Minder mobielen centrale
Minder mobielen centrale
Heeft iemand ervaring met rijden voor de Minder Mobielen Centrale ?
Eén van mijn discipelen in vrijwilligerswerk (andere nationaliteit) wil in zijn huidige vrije tijd wat rijden voor een Minder Mobielen Centrale en vroeg me of dat lonend is. Er schijnen erg veel chauffeurs tekort te zijn.
Op het eerste gezicht : de km prijs is 30 - 35 cent en een doorsnee benzinewagen verbruikt 10 cent.
Ik hoorde vroeger wel eens dat die gasten veel km draaien op een jaar (??) maar eigenlijk weet ik er niets van.
Heb al eens met de lokale MMC gebeld voor informatie maar die bleef vaag en ze zegden me vooral dat het allemaal grotendeels of volledig stil ligt door Corona en dat ze hem laten wel zouden kunnen gebruiken.
Iemand die ervaring mee heeft in de familie of van nabij ?
In hoeverre verslijt iemand zijn auto op die MMC ?
De man in kwestie heeft een auto van een jaar of 8 oud met 60.000 km erop en hij wil de auto iets rapper verslijten dan hij nu bezig is plus hij heeft genoeg vrije tijd.
Zijn doel is dus om op enkele jaren nogal wat extra km te rijden zodat zijn auto ook daadwerkelijk gebruikt en afgeschreven raakt.
Eén van mijn discipelen in vrijwilligerswerk (andere nationaliteit) wil in zijn huidige vrije tijd wat rijden voor een Minder Mobielen Centrale en vroeg me of dat lonend is. Er schijnen erg veel chauffeurs tekort te zijn.
Op het eerste gezicht : de km prijs is 30 - 35 cent en een doorsnee benzinewagen verbruikt 10 cent.
Ik hoorde vroeger wel eens dat die gasten veel km draaien op een jaar (??) maar eigenlijk weet ik er niets van.
Heb al eens met de lokale MMC gebeld voor informatie maar die bleef vaag en ze zegden me vooral dat het allemaal grotendeels of volledig stil ligt door Corona en dat ze hem laten wel zouden kunnen gebruiken.
Iemand die ervaring mee heeft in de familie of van nabij ?
In hoeverre verslijt iemand zijn auto op die MMC ?
De man in kwestie heeft een auto van een jaar of 8 oud met 60.000 km erop en hij wil de auto iets rapper verslijten dan hij nu bezig is plus hij heeft genoeg vrije tijd.
Zijn doel is dus om op enkele jaren nogal wat extra km te rijden zodat zijn auto ook daadwerkelijk gebruikt en afgeschreven raakt.
Re: Minder mobielen centrale
Geen ervaring maar buiten je verbruik moet je uiteraard ook je extra slijtage aan de auto mee rekenen. Je moet het ook aangeven aan je autoverzekering dus die kan ook omhoog gaan.
Is zijn auto geschikt om minder mobiele mensen te vervoeren? Met een Jaguar F-type zal dat niet zo goed lukken![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Is zijn auto geschikt om minder mobiele mensen te vervoeren? Met een Jaguar F-type zal dat niet zo goed lukken
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Er worden door de organiserende instantie een afzonderlijke BA verzekering afgesloten voor bezoldigd vervoer.
Het wordt wel gemeld aan je normale verzekering maar deze stijgt niet omdat er voor het bijkomend risico een bijkomende dekking is.
Het dekt de kosten naar verbruik toe (er is ook een kleine extra vergoeding voor wachttijd).
Het dekt uiteraard niet de eventuele slijtage aan een voertuig. Het is en blijft tenslotte vrijwilligerswerk.
De afrekening geschiedt rechtstreeks tussen de passagier en de bestuurder.
Je moet vanaf het begin wel zelf je eigen grenzen stellen aan de vervoerde personen.
Je kan een aangeboden rit altijd weigeren. Een rit aanvaarden is geen verplichting.
Materiaal zoals ontsmettingsgel, ontsmettingsdoekjes en mondmaskers wordt gratis geleverd door de organisator.
In een normale auto is een rolstoel geen probleem. De meeste rolstoelen zijn opplooibaar.
Je kan ook aangeven of je wel of niet rolstoelpatiënten wil vervoeren. Niet elke minder mobiele persoon zit in een rolstoel.
Ik spreek niet uit ervaring met een MMC maar uit ervaring als vervoerder voor een lokaal OCMW.
Dus service beperkt voor de inwoners van de gemeente.
Of het er bij een MMC anders aan toegaat weet ik niet.
Het wordt wel gemeld aan je normale verzekering maar deze stijgt niet omdat er voor het bijkomend risico een bijkomende dekking is.
