meerwaardebelastingen op traden
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
meerwaardebelastingen op traden
Met het risico om een onderwerp voor de zoveelste keer aan te snijden, maar ik krijg een punthoofd van alle strijdige info:
stel je voor ik heb via broker in buitenland nogal actief aan beleggen gedaan (via copytraden kom je al snel aan 1000+ transacties), en stel je voor dat je profiel daardoor allesbehalve lijkt op dat van een goede huisvader.
Je wil dan eerlijk zijn en de winsten van je actieve en speculatieve beleggingsstijl laten belasten zoals het hoort, via diverse inkomsten in de personenbelasting. De belastingdienst heeft namelijk inzage via CRS reporting op de bruto meerwaarden.
Maar hoe dan?
stel dat ik 200 euro winsten heb en 100 euro verliezen, in datzelfde jaar. Moet ik dan 33 euro of 66 euro betalen als 33% op diverse inkomsten.
Ik lees overal dat minwaarden niet aftrekbaar zijn, maar het argument is dan dat meerwaarden immers ook niet belastbaar zijn, dus vaak slaan beide beweringen op het geval van brave huisvader en niet op dat van een semi-trader.
Ik zou willen geloven dat 33 euro rechtvaardig is maar vrees het antwoord 66 euro is omdat in de CRS reporting fiche enkel de +200 wordt bekend gemaakt en nergens de -100 wordt vermeld. (Een ander antwoord is dat je de berekening met een LIFO methode moet doen = last in first out?? lijkt me te ingewikkeld)
Om het verwarrend te maken circuleren op internet strijdige berichten. Ik vrees dan ook dat zelfs de belastingdienst het niet goed weet. maar in mijn geval gaat het om een pak meer winsten (en verliezen) waardoor een strikte interpretatie mijn bescheiden netto winst zou kunnen veranderen in een desastreus verlies.
Worst case probeer ik toch brave huisvader over te komen en het copytraden te formuleren als investeren in een gemanaged fonds waardoor de facto het aantal transacties gelijk wordt gesteld aan het aantal keuzes van copytraders...
enig advies? ervaringen?
hartelijk dank bij voorbaat!
stel je voor ik heb via broker in buitenland nogal actief aan beleggen gedaan (via copytraden kom je al snel aan 1000+ transacties), en stel je voor dat je profiel daardoor allesbehalve lijkt op dat van een goede huisvader.
Je wil dan eerlijk zijn en de winsten van je actieve en speculatieve beleggingsstijl laten belasten zoals het hoort, via diverse inkomsten in de personenbelasting. De belastingdienst heeft namelijk inzage via CRS reporting op de bruto meerwaarden.
Maar hoe dan?
stel dat ik 200 euro winsten heb en 100 euro verliezen, in datzelfde jaar. Moet ik dan 33 euro of 66 euro betalen als 33% op diverse inkomsten.
Ik lees overal dat minwaarden niet aftrekbaar zijn, maar het argument is dan dat meerwaarden immers ook niet belastbaar zijn, dus vaak slaan beide beweringen op het geval van brave huisvader en niet op dat van een semi-trader.
Ik zou willen geloven dat 33 euro rechtvaardig is maar vrees het antwoord 66 euro is omdat in de CRS reporting fiche enkel de +200 wordt bekend gemaakt en nergens de -100 wordt vermeld. (Een ander antwoord is dat je de berekening met een LIFO methode moet doen = last in first out?? lijkt me te ingewikkeld)
Om het verwarrend te maken circuleren op internet strijdige berichten. Ik vrees dan ook dat zelfs de belastingdienst het niet goed weet. maar in mijn geval gaat het om een pak meer winsten (en verliezen) waardoor een strikte interpretatie mijn bescheiden netto winst zou kunnen veranderen in een desastreus verlies.
