Mozzeno
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Mozzeno
Mozzeno heeft half november 2 grote wijzigingen aangebracht.
Terugkoop van notes vind ik een mooie oplossing voor het verhogen van de liquiditeit voor investeerders. Het feit dat men de terugkoop zeer voorwaardelijk maakt, is ook een goede zaak. Dit betekent dat de liquiditeit in een normale situatie voor een individuele investeerder verhoogd wordt, uiteraard tegen een vergoeding. Het betekent ook dat het platform niet in gevaar komt in aan abnormale situatie (bv. een coronacrisis) waar plots iedereen wil uitstappen.
Afschaffing van risicoklasse voor notes met protect verzekering vind ik echter geen goede zaak.
Voortaan krijgen alle notes met protect verzekering risicoklasse A+ voor investeerders.
Ik neem aan dat er wel nog steeds een risicoklasse bepaald wordt voor elke note, maar dat die nu dus verborgen wordt voor de investeerders.
Het feit dat de notes "gedekt" worden door een verzekering, betekent volgens mij nog niet dat alle risico's gelijk zijn.
Aangenomen dat de risicoklasse bepaling redelijk accuraat is, dan wil ik ook met protect verzekering nog steeds weten welke risicoklasse aan bepaalde note heeft.
De kans dat het gebeurd is misschien zeer klein, maar stel dat de verzekering failliet gaat... dan speelt de risicoklasse zeker een rol voor de default rate, want op dat moment worden alle verzekerde notes eigenlijk onverzekerde notes.
Terugkoop van notes vind ik een mooie oplossing voor het verhogen van de liquiditeit voor investeerders. Het feit dat men de terugkoop zeer voorwaardelijk maakt, is ook een goede zaak. Dit betekent dat de liquiditeit in een normale situatie voor een individuele investeerder verhoogd wordt, uiteraard tegen een vergoeding. Het betekent ook dat het platform niet in gevaar komt in aan abnormale situatie (bv. een coronacrisis) waar plots iedereen wil uitstappen.
Afschaffing van risicoklasse voor notes met protect verzekering vind ik echter geen goede zaak.
Voortaan krijgen alle notes met protect verzekering risicoklasse A+ voor investeerders.
Ik neem aan dat er wel nog steeds een risicoklasse bepaald wordt voor elke note, maar dat die nu dus verborgen wordt voor de investeerders.
Het feit dat de notes "gedekt" worden door een verzekering, betekent volgens mij nog niet dat alle risico's gelijk zijn.
Aangenomen dat de risicoklasse bepaling redelijk accuraat is, dan wil ik ook met protect verzekering nog steeds weten welke risicoklasse aan bepaalde note heeft.
De kans dat het gebeurd is misschien zeer klein, maar stel dat de verzekering failliet gaat... dan speelt de risicoklasse zeker een rol voor de default rate, want op dat moment worden alle verzekerde notes eigenlijk onverzekerde notes.
Een jaar geleden begonnen bij Mozzeno met een beperkt bedrag. In de loop van het jaar regelmatig bijgestort. Tot op heden een netto rendement van 2.24%. Af en toe een achterstallige betaling die de maand erop wordt aangezuiverd. Ook 2 notes met 3 met achterstallige betalingen die zijn opgezegd en enkele dagen later stond het geld op de account dmv het protect systeem.
Niet de grote winsten, maar in een breed gespreide portefeuille verdiend deze zijn plaats vind ik.
Tot op heden een tevreden investeerder.
Niet de grote winsten, maar in een breed gespreide portefeuille verdiend deze zijn plaats vind ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat vind je van de recente afschaffing van de risicoclassificatie voor notes met protect garantie ?
Ik ken de parameters niet die Mozzeno hanteerde wat betreft toekenning risicoklasse. In het begin investeerde ik enkel in A en B. Na enkele maanden een gokje op C en D. Bij deze laatste zie ik geen verschil wat betreft achterstallige betalingen tov A en B. Ik kijk zelf in de 1ste plaats naar netto inkomen en of ze eigenaar van een woning zijn. Daarna verhouding schuld - inkomsten en als laatste beroep/opleiding.
Beleggen in iets en achterstallige betalingen wie begint aan zoiets en blijft er verder aan doen.Davy V schreef: ↑30 december 2020, 11:50 Ik ken de parameters niet die Mozzeno hanteerde wat betreft toekenning risicoklasse. In het begin investeerde ik enkel in A en B. Na enkele maanden een gokje op C en D. Bij deze laatste zie ik geen verschil wat betreft achterstallige betalingen tov A en B. Ik kijk zelf in de 1ste plaats naar netto inkomen en of ze eigenaar van een woning zijn. Daarna verhouding schuld - inkomsten en als laatste beroep/opleiding.
10% brutto zonder achterstal is ook mogelijk .
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat jij manueel bekijkt zit wellicht vervat in de risicoklasse.Davy V schreef: ↑30 december 2020, 11:50 Ik ken de parameters niet die Mozzeno hanteerde wat betreft toekenning risicoklasse. In het begin investeerde ik enkel in A en B. Na enkele maanden een gokje op C en D. Bij deze laatste zie ik geen verschil wat betreft achterstallige betalingen tov A en B. Ik kijk zelf in de 1ste plaats naar netto inkomen en of ze eigenaar van een woning zijn. Daarna verhouding schuld - inkomsten en als laatste beroep/opleiding.
Nu ze die afgeschaft hebben, zou ik dus zelf een risico bepaling moeten gaan doen op basis van de details.
Dat is misschien leuk voor 10 leningen, maar niet voor 100den leningen.
Ik merk wel degelijk dat het aantal probleem leningen overeenkomt met de risicoklasse.
Vandaar ook dat een hogere risicoklasse iets meer rendement heeft.
Maar blijkbaar zouden veel investeerders vooral A en B leningen kiezen en hebben ze daarom de risicoklasse afgeschaft.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 30 december 2020, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij leest ook graag wat je enkel maar wil lezen hè.platin schreef: ↑30 december 2020, 12:07Beleggen in iets en achterstallige betalingen wie begint aan zoiets en blijft er verder aan doen.Davy V schreef: ↑30 december 2020, 11:50 Ik ken de parameters niet die Mozzeno hanteerde wat betreft toekenning risicoklasse. In het begin investeerde ik enkel in A en B. Na enkele maanden een gokje op C en D. Bij deze laatste zie ik geen verschil wat betreft achterstallige betalingen tov A en B. Ik kijk zelf in de 1ste plaats naar netto inkomen en of ze eigenaar van een woning zijn. Daarna verhouding schuld - inkomsten en als laatste beroep/opleiding.
10% brutto zonder achterstal is ook mogelijk .
Ik zei dat de achterstallige betalingen meteen de maand erop worden aangezuiverd. Bij 2 notes heeft het protect systeem meteen het nog openstaande bedrag terugbetaald. Zijn er betere beleggingen? Uiteraard. Maar zoals ik eerder zei en jij niet wil lezen is dat deze in een zeer brede portefeuille met een bescheiden bedrag zijn plaatsje verdient mi. Net zoals uw 10% bruto misschien ook wel het geval zal zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jammer dat dit de interessantere conversatie vertroebelt ;-)
Ik heb zeer recent ook een account geopend, voorlopig voor het absolute minimum van 500€, een beperkt risico dat ik wel wil nemen om dit soort van platformen op een “hands-on” manier te verkennen.
Momenteel geïnvesteerd in een aantal notes met “laag” risico, die gemiddeld zo’n 2,5% netto zouden moeten opbrengen.
Binnen een jaar of twee kan ik dan evalueren en beslissen om dit uit te breiden, of te laten uitdoven.
Momenteel geïnvesteerd in een aantal notes met “laag” risico, die gemiddeld zo’n 2,5% netto zouden moeten opbrengen.
Binnen een jaar of twee kan ik dan evalueren en beslissen om dit uit te breiden, of te laten uitdoven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Enkel notes met protect verzekering ? Risicobepaling zelf gedaan adhv de details ?
Voorlopig enkel notes met protect verzekering.
Ik heb de achterliggende gegevens bekeken, maar in alle eerlijkheid heb ik slechts een matig vertrouwen in dergelijke informatie. Mensen die een lening willen zijn geneigd om hun situatie te verbloemen, en zij die de lening moeten goedkeuren zijn niet altijd gemotiveerd om alles grondig te factchecken.
Ik heb de achterliggende gegevens bekeken, maar in alle eerlijkheid heb ik slechts een matig vertrouwen in dergelijke informatie. Mensen die een lening willen zijn geneigd om hun situatie te verbloemen, en zij die de lening moeten goedkeuren zijn niet altijd gemotiveerd om alles grondig te factchecken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat die risicoclassificatie toch redelijk ok is, als je kijkt naar % problemen met terugbetaling.
Ik verwacht ook van zo'n platform dat ze die risicoclassificatie voor mij doen en uiteraard zo accuraat mogelijk.
Ik heb zo'n 1000 leningen, ik heb daar echt niet alle details van bekeken. Spreiding vind ik belangrijker.
Mijn enige probleem is dat ze nu die risicoclassificatie hebben afgeschaft voor notes met protect verzekering...
Ik verwacht ook van zo'n platform dat ze die risicoclassificatie voor mij doen en uiteraard zo accuraat mogelijk.
Ik heb zo'n 1000 leningen, ik heb daar echt niet alle details van bekeken. Spreiding vind ik belangrijker.
Mijn enige probleem is dat ze nu die risicoclassificatie hebben afgeschaft voor notes met protect verzekering...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik startte ook enkele jaren geleden al, en ook met een beperkt bedrag. In 2020 haalde ik 2.7% netto. Mooi vind ik dit. Benieuwd naar wat 2021 zal brengen.Davy V schreef: ↑30 december 2020, 11:24 Een jaar geleden begonnen bij Mozzeno met een beperkt bedrag. In de loop van het jaar regelmatig bijgestort. Tot op heden een netto rendement van 2.24%. Af en toe een achterstallige betaling die de maand erop wordt aangezuiverd. Ook 2 notes met 3 met achterstallige betalingen die zijn opgezegd en enkele dagen later stond het geld op de account dmv het protect systeem.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi.
Maar blijkbaar ben ik dus de enige die de afschaffing van de risicoclassificatie voor notes met protect verzekering een probleem vindt ;-)
Maar blijkbaar ben ik dus de enige die de afschaffing van de risicoclassificatie voor notes met protect verzekering een probleem vindt ;-)