NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Ik ga het laten passeren vrees ik.Giskart schreef: ↑30 maart 2021, 20:32 De voorwaarden zijn nog steeds; vrije bijdrage per account, niet per rekening. Kiezen om 2 euro maandelijks te betalen is nodig voor NewB om uit de kosten te komen en verzoekt NewB zeer vriendelijk om dat ook te kiezen. Er zijn geen andere kosten. Betaalkaart nog niet beschikbaar. Digipass kost 14,50 euro indien gewenst. Gratis levering bij afhaling via Oxfamwinkel.
Die 20 euro heb ik in gedachten al afgeschreven.
Als een rekening openen niet gewenst is dan is dat het beste. Met een niet-actieve rekening is niemand geholpen.
En de 20 euro; alhoewel nog steeds niet zeker is de waarschijnlijkheid nu toch wel veel hoger dan een paar jaar geleden dat als men dat wenst men over een aantal jaren tegen 100% zal kunnen uitstappen indien gewenst.
Die 20 euro en het symbolische '+1 coöperant' waren tijdens de pre-bankfase in elk geval waardevol voor het project. Het was een legoblokje in het bouwen van de bank.
En de 20 euro; alhoewel nog steeds niet zeker is de waarschijnlijkheid nu toch wel veel hoger dan een paar jaar geleden dat als men dat wenst men over een aantal jaren tegen 100% zal kunnen uitstappen indien gewenst.
Die 20 euro en het symbolische '+1 coöperant' waren tijdens de pre-bankfase in elk geval waardevol voor het project. Het was een legoblokje in het bouwen van de bank.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.newb.coop/nl/home
Wat is NewB?
NewB is een Belgische coöperatie die bouwt aan een ethische en duurzame bank ten dienste van een samenleving die de planeet en de mensenrechten respecteert.
Waarom willen we een nieuwe bank oprichten?
Zodat het geld op onze bankrekening de lokale economie financiert en het verschil maakt voor duurzame projecten met echte toegevoegde waarde voor onze samenleving.
https://newb.coop/nl/blog/hey-newb-hoe-gaat-het-ermee
Voor het gebruik van een zichtrekening bij NewB betaal je een vrije bijdrage. NewB is de eerste bank in België die met dit systeem werkt.
Het aanbevolen tarief is 2 euro per maand, omdat NewB daarmee de kosten kan dekken. Het doet ons veel plezier te kunnen melden dat de klanten gemiddeld 2,70 euro betalen voor hun rekening en zo zorg dragen voor elkaar en voor de coöperatie. Een spaarrekening bij NewB is gratis, maar hoort bij een zichtrekening waarvoor je een vrije bijdrage betaalt.
De nieuwe website van NewB staat online. Ik zie nog geen aankondiging erover. Zal een stille lancering zijn voor nu. Het lijkt mij dat nu iedereen klant kan worden bij NewB. Dat de inschrijvingen nu publiek zijn.
https://newb.coop/nl
Website ziet er goed uit. Trouw aan de vorige stijl.
https://newb.coop/nl
Website ziet er goed uit. Trouw aan de vorige stijl.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook https://newb.be/ (die ze naar mijn mening beter zouden gebruiken als "main url" ipv https://newb.coop/, maar mogelijks willen ze daarmee juist "het verschil" maken)
Beetje warm maken:
P.S.: zoek de fout: https://files.newb.coop/nl/webdocs/fina ... g-2020.pdf
Beetje warm maken:
P.S.: zoek de fout: https://files.newb.coop/nl/webdocs/fina ... g-2020.pdf
Tja, NewB gebruikt die naam en dat domein al sinds het begin. Ze/we zijn trots dat het een coöperatieve is. Een echte, geen financiële constructie. Ik bedoel dus eentje waar de coöperanten aandelen hebben van schulden. Je bent geen mede-eigenaar maar enkel van kapitaal dat de coöperatieve leende/investeerder in een andere entiteit.
Dat het echt een coöperatieve is geeft dat weer. En de .be verwijst er toch naar. Maakt niet echt uit. Belangrijk is om geen verwarring te scheppen wat de echte domein is i.v.m. phishing. En de echte is op newb.coop
Er is trouwens ooit een bevraging gedaan over de naam. Of die behouden diende te worden of om die te veranderen. Aangezien dat slechts de naam was waarmee het project begonnen was. Er was een overweldigende meerderheid voorstander de naam te behouden.
Heb de fout van die link doorgeven aan NewB.
Dat het echt een coöperatieve is geeft dat weer. En de .be verwijst er toch naar. Maakt niet echt uit. Belangrijk is om geen verwarring te scheppen wat de echte domein is i.v.m. phishing. En de echte is op newb.coop
Er is trouwens ooit een bevraging gedaan over de naam. Of die behouden diende te worden of om die te veranderen. Aangezien dat slechts de naam was waarmee het project begonnen was. Er was een overweldigende meerderheid voorstander de naam te behouden.
