Negatieve rente Argenta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Negatieve rente Argenta
ik denk dat je ook een rekeningverzekering hebt op je zichtrekening want 38,75 euro komt overeen met 35 euro (=prijs van comfortrekening) +3,75 euro (=prijs van rekeningverzekering).pool schreef: Bij KBC rekenen ze 38,75 + 5,00 euro voor mijn zichtrekening en 3,75 voor mijn spaarrekening.
die verzekering zou ik alvast gaan opzeggen, want dat heb je echt niet nodig en de prijs is totaal niet in verhouding met wat je er eventueel ooit voor zou kunnen terugkrijgen (zeker niet voor de zichtrekening, en aangezien je een spaargidser bent,waarschijnlijk ook niet voor je spaarrekening).
t?
Spijtig genoeg moet je minstens 3 maand voor het jaareinde via een aangetekende brief aangeven dat je de KBC-rekeningverzekering wilt stopzetten. Eigenlijk schandalige praktijken! Zie ook https://www.spaargids.be/sparen/forum/i ... pic=7987.0robokat schreef:Dan moet je gewoon de facultatieve rekeningverzekering opzeggen. De meeste mensen weten niet eens dat ze die hebben of waar die voor dient.pool schreef: Bij KBC rekenen ze 38,75 + 5,00 euro voor mijn zichtrekening en 3,75 voor mijn spaarrekening.
Dit is een mooie pure winst voor de banken, want geen kat die ooit effectief beroep doet op die verekering (gezien mensen dus niet weten waarvoor ze dient).
De banken zijn hier trouwens niet echt legaal bezig, want ze mogen geen verzekering afsluiten zonder je expliciete instemming.
Opzeggen die handel. Zelfs al hebben ze het bedrag voor 2010 al geind, ze zijn verplicht die terug te storten, want bij de meeste mensen is dit dus zonder toestemming geind.
Feitelijk is enkel de staat gebaat bij al die HONDERDDUIZENDEN ongebruikte zichtrekeningen : roerende voorheffing en zegelrecht zijn pure inkomsten voor hen.
Je bent beter af met een zichtrekening ZONDER rente.
Je bent beter af met een zichtrekening ZONDER rente.
Dan moet je hen eens vragen te bewijzen waar en wanneer je ooit je expliciete toestemming hebt gegeven om die verzekering te openen. Grote kans dat ze helemaal niet moeilijk doen, want ze weten ook dat in de meeste gevallen niet correct bezig zijn.Maarten schreef:
Spijtig genoeg moet je minstens 3 maand voor het jaareinde via een aangetekende brief aangeven dat je de KBC-rekeningverzekering wilt stopzetten.
Ik heb het ook aan mijn been. Een negatieve interest van 0.14 €. Het uitreksel is al beschikbaar en het is wel degelijk 0.15 € zegelrecht dat wordt afgetrokken. Het is zo'n internet-zichtrekening die ooit nog 3.25% bruto opbracht maar ik het laatste jaar amper heb gebruikt.
Nu de interesten op de zichtrekeningen bij Argenta zo laag staan zullen veel meer klanten er mee conconfronteerd worden.
Maar ja alles is gratis bij Argenta. Je kan dus 14 eurocentjes ( in muntjes van 1 cent) bij elkaar zoeken en laten storten op de rekening om ja saldo aan te zuiveren. ;)
Blijkbaar is het bij wet mogelijk om lage interesten op zichtrekeningen niet uit te keren zou Argenta er eens werk van moeten maken om hun algemene voorwaarden aan te passen.
Als je er bij stilstaat hoeveel co² en papier hier verspild wordt...
Nu de interesten op de zichtrekeningen bij Argenta zo laag staan zullen veel meer klanten er mee conconfronteerd worden.
Maar ja alles is gratis bij Argenta. Je kan dus 14 eurocentjes ( in muntjes van 1 cent) bij elkaar zoeken en laten storten op de rekening om ja saldo aan te zuiveren. ;)
Blijkbaar is het bij wet mogelijk om lage interesten op zichtrekeningen niet uit te keren zou Argenta er eens werk van moeten maken om hun algemene voorwaarden aan te passen.
