met de fiets naar het werk
Re: met de fiets naar het werk
Als die gebruikt wordt voor woon-werkverkeer en ze daardoor de auto laten staan vind ik het te verdedigen. Maar om naar de bakker te rijden of in het weekend een toertje te doen is het een beetje belachelijk. Dat kan perfect met een gewone fiets. Want zo milieuvriendelijk is een elektrische fiets natuurlijk niet.
Re: met de fiets naar het werk
@yonana: de mensen die ik ken, kochten stuk voor stuk een e-bike om groter dan normale afstanden te overbruggen, niet uit luiheid. Ik woon op 21 km van mijn werk; met een gewone fiets kan ik die afstand perfect aan, maar niet zonder excessief zwetend en moe op het werk aan te komen en niet zonder exuberant veel tijd te verliezen. Met mijn speed pedelec overbrug ik diezelfde afstand in dezelfde tijd als de trein en zelfs iets sneller dan de auto.
En ja, ik kan fietsen. En ik ga 's avonds niet naar de fitness, al zou ik dat misschien wel beter doen. Gespierde benen met een schriel bovenlijf zijn eigenlijk geen zicht
Daarbij: eigenlijk zou je net blij moeten zijn dat mensen uit luiheid e-bikes kopen. Als dergelijke luie mensen dankzij die e-bike wat vaker fietsen, zal dat nog altijd netto een enorme toename van hun fysieke activiteit betekenen. Hoe denk je dat zo iemand er op zijn 50ste zou uitzien zonder e-bike? Hint: nog slechter, want hij zou veel vaker de auto nemen.
@anonymous: hoezo, niet zo milieuvriendelijk? Bedoel je het energieverbruik? Sta me toe even wat simpele wiskunde toe te passen.
- Verbruik e-bike per km: ong. 6 Wh per km (met 500 Wh doe je in realiteit zo'n 80 km).
- CO2-emissies van Belgisch stroomnet: tussen 150 en 600 g/kWh afhankelijk van moment van dag en beschikbaarheid van kerncentrales. Laten we 300g nemen als redelijke schatting.
Neem nu even een auto. Een doorsnee gezinswagen stoot ongeveer 200g per km uit (als je rekening houdt met reeël ipv opgegeven verbruik en met CO2-intensiteit van raffinage).
Je moet dus al bijna 120 km fietsen met een e-bike om evenveel uit te stoten als 1 km per auto. En mijn schatting is nog nadeling voor de e-bike, want ik hou geen rekening met het feit dat ebikes veelal 's nachts opladen (wanneer het stroomnet op zijn properst is) en ook niet met bijkomende emissiebronnen van de auto zoals het extra landgebruik in de vorm van parkeerplaatsen.
Dus: neem gerust de ebike in plaats van de gewone fiets. Wie al zijn kilometers per gewone fiets vervangt door een e-bike en daarnaast zelfs maar een enkele keer per maand per e-bike gaat werken ipv per auto doet nog altijd een enorme milieuwinst.
En ja, ik kan fietsen. En ik ga 's avonds niet naar de fitness, al zou ik dat misschien wel beter doen. Gespierde benen met een schriel bovenlijf zijn eigenlijk geen zicht

Daarbij: eigenlijk zou je net blij moeten zijn dat mensen uit luiheid e-bikes kopen. Als dergelijke luie mensen dankzij die e-bike wat vaker fietsen, zal dat nog altijd netto een enorme toename van hun fysieke activiteit betekenen. Hoe denk je dat zo iemand er op zijn 50ste zou uitzien zonder e-bike? Hint: nog slechter, want hij zou veel vaker de auto nemen.
@anonymous: hoezo, niet zo milieuvriendelijk? Bedoel je het energieverbruik? Sta me toe even wat simpele wiskunde toe te passen.
- Verbruik e-bike per km: ong. 6 Wh per km (met 500 Wh doe je in realiteit zo'n 80 km).
- CO2-emissies van Belgisch stroomnet: tussen 150 en 600 g/kWh afhankelijk van moment van dag en beschikbaarheid van kerncentrales. Laten we 300g nemen als redelijke schatting.