Heb de fout van die link doorgeven aan NewB.
Ze hadden marketing beter niet overgelaten aan democratie.
Jongeren zullen ver weg blijven van deze bank. Niemand wilt uitgelachen worden met een bankkaart waar 'noob' op staat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Naast een debet kaart kijken ze blijkbaar ook naar een aanbod van fondsen.
https://www.spaargids.be/sparen/newb-be ... start.html
https://www.spaargids.be/sparen/newb-be ... start.html
Debetkaart ? In de zomer
Beleggen ?
Verkopen ze geen auto's zonder motor, stoelen of wielen ?
Ze hebben 21000 rekeningen en 28.000.000 (correctie) euro opgehaald aan spaargeld.
Groot is het vertrouwen precies niet.
Het grote publiek mag klant worden maar een vaart zoals bij de nieuwe Dunkin donuts in Gent deze week zal het niet lopen.
Ik ben coöperant maar net als meer dan 80 procent van hun klanten vind ik hun zichtrekening product te slecht om er een te nemen.
Twee euro per maand wordt aanbevolen maar je mag meer geven voor hun rekening zonder kaart.
Idem als keytrade. Als ze me er voor betalen wil ik het nog altijd niet hebben.
Beleggen ?
Verkopen ze geen auto's zonder motor, stoelen of wielen ?
Ze hebben 21000 rekeningen en 28.000.000 (correctie) euro opgehaald aan spaargeld.
Groot is het vertrouwen precies niet.
Het grote publiek mag klant worden maar een vaart zoals bij de nieuwe Dunkin donuts in Gent deze week zal het niet lopen.
Ik ben coöperant maar net als meer dan 80 procent van hun klanten vind ik hun zichtrekening product te slecht om er een te nemen.
Twee euro per maand wordt aanbevolen maar je mag meer geven voor hun rekening zonder kaart.
Idem als keytrade. Als ze me er voor betalen wil ik het nog altijd niet hebben.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 24 april 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja... Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
De debet kaart zou wel Bancontact + Visa Debit zijn, iets waar ik sommigen hier op het forum al naar heb zien zoeken als alternatief voor een creditcard.
Misschien kunnen ze de klanten van Rabobank overnemen een jaar nadat Rabobank hun intrest heeft verlaagd naar 0%
De debet kaart zou wel Bancontact + Visa Debit zijn, iets waar ik sommigen hier op het forum al naar heb zien zoeken als alternatief voor een creditcard.
Misschien kunnen ze de klanten van Rabobank overnemen een jaar nadat Rabobank hun intrest heeft verlaagd naar 0%
Als die getallen correct zijn zijn en alvorens de inschrijvingen openbaar te zetten alle coöperanten een uitnodiging hebben gekregen is dat een teleurstellende responds.
Op 12 juni is er de volgende algemene vergadering. Dan zal er wat meer duidelijk zijn. En het is te verwachten dat een deel van de geïnteresseerden gaan wachten tot dan of waarschijnlijker wanneer de debitkaart beschikbaar is.
Wat natuurlijk niet helpt is dat iedereen die die project ondersteunde natuurlijk reeds elders klant is bij een bank. Een deel zal misschien wel klant worden maar op hun gemak. Ook al is het aantal klanten voorlopig beperkt als het correct is dan is er toch 28 miljoen euro vers kapitaal bij NewB. Dat is toch ook niet niets.
Uiteindelijk is de bedoeling om winst te maken op een of andere manier. De 2 euro bijdrage is om de operationele kosten te dragen. De winst zal van de leningen en de verzekeringen moeten komen.
Die leningen gaan ook geen vetpot zijn.
Stel u voor ; Ik neem een lening voor een nieuwe elektrische wagen. Ik leen 18 000 euro (de nieuwe Dacia Spring). Dat is dan tegen 0,75% intrest. Op 12 maanden betaal ik 73 euro extra. 140 euro op 2 jaar. 208 euro op 3 jaar. En 276 euro op 4 jaar.
Voor die prijs zou ik een lening aangaan om het kapitaal vrij te houden voor investeringen.
De verzekeringen heb ik al een paar keer bezien maar die zijn echt veel te duur. Er zijn grenzen aan mijn idealisme
Op 12 juni is er de volgende algemene vergadering. Dan zal er wat meer duidelijk zijn. En het is te verwachten dat een deel van de geïnteresseerden gaan wachten tot dan of waarschijnlijker wanneer de debitkaart beschikbaar is.
Wat natuurlijk niet helpt is dat iedereen die die project ondersteunde natuurlijk reeds elders klant is bij een bank. Een deel zal misschien wel klant worden maar op hun gemak. Ook al is het aantal klanten voorlopig beperkt als het correct is dan is er toch 28 miljoen euro vers kapitaal bij NewB. Dat is toch ook niet niets.
