NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Bedankt. Paywall. Al kun je als niet-abonnee het ook lezen na inloggen, zal X artikels per maand zijn.
Bevat zeer weinig nieuws;
- NewB geeft toe niet de 40 miljoen gevonden te hebben
- NewB wil nog steeds niet zeggen hoeveel ze wel hebben gevonden
- De NBB heeft nog niet beslist de banklicentie in te trekken
- Andere scenario's zijn ondermeer verder doen als verkoper van verzekeringen en beleggingen.
- NewB wil benadrukken dat ze niet failliet zijn of zullen zijn. Mogelijk wel liquidatie.
- Einde december buitengewone algemene vergadering NewB
https://www.hln.be/economie/ethische-ba ... ~a26569d8/
""""Ethische bank NewB krijgt kapitaalverhoging niet rond: “Spaargeld van 20.000 klanten is wel veilig”"""""
Het is niet gelukt....
"""""De bank staat in contact met de Nationale Bank over verschillende scenario’s. De vraag is of NewB zijn banklicentie kan behouden en of het project eventueel voort kan zonder die licentie. In het slechtste geval komt er een liquidatieprocedure. De bank wijst wel op de “gewijzigde realiteit op de financiële markten”, met sinds een aantal maanden hogere rentes die in het voordeel zijn van de banken."""""" (Bron : HLN)
""""Ethische bank NewB krijgt kapitaalverhoging niet rond: “Spaargeld van 20.000 klanten is wel veilig”"""""
Het is niet gelukt....
"""""De bank staat in contact met de Nationale Bank over verschillende scenario’s. De vraag is of NewB zijn banklicentie kan behouden en of het project eventueel voort kan zonder die licentie. In het slechtste geval komt er een liquidatieprocedure. De bank wijst wel op de “gewijzigde realiteit op de financiële markten”, met sinds een aantal maanden hogere rentes die in het voordeel zijn van de banken."""""" (Bron : HLN)
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in ontbinding
Misschien is het beter dit topic te hernoemen naar nieuwe Belgische bank in ontbinding
Communicatie van NewB aan haar klanten;
Vorige week hebben we het brede draagvlak voor onze duurzame en ethische bank overtuigend aangetoond. Ondanks de massale steun hebben we het door de toezichthouder vereiste kapitaal niet kunnen ophalen. Let wel, dit betekent niet het einde van NewB als bank.
Ter herinnering, de afgelopen maanden gingen we op zoek naar 40 miljoen euro om onze activiteiten de komende jaren verder ontwikkelen binnen de voorgeschreven bankratio's.
Volgende stappen
- We zijn nog volop in overleg met institutionele investeerders. Het uiteindelijk opgehaalde bedrag zal bepalend zijn voor de verdere opties.
- Van zodra de investeerders finaal hebben beslist, koppelen we terug met de toezichthouder om de toekomstscenario's te bespreken
- Eens dit is uitgeklaard worden de verschillende mogelijkheden voorgelegd aan de algemene vergadering. In december beslissen alle coöperanten - de eigenaars van onze bank - over de toekomst van NewB.
Niets wereldschokkend dus. Ik lees er wel in dat blijkbaar de deur nog niet volledig gesloten is en er nog marge en enige hoop is om in extremis nog een investeerder te vinden. En dat dus blijkbaar NBB nog enige marge heeft gegeven voor die mogelijkheid.Verre van failliet
Wat er ook gebeurt, wij blijven instaan voor al onze verschillende bankdiensten. NewB heeft voldoende liquide middelen om het geld op jouw rekeningen terug te betalen. Het garantiefonds beschermt overigens sowieso tot 100.000 euro per persoon. Op dit moment hoef je niets te doen.
Ben je één van onze 117.000 coöperanten, dan rekenen we op jouw deelname aan de volgende algemene vergadering in december. Eens te meer bepaal jij hoe het verder moet met onze coöperatieve bank.
We houden je uiteraard zo transparant mogelijk op de hoogte.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vraag mij af hoeveel mensen deze week snel hun geld zullen afhalen.