Worst case probeer ik toch brave huisvader over te komen en het copytraden te formuleren als investeren in een gemanaged fonds waardoor de facto het aantal transacties gelijk wordt gesteld aan het aantal keuzes van copytraders...
enig advies? ervaringen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: meerwaardebelastingen op traden
Beurstaksen al betaald?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De meerwaarde wordt bepaald per transactie en niet op jaarbasis. Je kan kiezen tussen LIFO, FIFO, gewogen gemiddelde of pro rata maar moet dat dan voor al je aandelen toepassen.smurftrader schreef: ↑23 juni 2022, 00:55 Met het risico om een onderwerp voor de zoveelste keer aan te snijden, maar ik krijg een punthoofd van alle strijdige info:
Maar hoe dan?
enig advies? ervaringen?
Je kan de aankoopkosten (makelaars als beurstaks) inbrengen bij de aankoopkosten. Aankoopkosten = koers × aandelen + beurstaks + makelaarsloon.
Idem voor de verkoopopbrengst. Verkoopopbrengst = koers × aandelen + beurstaks + makelaarsloon
Meerwaarde = verkoop - aankoop.
Bereken die volgens de methoden en kies de goedkoopste. Vergeet niet deel 2 PB aan te vragen voor de diverse inkomsten.
Minderwaarde is niet belastbaar en is een verworpen kost. Dus ook niet aftrekbaar.
Copytraden = speculatie en geen gemanaged fonds. Bij dat laatste koop jij gewoon deelbewijzen en is het de fondsenbeheerder die de trades uitvoert. Je kan het proberen maar dan ben je ook je vrijgestelde RV tot 800€ dividend op je gemanaged fonds kwijt. Het is dan geen aandeel meer als de fiscus meegaat in die redenering.
De fiscus kent heus het verschil wel tussen een aandeel en een fonds.
Als ze het alsberoepmatig kwalificeren.kan je je geleden verlies overdragen naar volgend jaar. Maar ze zullen wel de trades en uw berekeningen opvragen.
Opties, turbo's, speeders en cfd zijn per definitie contracten dus daar zijn de aankopen en verkopen per contract gekend.
Link voor meer info: http://www.belastingadviseur.be/persone ... ealiseert/
Link voor moest je als vennootschap beleggen: https://www.deboekhouding.be/belastinge ... baar-zijn/
En https://www.mijntipsenadvies.be/2022-05 ... EU09020601
Bij diverse inkomsten mag je minderwaarden wel degelijk aftrekken, dit is hier al enkele malen aan bod gekomen.
Als je een jaar met verlies zit (meer minderwaarden dan meerwaarden) mag je dat negatieve saldo wel niet aftrekken van bv. je beroepsinkomsten, maar je kan het de 5 volgende jaren wel gebruiken als aftrek van meerwaarden als je die dan hebt.
Zie o.a. belastingen-belgie-t30008-75.html
Als je een jaar met verlies zit (meer minderwaarden dan meerwaarden) mag je dat negatieve saldo wel niet aftrekken van bv. je beroepsinkomsten, maar je kan het de 5 volgende jaren wel gebruiken als aftrek van meerwaarden als je die dan hebt.
Zie o.a. belastingen-belgie-t30008-75.html
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan:Tycoon schreef: ↑27 juni 2022, 08:48 Je kan de aankoopkosten (makelaars als beurstaks) inbrengen bij de aankoopkosten. Aankoopkosten = koers × aandelen + beurstaks + makelaarsloon.
Idem voor de verkoopopbrengst. Verkoopopbrengst = koers × aandelen + beurstaks + makelaarsloon
Meerwaarde = verkoop - aankoop.
Bereken die volgens de methoden en kies de goedkoopste. Vergeet niet deel 2 PB aan te vragen voor de diverse inkomsten.
Verkoopopbrengst = koers × aandelen - beurstaks - makelaarsloon
Wat betreft de keuze van methode:
- moet je steeds dezelfde methode hanteren per aandeel of per port of zelfs voor al je ports ?
- moet je steeds dezelfde methode hanteren per jaar of per x jaar of voor heel je leven ?
Wat met dividend uitkeringen ?
- dividend betaling waar Belgische RV op afgehouden werd => dit is "bedrijvend", dus niet verder belast, neem ik aan
- dividend betaling waar geen Belgische RV op werd afgehouden => apart aangeven met 30% RV, niet als meerwaarde aan 33% neem ik aan
En nog moeilijker: wat met kapitaalvermindering waar geen RV op verschuldigd is ?
