 1437 heeft geen nut meer --
Een nieuwe code zal nodig zijn voor het bedrag van de dividenden waarvoor je vrijstelling (en terugbetaling van de RV) wenst - hiervoor kan je eventueel de oude code 1437 gebruiken - of anders een nieuwe code gebruiken.
* uit het voorstel lees ik dat ze alle RV op 25% wensen te brengen.
* de vrijstelling voor huur zou ook in dezelfde 6000 vallen.
* ik veronderstel dat de banken/brokers een bewijs zullen afleveren van de ontvangen dividenden en de betaalde RV