Nieuwbouw
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Nieuwbouw
Hallo iedereen,
Omdat ik nogal wat tegenstrijdige berichten lees en hoor, wou ik eens peilen naar jullie ervaringen met nieuwbouw.
Concreet ligt het idee voor om samen met mijn partner een nieuwbouwwoning op te richten en we zijn stilaan aan het rondkijken naar mogelijke bouwgronden.
Wij zouden zoveel mogelijk gebruik willen maken van ecologisch verantwoorde / duurzame materialen, waarbij sommige delen een "basic" look mogen hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar een rijwoning, omdat dan verwarmingskosten toch weer voordeliger uitvallen, maar het kan ook een HOB zijn, afhankelijk van de grond en de voorschriften.
Ik weet dat jullie voorstellen heel erg verschillende richtingen uit kunnen gaan op het vlak van prijs per m². Geef gerust gewoon je eigen ervaring, duur of goedkoop, maar liefst met enige duiding.
Ik had al gelezen dat je ongeveer rekening dient te houden met +- 1250 EUR/m² maar ik contacteerde een bevriend architect en hij gaf +- 1350 EUR aan, excl. BTW en erelonen. Ik was tevens van de overtuiging dat 150-180m² wel een mooie oppervlakte is, waar de architect een woning op 200m² als kleine woning beschouwt. Ik vermoed wel dat hij wel meer specifiek naar een duurder segment van woningen gaat.
We wensen een open gelijkvloers, liefst in kubus - rechthoek met zo weinig mogelijk hoeken en kanten. Keuken, liefst met bergruimte, minstens 3 slaapkamers, 1 badkamer.
Ik verkies een plat dak, maar indien de bouwvoorschriften een zadeldak voorschrijven is het natuurlijk zo. In dit laatste geval kan een kamer onder het dak gebracht worden.
Concreet houden we rekening met een grondprijs van +- 100-150.000 EUR (Oost-Vlaanderen / Antwerpen), en afhankelijk van de prijs hiervan een nieuwbouwwoning ad 200-250.000 EUR (inclusief erelonen, BTW). Aangezien we wel wat eigen middelen hebben lijkt dit ons realistisch, maar we hoeven dit maximumbedrag absoluut niet te benaderen. Daarom dat we ook niet perse een grote woning hoeven te zetten: indien het bovenstaande mogelijk is aan 285.000 EUR, zullen we dat doen (al vermoed ik dat dit wel erg laag ingeschat is).
Concrete vragen;
- Hoeveel bedraagt bij jou de oppervlakte en hoeveel kamers heb je hiervoor gekregen?
- Wat bedroeg prijs m²? Graag incl./excl. BTW vermeld.
- Wat was de prijs van de architect (vaste prijs tov. bouw, of percentage)?
- Heb je ervaring met een plankenvloer/parket? Prijs / m²? We verkiezen dit voor de living (mits inpassend in het budget uiteraard).
- Verwarming: indien flink geïsoleerd, denk je dat een centrale pelletkachel voldoende is? In mijn huidige woning heb ik enkel op het gelijkvloers verwarming en ik vind dit ruimschoots voldoende. Enkel in het koudste deel van de winter verwarmen we via een elektrische kachel even bij op de slaapkamer, maar dit gebeurt echt zelden. Zijn er betere alternatieven (speksteenkachel? Elektrische verwarming en zonnepanelen?)
- Heeft er iemand reeds ervaring met de opslag van zone-energie? Vb. de batterij van TESLA. Ik besef dat dit nog in de kinderschoenen staat, maar dit is een item dat mij erg interesseert en gezien de aankoop van een grond en plannen absoluut nog heel abstract zijn, hebben we voldoende tijd om dit te laten bezinken. Intussen zal de technologie er ook vermoedelijk nog sterk op vooruit gaan.
- Wat zijn jullie eventuele ervaringen met een groendak?
- Wat is de meerkost van de woning te onderkelderen?
Folietje;
- Heeft iemand ervaring met de aanleg een zwemvijver? Dit is absoluuuut geen noodzaak, maar mocht het in het budget passen zou ik het zeker overwegen.
Een hele boterham, ik kijk uit naar jullie ervaring!
Omdat ik nogal wat tegenstrijdige berichten lees en hoor, wou ik eens peilen naar jullie ervaringen met nieuwbouw.
