meerwaardebelasting
TIP
meerwaardebelasting
wat denken jullie v/h voorstel van Minister Van Peteghem om een meerwaardebelasting van 15% in het leven te roepen ? Maakt dit kans ?
Marc
Marc
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: meerwaardebelasting
Ja, zowat alles "maakt kans".
Maar 1 punt uit een heel (onuitgewerkt) plan eruit nemen (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/19 ... ming-voor/) lijkt mij weinig zinvol.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nu, het hele plan wordt het natuurlijk nooit. Dat zou een echte hervorming inhouden en dat gebeurt in België gewoonweg niet. Het is per definitie koterijwerk met hier en daar een maatregel.
En uit het hele pakket is dat nu net waar bijna iedereen het over eens is. Zelfs Jong VLD heeft zelf al de PVDA langs links voorbijgestoken en maanden geleden een voorstel voor meerwaardetaks op aandelen ingevoerd. PS en PVDA willen dit nog veel verder doortrekken. Rousseau fulmineert in elk interview tegen aandelen, dividenden, met af en toe een sneer naar Marc Coucke, CD&V zit vast in een soort bizarre rechtvaardigheids-waas en voor NVA maakt het uiteindelijk niet uit als het pasmunt kan worden voor iets anders (arbeidsmarkt, sociale zekerheid enz.)
Vastgoed, dat wordt politiek een moeilijke. Maar aandelen... dat kan de meeste kiezers minder schelen want ze zetten hun geld liefst op een spaarboekje.
En ondertussen kwijnen onze kapitaalmarkten verder weg.
En uit het hele pakket is dat nu net waar bijna iedereen het over eens is. Zelfs Jong VLD heeft zelf al de PVDA langs links voorbijgestoken en maanden geleden een voorstel voor meerwaardetaks op aandelen ingevoerd. PS en PVDA willen dit nog veel verder doortrekken. Rousseau fulmineert in elk interview tegen aandelen, dividenden, met af en toe een sneer naar Marc Coucke, CD&V zit vast in een soort bizarre rechtvaardigheids-waas en voor NVA maakt het uiteindelijk niet uit als het pasmunt kan worden voor iets anders (arbeidsmarkt, sociale zekerheid enz.)
Vastgoed, dat wordt politiek een moeilijke. Maar aandelen... dat kan de meeste kiezers minder schelen want ze zetten hun geld liefst op een spaarboekje.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dus mijn antwoord in het kort: ja, het komt er. Al zal het nog enkele jaren duren.
Niet alleen het spaarboekje maar vastrentende effecten (kasbons, termijnrekeningen, obligaties, structured debt notes, CDO) omdat ze risicoschuw zijn. Vooral die laatste twee horen daar niet bij. Hé 6% interest 't.o.v. 0 11% wat kan er verkeerd gaan? Gaat het verkeerd dan is het ik wist niet dat het een schuldbewijs was met voorwaarden. Ik dacht dat het een obligatie was van "vul investment bank" met een AAA rating.kierkegaard schreef: ↑21 juli 2022, 09:29
Kopen onder pari op de secundaire markt als particulier wordt ook minder voordelig. Dat doen die risicoschuwe kiezers wel. In de toekomst moeten ze niet alleen de zero-bonds vermijden maar worden ze gedwongen naar buy-and-hold to maturity. De gerealiseerde kapitaalmeerwaarde zal ook belast worden en was nu nog bij aankoop onder pari vrijgesteld bij gewone/achtergestelde obligaties.
Hopelijk wordt het niet de Nederlandse box 3 met hun minimum rendement. Maar het lijkt erop dat Nederland de inspiratie was.
ik vraag mij af als die nieuwe maatregel effectief wet wordt, wat ze gaan doen met aandelen die je reeds in portefeuille hebt, daar heb je immers al beurstaks op betaald. En de minister zei als deze maatregel er komt dan verdwijnt beurstaks.
Ik hoop dat ze het maar gaan doen voor transacties waarbij zowel de aankoop- als verkoopdatum NA de invoering v/d maatregel liggen.
Ik hoop dat ze het maar gaan doen voor transacties waarbij zowel de aankoop- als verkoopdatum NA de invoering v/d maatregel liggen.
