Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
TIP
Re: Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
als je echt wil spelen, bestudeer de fda list en gok op phamara aandelen in de VS
liefst pennystocks, enkele duizenden aandelen kopen en gokken maar
heb ooit 10.000 ctic aangekocht aan 0.05 usd en drie maand later verkocht aan 2.19 usd.
zelfde met dendrion, gekocht aan 2.60 usd en twee maand later verkocht aan 21 usd
dit waren twee mega knallers, maar heb ook mega downers had in port hoor
sometimes you win, sometimes you loose !
liefst pennystocks, enkele duizenden aandelen kopen en gokken maar
heb ooit 10.000 ctic aangekocht aan 0.05 usd en drie maand later verkocht aan 2.19 usd.
zelfde met dendrion, gekocht aan 2.60 usd en twee maand later verkocht aan 21 usd
dit waren twee mega knallers, maar heb ook mega downers had in port hoor
sometimes you win, sometimes you loose !
Alvast bedankt aan iedereen voor de interessante posten.

Misschien zou dit geen slecht idee zijn om een nieuwe thread te openen met de verschillende aandelen. De leken onder ons zouden hier veel uit kunnen leren. Wie steekt zijn schouders hieronderwoutie-dax schreef:hi,
Misschien moeten we hier eens een forum openen om individuele aandelen te beoordelen. We kunnen dan virtueel doen waarvoor beleggingsclubs samen komen. (op cash en beursduivel bestaan er wel, maar er wordt wat veel onzin verteld.)

-
- Sr. Member
- Contacteer:
@Burcht1
Waarom Veollia? Enkele van hun bedrijven in Belgie doen het echt niet goed, Ik heb er nog aangekocht toen die aan 48euro stonden, nu staan ze aan 22.46.
mvg
Waarom Veollia? Enkele van hun bedrijven in Belgie doen het echt niet goed, Ik heb er nog aangekocht toen die aan 48euro stonden, nu staan ze aan 22.46.
mvg
Beste,
In 2009 ben ik ook begonnen met beleggen in aandelen omdat de aangeboden bankproducten niet aan mijn verwachtingen voldeden. Vooraleer ik de eerste aandelen kocht, abonneerde ik me op een beleggingsblad. Mijn eerste aankoop was een kooptip uit dat blad.
Zorg ervoor dat je aankoopkosten beperkt blijven tot maximum 1%. Bij een bank die 7,5 € aanrekent wil dit dus zeggen dat je pakketje minimum rond de 800,00 € groot moet zijn. Met 5.000 € kan je dan je beleggingen spreiden over een vijftal bedrijven. Hou ook wat cash achter de hand voor mooie koopgelegenheden!
Doe ook niet te veel transacties. In principe is een belegging in aandelen een belegging voor de langere termijn. Bij veel transacties heb je veel meer kosten...
Spreidt ook in de tijd. Doe niet al je aankopen op één dag. De beurs kan wispelturig zijn. Zie maar naar de grillige grafiek van 2010!
Leg steeds lage aankooplimieten in de markt. Elk pakketje aandelen dat ik kocht, is na mijn aankoop in het rood gegaan... Op het dieptepunt kopen en op het hoogtepunt verkopen kan enkel met... veel geluk.
Om u een idee te geven hoe ik gestart ben:
een eerste pakketje in februari 2009. In oktober 2009 het tweede pakketje. Vorig jaar nog eens 5 pakketjes gespreid over het jaar.
Momenteel zit ik in volgende bedrijven (tussen haakjes mijn huidige rendementen exclusief dividenden)
Umicore (+/- 150 %)
Nyrstar ( +/- 32%)
Lotus Bakeries (+/- 20%)
Van de Velde (+/- 24%)
Lafarge (+/- min(!) -3%)
Bekaert (+/- 60%)
Deceuninck (+/- 6%)
Volgens het laatste advies dat ik las in het belegginsblad zijn 5 van deze bedrijven nog koopwaardig tegen lagere koersen (bij een terugval van de beurzen in het algemeen). Twee bedrijven hebben de status "houden". Mijn beleggingsblad raadt een belegging in financiële aandelen nog steeds af. Zo zie je maar dat je met gratis advies moet opletten en er evenveel meningen zijn dan beleggers. Het voordeel van slechts één beleggingsblad te volgen is dat je één enkele strategie volgt en weet waar elk bedrijf mee bezig is of welke richting het uitgaat. En zelfs betaald advies kan al eens verkeerd uitdraaien. (zie Lafarge) Vandaar één tip: spreiden in de breedte en in de tijd! En goed advies mag iets kosten. Het is eigenlijk een deeltje van de onkosten. Deze kan je voorkomen door zelf de cijfertjes die de bedrijven beschikbaar stellen uit te pluizen! Maar daar begin ik niet aan.
Hopelijk heb je iets aan mijn reactie en ervaring!
Veel succes!
Vriendelijke groeten,
In 2009 ben ik ook begonnen met beleggen in aandelen omdat de aangeboden bankproducten niet aan mijn verwachtingen voldeden. Vooraleer ik de eerste aandelen kocht, abonneerde ik me op een beleggingsblad. Mijn eerste aankoop was een kooptip uit dat blad.
Zorg ervoor dat je aankoopkosten beperkt blijven tot maximum 1%. Bij een bank die 7,5 € aanrekent wil dit dus zeggen dat je pakketje minimum rond de 800,00 € groot moet zijn. Met 5.000 € kan je dan je beleggingen spreiden over een vijftal bedrijven. Hou ook wat cash achter de hand voor mooie koopgelegenheden!