Het dekt de kosten naar verbruik toe (er is ook een kleine extra vergoeding voor wachttijd).
Het dekt uiteraard niet de eventuele slijtage aan een voertuig. Het is en blijft tenslotte vrijwilligerswerk.
De afrekening geschiedt rechtstreeks tussen de passagier en de bestuurder.
Je moet vanaf het begin wel zelf je eigen grenzen stellen aan de vervoerde personen.
Je kan een aangeboden rit altijd weigeren. Een rit aanvaarden is geen verplichting.
Materiaal zoals ontsmettingsgel, ontsmettingsdoekjes en mondmaskers wordt gratis geleverd door de organisator.
In een normale auto is een rolstoel geen probleem. De meeste rolstoelen zijn opplooibaar.
Je kan ook aangeven of je wel of niet rolstoelpatiënten wil vervoeren. Niet elke minder mobiele persoon zit in een rolstoel.
Ik spreek niet uit ervaring met een MMC maar uit ervaring als vervoerder voor een lokaal OCMW.
Dus service beperkt voor de inwoners van de gemeente.
Of het er bij een MMC anders aan toegaat weet ik niet.
Een MMC wordt soms ook ingericht door een gemeente.
Of het dan een MMC is weet ik niet maar ik zag ook ziekenfondsen die voor dat doel volk zoeken.
De man in kwestie heeft geen Jaguar sportwagen hoor. Gewoon een middenklasser, gelijkwaardig aan een VW Golf. Niet ideaal maar ook niet echt een afknapper.
Ik maakte me de bedenking dat hij er iets zou kunnen aan verdienen als hij genoeg km rijdt.
Maar als het ritjes met één persoon zijn van 10 km en een uur wachten kan hij beter voor zijn tv gaan zitten.
Ik hoorde dat er hier in de buurt ook wel vaak ritjes met een man of 3 a 4 zijn naar een ziekenhuis 10 km verderop. Dan heb je weer het probleem dat iedereen klaar moet zijn voor je weer terug kan.
Zelf twijfel ik of het iets opbrengt. Dat is een element dat hij wel zoekt, dat hij er iets aan overhoudt.
Niet veel, maar wel iets.
Verslijten van de auto vindt hij geen probleem. In zijn geval verslijt de auto te weinig, wordt er te weinig mee gereden en wil hij wat meer km doen om de auto te doen renderen.
Of het dan een MMC is weet ik niet maar ik zag ook ziekenfondsen die voor dat doel volk zoeken.
De man in kwestie heeft geen Jaguar sportwagen hoor. Gewoon een middenklasser, gelijkwaardig aan een VW Golf. Niet ideaal maar ook niet echt een afknapper.
Ik maakte me de bedenking dat hij er iets zou kunnen aan verdienen als hij genoeg km rijdt.
Maar als het ritjes met één persoon zijn van 10 km en een uur wachten kan hij beter voor zijn tv gaan zitten.
Ik hoorde dat er hier in de buurt ook wel vaak ritjes met een man of 3 a 4 zijn naar een ziekenhuis 10 km verderop. Dan heb je weer het probleem dat iedereen klaar moet zijn voor je weer terug kan.
Zelf twijfel ik of het iets opbrengt. Dat is een element dat hij wel zoekt, dat hij er iets aan overhoudt.
Niet veel, maar wel iets.
Verslijten van de auto vindt hij geen probleem. In zijn geval verslijt de auto te weinig, wordt er te weinig mee gereden en wil hij wat meer km doen om de auto te doen renderen.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van vrijwilligerswerk zijn om er iets aan "over te houden", anders was het geen vrijwilligerswerk.
Men mag wel zijn onkosten inbrengen zonder dat die belast worden. Dat kan door middel van de bewezen reële kosten of door forfaitaire bedragen. Die mogen per dag en per jaar dan een bepaald plateau niet overschrijden, anders wordt men er toch op belast.
Maar voor sommige vormen van vrijwilligerswerk is er meer mogelijk en met de auto rijden voor de MMC hoort daarbij.
Hier staat alles netjes uitgelegd: https://vrijwilligerswerk.be/wetgeving/ ... rgoedingen
Men mag wel zijn onkosten inbrengen zonder dat die belast worden. Dat kan door middel van de bewezen reële kosten of door forfaitaire bedragen. Die mogen per dag en per jaar dan een bepaald plateau niet overschrijden, anders wordt men er toch op belast.
Maar voor sommige vormen van vrijwilligerswerk is er meer mogelijk en met de auto rijden voor de MMC hoort daarbij.
Hier staat alles netjes uitgelegd: https://vrijwilligerswerk.be/wetgeving/ ... rgoedingen
Sorry hoor More or Less... Dat is de benadering van de man die enkele duizenden euro per maand binnen krijgt en die vindt dat een ander met een derde ook tevreden moet zijn.
