met de fiets naar het werk
Re: met de fiets naar het werk
Pieter
Straf zou ik het niet noemen hoor.
Het is eerder een beetje dom van mij dat ik er niet vroeger mee begonnen ben. Maar het verstand komt met de jaren zeker?![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Straf zou ik het niet noemen hoor.
Het is eerder een beetje dom van mij dat ik er niet vroeger mee begonnen ben. Maar het verstand komt met de jaren zeker?
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Re: met de fiets naar het werk
Dat is zeker zo.
In de Standaard dit weekend bij het curieuzeneuzen dossier maakte men de belangrijke opmerking dat de luchtkwaliteit waar je woont eigenlijk van ondergeschikt belang is tov je verplaatsing naar het werk, en je werkplek zelf.
Wie fietst ipv met de auto pendelt scoort sowieso al beter qua gezondheid, ondanks het dieper inademen van luchtvervuiling.
Wie een lichtjes alternatieve route fietst langs dijken, veldwegels enz. scoort meteen 50 à 70% beter.
Ik ben op 1 jaar tijd van filerijden rond Antwerpen naar dat laatste gegaan, dus heel blij om nu ook die cijfers te zien na een serieuze studie.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Ik ben erg blij met de studie van curieuzeneuzen. Ik heb zelfs een meetpunt aan mijn raam gehangen. Resultaat 22ug. Redelijk goed dus. Verplaatsing naar het werk is 3 km fietsen langs een bospad. Een meetpunt op een paar meter van mijn kantoor gaf 17.1 aan. Ik heb compassie met de mensen die elke dag in Antwerpen moeten zijn.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
Raar hé. Iedereen zit te kappen op de 'wielertoerist' of de 'gewone fietser'. Het is pas als je zelf in het verkeer gaat deelnemen in zo'n groep dat je inziet dat de andere zich nodeloos boos maakt en verkeerssituaties verkeerd inschat.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: met de fiets naar het werk
Wielerterroristen (pardon toeristen) in groep zijn toch een ras apart hoor. Als ze maar met twee zijn houden ze zich meestal aan de verkeersregels. Buiten het af en toe negeren van een duidelijk aangeduid fietspad zal je ze op niet veel overtredingen betrappen. Vanaf het moment echter dat ze in groep zijn wanen ze zich onaantastbaar. Stopborden en rode lichten negeren, mensen aan de kant roepen (want een bel weegt te veel en hebben ze niet op hun fiets), enz.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
Het zwaarst getroffen bij ons is een kruispunt waar tijdens de ganse testperiode geen gemotoriseerd verkeer was.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Er hebben wel dieselpompen gedraaid en graafmachines gewerkt tijdens wegenwerken. Verder zie ik alles groen behalve waar de ze verkeersdrempels of wegversmallingen hebben aangebracht. Doorstromend verkeer lijkt geen problemen, het steeds weer ophouden met groene plantenbakken en perkjes wel. Ik dacht dat dit laatste werd aangebracht in opdracht van Groen!
Als je Antwerpen ziet kleurt het bijna totaal rood (of erger) zelfs Kallo ziet rood, ook passeert daar maar 3 man en een paardenkop. Ik denk dat je daar overal minimum 20-50µ alleen al kan toeschrijven aan de scheepvaart en het bijhorende verkeer.
@FTP: Stopborden kunnen genegeerd worden mits C3-bord, verkeerslichten dienen gevolgd te worden. Roepen... tja, voor de zekerheid zeker? De dag van vandaag zit meer dan de helft met 'toepen' in hun oren. Of niet roepen naar jou maar naar de anderen in een groep. Dat is regel N°1: 'Op tijd roepen' (genre: 'put', 'sporen', 'auto' maar veelal 'otto', 'opzij voor een fietser'... afgekort 'opzij', ...)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: met de fiets naar het werk
Ik veronderstel dat je bedoeld dat een stopbord genegeerd mag worden als er wegkapiteins mee zijn die dan het verkeer still leggen. Ik zie dat echter zelden. Ze moeten ook een cursus gevolgd hebben en oa in het bezit zijn van een deelnemerslijst.Spruitekop schreef: ↑1 oktober 2018, 16:57 @FTP: Stopborden kunnen genegeerd worden mits C3-bord, verkeerslichten dienen gevolgd te worden. Roepen... tja, voor de zekerheid zeker? De dag van vandaag zit meer dan de helft met 'toepen' in hun oren. Of niet roepen naar jou maar naar de anderen in een groep. Dat is regel N°1: 'Op tijd roepen' (genre: 'put', 'sporen', 'auto' maar veelal 'otto', 'opzij voor een fietser'... afgekort 'opzij', ...)
http://veiligopstap.be/begeleiding-door-wegkapiteins
Een bel is een verplichte uitrusting ook op een koersfiets. Ik zie of hoor er niet veel met een bel ofwel zijn ze plots allemaal defect.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
Waar in de wet staat dat je een cursus moet volgen als wegkapitein?anonymous schreef: ↑1 oktober 2018, 20:43Ik veronderstel dat je bedoeld dat een stopbord genegeerd mag worden als er wegkapiteins mee zijn die dan het verkeer stil leggen. Ik zie dat echter zelden. Ze moeten ook een cursus gevolgd hebben en oa in het bezit zijn van een deelnemerslijst.