Uiteindelijk is de bedoeling om winst te maken op een of andere manier. De 2 euro bijdrage is om de operationele kosten te dragen. De winst zal van de leningen en de verzekeringen moeten komen.
Die leningen gaan ook geen vetpot zijn.
Stel u voor ; Ik neem een lening voor een nieuwe elektrische wagen. Ik leen 18 000 euro (de nieuwe Dacia Spring). Dat is dan tegen 0,75% intrest. Op 12 maanden betaal ik 73 euro extra. 140 euro op 2 jaar. 208 euro op 3 jaar. En 276 euro op 4 jaar.
Voor die prijs zou ik een lening aangaan om het kapitaal vrij te houden voor investeringen.
De verzekeringen heb ik al een paar keer bezien maar die zijn echt veel te duur. Er zijn grenzen aan mijn idealisme
Ben reeds vroeger uitgestapt eens ik zag dat bij die aandeelhouders overheden en vakbonden etc betrokken zijn, ze gaan niet beleggen in wapenindustrie, maar een van hun aandeelhouders is eigenaar van FN dat wapens levert, die onder andere gebruikt worden in Jemen.
Ik zie er wel een probleem in en ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Stel dat je uit ideologische overwegingen (of blindheid) toch voor NewB kiest als hoofdbank die jou zegt dat je toch 2 euro zou moeten betalen of meer want anders komen ze er niet aan uit..
Hoofdbank kan je hen niet maken m.i. want wie kan nog naar de winkel zonder bankkaart ?
Geld afhalen en terug cash gaan zal ook niet lukken want .... geen bankkaart en geen NewB kantoor ?
Wat doe je dan ?
NewB houden als tweede bank en ervoor betalen ?
Een gratis rekening zoeken met bankkaart omdat het niet anders kan ?
Zelf geef ik er dan de voorkeur aan om die 2 euro per maand of zelfs meer aan een bank te geven waar ik mee 'uit de voeten kan'.
Essentie : waarvoor neem je een bankrekening bij NewB op dit moment ? Om een bank een plezier te doen ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om het project te ondersteunen.
21.000 klanten die gemiddeld:
- 2 EUR per maand betalen
- 1.300 EUR op spaarrekening gezet hebben
Met die 28.000.000 EUR spaargelden kunnen ze starten met leningen ...
Edit: niet dat ik er zelf al klant ben hoor
Wie nu een rekening open heeft bij NewB weet waaraan die begonnen is. De kaart komt later. Vermoedelijk aangezien we nu al einde april zijn komt dat 'later' dichterbij. Kwestie van een paar maanden. Kan een reden zijn voor redelijk wat mensen om nog wat te wachten.
En ja, zeker in deze opstartfase zijn de klanten voor 99% klanten die dat doen om het project te steunen. Ik stelde mijzelf ook die vraag. Waarom betalen voor rekeningen bij een bank die ik objectief gezien niet nodig heb?
En dat is omdat het gek zou zijn dat niet te doen nadat ik mee geholpen heb zover te komen met het project en naar zowat elke algemene vergadering de laatste 10 jaar ben geweest. Het is er nu. Een bank met een totaal andere basisvisie dan de andere banken. Een nieuwe nichebank.
Op middellange termijn zullen de klanten moeten komen van mensen die gewoon een bank zoeken voor hun (eerste?) bankrekening en voor NewB kiezen. Vermoedelijk vanwege de ethische&Co profilering.
Maar eerst moeten ze eerste jaren overleven en financieel blijven drijven. En dat avontuur is pas begonnen. Ik denk dat we het over een jaar of 4 - 5 pas de eerste echte conclusies zullen kunnen trekken.
En ja, zeker in deze opstartfase zijn de klanten voor 99% klanten die dat doen om het project te steunen. Ik stelde mijzelf ook die vraag. Waarom betalen voor rekeningen bij een bank die ik objectief gezien niet nodig heb?
En dat is omdat het gek zou zijn dat niet te doen nadat ik mee geholpen heb zover te komen met het project en naar zowat elke algemene vergadering de laatste 10 jaar ben geweest. Het is er nu. Een bank met een totaal andere basisvisie dan de andere banken. Een nieuwe nichebank.
Op middellange termijn zullen de klanten moeten komen van mensen die gewoon een bank zoeken voor hun (eerste?) bankrekening en voor NewB kiezen. Vermoedelijk vanwege de ethische&Co profilering.
Maar eerst moeten ze eerste jaren overleven en financieel blijven drijven. En dat avontuur is pas begonnen. Ik denk dat we het over een jaar of 4 - 5 pas de eerste echte conclusies zullen kunnen trekken.