Mindset
Re: Mindset
Net zoals voorgaande posters ben ik ook langdurig uitgevallen. Ik was vroeger altijd de eerste om extra diensten te doen en klaar te staan voor een ander. Waardering kreeg je zelden. Tot op een dag mijn lichaam er in een periode van 5 weken tweemaal (op het werk nota bene) de brui aan gaf. Resultaat, 2x met de mug naar spoed en ziekenhuis opname. Binnenste buiten gekeerd, geen medische onregelmatigheden gevonden. Verdict van de dokters : chronische stress.
Ik ga trouwens nog altijd naar de relaxatie therapie en psycholoog maar ik ben stilaan uit het dal aan het klimmen.
Geen enkele job is je gezondheid waard en gezondheid is niet te koop, dat besef ik nu maar al te goed. Ik was in mijn leven nog nooit (buiten een keer de griep en Corona) ernstig ziek geweest. Dat je lichaam er plots van het ene moment op het ander de brui aan kan geven was zeer confronterend en ik heb erg diep gezeten. Ik heb de psychologische hulp meer dan nodig gehad.
Sedertdien werk ik alleen nog als ik goesting heb en op mijn gemakske.
Ik ga trouwens nog altijd naar de relaxatie therapie en psycholoog maar ik ben stilaan uit het dal aan het klimmen.
Geen enkele job is je gezondheid waard en gezondheid is niet te koop, dat besef ik nu maar al te goed. Ik was in mijn leven nog nooit (buiten een keer de griep en Corona) ernstig ziek geweest. Dat je lichaam er plots van het ene moment op het ander de brui aan kan geven was zeer confronterend en ik heb erg diep gezeten. Ik heb de psychologische hulp meer dan nodig gehad.
Als signaal kan dat tellen!Trivium schreef: ↑18 mei 2023, 19:55 Net zoals voorgaande posters ben ik ook langdurig uitgevallen. Ik was vroeger altijd de eerste om extra diensten te doen en klaar te staan voor een ander. Waardering kreeg je zelden. Tot op een dag mijn lichaam er in een periode van 5 weken tweemaal (op het werk nota bene) de brui aan gaf. Resultaat, 2x met de mug naar spoed en ziekenhuis opname. Binnenste buiten gekeerd, geen medische onregelmatigheden gevonden. Verdict van de dokters : chronische stress.
Groot gelijk dat je het kalmer aan doet.
Om de productiviteit te verhogen zullen we moeten investeren in efficiëntie en automatisering ipv mensen af te jakkeren.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik denk eerder dat er teveel mensen zijn die een bedrijfswagen hebben. Waarom zouden ze zich moe maken en de fiets nemen, zoals ik ook doe voor kleine afstanden ? Het kost hun toch niets !Gudrun schreef: ↑13 mei 2022, 09:42 Ik houd niks bij, ik stel geen doelen. Wanneer ik iets wil kopen, dan koop ik dat. Ik doe dan wat onderzoek zodat ik weet dat ik kwaliteit koop, en toch niet teveel betaal. Materieel bezit maakt mij echter niet gelukkig, daar ben ik al enkele jaren geleden achter gekomen. Voor mij is het een raadsel waar andere mensen hun inkomen steeds aan opsoeperen.
Als ik 's ochtends met de fiets aankom bij de bakker en zie alle andere mensen daar met hun auto's toekomen dan denk ik: de brandstof is veel te goedkoop. Hoog tijd dat ze wat extra accijnzen op brandstof heffen.
Ik heb het ook al meermaals overwogen, en heb me ook uitgerekend wat het verschil in inkomen is (en dat is groot !).hahn schreef: ↑18 mei 2023, 16:12 Ik ben vanaf begin dit jaar 4/5e beginnen werken.
Dit kost mij een pak geld, maar wat ik ervoor terugkrijg op vlak van rust, minder stress en vrijheid is onbetaalbaar.
Soms kijk ik naar wat ik minder heb kunnen sparen en beleggen in vergelijking met de voorgaande jaren en dan denk ik soms eventjes 'zou ik toch niet terug 100 % gaan werken?', maar die gedachte is alweer héél rap verdwenen.