"""Ben je één van onze 117.000 coöperanten, dan rekenen we op jouw deelname aan de volgende algemene vergadering in december. Eens te meer bepaal jij hoe het verder moet met onze coöperatieve bank.""""
Optimistisch van de kant van NewB kan je dat wel noemen. December .... (???)
Ik zou graag eens een statement lezen van de NBB ipv NewB.
Optimistisch van de kant van NewB kan je dat wel noemen. December .... (???)
Ik zou graag eens een statement lezen van de NBB ipv NewB.
Nieuwste communicatie van NewB:
Met dan naargelang wat de opties zijn een eventueel (waarschijnlijk) uitdoofscenario van de bankactiviteiten, mogelijk ook de rest. Een twee of drie maanden lijkt mij redelijk om netjes de klanten te laten migreren en de zaken af te handelen.
Ik lees tussen de lijnen dat NewB Bank dus nog even bank mag blijven te zijn voorlopig van de NBB. Dat men nu gaat onderhandelen voor zover mogelijk over de opties met de NBB. Om dan in december te beslissen op de bijzondere algemene vergadering van NewB voor zover er effectief iets te kiezen is.Het nieuws dat het Waalse Gewest heeft besloten niet deel te nemen aan de herkapitalisatie van onze coöperatie werd vandaag publiek gemaakt. Deze informatie bevestigt onze aankondiging van gisteren dat wij de 40 miljoen die de toezichthouders hebben gevraagd, niet zullen halen.
Ter herinnering: een investering van de Waalse regio was één van de elementen in de gesprekken met de toezichthouder rond het behoud van NewB’s banklicentie. De gesprekken met de Nationale Bank zullen er bijgevolg vanaf nu op gericht zijn na te gaan welke mogelijkheden NewB nog heeft. Deze scenario’s zullen tijdens de volgende buitengewone algemene vergadering ter stemming worden voorgelegd aan de coöperanten.
Concreet betekent dit dat de toekomst van NewB in handen ligt van de 116.000 leden, 353 organisaties en de institutionele investeerders die coöperant zijn. Sinds de oprichting van onze coöperatie werden zij steeds in alle transparantie betrokken bij strategische beslissingen. Daarom zullen zij binnenkort worden uitgenodigd om zich tijdens een buitengewone algemene vergadering in december uit te spreken over de mogelijke opties.
Met dan naargelang wat de opties zijn een eventueel (waarschijnlijk) uitdoofscenario van de bankactiviteiten, mogelijk ook de rest. Een twee of drie maanden lijkt mij redelijk om netjes de klanten te laten migreren en de zaken af te handelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah zo ... je zag dus eigenlijk *mogelijke* meerwaarden ?Pompa schreef: ↑5 oktober 2022, 07:23 Waar vroeger de zichtrekening de basis was voor een klantenrelatie is dit nu niet meer. De zichtrekening is trouwens geëvolueerd van een simpel product naar een product waar de bank veel inspanningen moet doen op vlak van compliance.
NewB had zich moeten focussen op niches waar ze echt het verschil konden maken. Duurzaam beleggen, woonleningen, ... je weet wel, rendabele dingen. Vanboven op mijn wenslijst was dat ze een holding oprichten die zich gedraagt als activistische investeerder.
Ik lees de lijnen (niet ertussen) van een artikel van Spaargids, van Johan van Geyte.
"""De Waalse en Brusselse overheid stoppen de bank NewB geen vers kapitaal toe. Daardoor slaagt de instelling er niet in om de boogde 40 miljoen euro aan bijkomende financiële middelen bijeen te halen die de Nationale Bank heeft geëist. Die vroeg een extra buffer om de opstartverliezen van de financiële instelling weg te werken en haar expansie de komende drie à vier jaar te ondersteunen.
Door die beslissing moet NewB zijn banklicentie opgeven. Het lot van de bank ligt nu in handen van de zowat 117.000 coöperanten. In december moeten ze zich daarover uitspreken. Ofwel wordt de bank vereffend, ofwel doet ze nog een aantal financiële diensten waarvoor geen bankvergunning nodig is.
Het geld van de 20.000 spaarders zou niet in gevaar zijn. De coöperanten die op aandelen van de bank hebben ingeschreven, riskeren wel verliezen te lijden.""""