Concreet ligt het idee voor om samen met mijn partner een nieuwbouwwoning op te richten en we zijn stilaan aan het rondkijken naar mogelijke bouwgronden.
Wij zouden zoveel mogelijk gebruik willen maken van ecologisch verantwoorde / duurzame materialen, waarbij sommige delen een "basic" look mogen hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar een rijwoning, omdat dan verwarmingskosten toch weer voordeliger uitvallen, maar het kan ook een HOB zijn, afhankelijk van de grond en de voorschriften.
Ik weet dat jullie voorstellen heel erg verschillende richtingen uit kunnen gaan op het vlak van prijs per m². Geef gerust gewoon je eigen ervaring, duur of goedkoop, maar liefst met enige duiding.
Ik had al gelezen dat je ongeveer rekening dient te houden met +- 1250 EUR/m² maar ik contacteerde een bevriend architect en hij gaf +- 1350 EUR aan, excl. BTW en erelonen. Ik was tevens van de overtuiging dat 150-180m² wel een mooie oppervlakte is, waar de architect een woning op 200m² als kleine woning beschouwt. Ik vermoed wel dat hij wel meer specifiek naar een duurder segment van woningen gaat.
We wensen een open gelijkvloers, liefst in kubus - rechthoek met zo weinig mogelijk hoeken en kanten. Keuken, liefst met bergruimte, minstens 3 slaapkamers, 1 badkamer.
Ik verkies een plat dak, maar indien de bouwvoorschriften een zadeldak voorschrijven is het natuurlijk zo. In dit laatste geval kan een kamer onder het dak gebracht worden.
Concreet houden we rekening met een grondprijs van +- 100-150.000 EUR (Oost-Vlaanderen / Antwerpen), en afhankelijk van de prijs hiervan een nieuwbouwwoning ad 200-250.000 EUR (inclusief erelonen, BTW). Aangezien we wel wat eigen middelen hebben lijkt dit ons realistisch, maar we hoeven dit maximumbedrag absoluut niet te benaderen. Daarom dat we ook niet perse een grote woning hoeven te zetten: indien het bovenstaande mogelijk is aan 285.000 EUR, zullen we dat doen (al vermoed ik dat dit wel erg laag ingeschat is).
Concrete vragen;
- Hoeveel bedraagt bij jou de oppervlakte en hoeveel kamers heb je hiervoor gekregen?
- Wat bedroeg prijs m²? Graag incl./excl. BTW vermeld.
- Wat was de prijs van de architect (vaste prijs tov. bouw, of percentage)?
- Heb je ervaring met een plankenvloer/parket? Prijs / m²? We verkiezen dit voor de living (mits inpassend in het budget uiteraard).
- Verwarming: indien flink geïsoleerd, denk je dat een centrale pelletkachel voldoende is? In mijn huidige woning heb ik enkel op het gelijkvloers verwarming en ik vind dit ruimschoots voldoende. Enkel in het koudste deel van de winter verwarmen we via een elektrische kachel even bij op de slaapkamer, maar dit gebeurt echt zelden. Zijn er betere alternatieven (speksteenkachel? Elektrische verwarming en zonnepanelen?)
- Heeft er iemand reeds ervaring met de opslag van zone-energie? Vb. de batterij van TESLA. Ik besef dat dit nog in de kinderschoenen staat, maar dit is een item dat mij erg interesseert en gezien de aankoop van een grond en plannen absoluut nog heel abstract zijn, hebben we voldoende tijd om dit te laten bezinken. Intussen zal de technologie er ook vermoedelijk nog sterk op vooruit gaan.
- Wat zijn jullie eventuele ervaringen met een groendak?
- Wat is de meerkost van de woning te onderkelderen?
Folietje;
- Heeft iemand ervaring met de aanleg een zwemvijver? Dit is absoluuuut geen noodzaak, maar mocht het in het budget passen zou ik het zeker overwegen.
Een hele boterham, ik kijk uit naar jullie ervaring!
Re: Nieuwbouw
Ik heb een soortgelijke woning, 10 jaar oud, nieuw gebouwd.
Qua grondprijs zit je nu aan circa 350 €/m² bij ons in het dorp. (Ik heb onlangs nog gebeld om te informeren naar een stuk dat bij mij in de buurt te koop staat, wel open bebouwing, >800m², en dat was de prijs. Kleine gronden zijn normaal duurder per m².)