Laatst gewijzigd door Stier op 3 januari 2010, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
- Miss Moneypenny
- Full Member
- Contacteer:
Lap,
ook op mijn internetrekening een negatief bedragvan -0,06€. Toch eigenlijk wel straf...Nooit onder nul geweest en toch vragen ze me nog geld terug...
'T is natuurlijk peanuts maar zouden ze eigenlijk niet beter deze prullen niet meer "uitbetalen" of "innen" ?
Als ik het goed begrijp van quotes hierboven moet op een zichtrekening bij gelijk welke bank dus ongeveer zo zegt er iemand 50 of een ander spreekt van 180 € staan om nooit negatief te gaan. Wat is nu het juiste bedrag; dat vraag ik mij wel af ?Ik heb in ieder geval nog nooit een negatieve intrest moeten betalen bij geen enkele bank
Akkoord; zoals Stier indertijd de rekening afgesloten omwille van een intrest van 3,25% en het laatste jaar enkel nog gebruikt voor een lopende domicilëring voor een maandelijks klein bedrag....Dus eigenlijk was dit toch geen slapende rekening.Toch een ideetje voor Argenta om zijn imago een beetje op te poetsen mss ??
ook op mijn internetrekening een negatief bedragvan -0,06€. Toch eigenlijk wel straf...Nooit onder nul geweest en toch vragen ze me nog geld terug...
'T is natuurlijk peanuts maar zouden ze eigenlijk niet beter deze prullen niet meer "uitbetalen" of "innen" ?
Als ik het goed begrijp van quotes hierboven moet op een zichtrekening bij gelijk welke bank dus ongeveer zo zegt er iemand 50 of een ander spreekt van 180 € staan om nooit negatief te gaan. Wat is nu het juiste bedrag; dat vraag ik mij wel af ?Ik heb in ieder geval nog nooit een negatieve intrest moeten betalen bij geen enkele bank
Akkoord; zoals Stier indertijd de rekening afgesloten omwille van een intrest van 3,25% en het laatste jaar enkel nog gebruikt voor een lopende domicilëring voor een maandelijks klein bedrag....Dus eigenlijk was dit toch geen slapende rekening.Toch een ideetje voor Argenta om zijn imago een beetje op te poetsen mss ??
Wat wel wettelijk mogelijk is dat een bank de negatieve intresten zelf ten laste neemt, om hun imago niet teveel te schaden, en om lastige telefoontjes te vermijden.Stier schreef: Ik heb het ook aan mijn been. Een negatieve interest van 0.14 €. Het uitreksel is al beschikbaar en het is wel degelijk 0.15 € zegelrecht dat wordt afgetrokken. Het is zo'n internet-zichtrekening die ooit nog 3.25% bruto opbracht maar ik het laatste jaar amper heb gebruikt.
Banken met gezond BOERENVERSTAND ( oa DB en Rabobank.be ) nemen dergelijke kosten, gewoon zelf ten laste- indien dit een negatieve intrest veroorzaakt - en iedereen is dan tevreden.
1. de failliete belgische staat omdat ze hun zegelrecht van 0,15 cent ontvangen om het gat in de begroting dicht te maken.
2. de klanten
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Allé, als ik dat hier zo zie ben ik niet de enige die onaangenaam verrast was wanneer ik de stand van zaken bij Argenta eens controleerde.
Anyway, had de rente op de zichtrekening een fatsoenlijk cijfer vertegenwoordigt (want wat is nu die stomme 0.10%) zoals bij Keytrade, had er bij Argenta op mijn zichtrekening ook een positieve rente bijgekomen en had Argenta een pak meer tevreden klanten gehad.
Anyway, had de rente op de zichtrekening een fatsoenlijk cijfer vertegenwoordigt (want wat is nu die stomme 0.10%) zoals bij Keytrade, had er bij Argenta op mijn zichtrekening ook een positieve rente bijgekomen en had Argenta een pak meer tevreden klanten gehad.
Jullie vergeten precies dat er bij de meeste banken tussen de 25 euro en de 75 euro af gaat voor de zichtrekening.
En dan maar zagen over die 0.15 euro. Die gaat er trouwens al jaren af, precies dat de meeste dat nu pas doorhebben!
Bij de goede voornemens stond er precies niet minder zagen en klagen.