Hier gaat het over een man met een zeer klein pensioen die niet van plan is om er geld aan toe te dragen.
Of jij dat koosjer vindt of niet : ik geef hem gelijk.
Een andere organisatie vroeg hem bv om twee maal, elke dag 1 uur te komen, ochtend en avond.
De man zou daar zelf zijn verplaatsing en benzine moeten betalen terwijl anderen rond hem goed hun zakken vullen.
De onkostenvergoeding is noodzakelijk en het moet 100 procent zeker zijn dat hij er niet aan verliest en ook niet voor de koffie, koffiekoek en krant die hij zich gaat halen als hij meerdere uren moet wachten.
Er moet dus wel degelijk iets over blijven op het einde van de rekening.
Zijn auto verslijt meer. Dat vindt hij goed maar het is ook een onkost.
Anders is het niet gratis werken maar betalen om te mogen werken vertrekkend vanuit een minimaal inkomen.
Als je dat the way to go vindt moet je maar eens stage in een ander stuk van de echte wereld gaan doen.
Hier gaat het over een man met een zeer klein pensioen die niet van plan is om er geld aan toe te dragen.
Of jij dat koosjer vindt of niet : ik geef hem gelijk.
Een andere organisatie vroeg hem bv om twee maal, elke dag 1 uur te komen, ochtend en avond.
De man zou daar zelf zijn verplaatsing en benzine moeten betalen terwijl anderen rond hem goed hun zakken vullen.
De onkostenvergoeding is noodzakelijk en het moet 100 procent zeker zijn dat hij er niet aan verliest en ook niet voor de koffie, koffiekoek en krant die hij zich gaat halen als hij meerdere uren moet wachten.
Er moet dus wel degelijk iets over blijven op het einde van de rekening.
Zijn auto verslijt meer. Dat vindt hij goed maar het is ook een onkost.
Anders is het niet gratis werken maar betalen om te mogen werken vertrekkend vanuit een minimaal inkomen.
Als je dat the way to go vindt moet je maar eens stage in een ander stuk van de echte wereld gaan doen.
Vrijwilligerswerk doe je om de mensen te helpen en de voldoening niet om er iets aan te verdienen.
Als hij tijdens het wachten een koffie of krant wil kunnen kopen is het niet echt zo nobel meer.
Als die persoon iets wil verdienen waarom neemt hij geen flexi-job? https://www.vdab.be/flexi-job
Als hij tijdens het wachten een koffie of krant wil kunnen kopen is het niet echt zo nobel meer.
Als die persoon iets wil verdienen waarom neemt hij geen flexi-job? https://www.vdab.be/flexi-job
Dat vind ik nu wel elementaire beleefdheid van de persoon die beroep doet op de MMC, dat die zo'n koffie of krant terugbetaalt.
Met de rest van je bericht ga ik volledig akkoord.
Ik denk, voor zover ik de man juist inschat, dat hij iets wil doen waar hij niets moet aan verdienen maar waar hij zelf geen geld wil in stoppen.6ilverfox schreef: ↑17 maart 2021, 14:23 Vrijwilligerswerk doe je om de mensen te helpen en de voldoening niet om er iets aan te verdienen.
Ook wil hij zijn auto daar liefst zo snel mogelijk voor verslijten maar dat wil hij ook niet uit eigen zak doen maar het moet betaald worden door de vrijwilligersvergoeding.
Betaling per km... hoe meer hij rijdt , hoe rapper de auto versleten, maar hoe meer hij daarvoor ook ontvangt.
Er is een jaarlijks maximum natuurlijk en daarboven wordt het belast.
De wereld zit te wachten op mensen die zo nobel zijn als jij, denk ik over dat alter ego van MOL
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Welk vrijwilligerswerk doe jij zoal ?
Mja .. Dat doet me er aan denken. Ik help de man ook volledig vrijwillig. Ik krijg daar niets voor betaald.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Flexi job : hij zal er geen kennen waar hij zijn auto mee kan verslijten zeker ? Hij rijdt graag per auto, denk ik.
Die suggestie ga ik al niet doen want dan moet ik uitleggen wat een flexi job is en er hem een helpen zoeken, waarbij er hem waarschijnlijk geen enkele aanstaat.
Ik beperk mij in dat jobke tot het beantwoorden van de vraag die gesteld wordt en niet tot het oproepen van 15 nieuwe vragen als het enigzins kan.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
@MOL : ik zie hem zijn bonnetje al geven aan de klant : 'Betaalt gij mijn gazet en mijne koffie terug aub ?'.
En morgen is het dan : 'Vandaag heb ik twee koffie's gedronken en ik heb eens een Playboy erbij genomen en een TV bladje'.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)