http://veiligopstap.be/begeleiding-door-wegkapiteins
Sommige autobestuurders maken precies zelf wetten bij.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: met de fiets naar het werk
Met de fiets naar het zwembad rijden is not done. Ik vind het redelijk debiel dat ik met de auto naar het zwembad zou rijden. Dit onder het motto "Start de sport vanaf de voordeur". Maar de autoparking staat er toch wel vrij vol. Dus moet ik toch een foute redenering maken.Spruitekop schreef: ↑1 oktober 2018, 16:45 Raar hé. Iedereen zit te kappen op de 'wielertoerist' of de 'gewone fietser'. Het is pas als je zelf in het verkeer gaat deelnemen in zo'n groep dat je inziet dat de andere zich nodeloos boos maakt en verkeerssituaties verkeerd inschat.
De fietser is meestal diegene dat het moet ontgelden. Want die rijdt bovendien ook nog eens zoals een razige zot door het rode licht, vol met agressie.
Ik ben eens aangereden geweest door een wagen die mij inhaalde in een bocht toen er plots in die bocht langs de andere kant ook een wagen kwam. Die chaffeur reed vervolgens door om af te draaien in een straatje. Daar stapte hij uit om zijn wagen te checken. Hij wist wel degelijk dat hij iemand had aangereden (vluchtmisdrijf, iemand?). Ik ben er bij gaan staan, en ik heb gezegd: Ja, je wagen is belangrijker dan een mensenleven niet waar , meneer? En zo zijn er veel verhalen van die razige zotte fietser
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
ALS een fietser niet op een fietspad rijdt maar op de rijbaan terwijl er toch een fietspad ligt dan kan je d'er vanop aan dat die al een levensgevaarlijke situatie heeft meegemaakt op dat fietspad.
Zo zijn gescheiden fietspaden die dicht bij de bouwlijn liggen zijn LE-VENS-GE-VAAR-LIJK(!), bij rijhuizen komt de automobilist zomaar vanachter de voorgevel tot aan de rand van de rijbaan gereden, los het fietspad over. Als je op dat moment als fietser net op die plaats voorbij komt, wel, dan kunnen ze voor jou de ziekenwagen opbellen.
Vaak kiest de fietser de optie met het minste gevaar voor hem, en soms is dat tegen de regels in. Soms op de rijbaan, de automobilisten sakkeren dan en schelden die uit voor al wat lelijk is. Maar ze hebben hem wel zien rijden... wat uiteindelijk het belangrijkste is.
Zo zijn gescheiden fietspaden die dicht bij de bouwlijn liggen zijn LE-VENS-GE-VAAR-LIJK(!), bij rijhuizen komt de automobilist zomaar vanachter de voorgevel tot aan de rand van de rijbaan gereden, los het fietspad over. Als je op dat moment als fietser net op die plaats voorbij komt, wel, dan kunnen ze voor jou de ziekenwagen opbellen.
Vaak kiest de fietser de optie met het minste gevaar voor hem, en soms is dat tegen de regels in. Soms op de rijbaan, de automobilisten sakkeren dan en schelden die uit voor al wat lelijk is. Maar ze hebben hem wel zien rijden... wat uiteindelijk het belangrijkste is.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: met de fiets naar het werk
Zo'n fietspad dicht bij de gevels is meestal qua functionaliteit veranderd in een laad/los zone voor de bewoners. En een werfzone voor alle verbouwing.Spruitekop schreef: ↑3 oktober 2018, 18:13 ALS een fietser niet op een fietspad rijdt maar op de rijbaan terwijl er toch een fietspad ligt dan kan je d'er vanop aan dat die al een levensgevaarlijke situatie heeft meegemaakt op dat fietspad.
Zo zijn gescheiden fietspaden die dicht bij de bouwlijn liggen zijn LE-VENS-GE-VAAR-LIJK(!), bij rijhuizen komt de automobilist zomaar vanachter de voorgevel tot aan de rand van de rijbaan gereden, los het fietspad over. Als je op dat moment als fietser net op die plaats voorbij komt, wel, dan kunnen ze voor jou de ziekenwagen opbellen.
Vaak kiest de fietser de optie met het minste gevaar voor hem, en soms is dat tegen de regels in. Soms op de rijbaan, de automobilisten sakkeren dan en schelden die uit voor al wat lelijk is. Maar ze hebben hem wel zien rijden... wat uiteindelijk het belangrijkste is.
Op een route van 10km kan je elke dag 2/3 keer opzij springen met je fiets of je rijdt ergens tegen. Dat is dan nog zonder rekening te houden met de situatie die je beschrijft waar ze blindelings van hun oprit komen gereden.
