Mindset
Re: Mindset
Die zitten duidelijk gevangen in de rat race .SMGGM schreef: ↑12 mei 2022, 14:43
Aan de andere kant eens het verhaal gehoord van 2 zeer goede verdieners (waar toch al snel maandelijkse €8000 binnen kwam) en op een bepaald moment hadden beseft dat het geld er te snel door ging. Zij zijn op het punt gekomen waar ze eigenlijk niet meer naar de prijs keken. Een broek van €500? Why not. Een reis van €4000? Go! enz
Straf genoeg hebben zij een budget moeten beginnen aanleggen en terug moeten leren omgaan met geld.
Ik werk ook al 2 jaar lang in mijn onderbroek. Gelukkig niet telkens dezelfdeoptibear schreef: ↑12 mei 2022, 20:44Het probleem is evenwel dat je er ook wel voldoening aan moet hebben en dat is meestal mijn probleem. Geld uitgeven geeft me weinig voldoening. Aandelen aankopen heeft me meer voldoening dan pakweg kleren kopen. Kleren kopen is nu voor mij hetzelfde als belastingen betalen. Hoe minder hoe liever.....Dat van het spaarzame herken ik. Sparen is een middel om een doel te bereiken. Het moment dat sparen het doel wordt en zelfs na een leven van sparen je het niet durft uit te geven uit angst voor tekort, dan zou je ook beter een cursus volgen om leren om te gaan met geld.
Er zijn mensen die sparen om te leven en anderen die leven om te sparen.
Ik heb meerdere rekeningen (bankrekeingen, beursrekeningen, ...), en hou de stand van elke rekening op de eerste van de maand bij in excel. Voor waarde beursrekeningen neem ik het bedrag dat ik erop gestort heb (is eigenlijk meer).
Ik heb een maandelijks doel voor de evolutie van mijn rekeningen min een aantal kolommen "reserve voor grote uitgaveposten".
Grote uitgaven zijn auto (exclusief benzine), woonst, vakantie en personenbelasting, iedere maand komt in die kolommen een vast bedrag bij en trek ik de grote kosten van die maand (bvb. verz auto, reparaties, ...) af.
Onlangs heb ik een andere auto gekocht. Het bedrag kwam in mindering van mijn spaarrekening want daarmee heb ik betaald en ook de kolom reserve auto is gedaald. De kolom auto is nu licht negatief, komt wel in orde.
Ik heb een maandelijks doel voor de evolutie van mijn rekeningen min een aantal kolommen "reserve voor grote uitgaveposten".
Grote uitgaven zijn auto (exclusief benzine), woonst, vakantie en personenbelasting, iedere maand komt in die kolommen een vast bedrag bij en trek ik de grote kosten van die maand (bvb. verz auto, reparaties, ...) af.
Onlangs heb ik een andere auto gekocht. Het bedrag kwam in mindering van mijn spaarrekening want daarmee heb ik betaald en ook de kolom reserve auto is gedaald. De kolom auto is nu licht negatief, komt wel in orde.
Toen ik jong was, lang geleden, kocht ik op een gegeven moment een kleine oude wagen, daarvoor had ik een firmawagen.
Ik verdiende toen extreem goed maar wist dat dit tijdelijk zou kunnen zijn.
Uiteindelijk toch een folieke gedaan en een nieuwe wagen gekocht (onkosten).
Op een gegeven moment was het gedaan met extreem goed verdienen, was nog altijd zeer goed maar niet zoals ervoor.
Toen ben ik van werk veranderd, bij 'xyz' begonnen werken.
Vlak daarna zegt een ver familielid iets in de lijn van, het gaat precies beter nu dat ge bij 'xyz' binnengeraakt zijt...
Die persoon wist niet dat ik pas zeer recent bij 'xyz' begonnen was, en de wagen hier niets mee te maken had.
Deed mij lachen, want is nu net een persoon die volledig in de ratrace zit, veel verdienen, veel uitgeven, veel werken, levenslang...
Ik verdiende toen extreem goed maar wist dat dit tijdelijk zou kunnen zijn.
Uiteindelijk toch een folieke gedaan en een nieuwe wagen gekocht (onkosten).
Op een gegeven moment was het gedaan met extreem goed verdienen, was nog altijd zeer goed maar niet zoals ervoor.
Toen ben ik van werk veranderd, bij 'xyz' begonnen werken.
Vlak daarna zegt een ver familielid iets in de lijn van, het gaat precies beter nu dat ge bij 'xyz' binnengeraakt zijt...
Die persoon wist niet dat ik pas zeer recent bij 'xyz' begonnen was, en de wagen hier niets mee te maken had.
Deed mij lachen, want is nu net een persoon die volledig in de ratrace zit, veel verdienen, veel uitgeven, veel werken, levenslang...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ikzelf spaar nog steeds veel.
Ik heb mezelf nu voorgenomen om 45% van mijn inkomen te sparen. Daarvan gaat 20% naar spaargeld. 10% naar beleggen en 10% gaat naar zaken die ik wil doen, waar ik mij goed bij voel en die voor mij een sterke meerwaarde hebben in mijn mentaal welbevinden. en 5% is reserve
Is dat een goede strategie? Ik weet het niet. Sowieso is beleggen voor mij risicovol maar aan andere kant als ik er een tijd op plak gaat alles makkelijker.