Neem nu even een auto. Een doorsnee gezinswagen stoot ongeveer 200g per km uit (als je rekening houdt met reeël ipv opgegeven verbruik en met CO2-intensiteit van raffinage).
Je moet dus al bijna 120 km fietsen met een e-bike om evenveel uit te stoten als 1 km per auto. En mijn schatting is nog nadeling voor de e-bike, want ik hou geen rekening met het feit dat ebikes veelal 's nachts opladen (wanneer het stroomnet op zijn properst is) en ook niet met bijkomende emissiebronnen van de auto zoals het extra landgebruik in de vorm van parkeerplaatsen.
Dus: neem gerust de ebike in plaats van de gewone fiets. Wie al zijn kilometers per gewone fiets vervangt door een e-bike en daarnaast zelfs maar een enkele keer per maand per e-bike gaat werken ipv per auto doet nog altijd een enorme milieuwinst.
Re: met de fiets naar het werk
Neen. Ik bedoel de milieubelasting voor het ontginnen van de grondstoffen die nodig zijn voor productie van de batterijen. Wij gaan daar weinig last van hebben. De kinderen in Congo des te meer. Na 3-4 jaar hebben die batterijen het beste gehad. Wat gebeurt er dan mee ?
Vandaar dat ik zei. Als je de auto laat staan en uw speed bike gebruikt om 21 km of sommige mensen zelfs nog een stuk verder mee naar het werk te rijden dan is het te verdedigen. Maar al die gepensioneerden die een e-bike kopen om op zondagmiddag een toertje te doen is in mijn ogen belachelijk.
Re: met de fiets naar het werk
Ter info: ik rij met een (simpele doch comfortable) 2de hands fiets naar het werk.
Re: met de fiets naar het werk
Ik met een 12 jaar oude mountainbike. Het is wel maar 3 km haha.
Re: met de fiets naar het werk
Ten eerste: wat perspectief is op zijn plaats. We spreken hier over accupacks in de grootteorde van 500 Wh.anonymous schreef: ↑21 september 2018, 14:10 Neen. Ik bedoel de milieubelasting voor het ontginnen van de grondstoffen die nodig zijn voor productie van de batterijen. Wij gaan daar weinig last van hebben. De kinderen in Congo des te meer. Na 3-4 jaar hebben die batterijen het beste gehad. Wat gebeurt er dan mee ?
Vandaar dat ik zei. Als je de auto laat staan en uw speed bike gebruikt om 21 km of sommige mensen zelfs nog een stuk verder mee naar het werk te rijden dan is het te verdedigen. Maar al die gepensioneerden die een e-bike kopen om op zondagmiddag een toertje te doen is in mijn ogen belachelijk.
Ten tweede: het kobalt'probleem' is zelfoplossend. Het kobaltaandeel in batterijen daalt stelselmatig (duur materiaal) en prototypes zonder kobalt bestaan al. De kobalt wordt dan vervangen door nikkel, een materiaal dat allesbehalve schaars is en niet uit Congo hoeft te komen. Bovendien is kobalt, net zoals alle materialen in een accu, voor de volle 100 % recycleerbaar.
En wat na vier jaar? Ofwel recycleer je ze, ofwel gebruik je ze eerst nog een aantal jaren als opslag voor het stroomnet. Toyota zamelt bijvoorbeeld 'afgedankte' accus van zijn hybrides in om ze te koppelen tot opslagsystemen. Na vier jaar is zo'n batterij immers niet kapot, haar capaciteit is gewoon gedaald. Dat is geen bezwaar voor stationaire applicaties.
Tot slot: denk je dat voor die gepensioneerde zondagsrijders de e-bike de gewone fiets vervangt? Voor mensen die pakweg sukkelen met hun knieën vervangt de e-bike meestal geen fietstocht, maar een autorit of een dagje gezellig thuis zitten schimmelen. Mijn grootvader zaliger is dankzij zo'n e-bike nog een jaar of drie langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Autorijden was lastig geworden door zijn wat tragere reactietijd, de gewone fiets was in de heuvels van Brabant geen optie meer. Met de e-bike geraakte hij nog vlot bij de post, de winkel en het café.