"""De Waalse en Brusselse overheid stoppen de bank NewB geen vers kapitaal toe. Daardoor slaagt de instelling er niet in om de boogde 40 miljoen euro aan bijkomende financiële middelen bijeen te halen die de Nationale Bank heeft geëist. Die vroeg een extra buffer om de opstartverliezen van de financiële instelling weg te werken en haar expansie de komende drie à vier jaar te ondersteunen.
Door die beslissing moet NewB zijn banklicentie opgeven. Het lot van de bank ligt nu in handen van de zowat 117.000 coöperanten. In december moeten ze zich daarover uitspreken. Ofwel wordt de bank vereffend, ofwel doet ze nog een aantal financiële diensten waarvoor geen bankvergunning nodig is.
Het geld van de 20.000 spaarders zou niet in gevaar zijn. De coöperanten die op aandelen van de bank hebben ingeschreven, riskeren wel verliezen te lijden.""""
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Jammer voor de coöperatieve aandeelhouders. De coöperanten kunnen op een aandeelhoudersvergadering misschien nog bekomen dat het management geen gouden handdruk krijgt, maar een houten.haelewyn schreef: ↑8 oktober 2022, 00:32 Ik lees de lijnen (niet ertussen) van een artikel van Spaargids, van Johan van Geyte.
Dat zijn er alleszins een deel die geen verlies gaan gemaakt hebben aan het NEWB verhaal..
Mijn verlies is beperkt (één aandeel), ik heb het in gedachten al afgeschreven.
Wel of niet een gouden handdruk voor het management :als ze er in slagen dat niet als onderwerp om over te stemmen op de agenda te zetten, ... (??)
Wel of niet een gouden handdruk voor het management :als ze er in slagen dat niet als onderwerp om over te stemmen op de agenda te zetten, ... (??)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat zal wel niet op de agenda staan, maar aandeelhouders kunnen dat eisen dacht ik.haelewyn schreef: ↑8 oktober 2022, 12:19 Dat zijn er alleszins een deel die geen verlies gaan gemaakt hebben aan het NEWB verhaal..
Bij Fortis gooiden ze met schoenen, maar een mens moet zonder zere voeten thuis raken.
Toen NewB - lang geleden - met hun idee kwam, leek het me wel wat en heb ik enkele aandelen gekocht. Het momentum leek me toen al wat laat. Eer dan de bank echt operationeel was, was het eigenlijk al veel te laat. Het blazoen van de grootbanken was al terug opgepoetst. En mensen vergeten heel snel en zijn niet snel geneigd over te schakelen van bank. Wat NewB daarna aan producten presenteerde, was niet echt de moeite. Samengevat: te laat en te weinig, too late and too little. En die paar aandelen die ik kwijt ben, daar zal ik geen boterham minder voor eten. Er had meer ingezeten, maar het is wat het is.
De "Say on pay" is enkel bij beursgenoteerde bedrijven of bij ondernemingen/coöperaties waar dat in de statuten staat.KomaanBeurs schreef: ↑8 oktober 2022, 12:31Dat zal wel niet op de agenda staan, maar aandeelhouders kunnen dat eisen dacht ik.haelewyn schreef: ↑8 oktober 2022, 12:19 Dat zijn er alleszins een deel die geen verlies gaan gemaakt hebben aan het NEWB verhaal..
Bij Fortis gooiden ze met schoenen, maar een mens moet zonder zere voeten thuis raken.
Say on pay
Het aantal beslissingen tijdens AV’en met betrekking tot de beloning blijft groeien. Dit wordt gedreven door de invoering van de herziene Europese richtlijn inzake de rechten van aandeelhouders (de zogenaamde "SRD II"). Deze versterkt de transparantie en openbaarmakingsvereisten met betrekking tot de beloning van bestuurders en managers in beursgenoteerde bedrijven en introduceert het recht van aandeelhouders om hun mening te geven over de remuneratie van bestuurders (het "say on pay"-principe).
https://press.pwc.be/het-salaris-van-de ... ein-winnen
Omzetting SRD II in Belgisch recht:
https://www.stibbe.com/publications-and ... elgian-law