Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
TIP
Re: Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
Allee mannekes, iemand wiens nickname geaccentueerd 'KAKA' is gaat ge nu toch niet serieus nemen zeker.
Stierenmarkt van 10 jaar, inderdaad omdat dit een herstel was van na de enorme daling van meer dan 50%, na het dieptepunt van de recessie in Amerika + omdat er parels van schitterende bedrijven in Amerika noteren.Picaro schreef: ↑14 augustus 2019, 21:31Dan denk ik dat je het beter leek te weten dan de markt en geen goed gespreide ETFs kocht. Als je werkelijk over jaaaaren spreekt, dan zou zowat elke goed gespreide ETF gestegen moeten zijn met de enorme stierenmarkt de voorbije 10 jaar...KArelKArton schreef: ↑14 augustus 2019, 18:04 Ik heb verschillende etf's die al jàren dieprood staan.
Eurostoxx 600 staat nog altijd lager dan in 2000. Stond in 2000 aan 700, nu aan 536. + een enorm verlies aan inflatie.
AEX Nederland stond op 700 in 2000, na 19 jaar hebben de Nederlanders nog hun geld niet terug, nu aan 536.
Japan is ook een welstellend land waar de Japanners enorme kapitalen verloren hebben en ze krijgen hun inleg van 1989 ook nog altijd niet terug. Zie grafiek.
Emerging markets Een complete ramp over de zoveel jaren een zware crisis, dan eens een fors herstel en wie erin zit sinds begin de jaren 90 staat nog steeds op verlies. Ook nog niet de top van 2008 bereikt.
Op de lange termijn beleggen is ook een risico aangelegenheid. Het minste risico om niet binnen de 30 jaar lager te staan heb je in Amerika, omdat daar enorm veel goede bedrijven zitten.
Dus ook nooit geld die je niet kan missen zomaar voor lange termijn in ETF's steken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MSCI Turkey 
Spaargids is toch wel een divers forum.
Er zijn zij die enkel naar dividenden kijken en het niet belangrijk vinden als de prijs van het aandeel zakt, "zolang ze maar een dividendje krijgen"
En
Er zijn zij die enkel naar de prijs van de aandelen kijken en de dividenden "vergeten"
Er zijn zij die enkel naar dividenden kijken en het niet belangrijk vinden als de prijs van het aandeel zakt, "zolang ze maar een dividendje krijgen"
En
Er zijn zij die enkel naar de prijs van de aandelen kijken en de dividenden "vergeten"
10 duizend euro belegd op het piek moment van 2000 is er nu zo'n 16 duizend geworden, een intern rendement van zo'n 2,5% jaarlijks. Als je iets ervoor, of iets erna belegd had je nu meer. Indien je regelmatig belegde had je nu meer. Toch niet zo slecht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor je commentaar, en idd op spaargids heb je heel veeel verschillende commentaren...jvdc schreef: ↑14 augustus 2019, 17:14Goed idee. Je kan nooit teveel lezen maar zoals gezegd, de drie ETF's die je de laatste keer aanhaalde zijn zeker goede keuzes. Laat je op dit forum niet meteen ontmoedigen door enkele geïsoleerde meningen maar luister naar wat de consensus is onder posters die goed onderbouwde zaken schrijven. Als die laatste posters het onderling oneens zijn gaat het waarschijnlijk om details die er niet zoveel toe doen.Zo ook bij het verschil tussen ZPRS versus IUSN. Voor beiden valt wat te zeggen maar met geen één van de twee maak je een slechte keuze.
Weet dat het ETF landschap (en fiscale regelgevingen) ook voortdurend veranderen dus daarom dat je bijvoorbeeld op de ene plaats IWDA zult aantreffen als beste keuze en op de andere SWRD. Maar in principe zijn de verschillen tussen zo'n trackers minimaal. Je kan dus met beiden weinig verkeerd doen.
Enkele aspecten voor een goede etf in België (volgens de bogleheadsprincipes): lage kosten, accumulerend (dus niet dividenduitkerend), uitgedrukt in euro (om wisselkoersomzettingskosten te vermijden), via een lage-kosten beurs (bijvoorbeeld Ierland of Nederland).
