"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
Er is een verschil tussen 'geld niet nodig hebben' en 'AL het geld niet nodig hebben'. Van de 250 miljard hebben ze er een stuk 'nodig', een stuk niet.
Dat banken bedriegers zijn, daarmee ben ik het met je eens.Lukske schreef: ↑21 februari 2020, 19:32NTO schreef: ↑21 februari 2020, 15:03
Op de gereglementeerde spaarboekjes in België alleen al staat meer dan 250 miljard euro.
Op basis van welke feiten beweer je dat ze dit wel allemaal nodig hebben? Dat spaargeld staat op de passiva-kant van de balans van de banken. Wat staat er volgens jou op de activa-kant tegenover dat maakt dat ze dat geld nodig hebben?
En is dat gebaseerd op jouw aanvoelen of intuïtie, of heb je echt de balansen van de banken bekeken?
failliet zouden ze gaan moest iedereen zijn geld afhalen. Grote paniek, ook bij de heren en dames van de politiek. Allemaal stoere praat dat ze ons geld niet nodig hebben. Liegen, liegen en nog eens liegen.
Maar dat Vlamingen zo dom en onwetend zijn over financiële zaken, maakt het hen wel zeer gemakkelijk.
Als iedereen zijn geld zou afhalen komen niet alleen de banken in de problemen maar ook hun klanten. Dat is een beetje kwaad met nog meer kwaad bestrijden.
Correct me if i am wrong, NTO.
Correct me if i am wrong, NTO.
Neen, je hebt geen gelijk. Als de particuliere klanten al hun geld, meer dan 250 miljard op de gereglementeerde spaarrekeningen, zouden afhalen, dan komen de banken NIET in de problemen. Er is enkel het logistiek probleem dat ze voldoende bankbiljetten moeten aanvoeren.
Een bank komt WEL in de problemen wanneer het vertrouwen in een bank weg is, zodanig dat de interbancaire markt niet meer werkt, en de bank zelfs niet voor 1 nacht zijn tijdelijk liquiditeitstekort kan aanvullen (wat een doodnormale zaak is: de thesaurie-departementen van de banken bekijken elke dag wat ze nodig hebben of teveel hebben en lenen dat of lenen dat uit). In een normale markt gebeurt dit niet. Maar als de overheden in 2008 niet waren tussengekomen om Fortis, Dexia, KBC,... bij te staan, dan zaten al die banken van de ene dag op de andere dag in de problemen. Niet omdat ze failliet waren, maar simpelweg omdat ze niet aan voldoende liquiditeiten konden komen voor hun doodgewone, dagdagelijkse werking.
is het zover ?
Rabobank onbereikbaar vandaag !
Kom steeds uit op "Sorry - Rabobank.be" page
Rabobank onbereikbaar vandaag !
Kom steeds uit op "Sorry - Rabobank.be" page
Een wanhopige.Lukske schreef: ↑21 februari 2020, 14:47 Dat er geen rente meer wordt gegeven is de oorzaak van het ECB. Het is een beslissing die tegen alle logica ingaat en enkel dient om de beurzen omhoog te stuwen.
Het enige wat de burger kan doen, ik maak me echter geen illusies, is massaal het geld van de rekeningen halen.
Enkel dan en alleen dan zullen ze overwegen de rente te laten stijgen om het geld dat ze zogezegd niet nodig te kunnen behouden.
Het ECB verarmt haar eigen voorzichtige burgers ten bate van gokkers, wat voor een overheid is me dat?
Iedereen zit hier steen en been te klagen als hun bank voor een hypothecaire lening op 25 jaar vast meer dan 1,5% rente aanrekent.
Maar jullie, Lukske en cpnx willen dus dat de rentes drastisch worden opgetrokken?
Want je kunt niet de rentes van spaarboekjes de hoogte injagen, en tegelijk de rentes van hypothecaire leningen historisch laag houden.
Of willen jullie 3% op een spaarboekje en 1,5% voor een hypothecaire lening?
Maar dan snappen jullie niets van financiën en bevestigen jullie het trieste beeld dat Vlamingen niet zoveel afweten van financiën.
Is het ook niet zo dat dat geld, de 250 miljard, in bankbiljetten niet bestaat? Hoeveel % moet de bank in liquide middelen aanhouden t.o.v. de spaartegoeden? Dat is gereglementeerd, maar ken de trefwoorden niet om het op te zoeken (Basel?). Is het 10% of 5%? En dan is er nog de tendens om naar een cashloze maatschappij te evolueren: beter voor het milieu , controle op zwartgeld en zwartwerk en wanneer al het geld van de mensen op hun spaarboekje staat, kan het gebruikt worden om de bank te redden met een bail-in (zoals in Cyprus).NTO schreef: ↑21 februari 2020, 21:18Neen, je hebt geen gelijk. Als de particuliere klanten al hun geld, meer dan 250 miljard op de gereglementeerde spaarrekeningen, zouden afhalen, dan komen de banken NIET in de problemen. Er is enkel het logistiek probleem dat ze voldoende bankbiljetten moeten aanvoeren.
