Motorolie in Action
Motorolie in Action
Bij de Action verkopen ze ook motorolie
.
Mijn vraag indien je deze motorolie gebruikt i.p.v. de bekende merken ,zou dit motorschade kunnen opleveren.
bvb 15W 40 Minerale olie API SL/CF
ACEA A3/B4-08

Mijn vraag indien je deze motorolie gebruikt i.p.v. de bekende merken ,zou dit motorschade kunnen opleveren.
bvb 15W 40 Minerale olie API SL/CF
ACEA A3/B4-08
Re: Motorolie in Action
Zie dit forumdraadje. Dateert al van 2010 maar er zal nog niet veel veranderd zijn zeker?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Motorolie in Action
15W40 is een standaard die 20 jaar geleden nog maar amper ok was.
Minerale olie is niet meer aan te raden op een moderne common rail diesel en mijn nieuwe benzineauto heeft ook een veel betere olie nodig dan dat (volgens de fabrikant en die geloof ik liever dan Action hun brol te kopen).
Even terugspittend in mijn geheugen hadden mijn FIAT diesels van 20 jaar geleden al hogere specificaties.
Zal wel goedkoop geweest zijn zeker ? DIe minerale 15W40.
Lijkt me te dik .. viscositeit niet ok.
Misschien nog redelijk ok om bij te kappen op een motor die olie zuipt aan een slag van 1 liter per 1000 a 2000 km.
Ook al te zien wat er op gedaan is bij de laatste verversing.
De echte goede raad vind je in de handleiding van je auto. Daar staat in welke olie je moet gebruiken.
Broodje aap-verhalen over mensen die 200.000 km hun olie niet ververst hebben en dergelijke :
Ik ken een kat die meer dan 20 jaar oud geworden is en die at altijd Kitekat. Veel katten sterven als ze 12 jaar zijn.
Een motor is altijd één van de minst versleten onderdelen van een auto. Je moet al pech hebben of een slecht model gekocht hebben om daar last mee te krijgen.
Voor mijn part : Afblijven van die olie, tenzij voor een oldtimer van ouder dan 30 jaar.
Minerale olie is niet meer aan te raden op een moderne common rail diesel en mijn nieuwe benzineauto heeft ook een veel betere olie nodig dan dat (volgens de fabrikant en die geloof ik liever dan Action hun brol te kopen).
Even terugspittend in mijn geheugen hadden mijn FIAT diesels van 20 jaar geleden al hogere specificaties.
Zal wel goedkoop geweest zijn zeker ? DIe minerale 15W40.
Lijkt me te dik .. viscositeit niet ok.
Misschien nog redelijk ok om bij te kappen op een motor die olie zuipt aan een slag van 1 liter per 1000 a 2000 km.
Ook al te zien wat er op gedaan is bij de laatste verversing.
De echte goede raad vind je in de handleiding van je auto. Daar staat in welke olie je moet gebruiken.
Broodje aap-verhalen over mensen die 200.000 km hun olie niet ververst hebben en dergelijke :
Ik ken een kat die meer dan 20 jaar oud geworden is en die at altijd Kitekat. Veel katten sterven als ze 12 jaar zijn.
Een motor is altijd één van de minst versleten onderdelen van een auto. Je moet al pech hebben of een slecht model gekocht hebben om daar last mee te krijgen.
Voor mijn part : Afblijven van die olie, tenzij voor een oldtimer van ouder dan 30 jaar.
Re: Motorolie in Action
Je moet altijd kijken naar de viscositeit ofwel dikvloeibaarheid (bv. 15W40, 5W30,...) en naar de API (Amerikaanse norm) en/of ACREA (Europese norm) code. Deze dient overeen te stemmen met de voorschriften van de fabrikant (zie handleiding).
In principe zou elke olie, ongeacht het merk, dezelfde eigenschappen (kwaliteit) moeten hebben wanneer de viscositeit en de API en/of ACREA code overeen komen. De API en ACREA-code worden trouwens bepaald door testen in onafhankelijke labo's.
De 15W40 gebruik ikzelf in mijn oldtimer. Is lekker goedkoop en doet zijn werk goed. Duurdere synthetische oliën zouden trouwens schadelijk kunnen zijn voor de dichtingen van de motor. Rijd er misschien 5.000 km/j mee en ververs dan (jaarlijks).
De "oude" minerale olie zou in bepaalde nieuwe motoren ook kunnen gebruikt worden doch de onderhoudsinterval dient dan te worden verkort naar bv. 10.000 (zeker geen 20.000 of 30.000 km). De longlife-olie in mijn dagelijkse wagen (mag volgens de fabrikant dacht ik tot 35.000 km of 2 jaar worden gebruikt) gaat er bij mij trouwens elke 20.000km ofwel <1 jaar af.
