met de fiets naar het werk
Re: met de fiets naar het werk
Kortere dagen, kouder weer...
dit jaar plan ik om door te sneeuw te knallen
Deze bike2worker plooit niet.
dit jaar plan ik om door te sneeuw te knallen
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Deze bike2worker plooit niet.
Re: met de fiets naar het werk
Sterk bezig
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
53 keer hier dit jaar. De laatste tijd niet zo veel meer.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Gezien mijn leeftijd en dunne zaken, wordt het een plooifiets in combinatie met de trein . Dit elke werkdag ongeachte regen, sneeuw of temperatuur. Doet wonderen voor gezondheid. Alleen is een goedkope plooifiets soms een ellende maar Bromptons zijn niet bepaald goedkoop...
Re: met de fiets naar het werk
Neo: Ik zit aan 100% fietsgraad voor 2019.
Re: met de fiets naar het werk
Elektrisch Jamesken? hoeveel kilometer?
Doordat ze hier in de buurt van mijn werk zoveel aan het werken zijn en de helft van onze parking in beslag hebben genomen is het voor mij tegenwoordig even snel met de fiets.
Wetende dat ik dan pakweg 500kcal extra verbrand per dag en nog eens kilometervergoeding krijg + diesel uitspaar... ik ben kwaad als ik met de auto ga werken tegenwoordig.
Deze morgen heb ik wel een nieuwe betekenis gegeven aan zaadcellen invriezen![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
Doordat ze hier in de buurt van mijn werk zoveel aan het werken zijn en de helft van onze parking in beslag hebben genomen is het voor mij tegenwoordig even snel met de fiets.
Wetende dat ik dan pakweg 500kcal extra verbrand per dag en nog eens kilometervergoeding krijg + diesel uitspaar... ik ben kwaad als ik met de auto ga werken tegenwoordig.
Deze morgen heb ik wel een nieuwe betekenis gegeven aan zaadcellen invriezen
![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
Re: met de fiets naar het werk
Zag er vanmorgen fietsen zonder handschoenen. Lijkt me redelijk zot bij -2°
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Is idd maf bij snelheden van 30 km/u of meer. Ik ben net een uur gaan lopen ( 12 km/u) zonder handschoenen, dat is geen probleem. ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Re: met de fiets naar het werk
nu is het ook 5 graden warmer dan deze morgen + de zon schijnt. Toch een heel ander gevoel...
Re: met de fiets naar het werk
Ha geebee, gij leest mijn berichten nog ! Proficiat. Dacht nu wel dat gij niet verder geraakte dan uw voordeur.
Voodoo heeft wel gelijk. Gevoelsmatig scheelt dit wel enkele graden. Veel zon heb ik wel niet gevoeld, daarvoor hing ze te laag.![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Voodoo heeft wel gelijk. Gevoelsmatig scheelt dit wel enkele graden. Veel zon heb ik wel niet gevoeld, daarvoor hing ze te laag.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Re: met de fiets naar het werk
Maandag nog zo'n held-expert op de radio bezig gehoord. Hoe hij heet of welke zender dat was ben ik al vergeten, of wat had je gedacht. Regen vond hij niet erg, maar vrieskou daar past hij voor en neemt de wagen. Wat ik niet vergeten ben, is hoe het vroeger was. Wij deden ALLES met de fiets, zomer, winter, zonneschijn, regen, sneeuw, vriezen dat het kraakt. En met wij bedoel ik dan dat dat gewoon algemeen ingeburgerd was. Dikwijls genoeg door en door nat op school toegekomen (was toch ook +8km enkel), of met blauw bevroren tenen en vingers, en ik was niet de enige. De snelste manier om kleren droog te krijgen is ze te dragen, dus tegen dat je naar huis ging was je opgedroogd en dan kon je thuis je (opnieuw) natte kleren te drogen hangen (omdat het in België bijna nooit regent). Op de lagere school hadden we geleerd dat je je schoenen even uit moet doen als je koude voeten hebt, dat werkt inderdaad even maar daarna zit je gewoon weer met ijsklompen in je schoenen. Handen waren meestal op een half uur terug opgewarmd, maar dan deden je vingers pijn, wat ook weer voorbij ging.
Ik sluit me aan bij Clint Eastwood als hij het heeft over een pussy generatie. We zijn verworden tot een bende zwakkelingen die om de hoek naar de bakker gaan op een uit carbon vervaardigde speedelec en daar een medaille voor opgespeld willen hebben.