Het Engels heeft een prachtig gezegde: don't let the great be the enemy of the good. Elektrische fietsen doen mensen die normaal te lui of te zwak zijn om ver te fietsen in het zadel springen, en daar kan je alleen maar blij om zijn.
PS: we doen hier nu wel alsof een elektrische fiets voor tamzakken is, maar onderschat dat niet hoor. Om met een speed pedelec 45 te halen moet ik fors harder trappen dan om met mijn gewone fiets 25 te halen. En zelfs bij een gewoon 25-per-uurmodel moet je aardig doortrappen om op kruissnelheid te blijven. Eigenlijk is een e-bike op vlakke weg nauwelijks een hulp, het maakt enkel vertrekken en heuvels nemen gemakkelijker.
Re: met de fiets naar het werk
Een e-bike is toch een goede (r)evolutie. Wat een geleuter is me dat hier.
Er is bv. veel meer "overlast" door die stinkende luidruchtige brommerkes op het jaagpad, die de fauna en flora helemaal verstoren.
Er is bv. veel meer "overlast" door die stinkende luidruchtige brommerkes op het jaagpad, die de fauna en flora helemaal verstoren.
Re: met de fiets naar het werk
een ebike is niet zo goed voor jonge mensen die alzo hun spieren niet meer gebruiken, gevolg : artrose op 35 jaar
Re: met de fiets naar het werk
Als ik 's avonds na het werk, om 3u 's middags ofzo, naar huis fiets dan zie ik zeer veel mensen fietsen die anders gewoon niet buiten komen.anonymous schreef: ↑21 september 2018, 13:24 Als die gebruikt wordt voor woon-werkverkeer en ze daardoor de auto laten staan vind ik het te verdedigen. Maar om naar de bakker te rijden of in het weekend een toertje te doen is het een beetje belachelijk. Dat kan perfect met een gewone fiets. Want zo milieuvriendelijk is een elektrische fiets natuurlijk niet.
Ouderen die geen 15 minuten kunnen fietsen kunnen nu langs het kanaal kilometers rijden. Van Hasselt naar Maaseik en terug, Van Leuven naar Aarschot en terug. Van Gent naar Zulte en terug. Van Brugge naar Blankenberge en terug.
Al deze mensen zaten vroeger thuis binnen wat te depressieven.
En ja natuurlijk overdrijf ik, maar om dit nu belachelijk te noemen...
Toen ik mijn elektrische fiets kocht was het of met de auto of met de E-bike. Een gewone fiets was geen optie voor mij (omdat ik veel te vet was toen, geef ik grif toe). Door o.a. te fietsen en meer te bewegen ben ik vandaag terug op een normaal gewicht. Als ik zie hoeveel auto's er op de parking en op de fietspaden rond de bakker staan dan vind ik dat helemaal niet belachelijk dat mensen de fiets nemen om naar de bakker te gaan. Als is het dan een E-bike
Re: met de fiets naar het werk
ik verbaas me elke dag hoeveel volk er staat aan te schuiven in hun auto, terwijl het prachtig weer is.Jamesken schreef: ↑21 september 2018, 09:56 Jippie, ondertussen over de 4500 km op de teller door weer en wind (en af en toe loop ik nu ook naar het kantoor).
Gisteren was ik nog eens in de stad tijdens het piekuur. Ongelooflijk als je dat vanop een afstand bekijkt als fietser of voetganger.Zoveel agressie van de autochauffeurs - ook zelfs aan het zebrapad. Als je zo elke dag moet leven...
>:D
Re: met de fiets naar het werk
Ik heb geen wagen gekocht gewoon in den garage te staan elke keer ik naar het werk fiets. Het is trouwens zeer comfortabel in m'n auto, geen wind, geen regen, temperatuur bij regelbaar en een stuk veiliger.
Daarbij, het was veel goedkoper om wat verder van het werk te wonen en een afstand te overbruggen, dan vlakbij te wonen, waar het veel duurder is.
