Mixfondsen EUR Defensief - Wereldwijd
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Mixfondsen EUR Defensief - Wereldwijd
AGGH (Amsterdam, Milaan) en EUNA (Xetra, Stuttgart) zijn "ticker symbols" op een bepaalde beurs.
Eigenlijk zou men die niet mogen gebruiken in communicatie, de ISIN is de éénduidige aanduiding.
OK, bedankt.
Voor mijn persoonlijke allocatie neem ik 10 yr US treasuries als obligatie gedeelte. US treasuries zijn de beste hedge bij correcties op de aandelenmarkten.
ISIN: IE00BGPP6697
Dan zit je weer 100% met overheidsobligaties tegenover een AGGH die gespreid zit in overheid en bedrijfsobligaties.
Met muntrisico
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat niet, want het is EUR hedged. Maar wel een uitkerend fonds, dus 30% RV op de dividenden.
Er bestaat een accumulerende variant (IE00B3VWN518) maar die is niet hedged dus wel een muntrisico.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
En Reynderstaks op die Treasury Bonds ETF zoals de DTLA IE00BFM6TC58 (20y)?
US Treasuries denominated in USD represent one of the cleanest defenders against risk-off events for a European investor. The combination of safe asset and the USD denomination works well in stressed environments as investors rush for USD and USD-equivalent safe assets (mostly US Treasuries).
To make a long story short, the current global monetary system is way overleveraged in USD. The US alone is tasked to export the global reserve currency to all who need it and use it. Actually, that’s pretty difficult to achieve and hence the use of this weird thing called Eurodollar system: entities outside the US can borrow and lend USD (e.g. a European bank can make USD loans, a Latin American country can issue USD bonds).
All cool and dandy until the economy slows down and risk aversion takes place: the Eurodollar system breaks as lenders back off from providing USD and actually want to make sure they have access to USD liquidity - which can be provided by the Fed immediately for domestic entities. A bit more cumbersome for non-US entities.
As per 2019, there were 12 trillion (!) USD loans outstanding to non-US entities. When systemic risk aversion picks up, a rush towards USD denominated cash (or safe assets) is generally associated. Good defender.
Maakt het iets uit of je iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUR) | AGGH of de concurrent Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF aankoopt ?
Kosten bij beiden zijn 0,10%.
Kosten bij beiden zijn 0,10%.
Beide volgen BIJNA dezelfde index en zouden dus ongeveer dezelfde prestaties moeten halen.
Je kan kijken naar de transactiekosten die je betaalt, grootte van het fonds, volume, spread tussen koop en verkoop, tracking error, tracking difference. Maar dit is allemaal een beetje proberen te rijden met in je achteruitkijkspiegel naar het verleden te kijken.
Disclaimer: zelf ben ik voor VAGF gegaan.
Edit: de indexen zijn niet volledig hetzelfde, maar BIJNA, zie post hieronder.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 19 augustus 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ze volgen niet helemaal dezelfde index.
AGGH volgt de Bloomberg Barclays Global Aggregate Float-Adjusted Index
VAGF volgt de Bloomberg Barclays Global Aggregate Float-Adjusted and Scaled Index
Voor die laatste staat dit in de beschrijving:
AGGH volgt de Bloomberg Barclays Global Aggregate Float-Adjusted Index
VAGF volgt de Bloomberg Barclays Global Aggregate Float-Adjusted and Scaled Index
Voor die laatste staat dit in de beschrijving:
De Scaled index bevat dus minder obligaties van China dan de gewone index. AGGH heeft ongeveer 7,5% in China. In de factsheet van VAGF komt China niet voor.The index follows the same rules and methodology of the Bloomberg Barclays Global Aggregate Float-Adjusted Index
but holds a scaled down amount of CNY-denominated debt that will be eligible for the Global Aggregate Float-Adjusted
Index starting April 1, 2019. The index was incepted on February 1, 2019.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Dan lijkt VAGF me toch wel iets veiliger.
Er zit trouwens geen van beiden in de kernselectie van DeGiro en de aankoopkost is rond de €3 dus dat gaat het ook niet maken.
Nog één vraagje hierover.
Hebben jullie een bepaalde methode om deze aan te kopen ?
Gespreid over enkele keren per jaar of alles in één keer ?
Hebben jullie een bepaalde methode om deze aan te kopen ?
Gespreid over enkele keren per jaar of alles in één keer ?
Spreiden. Je moet maar eens net alles investeren de dag voor een crash.