Ik heb hier een stalen fiets (zoals het hoort) staan van 60 jaar oud. Daar is door verschillende mensen in mijn familie minstens 100.000 km mee gedaan (en dan schat ik heel conservatief, 50 jaar lang iedere dag gebruikt geweest als standaard vervoermiddel). Een wiel werd 'gebouwd' volgens de regels van de kunst en met verloop van tijd verder aangespannen tot je een 'perfect' wiel had. Nooit gebroken spaken gehad tot een tiental jaar geleden en sindsdien ook niet meer. Onderhoud was éénmaal per jaar grondig poetsen, alle lagers uit elkaar, poetsen, vet, netjes afstellen, klaar. Uitzonderlijk was eens een lager balletje kapot, gewoon alle balletjes vernieuwen voor een paar frank. Een kabel met rek werd opgespannen tot hij brak of uiteen rafelde, m.a.w. uiterst zelden aan vervanging toe. Banden werden vervangen wanneer ze kaal gereden waren.
Als je die fiets oppakt en tegen een hedendaagse auto aansmijt kan je de takeldienst bellen. Voor de auto, want die fiets raap je dan op en je rijdt er non-stop mee naar Oezbekistan als je dat zou ambiëren.
Dat moet een mens vandaag de dag eens allemaal proberen met die moderne ruimte-fietsen. Zo'n fiets was de naam werktuig nog waardig. Toen waarschijnlijk duur in aankoop, maar niets vergeleken met de waardeloze status fietsjes van vandaag, en spotgoedkoop in onderhoud. Onderhoud van zo'n ruimtetuig kost meer dan een normale nieuwe fiets. Een schril contrast, het werktuig van vroeger en het statussymbool van vandaag.
Andere tijden, andere zeden, en het was zeker niet allemaal beter. Het is verre van plezant om met natte ijsklompen van voeten iedere 300m de sneeuw tussen je wiel en spatbord uit te moeten stampen.
Maar het is toch een groot contrast met de bureauwerker van vandaag die in oververwarmde (of in de zomer gekoelde) kantoren zit en dan 6 maanden per jaar met de fiets gaat werken om het milieu te redden.
Ik fiets nog altijd veel, zolang het droog is, maar enkel voor mijn plezier. Als ik mij moet verplaatsen om ergens te zijn, zal dat principieel met de auto zijn. Moest ik met de auto naar het toilet kunnen zou ik hem daarvoor starten, kwestie van toch wat evenwicht in de waanzin te brengen.
Ik sluit me aan bij Clint Eastwood als hij het heeft over een pussy generatie. We zijn verworden tot een bende zwakkelingen die om de hoek naar de bakker gaan op een uit carbon vervaardigde speedelec en daar een medaille voor opgespeld willen hebben.
Ik heb hier een stalen fiets (zoals het hoort) staan van 60 jaar oud. Daar is door verschillende mensen in mijn familie minstens 100.000 km mee gedaan (en dan schat ik heel conservatief, 50 jaar lang iedere dag gebruikt geweest als standaard vervoermiddel). Een wiel werd 'gebouwd' volgens de regels van de kunst en met verloop van tijd verder aangespannen tot je een 'perfect' wiel had. Nooit gebroken spaken gehad tot een tiental jaar geleden en sindsdien ook niet meer. Onderhoud was éénmaal per jaar grondig poetsen, alle lagers uit elkaar, poetsen, vet, netjes afstellen, klaar. Uitzonderlijk was eens een lager balletje kapot, gewoon alle balletjes vernieuwen voor een paar frank. Een kabel met rek werd opgespannen tot hij brak of uiteen rafelde, m.a.w. uiterst zelden aan vervanging toe. Banden werden vervangen wanneer ze kaal gereden waren.
Als je die fiets oppakt en tegen een hedendaagse auto aansmijt kan je de takeldienst bellen. Voor de auto, want die fiets raap je dan op en je rijdt er non-stop mee naar Oezbekistan als je dat zou ambiëren.
Dat moet een mens vandaag de dag eens allemaal proberen met die moderne ruimte-fietsen. Zo'n fiets was de naam werktuig nog waardig. Toen waarschijnlijk duur in aankoop, maar niets vergeleken met de waardeloze status fietsjes van vandaag, en spotgoedkoop in onderhoud. Onderhoud van zo'n ruimtetuig kost meer dan een normale nieuwe fiets. Een schril contrast, het werktuig van vroeger en het statussymbool van vandaag.
Andere tijden, andere zeden, en het was zeker niet allemaal beter. Het is verre van plezant om met natte ijsklompen van voeten iedere 300m de sneeuw tussen je wiel en spatbord uit te moeten stampen.