En dan maar zagen over die 0.15 euro. Die gaat er trouwens al jaren af, precies dat de meeste dat nu pas doorhebben!
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
cp1234 schreef: Jullie vergeten precies dat er bij de meeste banken tussen de 25 euro en de 75 euro af gaat voor de zichtrekening.

Bij die banken die 25 tot 75 euro kosten ben ik dan ook geen klant. Ik ben echter wel klant bij Argenta en enkel en alleen omdat ze gratis is. Ik vind het normaal die 0.15 zegelrecht te betalen wanneer de rente meer is, maar wanneer de rente lager is vind ik het vervelend dat ik dus eigenlijk een negatieve rente krijg, terwijl dit niet het geval is bij rabo, keytrade, db, ethias, ... Als dé 'gratis' bank zou argenta toch zeker geen negatieve rente mogen uitkeren aan hun klanten wanneer andere banken dit niet doen.cp1234 schreef: Jullie vergeten precies dat er bij de meeste banken tussen de 25 euro en de 75 euro af gaat voor de zichtrekening.
Volledig akkoord. Het gaat hier over een princiepskwestie. Wij zijn allemaal gaan lopen bij die grootbanken omwile van hun 'louche trucken', die begonnen destijds ook zo...met centjes...om te eindigen met euro's.
Je vergeet wel iets cruciaal, dat zegelrecht hebben ze altijd al aangerekend, dus geen nieuwe "louche trucken" zoals de grootbanken.patata fritti schreef: Volledig akkoord. Het gaat hier over een princiepskwestie. Wij zijn allemaal gaan lopen bij die grootbanken omwile van hun 'louche trucken', die begonnen destijds ook zo...met centjes...om te eindigen met euro's.
Moesten de meeste hier wat meer moeite doen om hun uittreksels of afrekeningen van de intrest beter te checken, hadden ze dit al jaren gelden ontdekt.
Nu lijkt het hier precies op een kudde die op hol slaat zonder te beseffen dat de aanleiding er altijd al was.
Geld verdienen doe je door te werken.
Helemaal akkoord met cp1234. Elk jaar is het zo, ik had mij er dus al op voorzien. Mijn overschrijving naar mijn zichtrekening voor de betaling van mijn visa afrekening had ik met 15 cent verhoogd.cp1234 schreef:Je vergeet wel iets cruciaal, dat zegelrecht hebben ze altijd al aangerekend, dus geen nieuwe "louche trucken" zoals de grootbanken.patata fritti schreef: Volledig akkoord. Het gaat hier over een princiepskwestie. Wij zijn allemaal gaan lopen bij die grootbanken omwile van hun 'louche trucken', die begonnen destijds ook zo...met centjes...om te eindigen met euro's.
Moesten de meeste hier wat meer moeite doen om hun uittreksels of afrekeningen van de intrest beter te checken, hadden ze dit al jaren gelden ontdekt.
Nu lijkt het hier precies op een kudde die op hol slaat zonder te beseffen dat de aanleiding er altijd al was.
Voor deze die 14 cent in het rood zouden staan. Doe een overschrijving maandag van 14 cent dan staat het er dinsdag op. Dan sta je 5 dagen in het rood voor 14 cent.
Het kankeren hierover is trouwens volledig overbodig want als je uitrekent wat die 14 cent negatief staan jullie kost voor die 5 dagen dan is dit 0,0002013698630 euro (0,14 x 5/365 x 10.50/100), afronden naar 2 cijfers na de komma en argenta zal u dus 0.00 euro intrest aanrekenen hiervoor.
ik beweer niet dat argenta louche trucken toepast. Ik weet dat er bij de rente op een zichtrekening 0,15 zegelrecht afgetrokken wordt. Dit is echter -zoals ik al aangegeven had - het eerste jaar waarbij de rente van de zichtrekening van argenta lager is dan het zegelrecht. Ik had gedacht dat het bij argenta net zoals bij rabobank, keytrade en co zou zijn dat er dan gewoon geen interestafrekening is. De negatieve rente was dus zeker onverwacht, des te meer omdat deze bank dé gratis bank profileert te zijn. Ik weet het, dat zegelrecht gaat niet naar Argenta. Maar toch slagen andere banken er wel in geen negatieve rente uit te keren aan de klanten.