Model om te beleggen in IWDA
TIP
Re: Model om te beleggen in IWDA
Als aanvulling de cijfers uit mijn model van dit moment:
IWDA maximum: € 84,56 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 42,28 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 71,53
Gewenst percentage belegd: 30,8%
IWDA maximum: € 84,56 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 42,28 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 71,53
Gewenst percentage belegd: 30,8%
-
- Full Member
- Contacteer:
Keep it simple.. je lijkt me er toch veel tijd en opvolging in te steken..
Gebruik je nu 8% als "indexering", ttz onderliggende trendlijn?
Hoe heb je die 8% gekozen eigenlijk?
Toen IWDA stevig steeg in Juli naar € 78, dicht bij uw maximum,
heb je dan effectief bijna alles verkocht?
Hoe heb je die 8% gekozen eigenlijk?
Toen IWDA stevig steeg in Juli naar € 78, dicht bij uw maximum,
heb je dan effectief bijna alles verkocht?
8% : aanname als langjarig gemiddelde van aandelenrendement.
Deze methode gebruik ik sinds april/juni om IWDA in te kopen.
De afgelopen jaren vond ik de aandelen te duur geworden en heb ik geleidelijk steeds meer winst genomen.
Begin dit jaar was ik nog maar 20% belegd, en zocht ik naar een methode om weer in te stappen bij lagere koersen.
Verkopen doe ik (nog) niet.
De methode is daar evt. wel geschikt voor.
Daarbij goed te vermelden dat ik behoor tot de groep beleggers die verwacht dat we nog forse dalingen gaan krijgen (als gevolg van de wereldwijde recessie die ik/we verwachten op de korte tot middellange termijn..).
Benieuwd of je gelijk hebt. Langs de andere kant zou je ook kunnen denken dat een recessie al lang ingebakken zit. De S&P500 is 20% gedaald YTD. Al lijkt het niet zo erg in EUR door de stijgende dollar.
In ieder geval, dit soort modellen blijft market timing. Het is altijd hetzelfde menselijke gedrag: angst voor de crash, denken dat je de toekomst kan voorspellen op de korte termijn, jezelf wijsmaken dat je je niet laat leiden door emoties door het in een model te gieten met enkele plausibel klinkende parameters, ... Maar uiteindelijk ben je in 99% van de gevallen beter af met een vaste asset allocatie en buy-and-hold.
Zoals jij het nu gebruikt (dicht bij bovengrens -> stop, anders: opbouwen),
klinkt het als de fameuze GOGI
klinkt het als de fameuze GOGI
Dus je koopt iets waarvan je verwacht dat het zal dalen?
Dom idee: is het niet beter om het niet te kopen dan...?
Of streef je een negatief rendement na, in dat geval is wat je doet perfect rationeel (pas op, je hebt zo'n mensen;..)
Goed dat je kritisch bent op mijn tekst.
Ik besef dat ik me verkeerd heb uitgedrukt.
Het is niet dat ik verwacht dat het gaat dalen, maar wel dat de kans op dalingen aanzienlijk is.
En daarom ben ik minder dan 50% belegd.
De kans dat we vanaf nu alleen maar weer omhoog gaan, is echter zeker ook aanwezig, maar volgens mij kleiner.
Vandaar dat ik nu toch voor een deel ben belegd, en bij verdere dalingen bijkoop (omdat volgens mij de kans op stijgingen dan weer groter wordt).
Kortom, niet zwart of wit, maar veel tinten grijs.
Kansberekening...
Het is niet dat ik verwacht dat het gaat dalen, maar wel dat de kans op dalingen aanzienlijk is.
De kans dat we vanaf nu alleen maar weer omhoog gaan, is echter zeker ook aanwezig, maar volgens mij kleiner.
Vandaar dat ik nu toch voor een deel ben belegd, en bij verdere dalingen bijkoop (omdat volgens mij de kans op stijgingen dan weer groter wordt).
Kansberekening...
Het probleem is dat beursresultaten gemaakt worden door een handjevol dagen. De beste 10 dagen van het beursjaar missen halveert je winst. Ik ben minstens 80% belegd, zoals een goed broodje. Die 20% kruid die ik droog houdt wordt immers aangevuld met geld dat nog verdiend moet worden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Kansberekening zegt dat je ofwel all in ofwel all-out moeten gaanJosTM schreef: ↑18 september 2022, 15:40 Goed dat je kritisch bent op mijn tekst.
Kansberekening...
gedeeltelijk kan nooit een resultaat zijn van kansberekening...(enkel van emotie, als je het mij vraagt)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn indruk is dat dat niet het geval is, want hieronder herhaal je eigenlijk hetzelfde.
Je spreekt over verwachtingen en kansen, maar was de bedoeling van je methode niet net om daar *niet* naar te kijken ?JosTM schreef: ↑18 september 2022, 15:40 Het is niet dat ik verwacht dat het gaat dalen, maar wel dat de kans op dalingen aanzienlijk is.
Het feit dat je nu 30% belegd bent, zou dus puur moeten zijn omdat je methode die je bepaald hebt, dat dicteert.
(los van of het een goede methode is)
Wat ik me vandaag heb bedacht is het volgende:
Eigenlijk kiezen mensen een strategie en dan zoeken ze argumenten die hun idee valideert.
Dat zie je eigenlijk hier (en pas op, heel vaak op dit forum)
In plaats van te beginnen met argumenten en op basis van de voor en nadelen hun strategie te kiezen...
Eigenlijk kiezen mensen een strategie en dan zoeken ze argumenten die hun idee valideert.
Dat zie je eigenlijk hier (en pas op, heel vaak op dit forum)
In plaats van te beginnen met argumenten en op basis van de voor en nadelen hun strategie te kiezen...
De cijfers uit mijn model van dit moment:
IWDA maximum: € 84,75 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 42,38 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 69,66
Gewenst percentage belegd: 35,6%
IWDA maximum: € 84,75 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 42,38 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 69,66
Gewenst percentage belegd: 35,6%
Met de daling vandaag ziet mijn model er nu zo uit:
IWDA maximum: € 86,12 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 43,06 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 69,84
Gewenst percentage belegd, afgerond: 38%
Dus zonder emotie maar weer eens wat bijgekocht.
IWDA maximum: € 86,12 (€80 geïndexeerd)
IWDA minimum: € 43,06 (€40 geïndexeerd)
Huidige stand IWDA: € 69,84
Gewenst percentage belegd, afgerond: 38%
Dus zonder emotie maar weer eens wat bijgekocht.
Wat ga je eigenlijk doen als de IWDA eens een boerenjaar heeft en veel sterker stijgt dan uw jaarlijkse indexatie? Alles verkopen en wachten? Bij een kapitaliserende ETF kun je dan lang wachten.