Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
het goede van deze grafieken is dat een meerwaardebelasting, of verhoging van enige andere belastin op kapitaal/vermogen geen invloed zal hebben op deze grafiek. Ze worden immers niet meegeteld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Fantastisch, we gaan extra belastingen mogen betalen maar dat gaan we niet zien op deze grafiek, wat een geluk hebben we toch weer ...
Begin met de dag meer te denken dat jij BremTrol bent ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ja opmerkelijk dat men in een thread over meerwaardebelasting een punt probeert te maken met een grafiek over belastingen uit arbeid - die omlaag zouden gaan met de invoering van de meerwaardebelasting.voorheenCP1234 schreef: ↑1 september 2024, 16:19Fantastisch, we gaan extra belastingen mogen betalen maar dat gaan we niet zien op deze grafiek, wat een geluk hebben we toch weer ...
Wat denk je? moedwillig proberen te misleiden, of gewoon onbekwaam?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jij leest duidelijk meer in die grafiek dan de andere mensen. Waaruit leid jij af dat meerwaardebelastingen niet in die belastingdruk verrekend zijn?B7H4long schreef: ↑1 september 2024, 16:29Ja opmerkelijk dat men in een thread over meerwaardebelasting een punt probeert te maken met een grafiek over belastingen uit arbeid - die omlaag zouden gaan met de invoering van de meerwaardebelasting.voorheenCP1234 schreef: ↑1 september 2024, 16:19
Fantastisch, we gaan extra belastingen mogen betalen maar dat gaan we niet zien op deze grafiek, wat een geluk hebben we toch weer ...
Wat denk je? moedwillig proberen te misleiden, of gewoon onbekwaam?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De grafieken die jij aanbrengt zijn al meerdere malen weerlegt.CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 17:00Jij leest duidelijk meer in die grafiek dan de andere mensen. Waaruit leid jij af dat meerwaardebelastingen niet in die belastingdruk verrekend zijn?
je weet dus wat de getallen voorstellen en kan hier gewoon een referentie plaatsen naar de bron. - je hebt je bronnen toch gechecked?
Ook nog, de getallen die jij aanhaalt zijn voor een alleenstaande, voor belastingbetalers met twee kinderen staan we op plek 3 en 5 voor belastingen op arbeid.
Ter info voor globale belastingdruk stond België in 2022 op plek zes van tweeëntwintig EU-landen!
Heel misschien zullen de lasten op de laagste lonen iets afnemen (streefdoel is slechts €500 koopkracht verschil met een uitkering), voor de middel en hoogste lonen zal er niet veel veranderen, zolang de sossen aan tafel zitten gaat het immers vooral over extra overheidsinkomsten en veel minder over minder uitgeven. De werkmens die wat spaart of belegt zal er echt niet op vooruit gaan, daarvoor zijn de begrotingstekorten door vorige regeringen te veel hoog opgelopen.
Grafiek komt uit een OESO rapport over belasting op lonen Labour taxes rise across OECD countries amid persistent inflation. Uiteraard betaalt de werkende Belg op het 'netto' restant van 47% ook nog BTW op alles wat hij koopt, diverse andere taksen en accijnzen, kadastraal inkomen, enz... Die 53% loonlast is maar een stukje van het verhaal. Die andere grafiek met overheidsuitgaven van 55% bbp zegt meer dan genoeg.CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 17:00 Jij leest duidelijk meer in die grafiek dan de andere mensen. Waaruit leid jij af dat meerwaardebelastingen niet in die belastingdruk verrekend zijn?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ah ja?B7H4long schreef: ↑1 september 2024, 17:46De grafieken die jij aanbrengt zijn al meerdere malen weerlegt.CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 17:00Jij leest duidelijk meer in die grafiek dan de andere mensen. Waaruit leid jij af dat meerwaardebelastingen niet in die belastingdruk verrekend zijn?
Ik lees wat er staat, jij bent diegene die er meer in leest dan wat er op staat.