Voor de rest is het bij mij 10 jaar geleden, dus die prijzen (en normen edm) zijn allemaal gewijzigd. Maar wij zaten toen al ongeveer aan zo'n prijs. Voor een soortgelijke woning, vierkant van 9.5 op 9.5m, met een uitbouw en een volwaardig verdiep (zonder schuine plafonds) en een zolder er bovenop (pyramide-dak). Dus inhoud 9.5*9.5*2 + uitbouw (1.5*4) = 186.5m² woonopp.
Qua grondprijs zit je nu aan circa 350 €/m² bij ons in het dorp. (Ik heb onlangs nog gebeld om te informeren naar een stuk dat bij mij in de buurt te koop staat, wel open bebouwing, >800m², en dat was de prijs. Kleine gronden zijn normaal duurder per m².)
Voor de rest is het bij mij 10 jaar geleden, dus die prijzen (en normen edm) zijn allemaal gewijzigd. Maar wij zaten toen al ongeveer aan zo'n prijs. Voor een soortgelijke woning, vierkant van 9.5 op 9.5m, met een uitbouw en een volwaardig verdiep (zonder schuine plafonds) en een zolder er bovenop (pyramide-dak). Dus inhoud 9.5*9.5*2 + uitbouw (1.5*4) = 186.5m² woonopp.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Totaal onrealistisch budget. Reken op 1600 euro per m2 excl btw. Ik heb net een houtskelet gebouwd, weliswaar geen rechthoek, maar het is toch wel een ander budget. Ik heb de indruk dat die aannemers in Belgische Frank rekenen en er dan gewoon het woord euro achter schrijven.
Los daarvan is nieuwbouw wel zalig: alles werkt, modern, goed geïsoleerd. Ik zou niks anders willen en het wellicht nog eens doen.
Houtskelet met papiervlokken isolatie en dan gyproc met vlasisolatie, zoals wij deden, is echt een aanrader.
Los daarvan is nieuwbouw wel zalig: alles werkt, modern, goed geïsoleerd. Ik zou niks anders willen en het wellicht nog eens doen.
Houtskelet met papiervlokken isolatie en dan gyproc met vlasisolatie, zoals wij deden, is echt een aanrader.
@bartgo
Hoe duurzaam is houtskelet in vergelijking met traditionele bouw incl betonnen gewelven e.d.
Is houtskelet even brandveilig? Compleet in hout + papiervlokken klinkt mij als ontzettend ontvlambaar...

Hoe duurzaam is houtskelet in vergelijking met traditionele bouw incl betonnen gewelven e.d.
Is houtskelet even brandveilig? Compleet in hout + papiervlokken klinkt mij als ontzettend ontvlambaar...

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Stel dat je rekening houdt met je eigen inschattingen, ben je dan niet volledig verkeerd aan het tellen? Of je moet echt voor het minimum gaan en die 150m2 gaan aanhouden (wat echt niet veel is, ik heb gewoond in een 140m2 huis en dat was zonder garage en 3 kleine slaapkamers, waarvan 2 echt klein, keuken waar geen tafel in kon, badkamer waar geen normaal bad in kon, moest of een hoekbad zijn of een slag kleiner dan de standaard enz).GRUN schreef:
Ik had al gelezen dat je ongeveer rekening dient te houden met +- 1250 EUR/m² maar ik contacteerde een bevriend architect en hij gaf +- 1350 EUR aan, excl. BTW en erelonen. Ik was tevens van de overtuiging dat 150-180m² wel een mooie oppervlakte is...
... afhankelijk van de prijs hiervan een nieuwbouwwoning ad 200-250.000 EUR (inclusief erelonen, BTW).
180x1250 = 225.000 EXCL BTW en erelonen!
225.000x1.21 = 272.500 INCL BTW en dan heb je nog geen notaris gezien bij wijze van spreken.
150x1250 = 187.500 excl
187.500x1.21 = 226.875 incl (dus dat zit al ver van de 200.000 dat je als minimum opgaf) en opnieuw, dan ben je nog niet langs de kassa geweest bij de notaris.
Dus lijkt me dat je nogal héél snel aan je 250.000 zit en dat met het minimum aan vierkante meters dat je hier schreef, nee?