Doe ook niet te veel transacties. In principe is een belegging in aandelen een belegging voor de langere termijn. Bij veel transacties heb je veel meer kosten...
Spreidt ook in de tijd. Doe niet al je aankopen op één dag. De beurs kan wispelturig zijn. Zie maar naar de grillige grafiek van 2010!
Leg steeds lage aankooplimieten in de markt. Elk pakketje aandelen dat ik kocht, is na mijn aankoop in het rood gegaan... Op het dieptepunt kopen en op het hoogtepunt verkopen kan enkel met... veel geluk.
Om u een idee te geven hoe ik gestart ben:
een eerste pakketje in februari 2009. In oktober 2009 het tweede pakketje. Vorig jaar nog eens 5 pakketjes gespreid over het jaar.
Momenteel zit ik in volgende bedrijven (tussen haakjes mijn huidige rendementen exclusief dividenden)
Umicore (+/- 150 %)
Nyrstar ( +/- 32%)
Lotus Bakeries (+/- 20%)
Van de Velde (+/- 24%)
Lafarge (+/- min(!) -3%)
Bekaert (+/- 60%)
Deceuninck (+/- 6%)
Volgens het laatste advies dat ik las in het belegginsblad zijn 5 van deze bedrijven nog koopwaardig tegen lagere koersen (bij een terugval van de beurzen in het algemeen). Twee bedrijven hebben de status "houden". Mijn beleggingsblad raadt een belegging in financiële aandelen nog steeds af. Zo zie je maar dat je met gratis advies moet opletten en er evenveel meningen zijn dan beleggers. Het voordeel van slechts één beleggingsblad te volgen is dat je één enkele strategie volgt en weet waar elk bedrijf mee bezig is of welke richting het uitgaat. En zelfs betaald advies kan al eens verkeerd uitdraaien. (zie Lafarge) Vandaar één tip: spreiden in de breedte en in de tijd! En goed advies mag iets kosten. Het is eigenlijk een deeltje van de onkosten. Deze kan je voorkomen door zelf de cijfertjes die de bedrijven beschikbaar stellen uit te pluizen! Maar daar begin ik niet aan.

