Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
spaarfreakje schreef: ↑15 augustus 2024, 12:34 In feite verhuur je het eigen woonhuis ook: namelijk aan jezelf.
En dus snap ik dat daarop ook onroer voorh moet betaald worden.
Rage bait?
Eerder diefstal mi.
Zeer onrechtvaardig als men ook de verhuurders niet op dezelfde manier gaat belasten..
De KI's zijn in 1975 voor België bepaald, waarbij een belangrijke factor de locatie was. Het idee was toen dat een huis in een landelijke omgeving minder (verhuur)waarde had dan eentje in een stedelijke omgeving. Er speelde toen ook een politieke kwestie waarbij de huizen van landbouwers niet te hoog ingeschat mochten worden. Sindsdien zijn huizen in landelijke omgeving meer gegeerd geworden waardoor ook de (verhuur)waarde hoger zou liggen dan wat er in 1975 bepaald werd. Een omgekeerde redenering geldt voor sommige wijken in steden. Daar is er verloedering die maakt dat de (verhuur)waarde veel lager ligt. Beide zaken worden niet in het KI gereflecteerd.
Daarenboven is de manier waarop het KI bepaald wordt ook niet heel transparant. Men gebruikt tabellen met de inschatting uit 1975 als basis, waar dan gekeken wordt naar de eigenschappen van je woning. Maar je moet bij de betekening van een KI al bezwaar indienen om een min of meer duidelijke toelichting te krijgen.
Of je belast moet worden op het hebben en gebruiken van je eigen woning is een discussie apart, maar zo'n belasting zou misschien beter afhangen van de aankoopprijs (of verkoopprijs) van het pand? Die prijsvorming gebeurt min of meer volgens vraag/aanbod en is dan hopelijk ook een betere maatstaf voor de waarde van de woning.
Ik vind anders dat de onr. goed belasting in mijn gemeente drastisch is gestegen de laatste jaren.spafles schreef: ↑15 augustus 2024, 14:57De KI's zijn in 1975 voor België bepaald, waarbij een belangrijke factor de locatie was. Het idee was toen dat een huis in een landelijke omgeving minder (verhuur)waarde had dan eentje in een stedelijke omgeving. Er speelde toen ook een politieke kwestie waarbij de huizen van landbouwers niet te hoog ingeschat mochten worden. Sindsdien zijn huizen in landelijke omgeving meer gegeerd geworden waardoor ook de (verhuur)waarde hoger zou liggen dan wat er in 1975 bepaald werd. Een omgekeerde redenering geldt voor sommige wijken in steden. Daar is er verloedering die maakt dat de (verhuur)waarde veel lager ligt. Beide zaken worden niet in het KI gereflecteerd.
Daarenboven is de manier waarop het KI bepaald wordt ook niet heel transparant. Men gebruikt tabellen met de inschatting uit 1975 als basis, waar dan gekeken wordt naar de eigenschappen van je woning. Maar je moet bij de betekening van een KI al bezwaar indienen om een min of meer duidelijke toelichting te krijgen.
Of je belast moet worden op het hebben en gebruiken van je eigen woning is een discussie apart, maar zo'n belasting zou misschien beter afhangen van de aankoopprijs (of verkoopprijs) van het pand? Die prijsvorming gebeurt min of meer volgens vraag/aanbod en is dan hopelijk ook een betere maatstaf voor de waarde van de woning.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat komt omdat het geïndexeerd KI gebruikt wordt bij de berekening. (De index is de laatste jaren veel meer gestegen dan daarvoor.)
Bijkomend kan het zijn dat de Gemeentelijke opcentiemen in jouw gemeente meer gestegen zijn dan in andere.
Vergelijk uw aanslagbiljetten onroer voorheffing.
De detailberekening staat erop.
Bijkomend kan het zijn dat de Gemeentelijke opcentiemen in jouw gemeente meer gestegen zijn dan in andere.
Ja, ik weet het, maar ik kan er niets mee. Ik vind 2.195 langzamerhand wel wat veel. Komende van 1.493 in 2014 ( + ruim 67%).spaarfreakje schreef: ↑15 augustus 2024, 15:24 Dat komt omdat het geïndexeerd KI gebruikt wordt bij de berekening. (De index is de laatste jaren veel meer gestegen dan daarvoor.)
Van hoeveel opcentiemen naar hoeveel opcentiemen.
Hopelijk weet je waar het over gaat.
Estate Guru believer.
Dank voor je medeleven.
Ik weet vast niet waarover het gaat. Jij uiteraard wel
Geen zin om dat na te kijken, want het verandert toch niets aan het totaal.
Wat zal het worden en is nooit anders geweest? De lage klasse wordt gespaard,, de hoge klasse blijft buiten schot en de midden klasse wordt gepakt.
en wat als je alleen maar verlies maakt? Of als je 5 jaar verlies maakt en dan eens winst? Wat als de inflatie ooit daalt?
De staat heeft een probleem aan de uitgaven kant. Die extra inkomsten zullen niet helpen zolang de staat niet op dieet gaat.
Het is alsof je een drugverslaafde helpt door hem wat geld te lenen..
Business as usual. Die werken namelijk hard, hebben geen tijd voor politiek en zijn makkelijk te pakken.
En de bedrijven verdwijnen wel. 30 jaar geleden was België nog een mooi land met goede bedrijven, maar ze hebben ze nu langzamerhand weg gepest.
Weten jullie dat België in 1994 nog de grootste auto exporteur ter wereld was?
Om er maar een paar te noemen die in België geassembleerd werden:
Ford
Citroën
British Leyland
General Motors
Volvo
Audi
etc.
Ook andere grote bedrijven vertrokken:
Bekaert etc.
In gent van 913,10 naar 1088.
federaal ook serieus gestegen:
https://www.abv-development.com/nl/blog ... -2023.html
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zoals ik het begrepen heb zou men voor in het verleden aangekochte effecten, de referentiewaarde vastklikken op bvb 1/1/25
Bij verkoop van die effecten wordt de meerwaarde tov die datum belast (tenzij men kan aantonen dat men het duurder aangekocht had dan de referentiewaarde).
Als men tegelijk meerdere effecten verkoopt omdat men het geld nodig heeft en sommige hebben een minwaarde, dan wordt die afgetrokken van de meerwaarde van de andere effecten maar geld terugkrijgen zal niet kunnen...
In 'het beste geval' betaal je 0€ meerwaardebelasting.
Ik ben geen fan van een vermogensWINSTbelasting.
Venijnig ding met een mooie strik errond.
Alles laten zoals het is, evt TOB bij verkoop verhogen en Taks op eff rek (>1mio) verhogen en de kous is af.
Rousseau en Van Peet terugfluiten en daarmee uit