Nieuw pensioenspaarfonds crelan
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Nieuw pensioenspaarfonds crelan
Hoe ze het mij uitgelegd hebben is dat inderdaad vanaf november de benaming zou veranderen (naar BNP Pension Fund).anonymous schreef:Misschien toch nog even opletten, want er klopt mijn inziens iets niet!
Rabobank mag geen rebranded pensioensparen meer aanbieden. Hierdoor zijn ze verplicht om het pensioensparen de originele naam (BNP Paribas B pension ....) te geven en 3% instapkosten aan te rekenen.
En volgens hen geldt dit ook voor de andere banken die dit doen. Tot tegendeel bewezen is, ga ik ervan uit dat dit klopt.
Crelan zou dan wél nog Crelan Pension Fund .... producten mogen verdelen?
Dus ofwel:
* Klopt het verhaal van rabo niet
* Is de website van Crelan niet uptodate. Op dit moment klopt alles natuurlijk nog. Maar kan het zijn dat diegene die omwille van 1% minder instapkosten overstappen, binnen enkele maanden een verrassing krijgen!
* Ofwel is dat Crelan Pension Fund een verpakte BNP fonds, en komen er nog extra kosten bovenop die van BNP, en ben je helemaal in de zak gezet
Daarom komen ze nu met hun eigen fonds naar buiten. Eigen fonds is natuurlijk relatief aangezien het een kopij is van de Metropolitan Rentastro (via een master / feeder of zoiets). Er kan 5% afgeweken worden van het Rentastro fonds.
Het grote voordeel is blijkbaar dat de instapkost 1% lager ligt dan het Metropolitan fonds.
Of er addertjes onder het gras zitten weet ik niet

Het is inderdaad niet meer toegelaten om een fonds onder een andere naam door te verkopen zoals Rabobank dat deed. Ook Crelan mag het BNP fonds niet meer onder de noemer Metropolitan Rentastro aanbieden, wat blijkbaar nog wel mag is een eigen nieuw fonds uitgeven met als enige inhoud het BNP fonds (fonds van fondsen constructie). Uiterraard mag Crelan hier vervolgens zijn eigen instap en beheerskosten voor aanrekenen. Of je hiermee beter af bent is nog maar de vraag, doorgaans betaal je twee keer beheerskosten in dergelijke constructies. Eveneens niet te vergeten, instapkost is eenmalig op het gestort geld, beheerskost is jaarlijks op de totale waarde.anonymous schreef:Misschien toch nog even opletten, want er klopt mijn inziens iets niet!
Rabobank mag geen rebranded pensioensparen meer aanbieden. Hierdoor zijn ze verplicht om het pensioensparen de originele naam (BNP Paribas B pension ....) te geven en 3% instapkosten aan te rekenen.
En volgens hen geldt dit ook voor de andere banken die dit doen. Tot tegendeel bewezen is, ga ik ervan uit dat dit klopt.
Crelan zou dan wél nog Crelan Pension Fund .... producten mogen verdelen?
Dus ofwel:
* Klopt het verhaal van rabo niet
* Is de website van Crelan niet uptodate. Op dit moment klopt alles natuurlijk nog. Maar kan het zijn dat diegene die omwille van 1% minder instapkosten overstappen, binnen enkele maanden een verrassing krijgen!
* Ofwel is dat Crelan Pension Fund een verpakte BNP fonds, en komen er nog extra kosten bovenop die van BNP, en ben je helemaal in de zak gezet
Even verder gekeken en volgende gevonden:
http://www.crelan.be/sites/default/file ... iid_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.crelan.be/sites/default/file ... iid_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het compartiment is een feeder van een GBF naar Belgisch recht (de “Master”). De doelstelling van de feeder bestaat erin een zo hoog mogelijke waardestijging te bieden door permanent minstens 95% van zijn vermogen te beleggen in het pensioenspaarfonds BNP Paribas B Pension Balanced (de “Master”). [...] Gezien de periodiek terugkerende kosten van het fonds, liggen de kosten van een belegging in de feeder, in combinatie met zijn belegging in de Master, iets hoger dan de kosten van een directe belegging in de klasse 'Classic' van de Master. Er kan een klein verschil zijn tussen de resultaten en kosten van de feeder en die van de Master doordat de feeder tot 5% van zijn vermogen kan beleggen in contanten.
-
- VIP member
- Contacteer:
anonymous, en nu in gewoon Nederlands?
Als jij 100€ stort in het crelan fonds, zij daarvan deelbewijzen kopen van het BNP fonds, maar niet noodzakelijk voor 100%. Ze houden voor maximum 5% cash aan. Je betaalt evenwel 3% instapkosten.
M.a.w.
* je hebt niet het volledige rendement van het bnp fonds, want niet het volledige bedrag wordt in het bnp fonds gestoken
* je betaalt bovenop de instapkosten en beheerskosten van bnp ook nog een deel extra beheerskosten aan Crelan (niet zichtbaar, is in de koers verwerkt)
Ik zie geen enkel voordeel om in het Crelan fonds te storten, tegenover rechtstreeks in het bnp fonds.
M.a.w.
* je hebt niet het volledige rendement van het bnp fonds, want niet het volledige bedrag wordt in het bnp fonds gestoken
* je betaalt bovenop de instapkosten en beheerskosten van bnp ook nog een deel extra beheerskosten aan Crelan (niet zichtbaar, is in de koers verwerkt)
Ik zie geen enkel voordeel om in het Crelan fonds te storten, tegenover rechtstreeks in het bnp fonds.
-
- VIP member
- Contacteer:
Das wat ik al dacht 