Stel:
- je koopt een aandeel voor 100 EUR
- er wordt 10 EUR kapitaalvermindering uitgekeerd, vrij van belasting => aandeel is nu 90 EUR
- aandeel stijgt terug naar 100 EUR en je verkoopt
- meerwaarde = 100 - 100 - kosten = negatief => dus geen belasting ? (iets in mij zegt dat dit niet klopt)
Ik kan mij voorstellen dat je de kapitaalvermindering dan moet meenemen in de berekening van de meerwaarde.
Oeps ja, knippen en plakken is voor niets goed
Dividenden tellen niet mee als meerwaarden. Een dividend is een winstuitkering. Daar dien je de gewone rv op te betalen. Dus inderdaad apart aangeven te geven als er geen rv werd ingehouden. Die geef je in Deel 1 van de aangifte PB aan. De meerwaarden in Deel 2 van de aangifte PB bij diverse inkomsten (33%) of winsten/baten (progressief) als ze als bijberoep worden gekwalificeerd.
De meerwaardebelasting op aandelen is de capital gains tax in België. De belastbare meerwaarde is de gerealiseerde vermogenstoename of kapitaalstoename bij verkoop.
Kapitaalverminderingen na de aankoop tellen mee voor de meerwaardebelasting. Maar dan moet je ook rekening houden´met de kapitaalverhogingen. Kapitaalverhogingen waaraan je deelnam zijn extra aankopen. Kapitaalverhogingen door inbreng/incorperatie van reserves verhogen de nominale waarde van het aandeel Je moet dan ook de bonusaandelen, stockdividenden en dividendherbeleggingen in rekening brengen. Een bonus aandeel kreeg je gratis toegekend dus de volledige verkoopsopbrengst is een meerwaarde.
Houd je reking met de kapitaalsverminderingen/-verhogingen dan wordt het:
Aankoopkost: Aantal × (aankoopkoers - nominale waarde bij verkoop) + makelaarsloon + beurstaks
Vetkoopopbrengst: Aantal × (verkoopkoers - nominale waarde bij verkoop) - makelaarsloon - beurstaks
Meerwaarde Bonusaandeel = verkoopsopbrengst
Meerwaarde stockdividend = verkoopopbrengst - (aantal x uitgifteprijs/aandeel)
Meerwaarde DRIP of dividendherbelegging = verkoopopbrengst - (aantal x herbelegd dividend/aandeel + beurstaks + makelaarsloon)
Fracties DRIP of dividendherbeleghing = dividend = rv en aan te geven in deel 1.
Per jaar moet je dezelfde methode aanhouden voor al je trading aandelen en trading ports. Het is zoals de vooraadwaardering in de jaarrekening daar kies je ook een methode die dat jaar voor al je voorraad geldt.
In uw berekeningsblad geeft je de waarderingsmethode en de verschillende berekeningen op.
Bij trading houdt je best de transactiehistorieken bij. Best ook een overzicht per aandeel.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Dividenden tellen niet mee als meerwaarden. Een dividend is een winstuitkering. Daar dien je de gewone rv op te betalen. Dus inderdaad apart aangeven te geven als er geen rv werd ingehouden. Die geef je in Deel 1 van de aangifte PB aan. De meerwaarden in Deel 2 van de aangifte PB bij diverse inkomsten (33%) of winsten/baten (progressief) als ze als bijberoep worden gekwalificeerd.
De meerwaardebelasting op aandelen is de capital gains tax in België. De belastbare meerwaarde is de gerealiseerde vermogenstoename of kapitaalstoename bij verkoop.
Kapitaalverminderingen na de aankoop tellen mee voor de meerwaardebelasting. Maar dan moet je ook rekening houden´met de kapitaalverhogingen. Kapitaalverhogingen waaraan je deelnam zijn extra aankopen. Kapitaalverhogingen door inbreng/incorperatie van reserves verhogen de nominale waarde van het aandeel Je moet dan ook de bonusaandelen, stockdividenden en dividendherbeleggingen in rekening brengen. Een bonus aandeel kreeg je gratis toegekend dus de volledige verkoopsopbrengst is een meerwaarde.