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Over duurzaamheid kan ik niet veel zeggen, we wonen er pas. Voor zover ik heb begrepen is het even duurzaam, vermits het hout behandeld is en niet zomaar in de grond zit natuurlijk. Enkel de luchtdichtheid zou na enkele jaren afnemen, en dat sneller dan bij traditionele bouw. Alles hangt af van je aannemer, en daar hebben wij alleszins zeer veel geluk mee gehad. Er zijn ook verschillende types houtskeletbouw en redeneringen over hoe je de luchtdichtheid realiseert.TNTim schreef:@bartgo
We hebben voor houtskelet gekozen omdat dat gezonder is dan betonbouw. Het is ook gezelliger, warmer. Brandveiligheid: beton lijkt beter, maar dat is een grote misvatting: het smelt gewoon en stort in bij brand. Hout zal veel langer smeulen dan stenen of beton, en je meer tijd geven om te ontsnappen uit het gebouw voor het instort, en daar gaat het uiteindelijk over in extreme situaties. Papiervlokken zijn behandeld (en het vuur moet eerst door dikke balken en keiharde houtplaten van samengesteld hout-osb platen). Natuurlijk heb je bij hout ook staal-elementen die kunnen smelten. De echte freaks gaan ook die bevestigingspunten van de balken van hout maken, maar zo ver zijn we niet gegaan.
(eigenlijk offtopic, maar allez).
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Al eens gekeken naar containerwoningen? Voldoet aan alles wat je vraagt en budgetvriendelijk
Het kan van heel goedkoop naar heel duur. Kubus of iets wat het benaderd 8x10m met plat dak is veruit het meest efficient naar kosten, ruimtegebruik en energiezuinigheid toe.
Paar tips:
Berging best breedte geven van 2,40 meter.
Living breedte geven van 4,00 tot 4,20 meter.
Slaapkamers voor kinderen minimaal 10m² maar beter is 11 of 12m².
Slaapkamer voor jezelf minimaal 12m² maar beter 13-14m².
Badkamer van 10m² is al heel ruim.
Als je 3 slaapkamers wil zou ik 160m² aanhouden als minimale oppervlakte, maar beter 170m².
Staar u niet blind op veel vierkante meters. Men gaat zoiezo steeds kleiner bouwen.
Doe geen kelder, je steekt het alleen vol rommel ;-)
Verspil u tijd niet aan alternatieve energie, condenserende ketel is veruit het goedkoopst en betrouwbaarste.
Paar tips:
Berging best breedte geven van 2,40 meter.
Living breedte geven van 4,00 tot 4,20 meter.
Slaapkamers voor kinderen minimaal 10m² maar beter is 11 of 12m².
Slaapkamer voor jezelf minimaal 12m² maar beter 13-14m².
Badkamer van 10m² is al heel ruim.
Als je 3 slaapkamers wil zou ik 160m² aanhouden als minimale oppervlakte, maar beter 170m².
Staar u niet blind op veel vierkante meters. Men gaat zoiezo steeds kleiner bouwen.
Doe geen kelder, je steekt het alleen vol rommel ;-)
Verspil u tijd niet aan alternatieve energie, condenserende ketel is veruit het goedkoopst en betrouwbaarste.
de bouwgrond waar je die efficiente kubus kan opzetten zal wel duurder zijn...
Die papiervlokken zijn behandeld zodat ze niet echt ontvlambaar zijn. het werkt zelfs brandvertragend (wat niet wil zeggen dat als de fik erin zit, dan het de brand zal tegenhouden). Er worden huizen geïsoleerd met PUR ... dat is pas ontvlambaar (en niet duurzaam).
Ik heb geen nieuwbouw, huis stond er al (maar dateert van 2006 ofzo). Dat maakte het iets lastiger (en duurder) om te isoleren met papiervlokken.
Isolatie deed ik met houtwol en op de iets moeilijkere stukken met vlaswol. Geen gyproc gebruikt, maar fermacell. Van beide zeer tevreden, zou het zo opnieuw doen.
Ik heb een "parket"vloer van Berg & Berg. Heel tevreden van
Ik heb geen nieuwbouw, huis stond er al (maar dateert van 2006 ofzo). Dat maakte het iets lastiger (en duurder) om te isoleren met papiervlokken.
Isolatie deed ik met houtwol en op de iets moeilijkere stukken met vlaswol. Geen gyproc gebruikt, maar fermacell. Van beide zeer tevreden, zou het zo opnieuw doen.
Ik heb een "parket"vloer van Berg & Berg. Heel tevreden van