"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
Door de korte termijn rente zo laag te houden, wil (=hoopt) de ECB dat er meer geconsumeerd en uitgeleend en dus meer geïnvesteerd wordt, zodat de economie meer groeit, en we zo de 2% inflatie bereiken.vortex schreef: ↑22 februari 2020, 13:54Hoezo de ECB probeert daar iets aan te doen? De rentes staan juist zo laag DOOR de rente verlagingen van de ECB. Het enige wat de ECB tracht te doen is inflatie te verhogen opdat mensen hun geld zouden uitgeven ipv sparen om zo de economie op gang te houden. Inflatie verhogen lukt niet te best, hoe de rente omlaag duwen weten ze maar al te goed en daar slagen ze voor 100% in.
Als jij een betere oplossing hebt: bereid je maar voor op de Nobelprijs economie.
Want als de Europese economie blijft groeien aan een schampere 1,1%: bereid je maar voor op een collectieve verarming, jaar na jaar, jaar na jaar, ...
Ja, dat is wat hierboven staat.NTO schreef: ↑22 februari 2020, 14:05Door de korte termijn rente zo laag te houden, wil (=hoopt) de ECB dat er meer geconsumeerd en uitgeleend en dus meer geïnvesteerd wordt, zodat de economie meer groeit, en we zo de 2% inflatie bereiken.vortex schreef: ↑22 februari 2020, 13:54
Hoezo de ECB probeert daar iets aan te doen? De rentes staan juist zo laag DOOR de rente verlagingen van de ECB. Het enige wat de ECB tracht te doen is inflatie te verhogen opdat mensen hun geld zouden uitgeven ipv sparen om zo de economie op gang te houden. Inflatie verhogen lukt niet te best, hoe de rente omlaag duwen weten ze maar al te goed en daar slagen ze voor 100% in.
Zo zijn er mensen wier ouders de oorlog nog hebben meegemaakt en die ook maar sparen en sparen tot ver in hun oude dag en er niet toe komen mentaal de switch te maken naar uitgeven. Dan gaan ze dood en het grootste deel van hun erfenis gaat naar de Staat.
Mooi zo, dat doet de staatsschulden verminderen. Goed voor ons
Dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door MeOnline op 22 februari 2020, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo ben ik dus ook nog, al ben ik maar 35... De vraag is dan ook, wat is een mooi bedrag op een rekening, nu en op je oude dag. Momenteel zijn we in het bezit van een woning, bouwgrond en 250k spaargeld. We doen ons niets te kort maar houden wel rekening met 2 opgroeiende kids die op termijn geld gaan kosten... Mag ik op mijn 2 oren slapen? Weet het niet. Ik probeer zoveel mogelijk te sparen om alle dagen met een gerust gevoel te kunnen gaan slapen. Doel? Geen. Gewoon sparen...
Met 250K op de rekening? Je gaat in de problemen komen makker, zoek je snel een tweede job of je eindigt in de goot
Ik weet ook wel dat dat een heel bedrag is, heb ik sinds m'n 18 ook flink voor gewerkt. Maar wat is genoeg voor later hé? Moeten we meer op vakantie gaan, weet het niet. Ben gelukkig met wat ik heb... We zijn een zuinig gezin, niet gierig. Dus ook ik ben, zoals de oude garde, zuinig en spaar zoveel mogelijk. Alleen vraag ik me soms af, waarvoor.
Voor later? Wie zegt dat er een later komt? Misschien verongelukt je morgen. Ik heb ook twee kinderen. Eentje woont ondertussen niet meer thuis, de tweede zit op kot aan de unief. Toen ik 35 was hadden we bijlange geen 250k. Zelfs geen 100k. We zijn nooit iets te kort gekomen, integendeel. Nu hebben we dat wel en gebruiken dit om minder te werken. In plaats van nog meer te sparen koop jezelf quality time. Je leeft maar 1 keer.
Ik stel het uiteraard wat cru voor maar met 250k heb je toch voldoende voor een leuke oude dag. Dus eigenlijk hoeft hij/zij niet meer te sparen en kan het binnenkomende geld besteden aan leuke zaken.
Met een plan voor een 4% Safe Withdrawal Rate geeft dit 10K/jaar gedurende 30jaar. Of dit genoeg is hangt af van je plan (bvb hoeveel pensioen)
* SWR:
Kapitaal beleggen in een goed gedistribueerde portefeuille.
Start bedrag ieder jaar verhogen met de inflatie
* Er gaan stemmen op dat een 4% SWR niet meer zo veilig zou zijn.
* SWR:
Kapitaal beleggen in een goed gedistribueerde portefeuille.
Start bedrag ieder jaar verhogen met de inflatie
* Er gaan stemmen op dat een 4% SWR niet meer zo veilig zou zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik volg beide meningen en voor beiden is iets te zeggen.
Als je in bepaalde beroepen hebt gestaan zie je het meer zoals FTP. Als je net na de oorlog geboren bent of er middenin ga je vast meer richting Yaris.
Maar de vraag is : wanneer stop je met sparen, op welke leeftijd ? Wanneer begin je volop te genieten van je centen. Het antwoord is voor mij niet dringend. Ik heb al gekozen voor het antwoord 'nu'.
Maar ik ben geen 35 meer...
Ik heb in mijn omgeving al veel te veel mensen horen zeggen "genieten doen we later wel als we op pensioen zijn" om vervolgens niet aan het pensioen te raken maar domweg dood te gaan. Vorige week nog een kerngezonde goede kennis. 46 jaar, hartstilstand, dood. Of een chronische ziekte te krijgen en met veel moeite nog 200 meter te kunnen wandelen. Dus ik lig niet echt wakker van later. Wil dat zeggen dat ik geld door deuren en ramen gooi? Neen, maar ik ga me ook geen dingen die ik wil ontzeggen. Als ik goesting heb om iets te kopen dan koop ik het. Dat kan een ijsje zijn of een nieuwe motor. Ik heb voor mezelf een buffer ingesteld waar ik niet onder ga. Deze is verworven en hou ik in stand. Ik hoef dus niet steeds meer meer meer zoals zovelen. En ik heb nog mijn afbetaalde woning achter de hand als appeltje voor de dorst. Voor de rest geniet ik van het nu.
Ik ben ook geen 35 meer maar ik heb altijd al zo geleefd en ben nog nooit iets tekort gekomen. In de loop der jaren in mijn buffer wel groter geworden maar dat lijkt me normaal.
Ik ben ook geen 35 meer maar ik heb altijd al zo geleefd en ben nog nooit iets tekort gekomen. In de loop der jaren in mijn buffer wel groter geworden maar dat lijkt me normaal.
Ik heb jaren anders geleefd.
Tot drie jobs tegelijk, jaren aan een stuk. Als zelfstandige soms 20 uren per dag gewerkt op piekdagen.
Geen tijd om iets te doen en geen tijd om iets op te doen.
Ik heb na een aantal jaren ingezien dat ik daar niet echt gelukkig door was.
En voor de rest heb ik ook gezien wat ik mijn lijf heb aangedaan.
Daarna heb ik dezelfde keuze gemaakt als jou.
Mijn appel voor de dorst is er. Eén pijler is onroerend en verhuurbaar. Dat houdt me droog op natte dagen.
De roerende pijler rek ik iets te lang uit misschien... Maar we zien wel. Daar ben ik nog niet echt over uit.
Tot drie jobs tegelijk, jaren aan een stuk. Als zelfstandige soms 20 uren per dag gewerkt op piekdagen.
Geen tijd om iets te doen en geen tijd om iets op te doen.
Ik heb na een aantal jaren ingezien dat ik daar niet echt gelukkig door was.
En voor de rest heb ik ook gezien wat ik mijn lijf heb aangedaan.
Daarna heb ik dezelfde keuze gemaakt als jou.
Mijn appel voor de dorst is er. Eén pijler is onroerend en verhuurbaar. Dat houdt me droog op natte dagen.
De roerende pijler rek ik iets te lang uit misschien... Maar we zien wel. Daar ben ik nog niet echt over uit.