Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening
TIP
- Pocket Kings
- Newbie

- Contacteer:
Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening
Beste kenners der financiën
Ik had jullie graag mijn portefeuille verduidelijkt, maar ik kreeg steeds de melding
.
Ik maakte een lijst met alle posten waar ik op heb belegd, met kenmerken etc.
Iemand een idee hoe ik het minder op 'spam' laat lijken aub?
Alvast bedankt!
Groeten
PocketKings
Ik had jullie graag mijn portefeuille verduidelijkt, maar ik kreeg steeds de melding
Nu begrijp ik dat men veiligheid dient in te bouwen, al zijn mijn bedoelingen oprecht en is van de intentie tot spam totaal geen sprake'uw bericht lijkt teveel op spam. Pas aan.'
Ik maakte een lijst met alle posten waar ik op heb belegd, met kenmerken etc.
Iemand een idee hoe ik het minder op 'spam' laat lijken aub?
Alvast bedankt!
Groeten
PocketKings
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening
Pocket Kings schreef: ↑10 april 2023, 20:33 Iemand een idee hoe ik het minder op 'spam' laat lijken aub?![]()
Code: Selecteer alles
Zet wat mogelijks als spam gezien zou kunnen worden in een "code" blok.
Geen idee of dat een verschil maakt echter.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Pocket Kings
- Newbie

- Contacteer:
Beste kenners der financiën
Reeds 36 jaren op de aardbol. Of slechts 36 jaren, naargelang uw perspectief.
Het inzicht om toekomstcenten te beleggen is me pas laat gearriveerd. Op zeer bescheiden niveau bevind ik me nu. De wens om miljonair te worden is mij vreemd. Verstandig proberen om te gaan met wat je hebt, lijkt me goed. Of ik daar in slaag, is nog een ander paar mouwen.
Ik las ooit een citaat van W. Buffet in de aard van: het maakt bijna niet uit waarin je belegt, als je maar een diverse portefeuille samenstelt (lees: spreiding voorzien). Jullie kennen dergelijke citaten en de ware toedracht ervan beter dan mezelf, maar uiteindelijk is het punt 'spreiding'.
Het sprak me wel aan: alle onderzoek ten spijt (hoewel ze an sich een meerwaarde blijft hebben): men kan de toekomst niet voorspellen.
Op die manier ben ik eraan begonnen en stel me graag kwetsbaar op door alles met u te delen en hopelijk te mogen leren uit jullie expertise.
* Momenteel wordt er maandelijks 600 EUR aan de kant geschoven.
* Er wordt gebruik gemaakt van 2 platforms,
* Momenteel heb ik enkel Fondsen en 2x een ETF aangedurfd. Conservatieve of defensieve belegger zal qua profiel wel bij me passen, me dunkt.
* Mijn bedoeling is om de grote kost van 2 vermoedelijk verder studerende kinderen ietwat op te kunnen vangen. De oudste is nu 10, de jongste wordt 9 in oktober.
* Dit zit momenteel in de portefeuille:
Mijn vragen:
1) Als het uw centen betrof, hoe slecht/goed doet deze huidige portefeuille het tegenover hetgeen uzelf zou hebben gekozen?
2) Welke verandering/strategie zou u voorstellen en vooral waarom?
3) Ben ik op weg naar een financiële k(r)ater als ik op deze manier verder beleg of valt het nog mee?
Mocht u mij willen vragen welke strategie er achter mijn keuzes zitten?: weinig tot geen, eerlijk gezegd. Ik kijk naar grafiekjes en hoop niets al te exotisch te kiezen. That's it...
Ik kijk er naar uit van u te leren. Ik wens het anderen toe mee te leren van mijn fouten.
Alvast bedankt voor de moeite iets te laten weten.
Prettige dag verder.
Groeten
PocketKings
Reeds 36 jaren op de aardbol. Of slechts 36 jaren, naargelang uw perspectief.
Het inzicht om toekomstcenten te beleggen is me pas laat gearriveerd. Op zeer bescheiden niveau bevind ik me nu. De wens om miljonair te worden is mij vreemd. Verstandig proberen om te gaan met wat je hebt, lijkt me goed. Of ik daar in slaag, is nog een ander paar mouwen.