Ik zou zeggen, kies eerst een broker en kijk dan welke ETF's die broker in de aanbieding heeft.
Omdat mijn horizon toch zo groot is, moet ik mij ook niets aantrekken van de huidige prijzen van een ETF? Dus gewoon morgen die 2000eur besteden aan mijn 70% ETF, en daarna bijkopen.
Ik ga toch bij Bolero blijven... ik heb lang getwijfeld om naar Degiro te gaan, maar iets in mijn hoofd heeft toch besloten om bij Bolero te blijven.. ik doe ook maar 1 storting per jaar en zal daarmee die 7,5eur per transactie per jaar niet voelen op een horizon van +20j...
Zonder jullie extra feedback, koop ik mij morgen voor 2K aan IE00B4L5Y983.
Ik zit zelf bij Binck dus dat zijn vergelijkbare tarieven als bij Bolero vermoed ik.ward0 schreef: ↑20 augustus 2019, 23:11 Bedankt voor je commentaar, en idd op spaargids heb je heel veeel verschillende commentaren...
Omdat mijn horizon toch zo groot is, moet ik mij ook niets aantrekken van de huidige prijzen van een ETF? Dus gewoon morgen die 2000eur besteden aan mijn 70% ETF, en daarna bijkopen.
Ik ga toch bij Bolero blijven... ik heb lang getwijfeld om naar Degiro te gaan, maar iets in mijn hoofd heeft toch besloten om bij Bolero te blijven.. ik doe ook maar 1 storting per jaar en zal daarmee die 7,5eur per transactie per jaar niet voelen op een horizon van +20j...
Zonder jullie extra feedback, koop ik mij morgen voor 2K aan IE00B4L5Y983.
Als je tijdshorizon lang is en je gespreid inkoopt zou ik me inderdaad geen zorgen maken over de huidige prijzen. Als de beurs instort na je eerste aankoop zullen je eerstvolgende aankopen aan een mooie prijs zijn dus dan kan je die slechte timing wel relativeren. Anderzijds, als de beurs nog lange tijd blijft stijgen zal je blij zijn dat je je eerste schijven aan een relatief mooie prijs hebt gekocht.
Binnen binck heb je bij isin IE00B4L5Y983 nog een aantal keuzes. Bij Bolero dus waarschijnlijk ook. Ik zou opteren voor een etf uitgedrukt in euro, dan vermijd je wissselkoers-omzetkosten.
Succes met je aankoop!
ward0: Sinds kort kan je ook onderstaande VWCE aanschaffen via Bolero. Als je dan toch maar één ETF aanschaft, kan je beter deze nieuwe Vanguard kopen ipv de gekende IWDA. VWCE is meer gespreid en bevat ook emerging markets. Dit wordt volgens mij dé nieuwe one-stop-does-it-all ETF voor Belgische beleggers.
VANGUARD FUNDS PLC FTSE ALL-WORLD UCITS ETF
VWCE / IE00BK5BQT80
VANGUARD FUNDS PLC FTSE ALL-WORLD UCITS ETF
VWCE / IE00BK5BQT80
Als ik kijk naar de iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) IWDA, is het misschien stilaan tijd om in te stappen? Toch een flinke daling gehad... wat denken jullie?
Ik begrijp de verleiding om morgen in te stappen aan een fors lagere koers dan enkele weken geleden maar vrees dat de vreugde vlug zal omslaan in spijt wanneer je de koersen de dagen erna nog lager ziet donderen.
Het is zeer moeilijk om aankoopmomenten goed te timen.
In de volgende periode kan de beurs verder dalen, of de stand van vandaag kan de laagste zijn voor het volledige decenia.
Niemand kan dat goed voorspellen.
Een beleggingsstrategie die afhankelijk is van het correct inschatten van de prijs-van-de-dag is moeilijk. Zeker als je in een anoniem forum advies moet vragen ivm het instapmoment lijkt het beter dat je een andere strategie kiest.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.