Hopelijk heb je iets aan mijn reactie en ervaring!
Veel succes!
Vriendelijke groeten,
Je kan daar over discussiëren maar als kleine belegger is het mijn overtuiging dat je beter kan kiezen voor dividend aandelen. Je bent vaak niet snel genoeg of genoeg geïnformeerd om snel de winst te pakken. Dividenden zijn het mooie wat de beurs te bieden heeft. Aandelen als Belgacom, GBL, GIMV, CMB etc geven al jaar en dag dividenden, ik zou niet weten waarom ze dat ineens niet zouden doen. Voor die aandelen zou dat de doodsteek zijn. Een dividend van 5% is toch niet te versmaden?Guest schreef:Ik vind als je aandelen koopt dan verwacht je een koersstijging en het dividend is de kers op de taart. Je weet nooit of er al dan niet een dividend zal uitgekeerd worden. Nu met 5000 euro zou ik een goed wereldwijd beleggingsfonds kopen.
Dexia zou ik nooit kiezen, of je wilt echt speculeren. De aandeelhouders van Dexia buiten dan de CDC en de staat zitten zeer krap bij kas (arco, gemeentelijke holding, ethias). CDC is trouwens een Frans staatsfonds. Betekent dat hulp moet komen van de staat en dat kapitaalsverhogingen ook van die kant moeten komen. Als kleine aandeelhouder ben je dus gezien want de staat hecht weinig belang aan de belangen van de kleine aandeelhouders. Dexia zou trouwens een interventie van de staat krijgen (die geruchten gaan toch) met het oog op de nakende stresstest. Is voor mij al voldoende om nooit dexia aandelen te kopen.Filip3 schreef:Generalized other schreef:
Ik geloof nooit dat dexia ooit nog aan 25 euro zal staan (tenzij misschien binnen een jaar of 20-30). Ik hoop dat ze binnenkort nog eens gaan stijgen want ik zit erin aan 3,8 euro (al enkele maanden). Ik dacht toen ook dat ze alleen maar konden stijgen.....
Ik denk dat de meesten tegenstander zijn van bankaandelen omdat ze niet voorspelbaar zijn voor het moment. Bij de verschillende banken zijn er ook nog onduidelijkheden, connecties met PIGS-landen,..... Dus het is moeilijk te voorspellen wat de aandelen gaan doen. De ene dag staan ze + 1,5% en de dag erna - 3% door een gerucht of een of andere bekendmaking (in amerika, griekenland, china,....).
al eens gehoord van kopen aan lage koers.christofgh schreef:@Burcht1
mvg
en al eens tegen in gaan kan geen kwaad.
niet doen wat meute doet kopen als het hoog staat.
water , water drinkbaar water.
gamesa nog zo een ondergewaardeerd aandeel ( spanje) hun orderboekje bulkt uit.
Ik heb medelijden met diegenen die "financials" gekocht hebben .... ze zouden met hun geld beter naar Vegas gevlogen zijn en het daar vergokt hebben .... dan had men er tenminste nog wat plezier aan beleefd.

ik heb bankaandelen geërfd na het overlijden van mijn ouders. Niet zelf gekocht. Best dat mijn vader nu niet meer weet hoeveel ze nog waard zijn.
EXACT hetzelfde verhaal bij mij vriend !duifje schreef:ik heb bankaandelen geërfd na het overlijden van mijn ouders. Niet zelf gekocht. Best dat mijn vader nu niet meer weet hoeveel ze nog waard zijn.

Alleen weet mijn moeder het nog wél !
Ik heb haar kunnen overtuigen om de peulschil die nog overbleef van de hand te doen en in aandelen te stappen ....

Hallo beste forumvrienden,
Ik ben hier nieuw en ook ik zou beginnen met echt handelen in aandelen. Ik heb zojuist een rekening geopend bij Keytrade. Ik zit al bij rabobank in fondsen maar ik zou nu de stap zetten naar echt handelen in aandelen. Het bedrag dat ik voor handen heb zou zo rond de 1 000 euro zijn om te beginnen. Startkapitaal
Zelf heb ik al een paar dagen gezocht naar aandelen die ik 'interessant' vind. Ik zou geleidelijk aan een portefeuille opstarten. Ik las hier wel dat het je er best aandoet om 1 aandeel te kopen en niet meteen te spreiden wegens kosten?
Op mijn lijstje (van 10 aandelen) staan er 3 genoteerd op de Nederlandse beurs, 5 Belgische en 1 Amerikaans genoteerd en 1 Frans. Wat mezelf ook opvalt is dat ik mocht ik het lijstje geleidelijk aan uitbreiden (naar die 10 aandelen) dat ik vooral in de gezondheidssector zit. Wat denken jullie hiervan?
Alleen weet ik niet waar ik het eerst zou instappen qua aandeel met mijn 1000 euro...
Dit is mijn lijstje met aandelen:
Solvay
Thrombogenics
Nyrstar
Arcelor Mittal
Douwe Egberts
ABLYNX
Arseus
Coca Cola
Air France KLM
Peugeot
Er staan een paar grote namen tussen omdat ik ook eerst wil zien wat het heeft.
Ik ben hier nieuw en ook ik zou beginnen met echt handelen in aandelen. Ik heb zojuist een rekening geopend bij Keytrade. Ik zit al bij rabobank in fondsen maar ik zou nu de stap zetten naar echt handelen in aandelen. Het bedrag dat ik voor handen heb zou zo rond de 1 000 euro zijn om te beginnen. Startkapitaal