Houd je reking met de kapitaalsverminderingen/-verhogingen dan wordt het:
Aankoopkost: Aantal × (aankoopkoers - nominale waarde bij verkoop) + makelaarsloon + beurstaks
Vetkoopopbrengst: Aantal × (verkoopkoers - nominale waarde bij verkoop) - makelaarsloon - beurstaks
Meerwaarde Bonusaandeel = verkoopsopbrengst
Meerwaarde stockdividend = verkoopopbrengst - (aantal x uitgifteprijs/aandeel)
Meerwaarde DRIP of dividendherbelegging = verkoopopbrengst - (aantal x herbelegd dividend/aandeel + beurstaks + makelaarsloon)
Fracties DRIP of dividendherbeleghing = dividend = rv en aan te geven in deel 1.
Per jaar moet je dezelfde methode aanhouden voor al je trading aandelen en trading ports. Het is zoals de vooraadwaardering in de jaarrekening daar kies je ook een methode die dat jaar voor al je voorraad geldt.
In uw berekeningsblad geeft je de waarderingsmethode en de verschillende berekeningen op.
Bij trading houdt je best de transactiehistorieken bij. Best ook een overzicht per aandeel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, methode te kiezen per jaar.
Wanneer je zegt "voor al je trading aandelen en trading ports" ... begrijp ik je correct dat je dan tegelijk een deel zonder meerwaardebelasting ("normaal beheer") en een deel met meerwaardebelasting ("diverse inkomsten") kan hebben ?
Hoe wordt dan bepaald wat waar onder valt ?
(ik kan me voorstellen dat je dat onderscheid kan/mag maken per broker account bv.)
Je maakt de beoordeling o.b.v. objectieve criteria. Dat zullen vooral je handelingen per broker, port en aandeel zijn. Soort instrument, aantal transacties, strategie, opties gedekt of niet, gedeelte opties wel of niet uitvoeren, leverage of niet, voldoende geld beschikbaar om de openstaande posities aan te kopen, verzekeringsstrategie, ITM geschreven opties sluiten gaat in tegen die verzekeringsstrategie, indexopties of niet, futures, cfd's, enz.
Indexopties is cash settlement en speculatief want je kan de index niet kopen. Hier moet je een zeer goede uitleg hebben Opties op Nasdac quebic (QQQ) kan je nog verantwoorden als je ze ook effectief uitoefend en de ETF aankoopt.
Brave huisvader en futures/forwards/swaps/forex is een no go. Dat's al toxisch spul voor een professional. Je verplichting tot leveren of aankopen ligt al vast bij het openen er van. Vind maar iemand die 't wil overnemen. Die zijn ook minder gestandaardiseerd dan opties. De schrijver bepaalt vaak de voorwaarden. Renteswaps vergeet het maar, dat valt slecht bij de Belgische overheid
Dat is speculatief zonder discussie daar zorgde minister van Financiën Maystadt voor, zie https://m.nieuwsblad.be/cnt/b18451276070811
Indexopties is cash settlement en speculatief want je kan de index niet kopen. Hier moet je een zeer goede uitleg hebben Opties op Nasdac quebic (QQQ) kan je nog verantwoorden als je ze ook effectief uitoefend en de ETF aankoopt.
Brave huisvader en futures/forwards/swaps/forex is een no go. Dat's al toxisch spul voor een professional. Je verplichting tot leveren of aankopen ligt al vast bij het openen er van. Vind maar iemand die 't wil overnemen. Die zijn ook minder gestandaardiseerd dan opties. De schrijver bepaalt vaak de voorwaarden. Renteswaps vergeet het maar, dat valt slecht bij de Belgische overheid
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat ik bedoelde was of men dingen apart bekijkt en eventueel als "divers inkomen" ziet of alles in zijn geheel.