Een bank komt WEL in de problemen wanneer het vertrouwen in een bank weg is, zodanig dat de interbancaire markt niet meer werkt, en de bank zelfs niet voor 1 nacht zijn tijdelijk liquiditeitstekort kan aanvullen (wat een doodnormale zaak is: de thesaurie-departementen van de banken bekijken elke dag wat ze nodig hebben of teveel hebben en lenen dat of lenen dat uit). In een normale markt gebeurt dit niet. Maar als de overheden in 2008 niet waren tussengekomen om Fortis, Dexia, KBC,... bij te staan, dan zaten al die banken van de ene dag op de andere dag in de problemen. Niet omdat ze failliet waren, maar simpelweg omdat ze niet aan voldoende liquiditeiten konden komen voor hun doodgewone, dagdagelijkse werking.
Kleine spaarder moet bloeden in Cyprus - EU dwingt regering om spaarboekjes af te romen in ruil voor miljardensteun. Alle Cyprioten verliezen in één klap 6,75 tot 9,9 procent van hun spaargeld De vrees groeit dat ook Spanjaarden en Italianen massaal geld zullen afhalen
Oef, toch iemand die zijn verstand gebruiktcpnx schreef: ↑22 februari 2020, 12:53Is het ook niet zo dat dat geld, de 250 miljard, in bankbiljetten niet bestaat?NTO schreef: ↑21 februari 2020, 21:18
Neen, je hebt geen gelijk. Als de particuliere klanten al hun geld, meer dan 250 miljard op de gereglementeerde spaarrekeningen, zouden afhalen, dan komen de banken NIET in de problemen. Er is enkel het logistiek probleem dat ze voldoende bankbiljetten moeten aanvoeren.
Je hebt gelijk.
Ik geloof nooit dat je alle Belgen zover krijgt om hun geld af te halen. Het is immers 22.000 per Belg gemiddeld. Dat is 88.000 voor een gezin van 4.
Dat is gemiddeld. Wat dus betekent dat er gezinnen zijn die meer dan een miljoen op een spaarboekje hebben. Zij gaan nooit dat bedrag afhalen en onder hun bed verbergen.
Wat ik wou provoceren is: al sinds zoveel jaar zijn de rentes op spaarboekjes historisch laag. En toch blijven we maand na maand records boeken qua bedragen op de spaarboekjes.
Het is gewoon een economische realiteit dat de rentes zo laag staan. De ECB probeert daar iets aan te doen, maar slaagt er niet in. Niet omdat ze niet willen, maar gewoon omdat ze niet weten hoe. De economische realiteit is er nu eenmaal.
In Japan weten ze er alles van. Daar proberen ze al meer dan 20 jaar de rentes omhoog te krijgen.
Volgens Albert Einstein is de definitie van waanzin steeds hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten. Het lukt al 20 jaar niet met QE in Japan, daarom proberen we nu hetzelfde al 5 jaar hier.
Ja, akkoord. Maar als jij weet wat we wel moeten doen: de Nobelprijs economie ligt klaar
Sparen, sparen en sparen is er bij veel Vlamingen/Belgen ingestampt, ook bij mij. Het is pas het afgelopen jaar dat ik begonnen ben met te ontdekken wat voor een fascinerende en soms bizarre wereld beleggen is. Maar gewoon in eigen omgeving, zowel bij gepensioneerden als bij twintigers en alles daartussen, staat beleggen gelijk aan geld verliezen, want Lernout&Hauspie, dotcom en Arcopar ... case closed. Het zijn onzekere tijden en men grijpt terug naar vertrouwde recepten: sparen, sparen en sparen. Toch de 40+, voor de jongere generatie is het reizen, citytrips, woning, smartphones, ...
Hoezo de ECB probeert daar iets aan te doen? De rentes staan juist zo laag DOOR de rente verlagingen van de ECB. Het enige wat de ECB tracht te doen is inflatie te verhogen opdat mensen hun geld zouden uitgeven ipv sparen om zo de economie op gang te houden. Inflatie verhogen lukt niet te best, hoe de rente omlaag duwen weten ze maar al te goed en daar slagen ze voor 100% in.
Hoeft niet, want ik ben geen econoom. Ik stel gewoon vast dat al de economen en politici (toch degenen met invloed en macht) iets blijven proberen dat niet werkt. Hoe het precies zit in de EU (vasteland) weet ik niet, maar in USA en UK komt het neer op het bijgedrukte geld gaat naar de rijken en de besparingen zijn voor de armen. Wat overal met QE geldt is dat virtueel failliete bedrijven dankzij de lage rente kunnen blijven aanmodderen, de zogenaamde zombiebedrijven.