Zelf heb ik al een paar dagen gezocht naar aandelen die ik 'interessant' vind. Ik zou geleidelijk aan een portefeuille opstarten. Ik las hier wel dat het je er best aandoet om 1 aandeel te kopen en niet meteen te spreiden wegens kosten?
Op mijn lijstje (van 10 aandelen) staan er 3 genoteerd op de Nederlandse beurs, 5 Belgische en 1 Amerikaans genoteerd en 1 Frans. Wat mezelf ook opvalt is dat ik mocht ik het lijstje geleidelijk aan uitbreiden (naar die 10 aandelen) dat ik vooral in de gezondheidssector zit. Wat denken jullie hiervan?
Alleen weet ik niet waar ik het eerst zou instappen qua aandeel met mijn 1000 euro...
Dit is mijn lijstje met aandelen:
Solvay
Thrombogenics
Nyrstar
Arcelor Mittal
Douwe Egberts
ABLYNX
Arseus
Coca Cola
Air France KLM
Peugeot
Er staan een paar grote namen tussen omdat ik ook eerst wil zien wat het heeft.
op basis van wat heg je je lijstje opgesteld ?
met 1000 euro ga je er één of twee kunnen kopen als je de kosten onder controle wil houden
om te starten lijkt Solvay (of Solvac ) meest aangewezen, Coca Cola (usd risico en dubbele RV) al wat minder en Arseus als je voluit voor groei wil gaan.
al de rest lijken me geen beginnersaandelen succes
met 1000 euro ga je er één of twee kunnen kopen als je de kosten onder controle wil houden
om te starten lijkt Solvay (of Solvac ) meest aangewezen, Coca Cola (usd risico en dubbele RV) al wat minder en Arseus als je voluit voor groei wil gaan.
al de rest lijken me geen beginnersaandelen succes
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
€1000 is helaas niets als je aandelen wilt kopen. Ik zou ofwel bij beleggingsfondsen blijven, ofwel 1 aandeel kopen. In je lijstje vind ik ArcelorMittal het meest interessant, op te pikken bij een dipje. Het is wel belangrijk dat je het geld een aantal jaren kan missen.
Stel je eens voor dat je schatrijk bent en dat je verplicht zou worden om quasi je hele vermogen in slechts één bedrijf uit je lijstje van tien te beleggen en dat het je verboden zou worden om de eerstvolgende vijf jaar (die economisch heel moeilijk zullen zijn en waarbij de aandelenmarkten in woelig vaarwater zouden kunnen terechtkomen) je participatie te verkopen... Waarvoor zou je dan kiezen en waarom zou je net dàt bedrijf kiezen en niet de andere negen?PrF schreef:Zelf heb ik al een paar dagen gezocht naar aandelen die ik 'interessant' vind.
Zolang je geen antwoord weet op deze vraag is het raadzaam om je centjes aan de zijlijn te houden.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Ik heb me gebaseerd op groei en op technologie.
Met hoeveel startkapitaal zijn jullie begonnen op de beurs? Ik wil wel wat risico nemen en ik kan geld gerust missen voor 5 a 8 jaar maar ik weet niet of ik er goed bij doe van welke aandelen te nemen want ik las dat ik ook geen beginnersaandelen heb gekozen?
Wat ik eventueel ook zou kunnen doen is elk jaar een som storten en dat in aandelen steken? BV: elk jaar 1000 euro aanvullen?
Ook vraag ik mezelf af welke aandelen het beste nog genoeg groei zullen kennen?
Met hoeveel startkapitaal zijn jullie begonnen op de beurs? Ik wil wel wat risico nemen en ik kan geld gerust missen voor 5 a 8 jaar maar ik weet niet of ik er goed bij doe van welke aandelen te nemen want ik las dat ik ook geen beginnersaandelen heb gekozen?
Wat ik eventueel ook zou kunnen doen is elk jaar een som storten en dat in aandelen steken? BV: elk jaar 1000 euro aanvullen?
Ook vraag ik mezelf af welke aandelen het beste nog genoeg groei zullen kennen?