Maar het probleem bij ons is, dat je alleen gestraft wordt als je 4/5e gaat werken : je takenpakket wijzigt niet, en je werk moet dus op kortere tijd gedaan zijn (dus nog harder werken

In verhouding verlies je het minste wanneer je halftijds werkt. Bij 4/5 verlies je inderdaad 20 procent loon. Soms krijg je een (kleine) premie van de RVA. Bij halftijds verlies je bijlange geen 50 procent van je loon. Uiteraard zijn er ook verschillen tussen sectoren en de aard van het werk. Wanneer ik halftijds werk verdien ik nog altijd een stuk meer dan wie pakweg full-time in de Lidl werkt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je verliest 20% van je bruto loon bij 4/5e. Netto scheelt het minder.
Bij mij was rekening snel gemaakt,wel dik 10 jaar geleden,netto 1500€ voltijds,netto 1400€(4/5e)(premies, minder lasten enz...),1250€ halftijds(premies,minder lasten enz...),je moet als je geen kinderen hebt(en je het kunt permitteren)al beetje gek zijn om voltijds te werken...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb op mijn 40ste de klik gemaakt. Veel te laat. Maar soit... nu is het á l'aise...
In een situatie waar een werknemer de enige is die een bepaald takenpakket uitvoert, kan ik mij dit voorstellen ja. Het zal sowieso afhangen van de job en de bezetting en werkdruk binnen een team.annetje schreef: ↑18 mei 2023, 20:50 Ik heb het ook al meermaals overwogen, en heb me ook uitgerekend wat het verschil in inkomen is (en dat is groot !).
Maar het probleem bij ons is, dat je alleen gestraft wordt als je 4/5e gaat werken : je takenpakket wijzigt niet, en je werk moet dus op kortere tijd gedaan zijn (dus nog harder werken![]()
). Resultaat : de collega's die naar 4/5e gaan, gaan na 1 jaar terug fulltime werken of kiezen voor 50-60% (en dat laatste is bij mij uitgesloten qua financiële mogelijkheden).
Maar bij mijn vorige job en bij mijn partner werkten mensen vaak niet fulltime. Zeker wanneer je op bepaalde projecten werkt of x aantal dossiers voor jou neemt, is mijn ervaring wel dat iemand van 60-80% niet hetzelfde aantal dossiers of projecten krijgt als een fulltimer.
Ook belangrijk is natuurlijk hoe je je werk kan afbakenen. Als je maar 4/5e werkt maar wel die vijfde dag of zelfs in het weekend en 's avonds mails en telefoons beantwoordt, dan is het inderdaad niet logisch om officieel deeltijds te blijven, want je doet fulltime werk.
Schuldgevoel mag je ook niet vergeten. Heb een deeltijds werknemer gekend die zich daar schuldig over voelde omdat ze het gevoel had dat daardoor de collega's extra werk hadden. Terwijl die persoon net uit een burnout kwam en fulltime heropstarten uit burnout afgeraden wordt...
Bij ons denken ze helaas anders. Je hebt een job voor bv. 100%. Als je dan mindert naar 80% kunnen ze niet iemand aannemen voor 20%. Het is jou keuze om minder te gaan werken, dus moet je maar zorgen dat het werk gedaan is. Helaas zijn ze bij de overheid (onderwijs) daar niet flexibel in, en wordt het werk ook niet herverdeeltTomW91 schreef: ↑11 juli 2023, 18:04In een situatie waar een werknemer de enige is die een bepaald takenpakket uitvoert, kan ik mij dit voorstellen ja. Het zal sowieso afhangen van de job en de bezetting en werkdruk binnen een team.annetje schreef: ↑18 mei 2023, 20:50 Ik heb het ook al meermaals overwogen, en heb me ook uitgerekend wat het verschil in inkomen is (en dat is groot !).
Maar het probleem bij ons is, dat je alleen gestraft wordt als je 4/5e gaat werken : je takenpakket wijzigt niet, en je werk moet dus op kortere tijd gedaan zijn (dus nog harder werken![]()
). Resultaat : de collega's die naar 4/5e gaan, gaan na 1 jaar terug fulltime werken of kiezen voor 50-60% (en dat laatste is bij mij uitgesloten qua financiële mogelijkheden).

Als je naar 60% gaat, en er is iemand in het team/binnen dezelfde directie die ook minder wil gaan werken, dan kunnen ze iemand extra aannemen voor 50%. Kies je er ineens voor om 50% te gaan werken, dan is het probleem opgelost, en kan er makkelijk iemand extra komen voor 50%.