Bv.:
- je hebt 100.000 EUR in een brede 60/40 stock/bond ETF port bij Bolero
- je hebt 10.000 EUR in een "speel" (met speculatief gedrag) port bij DeGiro
Hoe behandelt men dit dan:
- de meerwaarde binnen de Bolero port wordt niet belast, de meerwaarde binnen de DeGiro port wordt belast als diverse inkomen
- geen van de meerwaarden wordt belast, noch Bolero, noch DeGiro, vermits (bv. volgens de fiscus) het geheel eerder niet-speculatief is
- alles wordt belast, vermits het geheel (bv. volgens de fiscus) voldoende speculatief is om te belasten als divers inkomen
Mijn vraag is dus niet wat de fiscus als speculatief ziet of zou kunnen zien en wat niet, maar hoe ze de verschillende componenten van je al je beleggingen osplitsen om aan te merken als divers inkomen of niet.
Vraag een ruling aan en je weet het. Het bedrag in de port maakt niets uit. Het zijn de handelingen die je on die port deed die telken en bepalen of je een goede huisvader was.
Je klassieke 60/40 ETF port of een andere klassieke goede huisvader port kan als divers inkomen belast worden als blijkt dat je niet aan buy-and-hold deed. Je handelde in die ETF of in dat goede huisvader aandeel BNP.
Je speel port kan bijvoorbeeld vrijgesteld zijn als bleek dat je er niet mee handelde en buy-hold toepast. Je kocht gewoon een speculatief pennystock dat op Yahoo werd besproken en hield dit bij. Je werd het slachtoffer van de klassieke pump-and-dump. De fiscus bekijkt het per aandeel of je als goede huisvader in aanmerking komt.
Een speculatief experiment is geen probleem, maar de topic hier ging over traden. Traden is niet iets wat een goede huisvader doet die gaat normaal voor buy-and-hold. Een goede huisvader die zich als handelaar gedraagt zal op de meerwaarden van die handeldsaandelen belast worden. Of dat het nu BNP of AAPL of PEP of GME is maakt niet uit. Je aankoop- en verkoophistoriek en gedrag in die aandelen wel.
De kernvraag die jij en de fiscus moeten beantwoorden blijft: "Zou een goede huisvader dat doen?" Ja, dan is de gerealiseerde meerwaarde op dat aandeel vrijgesteld. Neen, dan is die belastbaar als divers inkomen. Blijkt uit de historiek dat je bijna de hele beursdag handelt mogelijk als beroepsinkomen.
Je klassieke 60/40 ETF port of een andere klassieke goede huisvader port kan als divers inkomen belast worden als blijkt dat je niet aan buy-and-hold deed. Je handelde in die ETF of in dat goede huisvader aandeel BNP.
Je speel port kan bijvoorbeeld vrijgesteld zijn als bleek dat je er niet mee handelde en buy-hold toepast. Je kocht gewoon een speculatief pennystock dat op Yahoo werd besproken en hield dit bij. Je werd het slachtoffer van de klassieke pump-and-dump. De fiscus bekijkt het per aandeel of je als goede huisvader in aanmerking komt.
Een speculatief experiment is geen probleem, maar de topic hier ging over traden. Traden is niet iets wat een goede huisvader doet die gaat normaal voor buy-and-hold. Een goede huisvader die zich als handelaar gedraagt zal op de meerwaarden van die handeldsaandelen belast worden. Of dat het nu BNP of AAPL of PEP of GME is maakt niet uit. Je aankoop- en verkoophistoriek en gedrag in die aandelen wel.
De kernvraag die jij en de fiscus moeten beantwoorden blijft: "Zou een goede huisvader dat doen?" Ja, dan is de gerealiseerde meerwaarde op dat aandeel vrijgesteld. Neen, dan is die belastbaar als divers inkomen. Blijkt uit de historiek dat je bijna de hele beursdag handelt mogelijk als beroepsinkomen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan enkel voor een concrete case.
Dit is het antwoord op mijn vraag.
Dus ze beoordelen het per asset volgens jou. Dank.