2% instapkosten. Verder zijn de lopende kosten volgens mijn kantoorhouder 1,2925% (+/- dus hetzelfde als BNP). Of worden mij blaasjes wijsgemaakt?anonymous schreef:Als jij 100€ stort in het crelan fonds, zij daarvan deelbewijzen kopen van het BNP fonds, maar niet noodzakelijk voor 100%. Ze houden voor maximum 5% cash aan. Je betaalt evenwel 3% instapkosten.
M.a.w.
Nee hoor, je kantoorhouder maakt je geen blaasjes wijs, die 2% instapkost en 1,29% beheerkost zullen effectief de enige kosten zijn die jij te zien krijgt. Maar hopelijk besef je wel dat die beheerkost een extra kost is ten opzichte van het BNP fonds, beheerkosten zitten in de koers verrekend. Stel dat jij bij Crelan en ik bij BNP een fonds hebben, dan zal jij op jaarbasis 1,29% meer beheerkost betalen. Mogelijks hoeft Crelan geen instapkost te betalen aan BNP en doe jij 1% voordeel op de instapvergoeding maar dan nog zul je door de extra beheerkosten veel minder rendement behalen dan ik. Instapkost betaal je immers maar een keer op het gestorte bedrag, beheerkost betaal je jaarlijks op het volledige kapitaal.
In de prospectus staat 3% instapkosten. De meesten zullen dus 3% betalen. Enkel als je gaat negotiëren, kan het zijn dat ze het verlagen. Maar dat gaat dus niet voor iedereen zo zijn.AtC schreef:2% instapkosten. Verder zijn de lopende kosten volgens mijn kantoorhouder 1,2925% (+/- dus hetzelfde als BNP). Of worden mij blaasjes wijsgemaakt?
Zoals ik al hierboven zei, zal je ook niet het volledige rendement krijgen omdat niet geheel jouw inleg in dat fonds gaat, maar tussen de 95% en 100% van je inleg. De rest (dus tussen 0% en 5%) wordt in cash bijgehouden en brengt dus niets op (tenminste niet voor jou, wel voor de bank).
Wat de kosten betreft heeft je kantoorhouder je niet voorgelogen, maar ook niet volledig geweest daar hij er ook geen weet van heeft.
Nogmaals een quote uit de prospectus, waarvan ik hierboven de link al gegeven heb:
Let op het woord "raming".Het percentage van de lopende kosten is gebaseerd op een raming van het maximum van de geheven kosten.
Dit cijfer kan variëren van jaar tot jaar. Het omvat niet: de portefeuilletransactiekosten, met uitzondering van de instap-/uitstapvergoedingen die het Fonds betaalt bij het kopen of verkopen van deelbewijzen in andere instellingen voor collectieve belegging.
Je hebt dus de lopende kosten van het bnp fonds, en dan de kosten van crelan
Je vraagt je dan af wat het nut van zo'n fonds is?
Je gaat dan als verstandig mens toch gewoon naar het master fonds?
Je gaat dan als verstandig mens toch gewoon naar het master fonds?
Tja, (onwetende) klanten van Crelan die dat voorgesteld krijgen, gaan niet nadenken en naar bnp gaan.
Wie leest er nu een KIID of prospectus van beleggingen

Wie leest er nu een KIID of prospectus van beleggingen

Of spaargids.beanonymous schreef:Wie leest er nu een KIID of prospectus van beleggingen![]()

Ik ben momenteel volop bezig met een herfinanciering.
Bij crelan werd eveneens hun fonds voorgesteld. Ik heb growth bij bnp.
Ben ik dan niet beter (of wel) bij die van bnp.
Bij crelan werd eveneens hun fonds voorgesteld. Ik heb growth bij bnp.
Ben ik dan niet beter (of wel) bij die van bnp.