Ik las ooit een citaat van W. Buffet in de aard van: het maakt bijna niet uit waarin je belegt, als je maar een diverse portefeuille samenstelt (lees: spreiding voorzien). Jullie kennen dergelijke citaten en de ware toedracht ervan beter dan mezelf, maar uiteindelijk is het punt 'spreiding'.
Het sprak me wel aan: alle onderzoek ten spijt (hoewel ze an sich een meerwaarde blijft hebben): men kan de toekomst niet voorspellen.
Op die manier ben ik eraan begonnen en stel me graag kwetsbaar op door alles met u te delen en hopelijk te mogen leren uit jullie expertise.
* Momenteel wordt er maandelijks 600 EUR aan de kant geschoven.
* Er wordt gebruik gemaakt van 2 platforms,
, huidige waardes erbij vermeld.nl. Keytrade (4.438,16 EUR) en Degiro (1.994,88 EUR)
* Momenteel heb ik enkel Fondsen en 2x een ETF aangedurfd. Conservatieve of defensieve belegger zal qua profiel wel bij me passen, me dunkt.
* Mijn bedoeling is om de grote kost van 2 vermoedelijk verder studerende kinderen ietwat op te kunnen vangen. De oudste is nu 10, de jongste wordt 9 in oktober.
* Dit zit momenteel in de portefeuille:
Code: Selecteer alles
Actiam Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld, NL0011309349, 85,08 EUR, +0,56 ;
ComgGwth Eurp, IE00B5WN3467, 647,77 EUR, +10,73;
Vanguard FTSE All-World, IE00B3RBWM25, 581,52 EUR, -0,99;
XTrackers II Glbal Governmnt Bnd, LU0378818131, 632,16 EUR, +3,84;
Amundi Funds Cash Usd A2, LU0568621618, 562,65 EUR, +2,51;
BL Global Flexible Eur B, LU0211340665, 586,42 EUR, +0,21;
Blackrock Global Funds Inflation Linked Bond A2, LU0425308086, 567,45 EUR, +4,27;
DPAM L Patrimonial Fund B, LU0574765839, 595,25 EUR, +2,75;
Fidelity Funds Euro Bond Fund A, LU0048579097, 546,30 EUR, -8,17;
NN (L) Euro Sustainable Credit P Dis, LU0577843260, 1.092,66 EUR, -4,39;
Triodos Sicav Impact Mixed Fund Neutral R Dis, LU0504302604, 561,90 EUR, -5,621) Als het uw centen betrof, hoe slecht/goed doet deze huidige portefeuille het tegenover hetgeen uzelf zou hebben gekozen?
3) Ben ik op weg naar een financiële k(r)ater als ik op deze manier verder beleg of valt het nog mee?
Mocht u mij willen vragen welke strategie er achter mijn keuzes zitten?: weinig tot geen, eerlijk gezegd. Ik kijk naar grafiekjes en hoop niets al te exotisch te kiezen. That's it...
Ik kijk er naar uit van u te leren. Ik wens het anderen toe mee te leren van mijn fouten.
Alvast bedankt voor de moeite iets te laten weten.
Prettige dag verder.
Groeten
PocketKings
Ik vermoed dat je links (urls) in je bericht hebt staan. Het is je eerste bericht op het forum en daardoor denkt het systeem dat je een spammer bent. Beschrijf je portefeuille in een tekst zonder links.
Enkel die houden, de rest is overbodigPocket Kings schreef: ↑10 april 2023, 20:45
Aanvullen met een EUNA, eventueel pensioen of langtermijnsparen
Nog een positie in een holding en/of GVV
Dat is mijn strategie/denkpiste.
Less is more, screen eens op overlap en schrap de duurdere fondsen. Met 2 of 3 posities heb je normaal voldoende.
Met je strategie is niks mis (elke maand bijkopen)
Met je strategie is niks mis (elke maand bijkopen)
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
-
Verviertig
- Full Member

- Contacteer:
Dat is niet defensief dan!ivesbb schreef: ↑11 april 2023, 10:04Enkel die houden, de rest is overbodigPocket Kings schreef: ↑10 april 2023, 20:45
Aanvullen met een EUNA, eventueel pensioen of langtermijnsparen
Nog een positie in een holding en/of GVV
Dat is mijn strategie/denkpiste.
Je doel en beleggingshorizon moeten je beleggingsrisico en strategie bepalen.Pocket Kings schreef: ↑10 april 2023, 20:45 Mijn vragen:
1) Als het uw centen betrof, hoe slecht/goed doet deze huidige portefeuille het tegenover hetgeen uzelf zou hebben gekozen?