Om het werkbaar te houden zullen de aandelen die je reeds in jouw portefeuille zaten vrijgesteld zijn.jajest schreef: ↑21 juli 2022, 12:20 ik vraag mij af als die nieuwe maatregel effectief wet wordt, wat ze gaan doen met aandelen die je reeds in portefeuille hebt, daar heb je immers al beurstaks op betaald. En de minister zei als deze maatregel er komt dan verdwijnt beurstaks.
Zoals je zelf aangeeft had je er beurstaks op betaald.
Belastingvermindering voor renteniers en miljonairs. (vermindering Rv en schrapping taks op miljonairs effectenrekening)
En een meerwaarde belasting voor de belegger die kapitaal probeert op te bouwen.
Als ook meerwaarde belasting bij verkoop niet eigen woning + huurinkomsten belasten aan 25%.
Belasting vermindering op inkomsten uit arbeid, de naar boven verschoven hoogste schijf blijft aan 50% (ik zou die verhogen naar 55%). En verschillende btw verlagingen.
En een meerwaarde belasting voor de belegger die kapitaal probeert op te bouwen.
Als ook meerwaarde belasting bij verkoop niet eigen woning + huurinkomsten belasten aan 25%.
Belasting vermindering op inkomsten uit arbeid, de naar boven verschoven hoogste schijf blijft aan 50% (ik zou die verhogen naar 55%). En verschillende btw verlagingen.
hoe ga je dat berekenen als je door de jaren heen in schijven instapt ?Georg schreef: ↑21 juli 2022, 12:47Om het werkbaar te houden zullen de aandelen die je reeds in jouw portefeuille zaten vrijgesteld zijn.jajest schreef: ↑21 juli 2022, 12:20 ik vraag mij af als die nieuwe maatregel effectief wet wordt, wat ze gaan doen met aandelen die je reeds in portefeuille hebt, daar heb je immers al beurstaks op betaald. En de minister zei als deze maatregel er komt dan verdwijnt beurstaks.
Zoals je zelf aangeeft had je er beurstaks op betaald.
Natuurlijk zullen alle meerwaarden belast worden, misschien de beurstaks in mindering brengen
-
- Full Member
- Contacteer:
Er zou voor de eerste 6000€ een vrijstelling zijn met huurinkomsten en meerwaarde op aandelen als ik het goed gelezen heb. Ik geloof trouwens nooit dat dit voorstel volledig zal worden uitgevoerd. Waarschijnlijk een typisch Belgisch flauw afkooksel van Van Peteghem zijn plan.nickname schreef: ↑21 juli 2022, 14:19 Belastingvermindering voor renteniers en miljonairs. (vermindering Rv en schrapping taks op miljonairs effectenrekening)
ik dacht dat die vrijstelling niet voor meerwaarden maar voor dividenden en rente geldt.
Kapitaal richting spaarboekjes jagen dus. Het is duidelijk dat de "experten" die dat hebben opgesteld geen fluit financieel verstand ivm investeren hebben.
Wie zn eigen zaak met meerwaarde verkoopt krijgt wel stuk vrijstelling. (bakker, horeca,...) Dit om "actief ondernemerschap" te ondersteunen.
https://vanpeteghem.belgium.be/sites/de ... k%20NL.pdf
Kapitaal richting spaarboekjes jagen dus. Het is duidelijk dat de "experten" die dat hebben opgesteld geen fluit financieel verstand ivm investeren hebben.
Wie zn eigen zaak met meerwaarde verkoopt krijgt wel stuk vrijstelling. (bakker, horeca,...) Dit om "actief ondernemerschap" te ondersteunen.
https://vanpeteghem.belgium.be/sites/de ... k%20NL.pdf
Dat zijn kuikens die nog in een fantasiewereld leven.kierkegaard schreef: ↑21 juli 2022, 09:29
Jij bent erg naief.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het maakt niet alleen kans, het is een zekerheid dat het er gaat komen. De vraag is alleen wanneer. Nadat deze belasting in voege is, is het maar een kleine moeite om het percentage op te trekken: eerst naar 20%, daarna 25%. Want 15 is een gek getal.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."