En je kan dat staven?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
En hier input voor zijn die voorstellen om te besparen op de uitgaven?
https://bosa.belgium.be/nl/begrotingscontrole-2023
Waar zouden jullie besparen?
CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 18:05Ah ja?Ik lees wat er staat, jij bent diegene die er meer in leest dan wat er op staat.En je kan dat staven?
Je weet dus niet waar de data die jij publiceert vandaan komt?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Die tabel had als sobere hoofding 'belastingdruk'. Ik fantaseer daar niets bij.B7H4long schreef: ↑1 september 2024, 18:24Je weet dus niet waar de data die jij publiceert vandaan komt?CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 18:05Ah ja?
Ik lees wat er staat, jij bent diegene die er meer in leest dan wat er op staat.En je kan dat staven?
Maar goed, ik noteer dat jij van al je beweringen er geen wil/kan staven.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Bij een deficit van 20 miljard euro zou er toch al zeker in de grote uitgavenposten mogen beknibbeld worden.B7H4long schreef: ↑1 september 2024, 18:21En hier input voor zijn die voorstellen om te besparen op de uitgaven?
De SZ lijkt me een groot deel van de uitgaven op te slorpen en vooral dan de pensioenen (64,0 miljard euro). Ook het RIZIV (35,2 miljard euro) lijkt me een grote slokop. Samen zijn die 2 goed voor bijna 100 miljard euro aan uitgaven.
Voor meer details over mogelijke besparingen heb ik ook meer detailgegevens nodig. Sowieso zal het een optelsom worden van een groot aantal maatregelen (met ook nog besparingen inzake werkloosheid, bij gewesten en gemeenschappen en lokale overheden, ...).
Bottom-line is: de Federale Overheid ontvangt ruim 158,9 miljard euro via allerhande belastingen maar geeft op 1 jaar tijd ruim 178,9 miljard euro uit, dus is er een tekort van 20 miljard euro. En dat enkel voor 2023. Dan zit er toch duidelijk iets fundamenteel verkeerd, vrees ik.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik had graag scheidsrechter willen spelen in deze boeiende discussie ... maar de ene tabel (die over de inkomsten of belastingdruk) is jammer genoeg niet (meer?) leesbaar.CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 18:34Die tabel had als sobere hoofding 'belastingdruk'. Ik fantaseer daar niets bij.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je weet dus niet wat je publiceert, je neemt zomaar iets over dat je denkt dat in je kraam past, zonder kritisch denken.CarpeNoctem schreef: ↑1 september 2024, 18:34Die tabel had als sobere hoofding 'belastingdruk'. Ik fantaseer daar niets bij.
niet moeilijk dat je foute conclusies trekt.
Als je geïnformeerde posts wil schrijven kan je de oecd data als beginpunt nemen: https://www.oecd-ilibrary.org/
In de eu hebben o.a. ook oostenrijk, italie en finland een hoger tax-to-GDP ratio.France had the highest tax-to-GDP ratio in 2022 (46.1%), a position it last held in 2018. Norway
had the second-highest tax-to-GDP ratio (44.3%) while Mexico had the lowest tax-to-GDP ratio
(16.9%).
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/e ... 3d5-en.pdf
https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... d-van-oesoVoor totale belastingdruk staat België niet op nummer 1
Ten slotte mag de belasting op arbeid niet verward worden met de globale belastingdruk. Die houdt ook nog rekening met heel wat andere types belasting zoals bijvoorbeeld btw en registratierechten en weegt dat af ten opzichte van het BBP van een land. In 2022 stond België hiervoor op plek zes van tweeëntwintig EU-landen.
ivm arbeid geeft dit een vollediger beeld.