Kan je risico nemen? - > wat als je een groot deel van je investering verliest?
Moet je risico nemen? - > wat als er geen extra geld is voor de studies van je kinderen?
Wil je risico nemen? - > kan je het risico, bvb volatiliteit, aan? wat als je portefeuille -20,-30,-50% gaat? Wat als er een stuk van je portefeuille -80% of meer gaat?
Met de horizon van 8 tot 16 jaar kan je inderdaad aandelen(fondsen) overwegen; mocht er een crash komen dan kan je verwachten dat je nog voldoende tijd hebt om te wachten tot de markt zich herstelt.
De antwoorden op de vragen hierboven zijn de leidraad om jouw strategie te bepalen.
Typisch wordt een portefeuille opgebouwd uit verschillende delen.
- Een meer risicovol deel: waar je veel kan winnen, dat volatiel zal zijn, en waar je mogelijk een (groot) verlies kan maken.
- Een maar stabiel gedeelte: waar het rendement lager zal zijn, en waar de verliezen ook lager moeten zijn.
Naarmate je het doel nadert zou je meer van het tweede moeten hebben.
Diversificatie is belangrijk in een portefeuille, omdat die beschermt tegen grote verliezen van een element in je portefeuille. Diversificatie wordt vooral bereikt door de onderliggende assets.
Je huidige portefeuille heeft veel overlap en tegenstrijdige fondsen. Het is goed mogelijk dat een fond vandaag een deel verkoopt en het andere fonds dit vandaag opkoopt. En je gaat dan ook nog 2x kosten betalen hiervoor.
Deze twee fondsen:
Vanguard FTSE All-World
XTrackers II Glbal Governmnt Bnd
Het eerste fonds geeft je aandelenportefeuille die overeenkomt met 85-90% van al het kapitaal dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen is belegd. Bekijk wel even of je de accumulerende versie hebt, kwestie van geen RV te betalen.
Het tweede fonds kan deel uitmaken van je stabiele gedeelte. Je hebt wel muntvolatileit. Je kan de volatiliteit vermijden door de gehedgde versie te kopen, of door een fonds van Euro obligaties te kiezen (wel minder diversificatie).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik mis een visie over je asset allocation. Hoeveel % wil je in aandelen investeren, hoeveel in cash hoeveel in obligaties,...?
met 50/50 of 40/60 zit je toch redelijk defensief denk ik
Vertel al eens waarom al dat moois aangekocht. (natte vinger, tussenpersoon)
Waar komt zo een samenstelling vandaan.
Bij welke broker dit aangekocht.
Daarna kan gericht advies gegeven worden via forum.
Het terug brengen naar 2 a 3 posities alvast al aangewezen.
Lichtjes in de rand:
Je hebt het merendeel bij Keytrade staan, maar ik zie dat je posities iets van 500€ zijn per lijn...
Dat moet een fortuin aan transactiekosten gekost hebben
Aankoop + verkoop ben je al iets van meer dan 35 euro kwijt op een totaal van 500€? dat is bijna 10%...
Zou ik toch wel beetje voor opletten, als ik jou was...
Je hebt niet zo'n grote portefeuille (in waarde, bedoel ik dan), beetje zonde om alles uit te geven aan transactiekosten.
Je hebt het merendeel bij Keytrade staan, maar ik zie dat je posities iets van 500€ zijn per lijn...
Dat moet een fortuin aan transactiekosten gekost hebben
Aankoop + verkoop ben je al iets van meer dan 35 euro kwijt op een totaal van 500€? dat is bijna 10%...
Zou ik toch wel beetje voor opletten, als ik jou was...
Je hebt niet zo'n grote portefeuille (in waarde, bedoel ik dan), beetje zonde om alles uit te geven aan transactiekosten.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Idd, veel te kleine posities. Je betaalt je blauw aan transactiekosten. Ik zou vanaf nu in 1 globale etf investeren. En zelfs daar maar om het kwartaal om kosten te vermijden. Huidige posities zou ik daarom niet verkopen. Dan zit je weer met een hoop kosten.
Het voordeel van deze actief beheerde fondsen, zeker als deel van een Keyplan, is dat er geen transactiekosten zijn (bij aankoop/verkoop van het fonds). Persoonlijk sta ik niet tegenover het aanhouden van verschillende kleinere posities van dergelijke fondsen omdat je zo ook wat diversifieert qua strategieën. Het ETF-gedeelte zou ik wel simpel houden.