Voor een olieverversing (3,5 l 15W40) betaal ik mss. 60 €. Met de filter erbij (om de 2 jaar) is dat mss. 75€. Daarvoor ga ik zelf niet instaan voor de aanvoer van de producten, het uitvoeren van de werkzaamheden en het afvoeren van de olie.
Denk dat je beter een betrouwbare garage zonder dure showroom en receptie, waar nog echte mecaniciens werken, zoekt.
De prijzen bij '"fancy" garages zijn echt zéér hoog (65 €/h, 75€/h, 95€/h). Ze werken er ook met standaardtijden. Ook al werken ze efficiënter (minder lang), toch zal de standaardtijd worden aangerekend.Gaan ze buiten de standaardtijden, dan wordt het toch nog doorgerekend aan de klant. Ook op de onderdelen, in tegenstelling tot op de verkoop van een nieuw voertuig, worden grote winstmarges genomen. Tja iemand moet die dure infrastructuur en omkadering, die trouwens wordt opgelegd door de invoerder van het merk, toch betalen.
Meer en meer kleine garages verliezen hun dealership, of kiezen er zelfs bewust voor.
In principe zou elke olie, ongeacht het merk, dezelfde eigenschappen (kwaliteit) moeten hebben wanneer de viscositeit en de API en/of ACREA code overeen komen. De API en ACREA-code worden trouwens bepaald door testen in onafhankelijke labo's.
De 15W40 gebruik ikzelf in mijn oldtimer. Is lekker goedkoop en doet zijn werk goed. Duurdere synthetische oliën zouden trouwens schadelijk kunnen zijn voor de dichtingen van de motor. Rijd er misschien 5.000 km/j mee en ververs dan (jaarlijks).
De "oude" minerale olie zou in bepaalde nieuwe motoren ook kunnen gebruikt worden doch de onderhoudsinterval dient dan te worden verkort naar bv. 10.000 (zeker geen 20.000 of 30.000 km). De longlife-olie in mijn dagelijkse wagen (mag volgens de fabrikant dacht ik tot 35.000 km of 2 jaar worden gebruikt) gaat er bij mij trouwens elke 20.000km ofwel <1 jaar af.
Voor een olieverversing (3,5 l 15W40) betaal ik mss. 60 €. Met de filter erbij (om de 2 jaar) is dat mss. 75€. Daarvoor ga ik zelf niet instaan voor de aanvoer van de producten, het uitvoeren van de werkzaamheden en het afvoeren van de olie.
Denk dat je beter een betrouwbare garage zonder dure showroom en receptie, waar nog echte mecaniciens werken, zoekt.
De prijzen bij '"fancy" garages zijn echt zéér hoog (65 €/h, 75€/h, 95€/h). Ze werken er ook met standaardtijden. Ook al werken ze efficiënter (minder lang), toch zal de standaardtijd worden aangerekend.Gaan ze buiten de standaardtijden, dan wordt het toch nog doorgerekend aan de klant. Ook op de onderdelen, in tegenstelling tot op de verkoop van een nieuw voertuig, worden grote winstmarges genomen. Tja iemand moet die dure infrastructuur en omkadering, die trouwens wordt opgelegd door de invoerder van het merk, toch betalen.
Meer en meer kleine garages verliezen hun dealership, of kiezen er zelfs bewust voor.
Re: Motorolie in Action
Vol synthetisch half synthetisch...
Re: Motorolie in Action
Heb twee maanden geleden voor 3,5 liter olie 5W30 57 Euro betaald,Filter 8 Euro filter en 70Euro werk totaal 135 Euro.
Niet jaarlijks vervangen is garantie kwijt.
Niet jaarlijks vervangen is garantie kwijt.
Re: Motorolie in Action
De garantie komt enkel te vervallen wanneer het onderhoud NIET conform de richtlijnen van de fabrikant werd uitgevoerd. Het onderhoud mag m.a.w. zelf of door een niet erkende dealer/garage worden uitgevoerd zonder dat de garantie komt te vervallen.
Een jaarlijkse smeetbeurt wordt voor het merendeel van de voertuigen niet meer voorgeschreven. Meestal wordt met "slimme" service-indicatie gewerkt. De computer van het voertuig bepaald m.a.w. wanneer een smeerbeurt dient te worden uitgevoerd.
https://www.volkswagen.nl/service/onder ... udsbeurten
De 30.000 km of 2 jaarlijkse smeerbeurt staat hier bv. beschreven
Een jaarlijkse smeetbeurt wordt voor het merendeel van de voertuigen niet meer voorgeschreven. Meestal wordt met "slimme" service-indicatie gewerkt. De computer van het voertuig bepaald m.a.w. wanneer een smeerbeurt dient te worden uitgevoerd.
https://www.volkswagen.nl/service/onder ... udsbeurten
De 30.000 km of 2 jaarlijkse smeerbeurt staat hier bv. beschreven