Model om te beleggen in IWDA
TIP
Re: Model om te beleggen in IWDA
Als ik google op "raisin België" kom ik uit op: https://www.raisin.nl/spaarrente/belgie/Anoniem06061 schreef: ↑4 december 2023, 06:11Beste Jos,
Hoe heb je dit via Raisin kunnen doen?
Heb er zelf ook voor geinformeerd, maar voor Belgen kan dit blijkbaar niet......
Mvg
Daar staat dat Raisin voor België samenwerkt met de CKV Spaarbank....
Is dat het antwoord op je vraag?
Ach, met ruim 40 jaar beleggings ervaring weet ik dat aandelen op termijn (blijven stijgen), maar dat gaat zeker niet in een rechte lijn.huisjetuintjefiets schreef: ↑4 december 2023, 09:40
IWDA staat nu waar het meestal staat: dicht bij ATH of ATH.
Logisch, want dat is de reden dat je in aandelen belegt (en zeker als je in IWDA belegt). Aandelen stijgen op termijn, en blijven stijgen. Als je daarvan niet overtuigd bent, heeft het geen zin in IWDA te beleggen.
Vreemd dus dat je veel cash hebt (66,9%) dat je eigenlijk in IWDA wilt beleggen (maar nu niet).
En ik denk nog steeds dat de kans groot is dat we in de komende jaren flink onder die ATH kunnen geraken. En dan ga ik wat meer van mijn cash gebruiken. Mocht dat niet gebeuren, en de markten door stijgen, ben ik ook tevreden met mijn huidige 4% rendement, zonder risico

(Daarbij speelt ook mee dat ik richting de 70 jaar kom...)
Welke belegging geeft 4%, zonder risico?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Geen gegarandeerde opbrengst en zeker niet zonder risico, maar een goede mix van obligaties zou dat rendement moeten kunnen bieden met een risico dat lager is dan aandelen. Ik zou het niet gek vinden dat mensen die nu kort tegen hun pensioen staan (een deel van) hun IWDA omzetten naar een obligatietracker. Op die manier zet je een bull run van 15 jaar over naar obligaties die door de gestegen rente in de aanbieding staan. De verhouding tussen rendement en risico ligt volgens mij -maar wie ben ik- gunstiger bij obligaties dan bij aandelen. Aangezien ik zelf nog erg jong ben, maak ik andere keuzes. Maar vor iemand die 70 is: perfect te begrijpen dat men voorzichtigheid inbouwt.
Via Raisin heb ik 1-jaars deposito's bij meerdere banken (o.a. Klarna Bank AB, Coop Bank, Inbank, Younited Credit) met meer dan 4% rente.
Die rendementen zijn bruto, na 30% Belgische RV en ook eventueel de bronbelasting, zit je al onder de 3%.
+ Zo'n constructie zou ik niet "zonder risico" durven noemen.
+ De organisaties waar je je geld aan uitleent zijn ook niet de meest kredietwaardige; er is een reden waarom ze zo'n hoge rente moeten geven om geld aan te trekken.
+ Het rendement kan je dienen voor het geld dat je in 12 maanden nodig hebt. Met 1-jaar deposito's heb je herbeleggingsrisico voor al het geld dat je niet nodig hebt eind volgend jaar.
- > neen je hebt geen 4%, neen je hebt dit rendement niet "zonder risico".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
Je bent dus Nederlander. Had je beter direct gezegd, in plaats van ons Belgen valse hoop te gevenJosTM schreef: ↑5 december 2023, 12:01Als ik google op "raisin België" kom ik uit op: https://www.raisin.nl/spaarrente/belgie/Anoniem06061 schreef: ↑4 december 2023, 06:11
Beste Jos,
Hoe heb je dit via Raisin kunnen doen?
Heb er zelf ook voor geinformeerd, maar voor Belgen kan dit blijkbaar niet......
Mvg
Daar staat dat Raisin voor België samenwerkt met de CKV Spaarbank....
Is dat het antwoord op je vraag?