Ja, dat is toch hoe ik het begrijp. Volgens de circulaire AOIF 11/2006 wordt de meerwaarde vastgesteld o.b.v. art 43 WIB 92 bij de beroepsinkomsten in personen- en vennootschapsbelasting en o.b.v. art. 97, 101 en 102, WIB 92.
bij de diverse inkomsten. Die circulaire is wel niet meer volledig van toepassing want de vroegere automatische vrijstelling voor meerwaarden op aandelen (art 192 WIB 92) in de vennootschapsbelasting werd vanaf inkomstenjaar 2018 gewijzigd. Zie punt IV.2 in de circulaire AOIF 2018/C/116 https://www.kennisateliers.be/echo_file ... stand2.pdf
Zoek die artikels in de laatste versie van het WIB 92 op fisconet op. Kijk ook wat het KB/WIB92 en de commentaren daarover zeggen.
bij de diverse inkomsten. Die circulaire is wel niet meer volledig van toepassing want de vroegere automatische vrijstelling voor meerwaarden op aandelen (art 192 WIB 92) in de vennootschapsbelasting werd vanaf inkomstenjaar 2018 gewijzigd. Zie punt IV.2 in de circulaire AOIF 2018/C/116 https://www.kennisateliers.be/echo_file ... stand2.pdf
Zoek die artikels in de laatste versie van het WIB 92 op fisconet op. Kijk ook wat het KB/WIB92 en de commentaren daarover zeggen.
Uit circulaire AOIF 11/2016:
Tenslotte wordt de aandacht er nog op gevestigd dat het bepaalde in art. 43, WIB 92, als dusdanig niet van toepassing is met betrekking tot in art. 90, 1° en 8° tot 10°, WIB 92, beoogde meerwaarden die als diverse inkomsten worden belast. Voor die meerwaarden wordt het in aanmerking te nemen bedrag trouwens vastgesteld volgens het bepaalde in de art. 97, 101 en 102, WIB 92.
Uit circulaire 2018/C/116
17. De aanpassingen die werden aangebracht aan art. 217, eerste lid, 2°, WIB 92 (16), vloeien voort uit de wijzigingen die werden doorgevoerd aan art. 192, § 1, eerste lid, WIB 92, inzake de vrijstelling van meerwaarden op aandelen (17). Die aanpassingen hebben als doel het vrijstellingsregime verder af te stemmen op het stelsel van de definitief belaste inkomsten en inzonderheid op de kwantitatieve voorwaarde inzake de minimumdeelneming (18).
(16) Art. 55, 3°, W 25.12.2017.
(17) Art. 24, 1°, W 25.12.2017.
(18) Voor meer bijzonderheden over de wijzigingen die werden aangebracht aan de vrijstelling van de meerwaarden op aandelen zoals bedoeld in art. 192, WIB 92, wordt verwezen naar de circulaire die zal worden gepubliceerd betreffende de vrijstelling van de meerwaarden op aandelen en de aftrek van de definitief belaste inkomsten.
Ik heb alvast beslist om mijn Gamestop-winst (paar honderd euro, 4 transacties in 2 dagen tijd) niet aan te geven, met volgende argumenten:
Ik vind bovenstaande een perfect te verantwoorden strategie voor een goede huisvader.
- < 2% van mijn net worth geriskeerd, zoals het een voorzichtig en redelijk persoon betaamt
- Pas gekocht eens de exponentiële stijging (short squeeze) ingezet was.
- Een kwartier later direct 80% van mijn positie verkocht om mijn originele inleg veilig te stellen. Zoals het hoort voor een voorzichtig en redelijk persoon.
- Twee dagen later de resterende 20% ook verkocht - ik wou niet speculeren op verdere stijging van het aandeel.
- Mijn case is dus dat ik een short squeeze zag gebeuren, en zo risicoloos mogelijk een graantje wou meepikken.
Ik vind bovenstaande een perfect te verantwoorden strategie voor een goede huisvader.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb nog een vraagje hierover: "Als je een jaar met verlies zit (meer minderwaarden dan meerwaarden".el perro schreef: ↑2 juli 2022, 18:47 Bij diverse inkomsten mag je minderwaarden wel degelijk aftrekken, dit is hier al enkele malen aan bod gekomen.
Zie o.a. https://www.spaargids.be/forum/belastingen-belgie-t30008-75.html
Je hebt dus meer verlies dan winst dat jaar maar dan moet dan toch dat betreffende jaar belasting op alleen de winst wel betaald worden?