Tenzij rekeningrijden erg duur word op bepaalde momenten,
of er een compensatie komt om dichterbij het werk te wonen, blijf ik mooi met de wagen gaan.
Daarbij, het was veel goedkoper om wat verder van het werk te wonen en een afstand te overbruggen, dan vlakbij te wonen, waar het veel duurder is.
Tenzij rekeningrijden erg duur word op bepaalde momenten,
of er een compensatie komt om dichterbij het werk te wonen, blijf ik mooi met de wagen gaan.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: met de fiets naar het werk
Eén nuance: 'veiliger' is voor discussie vatbaar.
Wanneer de gezondheidsvoordelen van de extra lichaamsbeweging eigen aan fietsen worden afgewogen tegen het hogere risico op ongevallen, blijkt een fietser netto een lager mortaliteitsrisico te hebben dan een automobilist. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2920084/
Wanneer de gezondheidsvoordelen van de extra lichaamsbeweging eigen aan fietsen worden afgewogen tegen het hogere risico op ongevallen, blijkt een fietser netto een lager mortaliteitsrisico te hebben dan een automobilist. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2920084/
Re: met de fiets naar het werk
Dat is zeker. Daar heeft u gelijk in als dat het beste bij u past. Ik dacht er ook zo over, iets meer dan een jaar geleden.Cydox schreef: ↑22 september 2018, 21:38 Ik heb geen wagen gekocht gewoon in den garage te staan elke keer ik naar het werk fiets. Het is trouwens zeer comfortabel in m'n auto, geen wind, geen regen, temperatuur bij regelbaar en een stuk veiliger.
Daarbij, het was veel goedkoper om wat verder van het werk te wonen en een afstand te overbruggen, dan vlakbij te wonen, waar het veel duurder is.
Tenzij rekeningrijden erg duur word op bepaalde momenten,
of er een compensatie komt om dichterbij het werk te wonen, blijf ik mooi met de wagen gaan.
Ik kan hier wel een aantal zaken aan toevoegen:
Een analyse van mijn situatie heeft er toegeleid dat ik door mijn woon/werk verkeer te minimaliseren per week, een 8tal uur uitspaar. Wat dus neer komt op meer dan 1 werkdag per week.
Fietsen naar het werk is volgens mijn experiment, ook veel aangenamer dan dagelijks met de wagen/trein/bus te rijden. De wind hoort erbij, soms mee, soms tegen. De regen is maar een weinig aantal keren een echte spelbreker. Sterker nog, ik heb zelfs geen auto meer nodig. Ik diende natuurlijk minder lui te worden (dat is misschien een minpuntje

Het is dus niet noodzakelijk goedkoper om verder van je werk te gaan wonen. En je moet niet noodzakelijk op je salaris inboeten als je dichter bij huis gaat werken hoor, integendeel.
Mijn route naar het werk is ook veel veiliger nu , dan mijn vorige route naar de "grote" stad. Ik kom amper iemand tegen onderweg.
Ik dien ook niet meer te werken om mijn benzine,onderhoud en dergelijke te betalen van de auto (alhoevel dat ik eenvoudig een salariswagen zou kunnen krijgen - maar dat interesseert me niet meer). Dat zijn nog enkele werkuren winst.
Re: met de fiets naar het werk
Dit jaar al zo'n ~850 km gefietst aan woon/werk verkeer.
Zo'n 575km met de auto vermeden op die manier.
De extra kilometers zijn 'training'/hobby door een wat langere en meer aangename rit naar huis.
Niet zo straf als jamesken, maar ik kan niet vermijden dat ik 3 à 4 dagen per week sowieso met de auto moet komen omwille van verplaatsingen.
Zo'n 575km met de auto vermeden op die manier.
De extra kilometers zijn 'training'/hobby door een wat langere en meer aangename rit naar huis.
Niet zo straf als jamesken, maar ik kan niet vermijden dat ik 3 à 4 dagen per week sowieso met de auto moet komen omwille van verplaatsingen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash