Misbruik rekeningnummer.
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Misbruik rekeningnummer.
Mijn zoon is vandaag aangesproken op straat met de vraag of ze 100 euro mochten storten op zijn bankrekening, die hij daarna zou afhalen. Spijtig genoeg is hij hier op in gegaan, heeft hij zijn bankrekeningnummer gegeven, daar werd onmiddellijk 100 euro op gezet en deze is hij gaan afhalen. Hij heeft de opvoedkundige donderpreek al gekregen, we vragen ons nu vooral af of hier misbruik achter kan schuilen ? Rekeningnummer is (tijdelijk) geblokkeerd.
Re: Misbruik rekeningnummer.
Natuurlijk is dat misbruik. En strafbaar ook.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Verder misbruik valt te betwijfelen (in de veronderstelling dat hij de kaart, PIN enz niet heeft gegeven ZELFS AL IS HET MAAR TIJDELIJK). Natuurlijk als je zoon die mensen kent, kunnen ze het natuurlijk "nog eens" vragen.
Zelfs al heeft je zoon voor 5 minuten even zijn kaart gegeven aan de andere persoon, op 5 minuten kan je de itsme activeren, een bank app activeren,... Neem zeker contact op met de bank met de vraag of de rekening blokkeren er ook voor gezorgd heeft dat al die extra's ook definitief uitgeschakeld zijn.
Wat ik wel zou doen is naar de politie stappen en aangifte doen. Stel dat er iemand nu rondloopt die voor €100 is opgelicht en ze komen tot bij je zoon uit, dan is je zoon wel mogelijk de schuldige. Zijn naam staat op de rekening, zijn gezicht staat op de camera van het bankautomaat,...
Aangifte doen van de stommiteit VOOR de andere persoon aangifte doet, kan er tenminste voor zorgen dat ze je zoon niet zullen zien als "alleen handelend" en er dan waarschijnlijk wel vanaf zal geraken met een preek van de politie.
Zelfs al heeft je zoon voor 5 minuten even zijn kaart gegeven aan de andere persoon, op 5 minuten kan je de itsme activeren, een bank app activeren,... Neem zeker contact op met de bank met de vraag of de rekening blokkeren er ook voor gezorgd heeft dat al die extra's ook definitief uitgeschakeld zijn.
Wat ik wel zou doen is naar de politie stappen en aangifte doen. Stel dat er iemand nu rondloopt die voor €100 is opgelicht en ze komen tot bij je zoon uit, dan is je zoon wel mogelijk de schuldige. Zijn naam staat op de rekening, zijn gezicht staat op de camera van het bankautomaat,...
Aangifte doen van de stommiteit VOOR de andere persoon aangifte doet, kan er tenminste voor zorgen dat ze je zoon niet zullen zien als "alleen handelend" en er dan waarschijnlijk wel vanaf zal geraken met een preek van de politie.
Zolang men de pincode niet heeft, lijkt er mij geen gevaar dat uw eigen rekening geplunderd wordt, zelfs al hebben ze die kaart fysiek in handen gehad.
Gevaar zit hem erin dat die €100 gestort werd via de rekening van een ander slachtoffer waar criminelen via phishing toegang toe hebben. Dan kan uw zoon opdraaien voor dit misdrijf als het geld van de rekening van een slachtoffer op zijn rekening is gestort en hij het is gaan afhalen.
Indien die figuren bekenden zijn van uw zoon en hij ze nog tegenkomt, bestaat het risico dat ze ongevraagd opnieuw hogere sommen op zijn rekening storten en hem fysiek bedreigen het geld af te halen. Als uw zoon in ruil zelf ook hier en daar wat geld begint aan te nemen als teken van dank, hebben die figuren al snel macht over zo een jongere en kan enkel die ervoor opdraaien wanneer er ooit een rechtzaak van komt.
Gevaar zit hem erin dat die €100 gestort werd via de rekening van een ander slachtoffer waar criminelen via phishing toegang toe hebben. Dan kan uw zoon opdraaien voor dit misdrijf als het geld van de rekening van een slachtoffer op zijn rekening is gestort en hij het is gaan afhalen.
Indien die figuren bekenden zijn van uw zoon en hij ze nog tegenkomt, bestaat het risico dat ze ongevraagd opnieuw hogere sommen op zijn rekening storten en hem fysiek bedreigen het geld af te halen. Als uw zoon in ruil zelf ook hier en daar wat geld begint aan te nemen als teken van dank, hebben die figuren al snel macht over zo een jongere en kan enkel die ervoor opdraaien wanneer er ooit een rechtzaak van komt.
Aangifte doen bij de politie, rekening afsluiten en een nieuwe rekening openen....
Het is een klassieke oplichtingstruuk.
Best je zoon de laatste tijd niet te veel alleen op straat laten, en zeker iemand in de buurt hebben die een toestel heeft om gesprekken op te nemen, en te filmen.
Van zo een pipos raakt men niet makkelijk meer vanaf.
Best je zoon de laatste tijd niet te veel alleen op straat laten, en zeker iemand in de buurt hebben die een toestel heeft om gesprekken op te nemen, en te filmen.
Van zo een pipos raakt men niet makkelijk meer vanaf.
Paranoia.. Als die persoon zijn bankkaart verloren heeft, kan hij zelf geen geld afhalen.
Enigste vlugge manier om dan cash te hebben is via zijn smarthphone geld overschrijven naar iemand, en die het laten afhalen..
NO BIG DEAL...
Enigste vlugge manier om dan cash te hebben is via zijn smarthphone geld overschrijven naar iemand, en die het laten afhalen..
NO BIG DEAL...
Er is niemand een kaart verloren.
Dit is veel ernstiger dan het lijkt.
Geldezels, in Vlaanderen, wie zijn ze, wat doen ze. Een reportage ...............
https://www.politie.be/5363/sites/5363/ ... s%20NL.pdf
"Er zijn niet alleen strafrechtelijke gevolgen. Zo
kan de bank de geldezel in de toekomst een
bankrekening of een lening weigeren. Sommige
geldezels worden ook fysiek bedreigd door
de criminelen en bovendien krijgen de meeste
geldezels nooit de beloofde vergoeding. Soms
wordt de rekening van de geldezel volledig
geplunderd"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb ooit met cash "een vreemde" zijn parkeerticket betaald (bancontact werkt niet, cash wel) en die heeft het bedrag met Payconic naar mij gestuurd. Die heeft dus mijn bankrekeningnr., maar ik heb geen reden om te vermoeden dat er misbruik in het spel was.
Wat de reden/intentie was in het geval van TS, is niet gekend. Dus heeft weinig zin om daarover te speculeren n.m.i.
Edit: bij twijfel (bv. in TS zijn geval) zou ik wel uitgaan van misbruik
Wat de reden/intentie was in het geval van TS, is niet gekend. Dus heeft weinig zin om daarover te speculeren n.m.i.
Edit: bij twijfel (bv. in TS zijn geval) zou ik wel uitgaan van misbruik
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 april 2022, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Handel maar proactief, want als hij volgens de bank "geldezel" was zal hij daar niet lang meer zijn rekening hebben...
(Tenzij hij 13 jaar is en u een beetje deftig profiel hebt)
(Tenzij hij 13 jaar is en u een beetje deftig profiel hebt)
Denk niet dat er veel wildvreemden zijn die dan een kind zouden aanspreken. Dan zouden ze eerder een volwassen persoon benaderen. TS vermeld ook niet dat zijn zoon deze mensen kent.
Misschien paranoia, maar dan had de zoon dit verhaal ook wel verteld.
Elk Europees bedrijf dat met een bank een contract afsluit voor Europese SEPA domiciliëringen kan gelijk welke zichtrekening leegplunderen. Via éénmalige opdrachten of via periodieke opdrachten. Ze kunnen enkel op basis van het rekeningnummer wel niet zien hoeveel saldo je hebt en hoever je in het rood kan.
https://www.sepastop.eu/nl-be/kennisban ... ciliering/
Als je te maken hebt met criminelen kan je jezelf er aan verwachten dat je rekeningnummer op lijsten komt die gebruikt worden door malafide bedrijven.
Betalingen onder particulieren via bv. Payconiq zijn veiliger omdat er geen rekeningnummer wordt doorgegeven. Als je een rekening doorgeeft om geld te krijgen kan je beter een spaarrekening doorgegeven. Van een spaarrekening kunnen geen SEPA domiciliëringen afgaan. Ik heb bij mijn persoonlijke debetkaart mijn rekeningnummer onherkenbaar gemaakt.
In dit geval was het zéér verstandig om de rekening te laten blokkeren. Ik betreur het dat banken weinig hulpvaardig zijn om spontaan voor te stellen de rekening te schrappen en een nieuw rekeningnummer te geven.
Aangifte doen is zeker aan te raden en kan via police-on-web:
https://apps.digital.belgium.be/forms/s ... est?lng=nl
https://www.sepastop.eu/nl-be/kennisban ... ciliering/
Als je te maken hebt met criminelen kan je jezelf er aan verwachten dat je rekeningnummer op lijsten komt die gebruikt worden door malafide bedrijven.
Betalingen onder particulieren via bv. Payconiq zijn veiliger omdat er geen rekeningnummer wordt doorgegeven. Als je een rekening doorgeeft om geld te krijgen kan je beter een spaarrekening doorgegeven. Van een spaarrekening kunnen geen SEPA domiciliëringen afgaan. Ik heb bij mijn persoonlijke debetkaart mijn rekeningnummer onherkenbaar gemaakt.
In dit geval was het zéér verstandig om de rekening te laten blokkeren. Ik betreur het dat banken weinig hulpvaardig zijn om spontaan voor te stellen de rekening te schrappen en een nieuw rekeningnummer te geven.
Aangifte doen is zeker aan te raden en kan via police-on-web:
https://apps.digital.belgium.be/forms/s ... est?lng=nl
Misbruik door SDD is wel uitzonderlijk. Een SDD kan je niet anoniem uitvoeren dus de opdrachtgever is altijd gekend. Als het aantal klachten de spuitgaten uitloopt, dan zal het bedrijf afgestraft worden waardoor SDD fraude amper voorkomt.
Het is een beetje gelijkaardig met dat risico waarvoor Test aankoop waarschuwt van contactloos betalen waarbij een handelaar met een bancontact bakje achter je gat aan zit.
Ja, dat kan misbruikt worden maar in praktijk komt het amper voor. Het is complex in zijn opzet (contract aangaan, hardware aankopen,...) en helemaal niet anoniem. SDD hetzelfde, contract aangaan met de bank om dit "te mogen" (gratis is dit overigens al niet), software hebben om zo'n bestanden aan te maken of de kennis bezitten... Kortom, niet voor jan met de pet.
Iemand dat je rekeningnummer kent is amper te misbruiken. Je kan misschien iemand irriteren, maar het zal geen blijvende schade opleveren. Je zou met enkel een rekeningnummer pakweg SDD mandaten in jouw naam kunnen tekenen en dan doet dat bedrijf een onterecht domiciliëring, maar dit kan je als slachtoffer rechtzetten zonder financiële schade.
Stel, als ik iemand zijn rekeningnummer ken, dan kan ik een abonnement ergens aangaan en dat rekeningnummer opgeven. Dat bedrijf gaat dan dat rekeningnummer domiciliëren (vaak zijn er maar amper controles op wie nu dat mandaat heeft ondertekend om kosten te besparen en het laagdrempelig te maken). Als slachtoffer kan je een "no questions asked" terugbetaling vragen en eisen van de partij om te bewijzen dat ze het recht hebben om je rekening te domiciliëren (daarin zal die falen waarschijnlijk).
Het is een beetje gelijkaardig met dat risico waarvoor Test aankoop waarschuwt van contactloos betalen waarbij een handelaar met een bancontact bakje achter je gat aan zit.
Ja, dat kan misbruikt worden maar in praktijk komt het amper voor. Het is complex in zijn opzet (contract aangaan, hardware aankopen,...) en helemaal niet anoniem. SDD hetzelfde, contract aangaan met de bank om dit "te mogen" (gratis is dit overigens al niet), software hebben om zo'n bestanden aan te maken of de kennis bezitten... Kortom, niet voor jan met de pet.
Iemand dat je rekeningnummer kent is amper te misbruiken. Je kan misschien iemand irriteren, maar het zal geen blijvende schade opleveren. Je zou met enkel een rekeningnummer pakweg SDD mandaten in jouw naam kunnen tekenen en dan doet dat bedrijf een onterecht domiciliëring, maar dit kan je als slachtoffer rechtzetten zonder financiële schade.
Stel, als ik iemand zijn rekeningnummer ken, dan kan ik een abonnement ergens aangaan en dat rekeningnummer opgeven. Dat bedrijf gaat dan dat rekeningnummer domiciliëren (vaak zijn er maar amper controles op wie nu dat mandaat heeft ondertekend om kosten te besparen en het laagdrempelig te maken). Als slachtoffer kan je een "no questions asked" terugbetaling vragen en eisen van de partij om te bewijzen dat ze het recht hebben om je rekening te domiciliëren (daarin zal die falen waarschijnlijk).
Gaat over 100 euro....
Wat is er mis mee als er 100 euro op je rekening gestort wordt, en je haalt die contant af????
NO BIG DEAL..
Wat is er mis mee als er 100 euro op je rekening gestort wordt, en je haalt die contant af????
NO BIG DEAL..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoals Dixit reeds meegaf: https://www.politie.be/5355/vragen/crim ... oney-mules
Voor de rest moet TS het maar inschatten ...