- Pocket Kings
- Newbie

- Contacteer:
Beste kenners
Vooreerst erg bedankt voor jullie respons. Ze is mij een echte meerwaarde.
@retieP:
- Ik had niet de indruk dat deze fondsen duur waren. Met welke parameters moet ik rekening houden om dure fondsen te vermijden?
@B7H4long:
- Op welke manier moet ik begrijpen dat fondsen tegenstellend kunnen zijn?
- Mijn beleggingsopvatting is mogelijks aan verbetering toe. In eerste instantie was het de bedoeling al (deels) in de studiekosten te voorzien. Maar algemener is de beleggingshorizon zo op te vatten dat ik een potje (met centen die 'niet onmiddellijk nodig zijn') wens te doen groeien, om dan, wanneer je daar nood aan hebt, delen terug van te verkopen om te voldoen aan eerder uitzonderlijke, onvoorziene situaties of in het beste geval, onaangeroerd laat tot je in de pensioengerechtigde leeftijdscategorie zit, waardoor het potje voor extra welvaart/welzijn zorgt. Hierbij benadruk ik best dat voor te voorziene kosten (verzekeringen, energie&water, mutualiteit, hobby's, onderhoud toestellen thuis, onderhoud auto, vernieuwing auto, reizen, verjaardagen, kerst&sint, kledij, plezieruitstapjes, etc...) apart centen aan de kant wordt gezet. Anders gezegd: de maandelijkse €600 is effectief 'over' nadat de vaste/te voorziene kosten al werden gedekt.
- Sterk is mijn aanvoelen dat ik liever grotendeels stabiel wens te beleggen ivm risicovol. Toch zeker de komende jaren. Is de huidige aanpak alvast stabiel te noemen of toch eerder risicovol?
@Sintorama en @Burgundy :
- Visie over asset allocatie is er momenteel niet. Daar hebt u terecht een punt. Dewelke stelt u voor als abstract me ok zou voelen bij 90% stabiliteit vs 10% risicovol (heeft link met tussenkomst B7H4long).
- Was klant van Keytrade en in de app is er een luikje beleggen dat ik na een poosje bekijken effectief ben opgestart. De keuze voor de fondsen doe ik (vermoedelijk verkeerdelijk) puur op basis van de evolutie gedurende de jaren, die ik via de grafiekjes kan bekijken. Ik kies dan voor minder extreme grafieken die in het verleden bewezen hebben relatief stabiele groei te hebben meegemaakt. Vermoedelijk is dit principe om te kiezen eerder beperkt. Wat zou ik er minstens aan moeten toevoegen qua manier om te kiezen? Daarnaast ben ik Degiro opgestart, omdat ik ervan las dat velen er tevreden lijken mee te zijn, vooral dan vanwege lage kosten, en omdat ik er nog een ruimer aanbod fondsen en ETF terug kon vinden.
- Als ik slechts 3 van de huidige posten zou behouden, dewelke zou u houden?
@Orakel van Brakel en @Aerolla
- Tenzij ik het volledig verkeerd heb (zeer plausibel) lijken mij de kosten verbonden aan deze fondsen eerder beperkt? Link met vraag @retieP: welke kosten denkt u die hieraan zijn verbonden en hoe verhouden die zich tot wat volgens u betere alternatieven zouden zijn?
- Ik begrijp de verwarring omtrent de bedragen op de lijnen. Het is echter niet zo dat ik telkens exact €600 heb weten aan te kopen. Ik deelde €600 door de kost voor 1 deeltje, hetgeen mij soms dicht, soms iets verder dan €600 bracht. Ik heb dus telkens een deel rest van de €600 over na elke aankoop. Die 'restpot' groeit dan aan en daarmee koop ik opnieuw iets, zoals bv. Actiam Duurzaam Index.
@pmu
- Uit uw respons begrijp ik dat ik deze aanpak best mag aanhouden?
- Wat moet ik begrijpen onder het simpel houden van het ETF-gedeelte? Bedoelt u dat ik het aantal ETF's (nu 2 stuks) moet beperkt houden, dus bv. bij deze 2 houden of bedoelt u dat ik de hoogte van het bedrag dat ik aan ETF's toeken moet beperken t.o.v. het bedrag voor fondsen?