Anderzijds, die agressie van chauffeurs en al die op af manoeuvres zijn ook gevaarlijk dus heb ik er maar voor gekozen om al die straten zo veel mogelijk te vermijden. Er zijn gewoon heel wat straten in Vlaanderen die ondanks hun fietspad echt niet fietsgeschikt zijn.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Bij ons heb je nu op vele plaatsen fiets suggestie stroken. Dat is inderdaad een parking voor velen. Aan scholen is dat een ramp. Ze staan daar aan 2 kanten geparkeerd, echt geparkeerd want iedereen wil blijkbaar zijn kind tot in de klas lossen. Daar willen dan auto's door manoeuvreren en ik zit daar dan ook nog ergens als fietser iedereen te hinderen. De parkeerders, de auto's, de voetgangers die van en naar hun wagen gaan, over de straat uiteraard.
Ik spreek nu over 100 meter weg, hoop en al, maar dat is elke ochtend misserie. Om maar te zwijgen van de wagens die wegrijden en uiteraard voorrang vinden te hebben op alles en iedereen.
Desalniettemin, hoe meer ik terug met de wagen naar werk ga, hoe meer ik mijn fiets mis. Ik ga zorgen voor goede zichtbaarheid deze winter. Koude houdt mij niet meer tegen. Regen daarintegen...
Ik spreek nu over 100 meter weg, hoop en al, maar dat is elke ochtend misserie. Om maar te zwijgen van de wagens die wegrijden en uiteraard voorrang vinden te hebben op alles en iedereen.
Desalniettemin, hoe meer ik terug met de wagen naar werk ga, hoe meer ik mijn fiets mis. Ik ga zorgen voor goede zichtbaarheid deze winter. Koude houdt mij niet meer tegen. Regen daarintegen...
Re: met de fiets naar het werk
Die fietssugestiestroken hebben dan ook geen enkele waarde. Is enkel bedoeld om een optische illusie te creëren.
https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vad ... xtra02.pdf
M.a.w. als er geen verbod is om te parkeren in die straat, mogen auto's er ook gewoon op parkeren.
Bij ons is er ook zo'n straat waar er een fietssugestiestrook is. De straat is voor auto's enkel richting, maar voor fietsers dubbel richting. Echter komt er in het midden een straat op uit. De fietsers die in tegengestelde richting rijden, zouden er voorrang van rechts moeten verlenen aan de auto's die uit die zijstraat komen.
Probleem is echter dat de meeste fietsers de wegcode niet kennen en denken dat ze voorrang op hebben als ze op zo'n suggestiestrook rijden.
Vandaag of morgen ligt er een over mijn motorkap, en dan zal het weer ochot-ochere zijn.
https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vad ... xtra02.pdf
M.a.w. als er geen verbod is om te parkeren in die straat, mogen auto's er ook gewoon op parkeren.
Bij ons is er ook zo'n straat waar er een fietssugestiestrook is. De straat is voor auto's enkel richting, maar voor fietsers dubbel richting. Echter komt er in het midden een straat op uit. De fietsers die in tegengestelde richting rijden, zouden er voorrang van rechts moeten verlenen aan de auto's die uit die zijstraat komen.
Probleem is echter dat de meeste fietsers de wegcode niet kennen en denken dat ze voorrang op hebben als ze op zo'n suggestiestrook rijden.
Vandaag of morgen ligt er een over mijn motorkap, en dan zal het weer ochot-ochere zijn.
Re: met de fiets naar het werk
Inderdaad, allemaal zeer herkenbaar.
Regen kan inderdaad wel een spelbreker zijn.
Maar eerlijk, het regent echt weinig tijdens mijn fietstochten. En het hoort erbij, je kan er toch niets aan veranderen. Een beetje zoals die autos die filles normaal vinden
Reserve kledij op het werk leggen in je locker kan een oplossing bieden (heel zelden nodig gehad).
Fietssuggestiestroken stellen totaal niets voor. Is het beter dan geen markeringen? Waarschijnlijk wel, maar op zulke plaatsen zouden er beter echte oplossingen aangeboden worden ipv "willen maar niet durven" .
Regen kan inderdaad wel een spelbreker zijn.
Maar eerlijk, het regent echt weinig tijdens mijn fietstochten. En het hoort erbij, je kan er toch niets aan veranderen. Een beetje zoals die autos die filles normaal vinden
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Reserve kledij op het werk leggen in je locker kan een oplossing bieden (heel zelden nodig gehad).
Fietssuggestiestroken stellen totaal niets voor. Is het beter dan geen markeringen? Waarschijnlijk wel, maar op zulke plaatsen zouden er beter echte oplossingen aangeboden worden ipv "willen maar niet durven" .
Re: met de fiets naar het werk
Inderdaad die suggestie stroken mogen ze van mij afschaffen. Dan beter gewoon een straat zonder markering.
Ochja ik mag echt niet klagen. Op de 12km die ik moet doen heb ik 6km jaagpad wat echt wel veilig is. De rest is 50/50 veilig en relatief veilig.
Nu een andere route zou maar 8km zijn maar is totaal 100% onveilig. We passen ons dus aan...
Ochja ik mag echt niet klagen. Op de 12km die ik moet doen heb ik 6km jaagpad wat echt wel veilig is. De rest is 50/50 veilig en relatief veilig.
Nu een andere route zou maar 8km zijn maar is totaal 100% onveilig. We passen ons dus aan...