Figure 3.3. Income tax plus employee contributions less cash benefits, 2023 - As % of gross wage earnings, by household type
Blijkbaar is het echt moeilijk om dat te omvatten dan. Zal het uitleggen, pas op hier echt zeer waardevolle financiële spitstechnologie...KleineSpaarder schreef: ↑1 september 2024, 12:58Jij vertelt zelf niets. Alleen dat je naar Luxemburg wil gaan wonen.Galactic schreef: ↑1 september 2024, 12:49
Denk dat het nadenken bij u zit, en er erg veel gaten zitten in de redenering die je voor mij lijkt te maken. Gelukkig laat ik mijn beslissingen wat minder van assumpties afhangen… Je kent mijn leeftijd niet, je kent mijn familiale situatie niet. Je weet niet of ik nog 30 jaar mag/moet werken of 15... of 5...! Je weet vast ook in welke sector ik te werk gesteld ben, welk werk ik specifiek doe, hoeveel ik op de hoofdzetel mag/moet zijn per maand en waar de eventuele regionale zetels zijn waar ik mag of kan werken (of klanten) Wat mijn woonvoorkeur is in Luxemburg stad of het platteland...
Om nog maar te zwijgen of je ook maar enig idee hebt over mijn vermogen... dus je hebt geen flauw idee wat de belasting mij zou kosten. Mijn vermogen is in ieder geval nu al hypermobiel. Op letterlijk 2 werkdagen kan alles al in een ander land ondergebracht zijn tegen een zeer minimale kost.
Als je geen reactie wilt, zeg hier dan niets.
In 2 dagen jouw vermogen naar een ander land verplaatsen? Succes daarmee.
Of doe je ook hier weer geheimzinnig over. Zeg er dan niets over.
1. Open website van bank/broker.
2. Vul formulier in (in mijn geval transfer van posities).
3. Wacht gemiddeld 1 a 2 werkdagen na goedkeurig (goedkeuring bij mij max 1 dag).
Tada, assets verplaatst! Als alles in orde is gaat je vermogen met de snelheid van het licht (fiber cable) naar de andere kant van de wereld als je het wil in minder dan 3 seconden).
En huis verkopen, minder dan 3% van assets, daar lig ik zo niet van wakker
VincentVega schreef: ↑1 september 2024, 18:56Bij een deficit van 20 miljard euro zou er toch al zeker in de grote uitgavenposten mogen beknibbeld worden.B7H4long schreef: ↑1 september 2024, 18:21
En hier input voor zijn die voorstellen om te besparen op de uitgaven?
De SZ lijkt me een groot deel van de uitgaven op te slorpen en vooral dan de pensioenen (64,0 miljard euro). Ook het RIZIV (35,2 miljard euro) lijkt me een grote slokop. Samen zijn die 2 goed voor bijna 100 miljard euro aan uitgaven.
Voor meer details over mogelijke besparingen heb ik ook meer detailgegevens nodig. Sowieso zal het een optelsom worden van een groot aantal maatregelen (met ook nog besparingen inzake werkloosheid, bij gewesten en gemeenschappen en lokale overheden, ...).
Bottom-line is: de Federale Overheid ontvangt ruim 158,9 miljard euro via allerhande belastingen maar geeft op 1 jaar tijd ruim 178,9 miljard euro uit, dus is er een tekort van 20 miljard euro. En dat enkel voor 2023. Dan zit er toch duidelijk iets fundamenteel verkeerd, vrees ik.
En dit zijn ook de posten waar de inkomsten al decennia te laag zijn, zonder deze tekorten zou de schuld van Belgie duidelijk lager zijn.VincentVega schreef: ↑1 september 2024, 18:56 De SZ lijkt me een groot deel van de uitgaven op te slorpen en vooral dan de pensioenen (64,0 miljard euro). Ook het RIZIV (35,2 miljard euro) lijkt me een grote slokop.
Als er in deze posten niet duidelijk gewerkt wordt, heeft het ook geen zin om op de andere -veel- kleinere posten te werken.
Mogelijkheden:
- uitgaven verkleinen: pensioenen verlagen en ziekteverzekering verlagen -- beide gaan vooral de oudere generaties treffen-- in zeker zin niet oneerlijk - want hier is in het verleden dat de put gegraven is.
- inkomsten vergroten:
-- extra belasting op arbied?
-- belasting op vermogen? al een beetje besproken in poste hierboven.
-- een ideetje: waarom niet zoals in sommige landen (bvb Frankrijk) sociale bijdragen op investeringen?