Dank aan allen voor jullie gewaardeerde insteek!
Met vriendelijke groet
PocketKings
Vooreerst erg bedankt voor jullie respons. Ze is mij een echte meerwaarde.
@retieP:
- Ik had niet de indruk dat deze fondsen duur waren. Met welke parameters moet ik rekening houden om dure fondsen te vermijden?
@B7H4long:
- Op welke manier moet ik begrijpen dat fondsen tegenstellend kunnen zijn?
- Mijn beleggingsopvatting is mogelijks aan verbetering toe. In eerste instantie was het de bedoeling al (deels) in de studiekosten te voorzien. Maar algemener is de beleggingshorizon zo op te vatten dat ik een potje (met centen die 'niet onmiddellijk nodig zijn') wens te doen groeien, om dan, wanneer je daar nood aan hebt, delen terug van te verkopen om te voldoen aan eerder uitzonderlijke, onvoorziene situaties of in het beste geval, onaangeroerd laat tot je in de pensioengerechtigde leeftijdscategorie zit, waardoor het potje voor extra welvaart/welzijn zorgt. Hierbij benadruk ik best dat voor te voorziene kosten (verzekeringen, energie&water, mutualiteit, hobby's, onderhoud toestellen thuis, onderhoud auto, vernieuwing auto, reizen, verjaardagen, kerst&sint, kledij, plezieruitstapjes, etc...) apart centen aan de kant wordt gezet. Anders gezegd: de maandelijkse €600 is effectief 'over' nadat de vaste/te voorziene kosten al werden gedekt.
- Sterk is mijn aanvoelen dat ik liever grotendeels stabiel wens te beleggen ivm risicovol. Toch zeker de komende jaren. Is de huidige aanpak alvast stabiel te noemen of toch eerder risicovol?
@Sintorama en @Burgundy :
- Visie over asset allocatie is er momenteel niet. Daar hebt u terecht een punt. Dewelke stelt u voor als abstract me ok zou voelen bij 90% stabiliteit vs 10% risicovol (heeft link met tussenkomst B7H4long).
- Was klant van Keytrade en in de app is er een luikje beleggen dat ik na een poosje bekijken effectief ben opgestart. De keuze voor de fondsen doe ik (vermoedelijk verkeerdelijk) puur op basis van de evolutie gedurende de jaren, die ik via de grafiekjes kan bekijken. Ik kies dan voor minder extreme grafieken die in het verleden bewezen hebben relatief stabiele groei te hebben meegemaakt. Vermoedelijk is dit principe om te kiezen eerder beperkt. Wat zou ik er minstens aan moeten toevoegen qua manier om te kiezen? Daarnaast ben ik Degiro opgestart, omdat ik ervan las dat velen er tevreden lijken mee te zijn, vooral dan vanwege lage kosten, en omdat ik er nog een ruimer aanbod fondsen en ETF terug kon vinden.
- Als ik slechts 3 van de huidige posten zou behouden, dewelke zou u houden?
@Orakel van Brakel en @Aerolla
- Tenzij ik het volledig verkeerd heb (zeer plausibel) lijken mij de kosten verbonden aan deze fondsen eerder beperkt? Link met vraag @retieP: welke kosten denkt u die hieraan zijn verbonden en hoe verhouden die zich tot wat volgens u betere alternatieven zouden zijn?
- Ik begrijp de verwarring omtrent de bedragen op de lijnen. Het is echter niet zo dat ik telkens exact €600 heb weten aan te kopen. Ik deelde €600 door de kost voor 1 deeltje, hetgeen mij soms dicht, soms iets verder dan €600 bracht. Ik heb dus telkens een deel rest van de €600 over na elke aankoop. Die 'restpot' groeit dan aan en daarmee koop ik opnieuw iets, zoals bv. Actiam Duurzaam Index.
@pmu
- Uit uw respons begrijp ik dat ik deze aanpak best mag aanhouden?
- Wat moet ik begrijpen onder het simpel houden van het ETF-gedeelte? Bedoelt u dat ik het aantal ETF's (nu 2 stuks) moet beperkt houden, dus bv. bij deze 2 houden of bedoelt u dat ik de hoogte van het bedrag dat ik aan ETF's toeken moet beperken t.o.v. het bedrag voor fondsen?
Dank aan allen voor jullie gewaardeerde insteek!
Met vriendelijke groet
PocketKings