Ik heb mezelf nu voorgenomen om 45% van mijn inkomen te sparen. Daarvan gaat 20% naar spaargeld. 10% naar beleggen en 10% gaat naar zaken die ik wil doen, waar ik mij goed bij voel en die voor mij een sterke meerwaarde hebben in mijn mentaal welbevinden. en 5% is reserve
Is dat een goede strategie? Ik weet het niet. Sowieso is beleggen voor mij risicovol maar aan andere kant als ik er een tijd op plak gaat alles makkelijker.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan spaar je dus 35%Timoootjex schreef: ↑3 juni 2022, 17:02 Ikzelf spaar nog steeds veel.
Bespaar niet op noodzakelijke dingen zoals voldoende en gezond eten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik spaar eigenlijk weinig met een doel. Heb al een spaarbuffer van 12 nettolonen. Daarnaast moet ik gewoon meer genieten daarom plak ik een getal op dat 10%
Maar inderdaad ik denk dat ieder voor zichzelf zal uitmaken.
Ik bespaar niet op mijn noodzakelijk zaken. Maar heb lage vaste lasten. Dus maar waar ik wel op bespaarde en dat ik minder mag doen is op zaken zoals een cinemabezoek of eens een dagje uit. Ja dat kost wat en moet je niet elke week doen maar als het mij mentaal helpt.
Maar inderdaad ik denk dat ieder voor zichzelf zal uitmaken.
Ik bespaar niet op mijn noodzakelijk zaken. Maar heb lage vaste lasten. Dus maar waar ik wel op bespaarde en dat ik minder mag doen is op zaken zoals een cinemabezoek of eens een dagje uit. Ja dat kost wat en moet je niet elke week doen maar als het mij mentaal helpt.
- Jonathannn
- Newbie
- Contacteer:
Ik begrijp je, want Ik heb precies hetzelfde probleem.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb beslist om iets meer te beleggen. Maar ik twijfel nog altijd wat en hoeveel ik eigenlijk definitief beleggen.
Ik heb nu pensioensparen (82,5) en 25 euro via keytrade per maand dat ik doe.
Maar ik denk dat het niet genoeg is.
Dus ik twijfel om 50 dan wel 100 euro extra erboven op te beleggen maar dan in Flossbach von storch(elke 3 maand een deel)
Ik weet niet of ik het nog anders kan aanpakken maar men pensioen vind ik wel belangrijk zelfs al is die ver weg.
Ik heb nu pensioensparen (82,5) en 25 euro via keytrade per maand dat ik doe.
Maar ik denk dat het niet genoeg is.
Dus ik twijfel om 50 dan wel 100 euro extra erboven op te beleggen maar dan in Flossbach von storch(elke 3 maand een deel)
Ik weet niet of ik het nog anders kan aanpakken maar men pensioen vind ik wel belangrijk zelfs al is die ver weg.
Bij MeDirect kan je dat kopen, maar wel voor minimum 100 euro.
Je zou dan om de 2 maanden kunnen kopen bv.
Je zou dan om de 2 maanden kunnen kopen bv.
ik ben een alleenstaande moeder van 3. ben een paar jaar geleden gescheiden en heb de kinderen altijd. ik heb geen alimentatie. Ik heb met een erfenis een huis kunnen kopen waardoor ik geen hypotheek of huur heb. Ik heb geen auto. werk, scholen en winkels is allemaal super dichtbij. Ik hou bewust mijn vaste kosten laag. soms doen we iets leuks, maar binnen een budget. Ik spaar de helft van mijn loon per maand. Ik heb nu een mooie buffer opgebouwd. kindergeld van de kinderen hou ik apart. Daar betaal ik school, dokterskosten en kleding mee voor hun. De rest gaat op een spaarboekje. Ik twijfel nu om aandelen te kopen of geld in termijnsparen te steken. Ik ben nog een beetje een groentje wat betreft aandelen. Ik lees super veel boeken ivm geld. zo probeer ik een beetje kennis op te doen. Ik ben nu het boek rijke pa, arme pa aan het lezen. Ik denk dat sparen een mindset is. Ik kreeg het alle sinds niet mee van mijn ouders. Ik probeer het hier thuis aan de kinderen wel te leren en goed uit te leggen. Hopelijk plukken ze er later de vruchten van.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Update na een aantal maand.
Ik merk nog steeds een duidelijke aversie van in 1 keer een bedrag op de beurs te leggen.
Dus dat ga ik niet doen.
Ik doe nu
82,5 pensioensparen
50 euro keytrade
Ik overweeg nog steeds die flossbach maar heb deze nog niet begonnen.
Ik merk gewoon duidelijk dat ik qua risico heel moeilijk dit bedrag kan uitbreiden.
Ik merk nog steeds een duidelijke aversie van in 1 keer een bedrag op de beurs te leggen.
Dus dat ga ik niet doen.
Ik doe nu
82,5 pensioensparen
50 euro keytrade
Ik overweeg nog steeds die flossbach maar heb deze nog niet begonnen.
Ik merk gewoon duidelijk dat ik qua risico heel moeilijk dit bedrag kan uitbreiden.
Dat komt wel. Of het komt niet, en dan is dat ook goed. Goed slapen is het belangrijkste. De rest is bijzaak.