Money Market etf
TIP
Re: Money Market etf
Is vergelijkbaar met vorige, trackt eveneens die €STR (Euro short term rate), dewelke momenteel 2,897% bedraagt. Dat is dus nog een andere rente dan de ECB deposit rate die nu 3,25% is en volgende week naar 3,5% gaat maar volgt wel de ECB rente aanpassingen. Probleem is hetzelfde als bij voorgaande, voor zeer korte termijn (paar maanden) niet geschikt wegens de in en uitstapkosten, voor korte termijn (+/- 1 jaar) wellicht wat beter dan termijn rekening en e-depo maar geen opbrengst of kapitaal garantie, risico is wel klein, kan een alternatief zijn voor geld dat je meerdere maanden kunt missen maar dat wel direct opvraagbaar moet blijven. Sowieso veel beter qua rendement dan een grootbank spaarboekje. In de VS vluchten er velen met hun spaarcenten naar dergelijke fondsen, is daar een van de redenen dat banken in de problemen komen. Als de Belgische staat geen interesse meer heeft in onze spaarcenten, dan maar zoiets zeker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit de anderen thread
B7H4long schreef: ↑28 april 2023, 11:41 Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
Hier heb je een 12 tal gelijkaardige: https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... oneyMarket
Of ook nog: iShares Euro Government Bond 0-1yr UCITS ETF - ISIN IE00B3FH7618
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nog alternatieven om dichter tegen de ECB rate te geraken?vortex schreef: ↑5 mei 2023, 19:05Is vergelijkbaar met vorige, trackt eveneens die €STR (Euro short term rate), dewelke momenteel 2,897% bedraagt. Dat is dus nog een andere rente dan de ECB deposit rate die nu 3,25% is en volgende week naar 3,5% gaat maar volgt wel de ECB rente aanpassingen.
€STR.png
Probleem is hetzelfde als bij voorgaande, voor zeer korte termijn (paar maanden) niet geschikt wegens de in en uitstapkosten, voor korte termijn (+/- 1 jaar) wellicht wat beter dan termijn rekening en e-depo maar geen opbrengst of kapitaal garantie, risico is wel klein, kan een alternatief zijn voor geld dat je meerdere maanden kunt missen maar dat wel direct opvraagbaar moet blijven. Sowieso veel beter qua rendement dan een grootbank spaarboekje. In de VS vluchten er velen met hun spaarcenten naar dergelijke fondsen, is daar een van de redenen dat banken in de problemen komen. Als de Belgische staat geen interesse meer heeft in onze spaarcenten, dan maar zoiets zeker
Heb al enkel 0% coupon obligaties in portfolio.
-
- Full Member
- Contacteer:
Een geldmarktfonds lijkt me vooral geschikt voor als je meer dan 100.000 euro aan spaargeld hebt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nog geen MM gevonden die 3% geeft zeh.
Rendement van de veiligste etf (full physical) is maar 0,80%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Deze etf bedoel ik: C3M AMUNDI GOVIES 0-6 M EUR IG DR
Mooie grafiek van die etf van Amundi:
Rendement op basis waarvan? Naar het rendement van vorig jaar kijken is weinig zinvol, want toen waren de beleidsrentes nul of negatief.spaarfreakje schreef: ↑22 mei 2023, 12:40 Nog geen MM gevonden die 3% geeft zeh.
En heb je dat gedaan? Ik wel, maar voor een ander product dat eveneens op de beurs van Milaan verhandeld werd. Men heeft het genoteerd, maar ik kan hetzelfde product wel op een andere markt kopen. Die Lyxor tracker niet, neem ik aan?huisjetuintjefiets schreef: ↑5 mei 2023, 15:55 Ik probeer aan te kopen via Keytrade. Boodschap: er gaat iets fout. Moet naar klantendienst bellen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, uiteindelijk heb ik het toch niet gedaan. Ik heb er nog over nagedacht en uiteindelijk heb ik beslist om het zo eenvoudig mogelijk te houden.Gudrun schreef: ↑26 mei 2023, 13:22En heb je dat gedaan?huisjetuintjefiets schreef: ↑5 mei 2023, 15:55 Ik probeer aan te kopen via Keytrade. Boodschap: er gaat iets fout. Moet naar klantendienst bellen.
Een geldmarktfonds moet je weer wat in het oog houden. En ik wil vol in buy-and-hold gaan.
Voor de potentieel korte termijn wil ik alleen een noodfonds op hoogrentend spaarboekje. Daarnaast termijnrekeningen op 1 jaar. Al de rest in obligaties met resterende looptijden tussen 1,5 jaar en 12 jaar die ik bijhoud tot maturity (voor sommigen is dit al dit jaar en volgend jaar).
Een extra instrument ga ik dus uiteindelijk niet nemen.
(Dit is naast het aandelengedeelte, dat hoofdzakelijk uit IWDA en SWRD bestaat, naast enkele goed presterende fondsen. Geen individuele aandelen meer).
Met de opbouw hiervan ben ik in april 2022 gestart: voor de eerste keer in jaren heb ik toen weer een obligatie gekocht.
Nu ben ik bezig mijn laatste cash te spenderen. En dan kan ik achteroverleunen, en moet ik alleen nog in actie schieten bij vervaldagen
Of als de wet of de fiscaliteit of de economische omgeving of de politieke omgeving verandert. Maar dan zijn we Darwin indachtig: wie best overleeft, zijn niet de sterkste of de slimste, maar zij die zich snelst kunnen aanpassen
Momenteel heb ik door gebrek aan beter de iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF (ERNX).
De reden is 3 delig:
- Duidelijke data over te vinden via website ishares.
- Effectief aankoopbaar in tegenstelling tot sommige anderen.
- Niet in Belgie geregistreerd dus TOB van 0,12%.
Zowel de UBS als Amundi voldoet niet. Dat zijn echt ripoff producten met natuurlijk een speciale klasse gemaakt voor de retail investeerder . Bij UBS en TER van 0,52%. Bij Amundi misschien 0,14% maar wel een verplichte instap en uitstapkost van 1%. Dus zoals gezegd, door gebrek aan beter de ERNX.
Edit: Net nog een Fidelity gevonden, daar is de TER ook 0,48%, wat veel te hoog is natuurlijk.
De reden is 3 delig:
- Duidelijke data over te vinden via website ishares.
- Effectief aankoopbaar in tegenstelling tot sommige anderen.
- Niet in Belgie geregistreerd dus TOB van 0,12%.
Zowel de UBS als Amundi voldoet niet. Dat zijn echt ripoff producten met natuurlijk een speciale klasse gemaakt voor de retail investeerder . Bij UBS en TER van 0,52%. Bij Amundi misschien 0,14% maar wel een verplichte instap en uitstapkost van 1%. Dus zoals gezegd, door gebrek aan beter de ERNX.
Edit: Net nog een Fidelity gevonden, daar is de TER ook 0,48%, wat veel te hoog is natuurlijk.
Rendement op mijn noodfonds is zelfs nog iets gestegen. 3.69% nu, netto 2.58%. Nog altijd beter dan veel spaarboekjes, en je moet het niet, zoals bij een spaarboekje, een jaar laten staan om dat rendement te krijgen. Misschien moet ik er binnenkort wel uit, naargelang wanneer en met hoeveel basispunten de ECB de rente gaat verlagen.
https://www.ishares.com/ch/professional ... tf-de-fund
https://www.ishares.com/ch/professional ... tf-de-fund