Maar het is toch een groot contrast met de bureauwerker van vandaag die in oververwarmde (of in de zomer gekoelde) kantoren zit en dan 6 maanden per jaar met de fiets gaat werken om het milieu te redden.
Ik fiets nog altijd veel, zolang het droog is, maar enkel voor mijn plezier. Als ik mij moet verplaatsen om ergens te zijn, zal dat principieel met de auto zijn. Moest ik met de auto naar het toilet kunnen zou ik hem daarvoor starten, kwestie van toch wat evenwicht in de waanzin te brengen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Re: met de fiets naar het werk
Als het een troost mag zijn: uw grootouders dachten waarschijnlijk net hetzelfde over uw generatie
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
"Dat heeft én schoenen én een fiets, en die zitten nog te zeuren ... Wij moesten content zijn met wat hooi in ons klompen! "
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Re: met de fiets naar het werk
Ik heb een beginnende vorm van Alzheimer, ik heb met niemand geen ruzie want ik herinner het me toch niet meer achteraf met wie ik ruzie had
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
Soit, los daarvan ... twee weken geleden nog een marathon gelopen dus mijn voordeur is vaak de eerste stap die ik zet in een lange reeks stappen ...
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Re: met de fiets naar het werk
Gezien beweging in het algemeen de beste manier is om te cognitieve veroudering tegen te gaan (wetenschappelijk aangetoond), word ik boos als ik ergens met den auto moet. Ik ben al verplicht zittend te werken en dit zo veel uur per dag.
Mijn plooifiets, gekocht tweehands voor ongeveer 250 EUR, vereist regelmatig (om 2-3 maanden) wat instelwerk zoals schroeven toedraaien. Anders worden enkele elementen stapsgewijs wat losser zodat men het gevoel begint te krijgen dat de stuur elk moment los kan komen. Dat versnellingen al lang geleden een luxe zijn geworden en de lijn van de achterste rem niet meer trekt, hoef ik niet te zeggen.
Binnen enkele honderd jaar gaat men naar deze film refereren niet als een kinderfilm, maar een goede predictie:
![Afbeelding](https://www.newstatesman.com/sites/default/files/styles/cropped_article_image/public/blogs_2016/09/1.png?itok=d5KciYsf)
Kheb geen idee maar het lijkt mij niet al te gezond om regelmatig vingers en tenen te bevriezen. Iemand met een medische kennis zou mij hier op moeten verbeteren.
Mijn plooifiets, gekocht tweehands voor ongeveer 250 EUR, vereist regelmatig (om 2-3 maanden) wat instelwerk zoals schroeven toedraaien. Anders worden enkele elementen stapsgewijs wat losser zodat men het gevoel begint te krijgen dat de stuur elk moment los kan komen. Dat versnellingen al lang geleden een luxe zijn geworden en de lijn van de achterste rem niet meer trekt, hoef ik niet te zeggen.
Binnen enkele honderd jaar gaat men naar deze film refereren niet als een kinderfilm, maar een goede predictie:
![Afbeelding](https://www.newstatesman.com/sites/default/files/styles/cropped_article_image/public/blogs_2016/09/1.png?itok=d5KciYsf)
Re: met de fiets naar het werk
De laatste 2 weken fameuze wind op kop... Tot bijna stilstaan soms op de trappers. De donkerste maand komt eraan, januari. Nog even doorbijten aller bikers en de donkerste fietsperiode is weer eens gepaseerd! Fietsen tijdens volle maan is prachtig.
Een groet tussen de bikers helpt, even knikken , een goeie morgen. Even checken met die fietser die platte band heeft of alles goed komt...
31 December haalt Jamesken de fles boven , gefinancierd door de belastingsvrije fietsvergoeding, op een 100% fietsgraad bij leven en welzijn.
Het kan hoor, fietsen naar het werk als gewone gezonde mens. Maar er zijn bestsellers en trilogies geschreven vol met excuses. Ik heb er genoeg staan, maar dit jaar heb ik ze niet gelezen.
Een groet tussen de bikers helpt, even knikken , een goeie morgen. Even checken met die fietser die platte band heeft of alles goed komt...
31 December haalt Jamesken de fles boven , gefinancierd door de belastingsvrije fietsvergoeding, op een 100% fietsgraad bij leven en welzijn.
Het kan hoor, fietsen naar het werk als gewone gezonde mens. Maar er zijn bestsellers en trilogies geschreven vol met excuses. Ik heb er genoeg staan, maar dit jaar heb ik ze niet gelezen.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 17 december 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.