MeManaged van Medirect
TIP
Re: MeManaged van Medirect
Nadat je op MeManaged ingetekend hebt wordt je startkapitaal van minimum 5.000 euro belegd en krijg je in de beveiligde omgeving een bericht wat er juist aangekocht is. Eerder kun je niet zien waarin je gaat beleggen.
Mijn gok is dat iedereen in zo’n Blackrock dakfonds terecht komt. Er zijn namelijk 4 varianten: conservative, defensive, moderate en growth.varia schreef: ↑14 februari 2023, 20:35 Goede avond, hoe zie je welke ETF's de gekozen portefeuille bevat? Ik vulde het eenmalig te beleggen bedrag in een eventueel het maandelijks weerkerend bedrag, maar ik kreeg geen details te zien welke ETF's er inzitten of moet ik eerst geld ter waarde van het te investeren bedrag op de beleggersrekening zetten om de details te zien?
Welke variant het wordt zal afhangen van je antwoorden in de risicoanalyse.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Wat ik me afvraag: kan MeDirect het fonds dat ze voor je hebben aangekocht naar eigen goeddunken omzetten in een ander fonds dat ze rendabeler achten? In ieder geval, je moet je er bewust van zijn dat je zelf niets te zeggen hebt over de inhoud van je portefeuille. Voor sommigen mag het als een voordeel overkomen dat MeDirect alles voor je beslist, voor anderen als een nadeel.
Na het bekijken van de rendementen vind ik dat dakfonds LU2485535293 maar een mager beestje.
Vooropgesteld jaarlijks rendement wanneer je het vijf jaar bijhoudt, in een gunstig scenario: 11,00%
YTD: 4,71%
1 maand: 0,74%
Is dat het beste wat MeDirect had kunnen vinden? Ik heb dan nog de portefeuille "Groei". De meeste van mijn fondsen doen beter.
Vooropgesteld jaarlijks rendement wanneer je het vijf jaar bijhoudt, in een gunstig scenario: 11,00%
YTD: 4,71%
1 maand: 0,74%
Is dat het beste wat MeDirect had kunnen vinden? Ik heb dan nog de portefeuille "Groei". De meeste van mijn fondsen doen beter.
Dat is inderdaad aan de lage kant voor een 80/20 fonds. 80% is het minimum voor het aandelengedeelte, 90% is het maximum.
Als je dan vergelijkt met Vanguard LifeStrategy 80% Equity UCITS ETF (EUR) Accumulating (EUR) (ISIN: IE00BMVB5R75) wat vast 80% aandelen en 20% vastrentend is met TER 0,25%:
YTD: 6,10%
1 maand: 2,40%
Als je dan vergelijkt met Vanguard LifeStrategy 80% Equity UCITS ETF (EUR) Accumulating (EUR) (ISIN: IE00BMVB5R75) wat vast 80% aandelen en 20% vastrentend is met TER 0,25%:
YTD: 6,10%
1 maand: 2,40%
Bedankt voor de tip, pmu en borgie. Ik zal die Vanguard LifeStrategy 80% Equity eens van dichterbij bekijken. Ziet er interessant uit. Op Morningstar krijgt hij de rating Gold.
Ik zou mij niet te veel baseren op die verwachte rendementen in de KID's. Hoe men tot die rendementen komt, is onduidelijk en ook niet echt vergelijkbaar tussen fondsenaanbieders.
De Vanguard Lifestrategy ETF's lijken mij ook aantrekkelijk, maar is weet niet of men de meerwaardebelasting op het obligatiegedeelte correct kan toepassen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
In tegenstelling tot VWCE zijn ze gelukkig niet geregistreerd in België, dus is de beurstaks van 0,12% van toepassing.
De Vanguard Lifestrategy ETF's lijken mij ook aantrekkelijk, maar is weet niet of men de meerwaardebelasting op het obligatiegedeelte correct kan toepassen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
In tegenstelling tot VWCE zijn ze gelukkig niet geregistreerd in België, dus is de beurstaks van 0,12% van toepassing.
Niet geregistreerd in België? Maar Vanguard LifeStrategy 80% Equity kun je toch gewoon bij MeDirect aankopen?
Tuurlijk en dat mag ook. Registratie is verplicht om een fonds te mogen promoten in België. De meeste fondsaanbieders kijken eerder naar de fiscale regels om een fonds al dan niet te registreren.
In de oude KID documenten had je een zich op resultaten uit het verleden (i.e. 1 enkel scenario);
met een vermelding resultaten uit het verleden zijn geen goede leidraad voor de toekomst.
De scenarios van de PRIIPS KID zijn gebaseerd op monte carlo simulaties van vele verschillende "paden", over verschillende lengten dat de investering aangeraden wordt, rekening houdend met de ingebakken kosten. Verschillende soorten beleggingen hebben verschillende soorten berekengingen. Ze hebben een forward looking focus, gebaseerd op de kenmerken van de belegging.

referentie: bvb: https://www2.deloitte.com/lu/en/pages/i ... o.html/#f4
Voor de wiskundigen onder ons: hier staan de formules: https://www.anevis-solutions.com/2017/k ... scenarios/
Good luck -- gelukkig moeten we dit zelf niet uitrekenen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 februari 2023, 08:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als ze niet in Belgie geregistreerd zijn moeten de fondsmaatschappijen ook niet voldoen aan de Belgische wetgevingen.pmu schreef: ↑17 februari 2023, 23:58 De Vanguard Lifestrategy ETF's lijken mij ook aantrekkelijk, maar is weet niet of men de meerwaardebelasting op het obligatiegedeelte correct kan toepassen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Er is dus een grote kans dat ze de speciale Belgische-meerwaardebalsting-op-het-obligatiegedeelte niet berekenen.
Dit zou betekenen dat de meerwaardebelasting op de volledige waarde van het fonds zou berekend worden. >>> slecht idee.
Het lijkt niet onmogelijk dat dit voor de fondsen van MeManage ook het geval zou zijn. (iemand info?)
Het lijkt dus geen slecht idee om zelf de gewenste xx/yy split te maken met 2 (of een paar) fondsen, en eventuele herbalanceringen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 februari 2023, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Helaas, de LifeStrategy ETFs staan wel in de lijst van de FSMA dus hetzelfde probleem als VWCE.
Als de LifeStrategy etf's in de lijst van de FSMA staan is het probleem dat B7H4long beschrijft over de meerwaardebelasting dus niet van toepassing? Of voor de veiligheid toch maar een etf zoeken met enkel aandelen?
Klopt, ik had er blijkbaar naast gekeken
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: